AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Jeg har begynt å lese litt på dette og har bekjente med denne diagnosen i nære relasjoner. Får inntrykket av at vedkommende har null forsgåelse for andre sitt utgangspunkt. Dyr har også «lidd» under personen sin omsorg. Sånn sett er det vanskelig å differansiere mellom autisme spekter forstyrrelse og psykopati. Hva er forskjellen? Anonymkode: 71793...ff4 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Tja.. har to venner med ADHD og de har begge hodet så kjørt inn i seg selv at de ikke ser noe. Men begge tror de er verdens beste venner, de gjør det de tror og mener du trenger, og hvis du ikke trenger det eller liker at de bestemmer over deg, så kan du bare ha det så godt. Begge har stort sett yngre venner enn seg som de kan heve seg litt over, og feks låne penger til andre og gjøre tjenester for å føle seg bedre selv. Men empati og sympati? De prøver ikke en gang å forstå. Må forklare de hver gang de driter seg ut. Anonymkode: dfba6...da4 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tja.. har to venner med ADHD og de har begge hodet så kjørt inn i seg selv at de ikke ser noe. Men begge tror de er verdens beste venner, de gjør det de tror og mener du trenger, og hvis du ikke trenger det eller liker at de bestemmer over deg, så kan du bare ha det så godt. Begge har stort sett yngre venner enn seg som de kan heve seg litt over, og feks låne penger til andre og gjøre tjenester for å føle seg bedre selv. Men empati og sympati? De prøver ikke en gang å forstå. Må forklare de hver gang de driter seg ut. Anonymkode: dfba6...da4 Og jeg har to venner med adhd som er stikk motsatt. Som analyserer seg blå for å være sikker på at det de gjør er riktig for motparten, som legger seg flate når relasjoner går skeis selv om det i utgangspunktet ikke var deres skyld. Det handler nok mer om personlighetstrekk enn om diagnosen. Men det var vel egentlig ikke det hi spurte om. Adhd er ikke på autismespekteret. Anonymkode: b8d67...02c 10 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tja.. har to venner med ADHD og de har begge hodet så kjørt inn i seg selv at de ikke ser noe. Men begge tror de er verdens beste venner, de gjør det de tror og mener du trenger, og hvis du ikke trenger det eller liker at de bestemmer over deg, så kan du bare ha det så godt. Begge har stort sett yngre venner enn seg som de kan heve seg litt over, og feks låne penger til andre og gjøre tjenester for å føle seg bedre selv. Men empati og sympati? De prøver ikke en gang å forstå. Må forklare de hver gang de driter seg ut. Anonymkode: dfba6...da4 Mennesker med ADHD kan da ha rikelig med empati og omsorg for andre. Jeg har selv en gutt med ADHD uoppmerksom type og etter 5 år med utestenging og stygge blikk fra andre, så har han blitt en skygge av seg selv, og orker ikke lenger å gå på skolen. I barnehagen derimot, så tok han seg alltid av de som var mindre enn seg selv. Så for hans del så var det alle de vanlige/A4/"saueflokken" som knuste ham. De som ikke evnet å akseptere at ikke alle er helt like. Anonymkode: f36e5...77b 1 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 Evnene til å utvise og føle empati og sympati er like mye et spekter som alt annet ved autisme. Mange autister kan for den del slite med for mye empati, for mye rettferdighetssans og rett og slett være for opptatt av å tilrettelegge og tilpasse seg og verden for andres behov til det punktet der det nesten blir selvutslettelse. Folk tror at autisme alltid innebærer manglende evner til å sette seg inn i ulike situasjoner og andre menneskers perspektiv men det motsatte kan også være sant like mye som alle andre grader på spekteret. Autister har ikke mindre rike indre liv enn andre mennesker. Mange har kanskje utfordringer med å forstå og kommunisere følelser og empati, andre vekter følelser som mindre viktig enn for eksempel logikk og fakta men følelsene er ikke nødvendigvis anneledes eller manglende. Anonymkode: baafa...507 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mennesker med ADHD kan da ha rikelig med empati og omsorg for andre. Jeg har selv en gutt med ADHD uoppmerksom type og etter 5 år med utestenging og stygge blikk fra andre, så har han blitt en skygge av seg selv, og orker ikke lenger å gå på skolen. I barnehagen derimot, så tok han seg alltid av de som var mindre enn seg selv. Så for hans del så var det alle de vanlige/A4/"saueflokken" som knuste ham. De som ikke evnet å akseptere at ikke alle er helt like. Anonymkode: f36e5...77b Så leit ❤️ Anonymkode: dfba6...da4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 Man kan ha samme diagnoser, men med forskjellige personligheter. Det er selvfølgelig likhetstrekk som gjør at de har den diagnosen de har, men autismespekteret er vanvittig stort. I den ene enden har du de som lever normale liv med jobb og familie. I den andre enden har du de som er 100% hjelpeløse og uten språk. Det er uansett ikke det samme som å være psykopat. Jeg har aldri hørt at autister skader mennesker og dyr med vilje, fordi de får tilfredsstillelse av det. Syns folk på spekteret får nok diskriminering, om ikke man skal gi dem psykopat tittelen også. Anonymkode: d12f3...72b 1 5
ESFP Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 Det er ulike former for empati. "Autister" har ofte mye emosjonell empati. Hvis du forteller dem at noen har det vondt, så kan de kjenne det godt på egen kropp. Men så kan de mangle kognitiv empati. De forstår ikke alltid at deres handlinger får konsekvenser pg hvordan det påvirker andre. Psykopater har det omvendt. De vet hva som trigger andre og hvilke følelser andre får, men de bryr seg ikke og de kan derfor bruke sin kognitive empati til å få de resultatene de ønsker. 8 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 ESFP skrev (23 minutter siden): Det er ulike former for empati. "Autister" har ofte mye emosjonell empati. Hvis du forteller dem at noen har det vondt, så kan de kjenne det godt på egen kropp. Men så kan de mangle kognitiv empati. De forstår ikke alltid at deres handlinger får konsekvenser pg hvordan det påvirker andre. Psykopater har det omvendt. De vet hva som trigger andre og hvilke følelser andre får, men de bryr seg ikke og de kan derfor bruke sin kognitive empati til å få de resultatene de ønsker. Dette var veldig godt forklart, takk! Kan man lære de på autisme spekteret å forbedre sin kognitive empati? Anonymkode: 71793...ff4 3
ESFP Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette var veldig godt forklart, takk! Kan man lære de på autisme spekteret å forbedre sin kognitive empati? Anonymkode: 71793...ff4 Det vet jeg ikke. Tror man kan trene på det, men regner med det er mye arbeid. Kommer sikkert også an på hvor man er på spekteret. 1
Bacteria Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 ESFP skrev (49 minutter siden): Det er ulike former for empati. "Autister" har ofte mye emosjonell empati. Hvis du forteller dem at noen har det vondt, så kan de kjenne det godt på egen kropp. Men så kan de mangle kognitiv empati. De forstår ikke alltid at deres handlinger får konsekvenser pg hvordan det påvirker andre. Psykopater har det omvendt. De vet hva som trigger andre og hvilke følelser andre får, men de bryr seg ikke og de kan derfor bruke sin kognitive empati til å få de resultatene de ønsker. Veldig enig i dette. Har et familiemedlem på spekteret, og han er en meget omsorgsfull liten person. Nå er jeg litt prega av at jeg nylig hørte podcasten «Inni psykohoder» og det var veldig interessant å høre på rettspsykiateren. Bla i episoden om «Killer Clown» John Wayne Gazy. Og det er som regel flere ting som ligger i bunn hos de som det går så galt med. Gazy var etter hennes mening helt klart en iskald psykopat, men han hadde også ting ved seg som kan indikere et element av autisme. Kanskje særlig måten han arrangerte ofrene sine på. De var plassert med millimeterpresisjon under huset. I tillegg, oppveksten hans som en homofil mann i en konservativ familie. Der han var en bebrillet liten tjukk gutt som ikke hevdet seg i sport bla, til farens store fortvilelse. Arv og miljø.., Masse ting som spiller inn. Det er ofte vanskelig å bestemme hva som er hva, fordi vi er sammensatte vesener. Det ER ytre sett noen likheter mellom ASF og psykopatiske trekk. På samme måte som ASF også kan ligne schizofreni og schizoid personlighetsforstyrrelse. ADHD på sin side kan ligne mani, osv osv. ADHD og ASF har også en del fellestrekk, bla ved at man kan bli «obsessed» av en interesse. I tillegg vanskeliggjøres diagnosesetting av at personer med utviklingsforstyrrelser har en betydelig komorbiditet med psykiske lidelser. 2 1
ESFP Skrevet 10. august 2023 #13 Skrevet 10. august 2023 Bacteria skrev (1 minutt siden): Veldig enig i dette. Har et familiemedlem på spekteret, og han er en meget omsorgsfull liten person. Nå er jeg litt prega av at jeg nylig hørte podcasten «Inni psykohoder» og det var veldig interessant å høre på rettspsykiateren. Bla i episoden om «Killer Clown» John Wayne Gazy. Og det er som regel flere ting som ligger i bunn hos de som det går så galt med. Gazy var etter hennes mening helt klart en iskald psykopat, men han hadde også ting ved seg som kan indikere et element av autisme. Kanskje særlig måten han arrangerte ofrene sine på. De var plassert med millimeterpresisjon under huset. I tillegg, oppveksten hans som en homofil mann i en konservativ familie. Der han var en bebrillet liten tjukk gutt som ikke hevdet seg i sport bla, til farens store fortvilelse. Arv og miljø.., Masse ting som spiller inn. Det er ofte vanskelig å bestemme hva som er hva, fordi vi er sammensatte vesener. Det ER ytre sett noen likheter mellom ASF og psykopatiske trekk. På samme måte som ASF også kan ligne schizofreni og schizoid personlighetsforstyrrelse. ADHD på sin side kan ligne mani, osv osv. ADHD og ASF har også en del fellestrekk, bla ved at man kan bli «obsessed» av en interesse. I tillegg vanskeliggjøres diagnosesetting av at personer med utviklingsforstyrrelser har en betydelig komorbiditet med psykiske lidelser. Det er vanskelig. Barn med autisme blir dessverre ikke møtt på den måten de trenger i oppveksten og får derfor påført mer traumer. Jo mer traumer, dess større sannsynlighet for at de utvikler psykiske lidelser eller at det går så langt at de blir personlighetsforstyrret. Det er fullt mulig å være både autistisk og ha en antisosial personlighetsforstyrrelse eller psykopatiske trekk. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #14 Skrevet 10. august 2023 Tenåringen min har ADD og autisme, «høytfungerende». Noen ganger tenker jeg at h*n har lite empati og er kynisk, men så husker jeg at det stemmer for de fleste tenåringer. Det er veldig vanskelig å vite hva som er diagnosen og hva som er «vanlig tenåring». Men h*n har i store deler av livet holdt seg for seg selv, trukket seg ut og hatt vansker med selvregulering og konflikter. Heldigvis betrakter h*n diagnosen med nysgjerrighet og en viss stolthet. Anonymkode: c3af1...4d7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #15 Skrevet 10. august 2023 Min samboer på spekteret er definitivt empatisk. Men enkelte ting ser han veldig annerledes enn meg, og det krever mye kommunikasjon for at vi skal forstå hverandre eller en situasjon sammen. Men han kan få fysisk vondt når andre har vondt og tar definitivt andres følelser innover seg. Men han kan fremstå kynisk i blant, fordi han ser verden mer svart hvitt en meg. Anonymkode: 82d76...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 Vennen min med autisme har litt vanskelig for å se begge sider av saken, men er jeg skikkelig lei meg og forteller hvorfor er han kjempegod og trøstende♥️ Han må bare få forklart direkte hvorfor jeg er lei meg Anonymkode: 59b52...ce7
Blod Skrevet 13. august 2023 #17 Skrevet 13. august 2023 Det at de med autisme har mindre empati er en myte. Mange med autisme har faktisk mer empati enn hva som er "vanlig". De som har autisme følger ikke de sosiale spillereglene på samme måte, så for de som ikke har autisme eller vet hvordan det er, kan det kanskje se ut som noen ikke har like mye empati fordi de ikke viser det på den måten du synes er den akseptable eller er vant til. 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #18 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 18.27): Tja.. har to venner med ADHD og de har begge hodet så kjørt inn i seg selv at de ikke ser noe. Men begge tror de er verdens beste venner, de gjør det de tror og mener du trenger, og hvis du ikke trenger det eller liker at de bestemmer over deg, så kan du bare ha det så godt. Begge har stort sett yngre venner enn seg som de kan heve seg litt over, og feks låne penger til andre og gjøre tjenester for å føle seg bedre selv. Men empati og sympati? De prøver ikke en gang å forstå. Må forklare de hver gang de driter seg ut. Anonymkode: dfba6...da4 Dette har ingenting med ADHD å gjøre, dette handler om personlighetstrekk og mangel av karakter. ADHD har ikke symptomer som viser mangel på empati. Dårlig generalisering og kunnskapsløst. Anonymkode: 37e49...daa 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #19 Skrevet 13. august 2023 Blod skrev (3 minutter siden): Det at de med autisme har mindre empati er en myte. Mange med autisme har faktisk mer empati enn hva som er "vanlig". De som har autisme følger ikke de sosiale spillereglene på samme måte, så for de som ikke har autisme eller vet hvordan det er, kan det kanskje se ut som noen ikke har like mye empati fordi de ikke viser det på den måten du synes er den akseptable eller er vant til. Det står jo på alle informasjonssider på nettet at autismespekterforstyrrelse kan gi nedsatt eller fravær av empati. Anonymkode: 37e49...daa
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #20 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det står jo på alle informasjonssider på nettet at autismespekterforstyrrelse kan gi nedsatt eller fravær av empati. Anonymkode: 37e49...daa Blod skrev (4 minutter siden): Det at de med autisme har mindre empati er en myte. Mange med autisme har faktisk mer empati enn hva som er "vanlig". De som har autisme følger ikke de sosiale spillereglene på samme måte, så for de som ikke har autisme eller vet hvordan det er, kan det kanskje se ut som noen ikke har like mye empati fordi de ikke viser det på den måten du synes er den akseptable eller er vant til. Så må du også huske på at empati er ikke noe en er født med, empati er noe som må læres - dermed får man egenskapene. De med autismespekterforstyrrelse kan ha vanskeligheter med å bli lært empati, nettopp pga sine vanskeligheter. Nå er autisme et stort spekter så jeg tenker jo at de som har de svakeste og mildeste formene for autisme, ikke trenger å ha bortfall av empati, men dette avhenger igjen også ift hva foreldrene har klart å gi dem. Anonymkode: 37e49...daa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå