Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på farten i dag og spiste alfalfaspirer på skiven rett fra pakken. En venninne påpekte i etterkant at dette var noe man ikke skulle spise som gravid. Skjønner nå at jeg absolutt burde vasket dem i det minste, men var som sagt på farten. Er det noen som vet noe om smitterisiko fra disse spirene? Kan ikke se at de står på noen nei-liste for gravide på helsenorge. Blir helt stresset av dette her!!

Anonymkode: 184ab...916

Skrevet

Det går helt sikkert fint. De norske rådene er så laaangt inne på den sikre siden at det stort sett er trygt i utgangspunktet. Jeg spiser feks spekemat nå i tredje trimester, orker ikke vente lengre🙈

Anonymkode: d475f...1a3

Skrevet

Lurer på hvor hun har den infoen fra. 

Anonymkode: c0d24...3ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det går helt sikkert fint. De norske rådene er så laaangt inne på den sikre siden at det stort sett er trygt i utgangspunktet. Jeg spiser feks spekemat nå i tredje trimester, orker ikke vente lengre🙈

Anonymkode: d475f...1a3

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lurer på hvor hun har den infoen fra. 

Anonymkode: c0d24...3ee

Takk for svar. Hun er amerikansk og der fraråder FDA gravide å spise disse spirene fordi de kan inneholde smitte med E. Coli, salmonella og listeria. Men igjen, norske myndigheter fraråder det jo ikke. Bare teit av meg å ikke vaske de før jeg spiste, men kjenner at jeg ikke orker å gå gjennom hele graviditeten å være helt hysterisk på mat og drikke. Tenker jeg får forholde meg til de norske retningslinjene… Men dette satt en støkk i meg. Har googlet litt for mye 😅

TS

Skrevet

Det går nok bra. Vi bor i Norge hvor maten er trygg. Jeg spiste både Røkelaks og rødt kjøtt som gravid. 

Anonymkode: a06db...f91

Skrevet

Spirer blir trukket tilbake fra markedet relativt ofte pga bl.a e.coli, så det hadde jeg droppet å spise i graviditeten ja.

Anonymkode: c791c...c5f

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det går nok bra. Vi bor i Norge hvor maten er trygg. Jeg spiste både Røkelaks og rødt kjøtt som gravid. 

Anonymkode: a06db...f91

Men det kan man jo spise som gravid i hht norske retningslinjer

Anonymkode: 089ec...b88

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Spirer blir trukket tilbake fra markedet relativt ofte pga bl.a e.coli, så det hadde jeg droppet å spise i graviditeten ja.

Anonymkode: c791c...c5f

Det holder å følge norske retningslinjer. 

Anonymkode: 089ec...b88

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Hun er amerikansk og der fraråder FDA gravide å spise disse spirene fordi de kan inneholde smitte med E. Coli, salmonella og listeria. Men igjen, norske myndigheter fraråder det jo ikke. Bare teit av meg å ikke vaske de før jeg spiste, men kjenner at jeg ikke orker å gå gjennom hele graviditeten å være helt hysterisk på mat og drikke. Tenker jeg får forholde meg til de norske retningslinjene… Men dette satt en støkk i meg. Har googlet litt for mye 😅

TS

I usa sprayer de jorda, maten og vannet med mye gift og hormoner. Vi får heldigvis litt renere mat i Norge. 

Anonymkode: 1a087...7eb

Skrevet

Sannsynligvis går det helt fint. Neste gang så vasker du det :) du skal ha veeeeldig uflaks for at det går galt med en liten glipp.

Jeg er selv gravid og prøver å holde meg til rådene på Helsenorge, selv om det er fristene å se til andre land. 

Står på Helsenorge at man må skylle alt grundig, for jordbakterier kan være farlige. Så neste gang så får du gjøre det, men hadde ikke stresset over at du har spist det en gang.

Anonymkode: 89246...bdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...