Gå til innhold

Lavt stoffskifte verdier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Legen min mistenkte jeg kunne slite med lavt stoffskifte da jeg har hatt en del symptomer, han mente også halsen min var litt hoven. Jeg har nå fått svar på blodprøvene mine, men jeg er innenfor «normalreferanse» men i nedre del på T4 og øvre del på TSH. De siste prøvene jeg har tatt har T4 bare økt og TSH sunket. Er dette tegn på at jeg kan utvikle lavt stoffskifte? Jeg føler meg ikke bra, men siden verdiene er i grenseland gjør ikke legen stort. Jeg har kun fått beskjed om å teste på nytt om 8-10 uker. Noen som har erfaring å komme med?

T4 - 11.2

TSH - 3,2

T3 - 4,6

Anti TPO - 34 (har denne noe med stoffskiftet å gjøre?) 

Anonymkode: e81f3...0ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, 

Legen min mistenkte jeg kunne slite med lavt stoffskifte da jeg har hatt en del symptomer, han mente også halsen min var litt hoven. Jeg har nå fått svar på blodprøvene mine, men jeg er innenfor «normalreferanse» men i nedre del på T4 og øvre del på TSH. De siste prøvene jeg har tatt har T4 bare økt og TSH sunket. Er dette tegn på at jeg kan utvikle lavt stoffskifte? Jeg føler meg ikke bra, men siden verdiene er i grenseland gjør ikke legen stort. Jeg har kun fått beskjed om å teste på nytt om 8-10 uker. Noen som har erfaring å komme med?

T4 - 11.2

TSH - 3,2

T3 - 4,6

Siden du har fått påvist Anti TPO vil jeg tro at du har utviklet lavt stoffskifte, Hashimotos. Ikke rart du ikke er i form... Skjoldbruskkjertelen din blir brutt ned litt etter litt, og dermed blir det mindre av de livsviktige hormonene Tyroksin (T4) og trijodtyronin (T3) Mye fakta om Hashimotos og hva du bør spise og ikke spise på nettet (youtube) Du bør starte opp med medisiner. Har ikke legen reagert på at du har fått påvist Anti TPO? 

Anonymkode: 39751...219

Skrevet

Takk for svar! Nei.. jeg stilte spørsmål til prøven, fikk bare beskjed om at det var  innenfor normalen, og at jeg måtte komme innom å ta nye prøver etter 8 uker. Syntes det var rart. Syntes jeg har lest noe om at sånne prøver skal tas fastede også? Men anti TPO har jo en referansegrense den også (se bilde). Så det du mener er at når man får noen tall der så har man påvist antistoffer? Så rart at jeg ikke fikk beskjed om det da! Syntes det forøvrig er rart at man må tyde blodprøvene sine selv for å bli hørt! 

IMG_6382.jpeg

Skrevet

Det kan være at du utvikler lavt stoffskifte eller at du har en forbigående betennelse. 

Har du sjekket stoffskiftet tidligere? Hva var i så fall verdiene da? Verdiene dine er i normalområdet, men ikke nødvendigvis i det området som er normalt for deg. 

Ikke unormalt å ta en kontrollprøve for å se om stoffskiftet er på vei opp eller ned før eventuell medisinering.

Du bør også sjekke vitaminer og mineraler for å utelukke at det er mangel på noe som gjør at formen din ikke er bra.

Anonymkode: 976ec...01c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, 

T4 - 11.2

TSH - 3,2

T3 - 4,6

Det kan være at legen din vil se det an og ta nye prøver er på på grunn av det jeg har uthevet. Stigende t4 og synkende tsh kan tyde på at du er i bedring etter en forbigående betennelse. T3 verdien din ( som er det effektive hormonet i cellene) er ok og det tyder på at kroppen din omdanner t4 til t3 ganske greit. 
Påvisning av antistoffer er grunn nok til å følge opp uansett selv om de er lavere en laveste referanseverdi. 

Anonymkode: 02f19...036

Skrevet

Jeg har bare tatt 2 prøver tidligere av t4 og TSH, men ikke av anti TPO, dette var første gangen. T4 har gått ned fra 14,2 til 11,2 på 2 år, og TSH har økt fra 1,4 til 3,2 på samme tid. Jeg tok en prøve av alt nå, og alt er fint! Er bare disse grafene som har justert seg veldig! Og jeg har alle symptomene på lavt stoffskifte, de har bare blitt veldig mye verre de siste 2 mnd! 

Skrevet

Jeg måtte ta jevnlige prøver i nesten et år før det ble påvist lavt stoffskifte. For det er normalt det varierer og særlig etter svangerskap. Som legen min sa, noen prøver kan være skudd i blinde.  Nå går jeg på 125 og 150 mg levaksin annenhver dag og det har blitt ganske så stabilt, men begynte selvfølgelig med mye lavere dose. 

Anonymkode: d4513...0c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, 

T4 - 11.2

TSH - 3,2

T3 - 4,6

Når på dagen tok du blodprøvene? Var de fastende? 

tsh svinger naturlig i løpet av døgnet og er lavest om morgenen. Høy Tsh kan tyde på lavt stoffskifte, men må sees i sammenheng med de andre prøvene. 

Anti tpo er antistoff som kan vise betennelse i skjoldbruskkjertelen. Din er innenfor referanseområdet og viser ikke betennelse. 

Stoffskiftet kan bli påvirket av annen sykdom. Har du feks sjekket for kyssesyke? 

Anonymkode: 30bb2...eca

Skrevet

Hei! Jeg har alltid hatt stoffskifteverdier i nedre del av normalområdet (11-13) for t4, og rundt 3,2 for TSH. Levde et normalt liv. En sommer i voksen alder ble jeg plutselig ekstremt mye verre på kort tid, og da ble verdiene målt til 11 på t4, og TSH var steget til 7. anti-Tpo målt til 350 (Hashimoto). Fikk medisiner, og føler meg bedre når TSH er under 1,5 og t4 er over 15. Hadde jernmangelanemi og lav D-vitamin i tillegg (følgefeil).

Anonymkode: 37f40...68f

Skrevet

Stoffskiftet varier gjennom døgnet så forskjellen trenger ikke være noe mer enn ulikt tidspunkt. Du har ikke lavt stoffskifte ut i fra disse prøvene. Ville heller sett litt på andre ting som kan påvirke stoffskiftet siden Tsh har gått litt opp som nok D, B, jod.

Anonymkode: bea08...4bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei! Jeg har alltid hatt stoffskifteverdier i nedre del av normalområdet (11-13) for t4, og rundt 3,2 for TSH. Levde et normalt liv. En sommer i voksen alder ble jeg plutselig ekstremt mye verre på kort tid, og da ble verdiene målt til 11 på t4, og TSH var steget til 7. anti-Tpo målt til 350 (Hashimoto). Fikk medisiner, og føler meg bedre når TSH er under 1,5 og t4 er over 15. Hadde jernmangelanemi og lav D-vitamin i tillegg (følgefeil).

Anonymkode: 37f40...68f

Når stoffskiftet er kunstig regulert skal man ligge i øvre referanseområde på t4 og rundt 1.5 på tsh, så dette er bra. 

Anonymkode: 02f19...036

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når på dagen tok du blodprøvene? Var de fastende? 

tsh svinger naturlig i løpet av døgnet og er lavest om morgenen. Høy Tsh kan tyde på lavt stoffskifte, men må sees i sammenheng med de andre prøvene. 

Anti tpo er antistoff som kan vise betennelse i skjoldbruskkjertelen. Din er innenfor referanseområdet og viser ikke betennelse. 

Stoffskiftet kan bli påvirket av annen sykdom. Har du feks sjekket for kyssesyke? 

Anonymkode: 30bb2...eca

Jeg tok blodprøvene på ettermiddagen, ikke fastende. Jeg har aldri sjekket meg for kyssesyken (som jeg vet).  Tusen takk for behjelpelige svar!😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har bare tatt 2 prøver tidligere av t4 og TSH, men ikke av anti TPO, dette var første gangen. T4 har gått ned fra 14,2 til 11,2 på 2 år, og TSH har økt fra 1,4 til 3,2 på samme tid. Jeg tok en prøve av alt nå, og alt er fint! Er bare disse grafene som har justert seg veldig! Og jeg har alle symptomene på lavt stoffskifte, de har bare blitt veldig mye verre de siste 2 mnd! 

Jeg ble også verre selv om verdiene tok seg litt opp. I mitt tilfelle var det post partum thyreoiditt. Var dårlig i ca et år før det var tilbake til normalen. Var 100% sykmeldt. Startet ikke med medisin siden stoffskiftet tok seg raskt opp, men det var kun i starten at det endret seg raskt. Gikk mange måneder med "litt" dårlige verdier, men det var nok til at jeg var helt utkjørt. Hadde tidligere hatt en thyreoiditt som gikk fort over og som jeg ikke merket så mye til. 

Skrevet

Stoffskiftet varier gjennom døgnet så forskjellen trenger ikke være noe mer enn ulikt tidspunkt. Du har ikke lavt stoffskifte ut i fra disse prøvene. Ville heller sett litt på andre ting som kan påvirke stoffskiftet siden Tsh har gått litt opp som nok D, B, jod.

Takk for respons! Alle verdiene på det du nevner er godt over referansenivå. Men når har man lavt stoffskifte, hvor går grensen for å kunne få medisin? Holder det med lav t4 og høy tsh? Er 5 tsh høyt?  Hvordan vil da nivåene på t3 se ut? Beklager så mange spørsmål!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble også verre selv om verdiene tok seg litt opp. I mitt tilfelle var det post partum thyreoiditt. Var dårlig i ca et år før det var tilbake til normalen. Var 100% sykmeldt. Startet ikke med medisin siden stoffskiftet tok seg raskt opp, men det var kun i starten at det endret seg raskt. Gikk mange måneder med "litt" dårlige verdier, men det var nok til at jeg var helt utkjørt. Hadde tidligere hatt en thyreoiditt som gikk fort over og som jeg ikke merket så mye til. 

Så godt det gikk over til slutt! Hvordan oppdaget de det? Og hva er det for noe?

Skrevet

Takk for respons! Alle verdiene på det du nevner er godt over referansenivå. Men når har man lavt stoffskifte, hvor går grensen for å kunne få medisin? Holder det med lav t4 og høy tsh? Er 5 tsh høyt?  Hvordan vil da nivåene på t3 se ut? Beklager så mange spørsmål!

Anonymkode: e81f3...0acn

Nei.  5 i Tsh er ikke høyt. De medisinerer vanligvis ikke før Tsh er over 10. Normalt vil Tsh bli ganske høy, før fritt T4 synker under normalen når man får lavt stoffskifte. Det er når fritt T4 blir for lav man begynner å bli virkelig dårlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så godt det gikk over til slutt! Hvordan oppdaget de det? Og hva er det for noe?

Det er stoffskifteproblemer forårsaket av graviditet. Det går vanligvis over i løpet av året etter fødsel.

Skrevet

Forhøyet Anti-TPO kan være et tegn på begynnende autoimmun tyreoiditt. Ellers er prøvene fine. Jeg hadde sannsynligvis en forbigående tyreoiditt og hadde da normal anti-TPO, men TSH på 10 

Anonymkode: 73db9...a6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forhøyet Anti-TPO kan være et tegn på begynnende autoimmun tyreoiditt. Ellers er prøvene fine. Jeg hadde sannsynligvis en forbigående tyreoiditt og hadde da normal anti-TPO, men TSH på 10 

Anonymkode: 73db9...a6e

Hun har ikke forhøyet anti-tpo. Ref står lenger opp i tråden i post fra ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...