AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Som virkelig har prøvd å gå ned i vekt uten å lykkes og både spiser sunt og trener? Anonymkode: e5561...0a5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Du har en BMI på 25 og skal ha medisiner for å gå ned i vekt? Hvor er verden på vei hen 😳 Anonymkode: c0c99...e0e 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 Folk på 35 får jo ikke alltid heller, så jeg tror du bare må kutte i kalorier eller bevege deg en god del mer, gitt... Anonymkode: 9cbbc...410 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 Du får sikkert av en eller annen nettlege. Anonymkode: d2f5b...f6d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 Ta deg sammen. Virkelig. Anonymkode: c6324...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 Lurer på det samme. Hvis jeg ikke sulter meg, går jeg opp i vekt. 165 cm og 73 kilo. Spiser knapt noe. Anonymkode: 8033d...e2a
Jegermegsånnerdet Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 Fikk så vidt av fastlegen da jeg hadde bmi på 31 så tviler. Forsøkte å få privat før dette da fastlegen var skeptisk, men de sa at kun fastlegen kan skrive det ut da man trenger oppfølging osv. Er utrolig glad jeg fikk ozempic, etter ti år med overspisingslidelse og et forferdelig forhold til mat så har tankene gått bort, jeg blir normalt mett og trangen til å overspise er helt borte. Gikk ned 15 kg og har opprettholdt vekten i ett år. Synes folk er for kritiske til disse medisinene.. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 Da må dere med 25 i bmi spise dere opp til 35, da får dere den, så kan dere ned i bmi Anonymkode: fe822...483
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Som virkelig har prøvd å gå ned i vekt uten å lykkes og både spiser sunt og trener? Anonymkode: e5561...0a5 Du får ikke slankemedisin når du har spiseforstyrrelse. Anonymkode: 8ce7d...005 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 Håper (og tror) leger er mer kritiske enn som så når de forskriver dette medikamentet. BMI på 25 er jo normalt og ingenting som skal behandles! Hva skal du oppnå? Du får neppe noen helsegevinst av å gå ned i vekt. Hvem skal være berettiget å bruke disse medikamentene? Hvis du får det utskrevet, kunne man jo gitt det til nesten hele Norges voksne befolkning. Minner om at dette er en diabetesmedisin, og at gruppen som i første omgang burde prioriteres er nettopp diabetikere. Dette er grunnen til at jeg skjønner man er skeptisk til å godkjenne forhåndsrefusjon for disse medikamentene på indikasjonen «overvekt». Det dukker opp så mange problemstillinger i kjølevannet; hvilken BMI-grense skal settes? Skal blå resept opphøre når normalvekt nås? Er det riktig at felleskapet betaler for at lett overvektige (eller normalvektige) uten spesiell helserisiko forbundet med dette oppnår eller forblir i normalvekt? Jeg mener nei, men det er sikkert politisk ukorrekt. Kan legge til at jeg også bruker mye energi på å opprettholde normal BMI på ca 22-23. Opplever også å måtte trosse min egen sult-/metthetsregulering for å forbli normalvektig. Dette gjelder nok veldig mange normalvektige. Ja, det er ubehagelig og slitsomt. Men å vurdere å ta den lettvinte veien om medisiner (som har mange bivirkninger) er helt utelukket og bør etter min mening kun være forbeholdt de med alvorlig overvekt/fedme. Anonymkode: 40a96...c2c 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Som virkelig har prøvd å gå ned i vekt uten å lykkes og både spiser sunt og trener? Anonymkode: e5561...0a5 Selvsagt ikke. Skjerpings. Anonymkode: 6fb4e...6f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå