Gå til innhold

1,5-åring borte fra foreldre i 1 uke. Ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møtte ei mor som fortalte at de hadde tatt med 1,5-åringen sin til dens besteforeldre for overnatting i én uke alene. Besteforeldrene bor på andre siden av landet. Foreldrene skulle på aleneferie. 

Er ikke én uke veldig lenge? I tillegg er det snakk om en distanse på flere titalls mil. Syntes bare utrolig synd på barnet som fremstår veldig usikkert :( 

Anonymkode: 6e6ef...ad8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er for lenge. Men det kan jo hende foreldrene ikke er gode omsorgspersoner til vanlig, da vil et avbrekk på 1,5 uke hos kjærlige besteforeldre være godt for barnet. 

Anonymkode: 2e499...f54

• Nyttig 2
Skrevet

I mitt tilfelle er det besteforeldre som har vært en pappa istedenfor den biologiske pappaen, de som hjalp meg da jeg slet med fødselsdepresjon og alt. Da barnet mitt var 1,5 år var de barnepass en uke pga psyken min. Gikk veldig fint! Ikke vært på ferie uten barnet mitt enda da, skal det snart en uke hvor barnet er med besteforeldre på ferie og nå er barnet 4 år!  De har et så tett forhold og det er helt nydelig for alle parter. Så her spørs det jo om barnet har et godt forhold med besteforeldrene? 

Hadde ikke dratt på ferie så tidlig personlig, det var åpenbart fordi det måtte til pga psyke. Men av erfaring går det nok fint likevel! Barnet forstår ikke om det er fordi mor/far er syke eller på ferie.

Anonymkode: 7b5d8...057

• Hjerte 1
Skrevet

Ser ikke problemet så lenge barnet kjenner de godt. Bare stas for både barn og besteforeldre

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, Doktor Dyregod said:

Ser ikke problemet så lenge barnet kjenner de godt. Bare stas for både barn og besteforeldre

Problemet er jo at det ikke er anbefalt i det hele tatt av fagfolk som feks barnepsykologer, at det er et veldig lite barn det er snakk om som i en normal familiesituasjon har mor og/eller far som primær omsorgsperson, og at det kan skade barnets psyke eller tilknytning til foreldrene i verste fall å være så lenge borte fra primære omsorgspersoner. (Eller det kan gå fint uten noen varige mén, men hvorfor ta sjansen?)

Anonymkode: e539c...215

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Altfor lenge når de er så små. Mine foreldre er det andre settet med foreldre til mine 2 barn. De har hvert utrolig mye sammen med de. Vi er naboer. De elsker å være hos sine besteforeldre. De har et utrolig godt og trygt bånd. Men de har aldri hvert der mer enn 2 dager i strekk å da var de godt over 2 år første gangen. Barna er 4 og 6 år nå å fortsatt har de aldri hvert der i mer enn 2 dager. 

Så uansett hvor mye de er vant til besteforeldre er det faktisk ikke riktig å levere en 1.5 åring i en uke i strekk. 

Anonymkode: 90eba...ebf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Går så bra så. 

Barn får ikke varig men v å være hos besteforeldre. Ei heller å ikke fysisk se mor og far.

I dag chater man med video, så barnet vil nok se mor og far.

Anonymkode: b837b...d9d

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altfor lenge når de er så små. Mine foreldre er det andre settet med foreldre til mine 2 barn. De har hvert utrolig mye sammen med de. Vi er naboer. De elsker å være hos sine besteforeldre. De har et utrolig godt og trygt bånd. Men de har aldri hvert der mer enn 2 dager i strekk å da var de godt over 2 år første gangen. Barna er 4 og 6 år nå å fortsatt har de aldri hvert der i mer enn 2 dager. 

Så uansett hvor mye de er vant til besteforeldre er det faktisk ikke riktig å levere en 1.5 åring i en uke i strekk. 

Anonymkode: 90eba...ebf

Hva som er riktig for enhver familie er heldigvis ikke opp til deg, din fasit er ikke fasiten.
Hvis de er som et annet sett med foreldre, kan man sammenlikne med om mor må bort pga jobb mens far må ta seg av barnet en uke, ingen hadde skrevet noe på det. Da er det "så flott for barnet å få alenetid med far og bli enda mer trygg på han alene". Vel jo, for noen er besteforeldre en ekstrem glede og like viktig, noen har ikke en far eller mor til barna sine og det er besteforeldre som tar den omsorgsrollen, og så herlig for de barna. Altså, hønemødre som dømmer andre er ikke sjarmerende. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Alt for lenge ja. 

Anonymkode: 3c20d...b98

• Liker 1
Skrevet

Meld henne til BV. Det er altfor lenge når de er så små.

Anonymkode: a1800...e7e

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva som er riktig for enhver familie er heldigvis ikke opp til deg, din fasit er ikke fasiten.
Hvis de er som et annet sett med foreldre, kan man sammenlikne med om mor må bort pga jobb mens far må ta seg av barnet en uke, ingen hadde skrevet noe på det. Da er det "så flott for barnet å få alenetid med far og bli enda mer trygg på han alene". Vel jo, for noen er besteforeldre en ekstrem glede og like viktig, noen har ikke en far eller mor til barna sine og det er besteforeldre som tar den omsorgsrollen, og så herlig for de barna. Altså, hønemødre som dømmer andre er ikke sjarmerende. 

Din fasit er vel heller ikke fasiten da. Hva med å stole på feks barnepsykologer?

Mor bør heller ikke være en uke borte fra en på 1,5 år selv om far er hjemme, med mindre det er far som har vært primær omsorgsperson fra starten (feks tatt mest permisjon, gitt mat fra flaske osv). (Egentlig synes jeg ikke man burde det da heller men hadde vært mer ok da)

Anonymkode: e539c...215

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Meld henne til BV. Det er altfor lenge når de er så små.

Anonymkode: a1800...e7e

Troll🙈 men ja, 1 uke er litt lenge for en ettåring synes jeg

Anonymkode: 24a0c...98a

Skrevet

Vi var en uke i London da barnet var ett år. Hen var med besteforeldre og koste seg max.

Anonymkode: 4d722...d7e

• Liker 4
Skrevet

Det syns jeg er altfor lenge å være borte fra et så lite barn. Ikke akkurat årets mamma og pappa det der. 
Mange foreldre setter sine egne behov foran barnets beste dessverre. 

Anonymkode: 54788...418

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi var en uke i London da barnet var ett år. Hen var med besteforeldre og koste seg max.

Anonymkode: 4d722...d7e

Hvordan vet du att barnet koste seg max?

Anonymkode: a5b51...755

• Liker 2
Skrevet

Vi var naboer med besteforeldre, så hverandre nesten hver dag. Tror barnet hadde taklet det fint. 

Anonymkode: a0218...577

Skrevet

I Norge diskuterer vi om en uke er for mye eller ikke. Tenk på alle de fattige familiene rundt om i verden som må forlate barna sine for å jobbe i andre land, og maksimalt ser sine barn et par dager hvert 3. år. 

Det blir da folk av de også. 

Anonymkode: e9f03...ead

• Liker 3
Skrevet

Vi var 8 dager borte fra vår 11 måneder gamle barn når h*n fikk et prematurt og alvorlig sykt småsøsken. Det var helt forferdelig, og førte til at det gikk 2 år til neste overnatting. Etter de 8 dagene kom far hjem, men jeg måtte være på sykehus med babyen i 11 uker. Fikk heldigvis familierom og leilighet siste 4 ukene🫶🏼

Anonymkode: 090c7...716

• Hjerte 3
Skrevet

Vet om noen som drar til 2 ukers ferie uten sin 2 år gammelt barn. Det er bestemoren som passer på..hadde alldri slev gått på ferie uten mitt barn, ihvertfall ikke så lenge 🫡

Anonymkode: 1a35b...793

Skrevet

Eg hadde aldri gjort det sjølv, men det er greit for meg om andre folk gjer det 💁🏼‍♀️

Her i huset jobbar pappaen på anlegg, ei veke på og ei veke av. Vi har ein 3,5-åring og ein baby på 7 mnd. Så pappaen er allereie mykje borte frå barna.

Anonymkode: 77ca5...5aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...