Gå til innhold

Ekstrajobb i helgene, i tillegg til full jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 40-årene, har vanlig 100% kontorjobb, og har barn som bor hos meg annenhver uke. Nå har jo alt blitt mye dyrere, og for å bedre økonomien vurderer jeg å ta en helgejobb annenhver helg, altså de helgene jeg ikke har barna. Tenker f. eks. sykehjem / institusjon e.l (jeg har verken relevant erfaring eller relevant utdanning) eller noe annet. 

Er det noen som har erfaring med dette? Er det lett å få sånne ekstrajobber i Oslo? Omtrent hvor mye får man betalt brutto på to helgevakter? Og funker det i praksis, eller blir det slitsomt å jobbe så mye? Er takknemlig for innspill her 😊

Anonymkode: d9fd6...db8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med butikk? Nå er nok både butikk og sykehjem tungt. 

Skrevet (endret)

Det er nok lett å få seg noen ekstra jobber i Oslo. Alt innenfor matbutikk, servering hos fast foods er relativt enkelt å få seg en jobb spesielt når man er innenfor jobbmarkedet, men det er vel ikke anbefalt å jobbe så mye? Når skal du kunne hvile deg ut når du jobber alle dagene?

Du kan sikkert holde ut 1-2 år med det, men lengre enn det vil du bli helt utslitt?

Endret av Intervence
Skrevet

Har en 30% helgestilling i tillegg til min 100% dagjobb.

Jobber langvakter hver tredje helg innen helse og omsorg i kommunen. Har holdt på sånn siden 2020, og det fungerer fint. Er også skilt og har 2 barn 😊

Anonymkode: ca038...f28

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg jobbet 130 % en periode (to ulike arbeidsgivere), og det gikk en stund. Men så ble jeg fryktelig sliten. Har også jobbet med kollegaer som har helgejobb i tillegg til 100% jobb og merker at det i meste laget for noen av dem. Andre ser ut til å takle det bra. 

Mange steder er det stort behov for folk, så du har ingenting å tape på å vise interesse. Anbefaler bofellesskap. Der er helgene ofte rolige, og man finner på gøye aktiviteter. 

Husk også at inntekt fra biarbeidsgiver skattes hardt. Tror jeg betalte 43% skatt av bi-inntekten. 

Anonymkode: b2839...789

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en 30% helgestilling i tillegg til min 100% dagjobb.

Jobber langvakter hver tredje helg innen helse og omsorg i kommunen. Har holdt på sånn siden 2020, og det fungerer fint. Er også skilt og har 2 barn 😊

Jeg får utbetalt omlag 11.000 i mnd. For 30%’en. Kveldstillegg og helgetillegg😅

Skrevet

Hva med å jobbe svart?

Onlyfans?

Anonymkode: 83722...ec7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er i 40-årene, har vanlig 100% kontorjobb, og har barn som bor hos meg annenhver uke. Nå har jo alt blitt mye dyrere, og for å bedre økonomien vurderer jeg å ta en helgejobb annenhver helg, altså de helgene jeg ikke har barna. Tenker f. eks. sykehjem / institusjon e.l (jeg har verken relevant erfaring eller relevant utdanning) eller noe annet. 

Er det noen som har erfaring med dette? Er det lett å få sånne ekstrajobber i Oslo? Omtrent hvor mye får man betalt brutto på to helgevakter? Og funker det i praksis, eller blir det slitsomt å jobbe så mye? Er takknemlig for innspill her 😊

20 % av de som jobber i kommunehelsetjenesten i Oslo (25 % på landsbasis) er ufaglærte så akkurat det skal nok gå bra. Hvis du har arbeidskapasitet så er det i hvert fall ingen grunn til ikke å prøve det.

Lykke til!

Skrevet

Takk for gode svar, alle sammen. Det er nok lurt å teste dette for en periode i første omgang, for å se an kapasiteten min. Målet med ekstra inntekt er først å bygge opp en buffer, altså være litt i forkant på det økonomiske. Og etter at det er gjort, evt få det litt romsligere økonomisk. Føler jeg har overskudd til å prøve, tror faktisk en "praktisk"/fysisk jobb kan være en fin avveksling, og ikke føles helt som jobb for meg som jobber på kontor :) Og funker det ikke, så skal vi klare oss greit på den vanlige inntekten, det er foreløpig ingen økonomisk krise her.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Husk at hovedarbeidsgiveren din kan kreve at du slutter i ekstrajobben dersom du jobber deg så sliten at det anses å gå ut over hovedjobben din. Enkelte arbeidsgivere er veldig strenge på det med å ha ekstrajobb utover en 100% stilling, og krever at man sier ifra om den ekstra jobben. I verste fall kan de nekte deg å ta ekstrajobb så lenge du jobber hos dem.

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/oppsigelse-biarbeid/

Anonymkode: 53170...60d

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Husk at hovedarbeidsgiveren din kan kreve at du slutter i ekstrajobben dersom du jobber deg så sliten at det anses å gå ut over hovedjobben din. Enkelte arbeidsgivere er veldig strenge på det med å ha ekstrajobb utover en 100% stilling, og krever at man sier ifra om den ekstra jobben. I verste fall kan de nekte deg å ta ekstrajobb så lenge du jobber hos dem.

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/oppsigelse-biarbeid/

Anonymkode: 53170...60d

Takk for viktig tips! Det hadde jeg ikke tenkt på, så det skal jeg sjekke hvis det blir aktuelt. TS.

Skrevet

Blir nok ikke vanskelig å få ekstrajobb i helse/omsorg. På min jobb får alle som vil ha en helgestilling. 

Anonymkode: a8b4a...b50

Skrevet

Sjekk arbeidsreglementet i fulltidsjobben din. Hos oss står det at du plikter å prate med arbeidsgiver hvis du vurderer å ta flere jobber. 

Anonymkode: e59ab...ff0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 20.14):

Hva med å jobbe svart?

Onlyfans?

Anonymkode: 83722...ec7

Dust!

• Liker 1
Skrevet

Det er på vei mot amerikanske tilstander når single mødre med barn 50% ikke klarer seg med en fulltidsjobb. Trist. 

Anonymkode: 6c70c...a9b

• Liker 2
Skrevet

Jeg har mange kollegaer som har ekstra jobb ved siden av. De fleste har hatt det i kortere eller lengre perioder. Jobber på spesialavdeling på skole. De jobber i bolig eller som avlaster i kvelder og helger. Det er mange som deg som har barna 50% som jobber ekstra i bolig og avlasting når de ikke har barna. 

Anonymkode: 881c4...459

Skrevet

Jobber innen helse. Tar ekstra det jeg får der.

100% overtid også.

Anonymkode: 672ee...028

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 20.13):

Jeg jobbet 130 % en periode (to ulike arbeidsgivere), og det gikk en stund. Men så ble jeg fryktelig sliten. Har også jobbet med kollegaer som har helgejobb i tillegg til 100% jobb og merker at det i meste laget for noen av dem. Andre ser ut til å takle det bra. 

Mange steder er det stort behov for folk, så du har ingenting å tape på å vise interesse. Anbefaler bofellesskap. Der er helgene ofte rolige, og man finner på gøye aktiviteter. 

Husk også at inntekt fra biarbeidsgiver skattes hardt. Tror jeg betalte 43% skatt av bi-inntekten. 

Anonymkode: b2839...789

Lær deg skattesystemet vårt før du kommer med tåpelige kommentarer.

Skrevet

Jeg jobbet 150% stilling en periode. Det var fordi jeg begynte i ny jobb og samtidig skulle avslutte et prosjekt i den gamle jobben. Det var slitsomt. Det jeg syntes var mest slitsomt var å ha to arbeidsgivere, to sjefer, to sett med kollegaer å forholde meg til, to sett med systemer og to ulike jobber hvor jeg måtte bytte "mindset" helt mellom jobbene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 20.44):

Takk for gode svar, alle sammen. Det er nok lurt å teste dette for en periode i første omgang, for å se an kapasiteten min. Målet med ekstra inntekt er først å bygge opp en buffer, altså være litt i forkant på det økonomiske. Og etter at det er gjort, evt få det litt romsligere økonomisk. Føler jeg har overskudd til å prøve, tror faktisk en "praktisk"/fysisk jobb kan være en fin avveksling, og ikke føles helt som jobb for meg som jobber på kontor :) Og funker det ikke, så skal vi klare oss greit på den vanlige inntekten, det er foreløpig ingen økonomisk krise her.

Start med å henvende deg til nærmeste helse institusjon og si du er intr i jobb som ringevikar og ta ekstravakter i helgene. Så tar du det der i fra. Du vil få minst 3 opplæringsvakter med lønn og tar de vaktene som passer de helgene du hat barnefri. Så prøver du deg fram og ser hvordan du trives🙂

Anonymkode: 54c9e...f01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...