Gå til innhold

Har barn men ikke felles økonomi, nå skal jeg studere…

Anbefalte innlegg

Skrevet

og jeg får ikke noe tillegg siden mannen min tjener for mye.  Man kan i grunn få tillegg når man har barn, som jeg så sårt kunne trengt.  

Mannen min vil ikke gå med på å betale mer av utgiftene siden han tjener så mye.  Mens jeg syns han burde siden det er pga hans inntekt at jeg ikke får mer i stipend/lån i Lånekassen.

Og jeg syns det er så uretferdig! Jeg betalte mer enn han da vi var yngre og han gikk på universitetet mens jeg jobbet.  Jeg gikk ut som lærling etter 2 år på vgs. Mens han gikk 5 år på universitetet.  Og vi ble sammen på 3 året hans der. Og at jeg jobbet gjorde at han kunne fokusere mer på studiene!

Men nå altså tjener han mer enn dobbelt av det jeg har gjort i flere år. Og nå som jeg endelig har overskudd å skal studere litt, nektar han å spytte ekstra i kassa!  

Eneste han går med å betale litt ekstra på er ferier, og huslånet siden han eier mest.  Men ellers er alt annet 50/50. Så når alt er betalt sitter han igjen med mer enn hva jeg får utbetalt.  Men nå blir det litt mindre siden jeg skal studere.

Hva skal jeg gjøre? Noen råd for å få mannen til å gå med på å betale mer mens jeg studerer?

Anonymkode: 3767a...451

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skill deg fra denne fjotten av en far. Ellers er jo sexnekt ganske populært

Anonymkode: b8f5f...295

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet

Ektefeller har gjensidig forsørgeransvar. Dette har han akseptert da dere giftet dere... Vet ikke hva mer jeg kan bidra med enn det. Han virker jo veldig smålig og egoistisk da.

Anonymkode: 23086...a2d

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skill deg fra denne fjotten av en far. Ellers er jo sexnekt ganske populært

Ødelegge en familie fordi far ikke vil betale for studier der altså. 

Never change, Kvinneguiden 😂

Skrevet

Tja. Jeg skal også studere nå. Har ikke tenkt tanken engang på at samboer skal sponse noe av det. 

Anonymkode: 24840...1fd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Snakket dere om det før du søkte på studiet? 

Anonymkode: b8ac6...9cb

Skrevet

Har du spurt han rett ut hvorfor han synes det er greit at du betalte mer da han studerte, men ikke omvendt?

Anonymkode: 771be...9e2

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja. Jeg skal også studere nå. Har ikke tenkt tanken engang på at samboer skal sponse noe av det. 

I og med at ts har sponset han tilsvarende tidligere, stiller jo saken seg litt annerledes?

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette viser jo en temmelig dårlig side av mannen din. Hvis ikke han er villig til å gi deg noe tilbake for den hjelpen han fikk under studiene, hadde jeg sterkt vurdert en separasjon slik at du får økonomisk mulighet til å satse på studiene. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I og med at ts har sponset han tilsvarende tidligere, stiller jo saken seg litt annerledes?

Dessuten er ts gift og de har da gjensidig forsørgeransvar.

Anonymkode: c2e97...071

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Mens han gikk 5 år på universitetet.  Og vi ble sammen på 3 året hans der. Og at jeg jobbet gjorde at han kunne fokusere mer på studiene!

Kan du utdype dette? Hvor mye støttet du han økonomisk da han studerte? I utgangspunktet skal det jo være mulig å overleve på det man får fra lånekassen.

Endret av Toast
Skrevet

Hvorfor er han ikke villig til å gjøre det? Her gjør vi det som er det beste for hverandre og familien. Vi er ikke gift en gang. For en fjott. 

Anonymkode: 2cbde...158

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Toast skrev (Akkurat nå):

Kan du utdype dette? Hvor mye støttet du han øknomisk da han studerte?

Hvordan skal man vite det? Betalte sikkert mer av mat, husleie og lignende uten at man har finregnet på det. Det er jo kjæresten, noen du er glad i. 

Anonymkode: 2cbde...158

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Da får han tåle å leve sparsommelig i noen år. Slutt på brus, alkohol, og spise ute. Selg hus og leie billig mindre leilighet sammen. Slutt på ferier, abonnementer og selge bilen. 

Som student må man ofte ofre noe. Slik er det bare. 

Om du legger frem dette kanskje han er mer villig til å bidra. 

Anonymkode: 0e343...1aa

• Liker 4
Skrevet

Vil studiene gi deg mulighet for bedre inntekt i fremtiden? Er det noe dere har diskutert at er best for familien, eller noe du har bestemt? Syns definitivt han burde støtte mor til sitt barn, det vet jeg min hadde gjort - spesielt når du har gjort det samme. Men kanskje han ikke syns studiet er en god ide, og derfor vil han ikke «involveres»?

Anonymkode: cd418...d12

• Nyttig 1
Skrevet

Var han enig i at du burde begynne å studere? Da tenker jeg han bør forsørge.

Anonymkode: d3463...f93

Skrevet (endret)

Hva feiler det folk som bor og har barn sammen, men nei det er mine og dine penger??

Er det ikke ‘’vårt’’ felles beste som er meningen i et forhold da?

Må vel være i hans interesse at du får enda bedre utdanning, kanskje en bedre betalt jobb, mer fritid osv kanskje til og med mer overskudd til mannen;)

Endret av Enmanelskeråhate
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tenker ikke han skal sponse noe som helst.  Greia er at jeg går glipp av mye ekstra penger jeg kunne fått for barna, men mister pga inntekten hans.  Så jeg syns han burde spytte inn litt ekstra siden det er hans inntekt som hindrer meg fra å få de pengene.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil studiene gi deg mulighet for bedre inntekt i fremtiden? Er det noe dere har diskutert at er best for familien, eller noe du har bestemt? Syns definitivt han burde støtte mor til sitt barn, det vet jeg min hadde gjort - spesielt når du har gjort det samme. Men kanskje han ikke syns studiet er en god ide, og derfor vil han ikke «involveres»?

Anonymkode: cd418...d12

Han var med å bestemme ang utdanning, delvis hvilken utdanning også.  Han har kontakter i det markedet jeg skal ta utdanning i.  Og det vil gi my bedre inntekt for meg.  Men da vi bestemte oss for at jeg skulle studere viste vi (ihvertfall ikke jeg) at hans lønn ville påvirke utbetalingen jeg får.  
Når han studerte betalte jeg for mer av leie, mat, aktiviteter og bensin til HANS bil.

ts

Anonymkode: 3767a...451

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er fryktelig rart at man kan leve sammen med barn, og likevel leve adskilt. 

Jeg tenker at det å brått miste all inntekt må være en felles avgjørelse, ihvertfall så lenge man ikke har penger på bok til å dekke inntektstapet. 

Jeg studerer parallelt med jobb nå, men vurderer å ta seks måneders permisjon i innspurten av masteroppgaven. Men det må jo være en felles avgjørelse mellom meg og mannen, om vi har råd til at jeg ikke tilfører familieøkonomien de 35.000 jeg vanligvis tilfører i måneden. 

Det at vi da evt lever på kun mannens inntekt vil hverken jeg eller mannen tenke på som at han sponser meg. Spørsmålet er jo om vår økonomi har råd til det. 

For meg er det en selvfølge at all inntekt er felles i husholdningen.

Anonymkode: 4c289...6ea

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ellers er jo sexnekt ganske populært

Jeg fatter ikke denne typen svar.

Er sex virkelig noe dere gir mennene deres for at de skal være lykkelige, uten å ha glede av det selv? 

Anonymkode: 7e305...78d

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...