Gå til innhold

Ekstrajobb i helgene, i tillegg til full jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i 40-årene, har vanlig 100% kontorjobb, og har barn som bor hos meg annenhver uke. Nå har jo alt blitt mye dyrere, og for å bedre økonomien vurderer jeg å ta en helgejobb annenhver helg, altså de helgene jeg ikke har barna. Tenker f. eks. sykehjem / institusjon e.l (jeg har verken relevant erfaring eller relevant utdanning) eller noe annet. 

Er det noen som har erfaring med dette? Er det lett å få sånne ekstrajobber i Oslo? Omtrent hvor mye får man betalt brutto på to helgevakter? Og funker det i praksis, eller blir det slitsomt å jobbe så mye? Er takknemlig for innspill her 😊

Anonymkode: d9fd6...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok lett å få seg noen ekstra jobber i Oslo. Alt innenfor matbutikk, servering hos fast foods er relativt enkelt å få seg en jobb spesielt når man er innenfor jobbmarkedet, men det er vel ikke anbefalt å jobbe så mye? Når skal du kunne hvile deg ut når du jobber alle dagene?

Du kan sikkert holde ut 1-2 år med det, men lengre enn det vil du bli helt utslitt?

Endret av Intervence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 30% helgestilling i tillegg til min 100% dagjobb.

Jobber langvakter hver tredje helg innen helse og omsorg i kommunen. Har holdt på sånn siden 2020, og det fungerer fint. Er også skilt og har 2 barn 😊

Anonymkode: ca038...f28

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 130 % en periode (to ulike arbeidsgivere), og det gikk en stund. Men så ble jeg fryktelig sliten. Har også jobbet med kollegaer som har helgejobb i tillegg til 100% jobb og merker at det i meste laget for noen av dem. Andre ser ut til å takle det bra. 

Mange steder er det stort behov for folk, så du har ingenting å tape på å vise interesse. Anbefaler bofellesskap. Der er helgene ofte rolige, og man finner på gøye aktiviteter. 

Husk også at inntekt fra biarbeidsgiver skattes hardt. Tror jeg betalte 43% skatt av bi-inntekten. 

Anonymkode: b2839...789

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en 30% helgestilling i tillegg til min 100% dagjobb.

Jobber langvakter hver tredje helg innen helse og omsorg i kommunen. Har holdt på sånn siden 2020, og det fungerer fint. Er også skilt og har 2 barn 😊

Jeg får utbetalt omlag 11.000 i mnd. For 30%’en. Kveldstillegg og helgetillegg😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er i 40-årene, har vanlig 100% kontorjobb, og har barn som bor hos meg annenhver uke. Nå har jo alt blitt mye dyrere, og for å bedre økonomien vurderer jeg å ta en helgejobb annenhver helg, altså de helgene jeg ikke har barna. Tenker f. eks. sykehjem / institusjon e.l (jeg har verken relevant erfaring eller relevant utdanning) eller noe annet. 

Er det noen som har erfaring med dette? Er det lett å få sånne ekstrajobber i Oslo? Omtrent hvor mye får man betalt brutto på to helgevakter? Og funker det i praksis, eller blir det slitsomt å jobbe så mye? Er takknemlig for innspill her 😊

20 % av de som jobber i kommunehelsetjenesten i Oslo (25 % på landsbasis) er ufaglærte så akkurat det skal nok gå bra. Hvis du har arbeidskapasitet så er det i hvert fall ingen grunn til ikke å prøve det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, alle sammen. Det er nok lurt å teste dette for en periode i første omgang, for å se an kapasiteten min. Målet med ekstra inntekt er først å bygge opp en buffer, altså være litt i forkant på det økonomiske. Og etter at det er gjort, evt få det litt romsligere økonomisk. Føler jeg har overskudd til å prøve, tror faktisk en "praktisk"/fysisk jobb kan være en fin avveksling, og ikke føles helt som jobb for meg som jobber på kontor :) Og funker det ikke, så skal vi klare oss greit på den vanlige inntekten, det er foreløpig ingen økonomisk krise her.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hovedarbeidsgiveren din kan kreve at du slutter i ekstrajobben dersom du jobber deg så sliten at det anses å gå ut over hovedjobben din. Enkelte arbeidsgivere er veldig strenge på det med å ha ekstrajobb utover en 100% stilling, og krever at man sier ifra om den ekstra jobben. I verste fall kan de nekte deg å ta ekstrajobb så lenge du jobber hos dem.

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/oppsigelse-biarbeid/

Anonymkode: 53170...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Husk at hovedarbeidsgiveren din kan kreve at du slutter i ekstrajobben dersom du jobber deg så sliten at det anses å gå ut over hovedjobben din. Enkelte arbeidsgivere er veldig strenge på det med å ha ekstrajobb utover en 100% stilling, og krever at man sier ifra om den ekstra jobben. I verste fall kan de nekte deg å ta ekstrajobb så lenge du jobber hos dem.

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/oppsigelse-biarbeid/

Anonymkode: 53170...60d

Takk for viktig tips! Det hadde jeg ikke tenkt på, så det skal jeg sjekke hvis det blir aktuelt. TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ikke vanskelig å få ekstrajobb i helse/omsorg. På min jobb får alle som vil ha en helgestilling. 

Anonymkode: a8b4a...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk arbeidsreglementet i fulltidsjobben din. Hos oss står det at du plikter å prate med arbeidsgiver hvis du vurderer å ta flere jobber. 

Anonymkode: e59ab...ff0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 20.14):

Hva med å jobbe svart?

Onlyfans?

Anonymkode: 83722...ec7

Dust!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på vei mot amerikanske tilstander når single mødre med barn 50% ikke klarer seg med en fulltidsjobb. Trist. 

Anonymkode: 6c70c...a9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange kollegaer som har ekstra jobb ved siden av. De fleste har hatt det i kortere eller lengre perioder. Jobber på spesialavdeling på skole. De jobber i bolig eller som avlaster i kvelder og helger. Det er mange som deg som har barna 50% som jobber ekstra i bolig og avlasting når de ikke har barna. 

Anonymkode: 881c4...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber innen helse. Tar ekstra det jeg får der.

100% overtid også.

Anonymkode: 672ee...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 20.13):

Jeg jobbet 130 % en periode (to ulike arbeidsgivere), og det gikk en stund. Men så ble jeg fryktelig sliten. Har også jobbet med kollegaer som har helgejobb i tillegg til 100% jobb og merker at det i meste laget for noen av dem. Andre ser ut til å takle det bra. 

Mange steder er det stort behov for folk, så du har ingenting å tape på å vise interesse. Anbefaler bofellesskap. Der er helgene ofte rolige, og man finner på gøye aktiviteter. 

Husk også at inntekt fra biarbeidsgiver skattes hardt. Tror jeg betalte 43% skatt av bi-inntekten. 

Anonymkode: b2839...789

Lær deg skattesystemet vårt før du kommer med tåpelige kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 150% stilling en periode. Det var fordi jeg begynte i ny jobb og samtidig skulle avslutte et prosjekt i den gamle jobben. Det var slitsomt. Det jeg syntes var mest slitsomt var å ha to arbeidsgivere, to sjefer, to sett med kollegaer å forholde meg til, to sett med systemer og to ulike jobber hvor jeg måtte bytte "mindset" helt mellom jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 20.44):

Takk for gode svar, alle sammen. Det er nok lurt å teste dette for en periode i første omgang, for å se an kapasiteten min. Målet med ekstra inntekt er først å bygge opp en buffer, altså være litt i forkant på det økonomiske. Og etter at det er gjort, evt få det litt romsligere økonomisk. Føler jeg har overskudd til å prøve, tror faktisk en "praktisk"/fysisk jobb kan være en fin avveksling, og ikke føles helt som jobb for meg som jobber på kontor :) Og funker det ikke, så skal vi klare oss greit på den vanlige inntekten, det er foreløpig ingen økonomisk krise her.

Start med å henvende deg til nærmeste helse institusjon og si du er intr i jobb som ringevikar og ta ekstravakter i helgene. Så tar du det der i fra. Du vil få minst 3 opplæringsvakter med lønn og tar de vaktene som passer de helgene du hat barnefri. Så prøver du deg fram og ser hvordan du trives🙂

Anonymkode: 54c9e...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...