Gå til innhold

Informasjon om kalori- innhold burde vært lovpålagt på alle kafeer og resturanter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha feriert i utlandet oppdaget jeg at alle resturanter- kafeer ol operer med kalori informasjon i maten de selger. Har blitt overrasket mange ganger over mengden bare i en enkelt baguette (bare et eksempel) . Vi spiser en del ute og kjenner jeg savner denne informasjonen i Norge. All annen ingrediens informasjon er så veldig regulert, men at vi ikke vet hvor mye vi putter i oss er ikke så vesentlig? 

Tenker at ettersom vekten kryper oppover også her, vil flere enn meg kanskje vurdere ulike matretter dersom vi visste hva de inneholdt. 

Anonymkode: 52c64...41d

• Liker 24
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig. Tror det bare er godt for folkehelsen om. det f.eks. oppgis kaloriinnhold i pepperkakelatter og lignende. 

Anonymkode: 3c4fa...17c

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Har ikke sett det i utlandet selv, men er absolutt for det

• Liker 2
Skrevet

Uff nei. Har ikke lyst å vite det på fine restauranter faktisk. 

Ville også vært utrolig tidkrevende å lage nye menyer. En ting er fastfood med faste menyer, men restauranter lager jo stadig nye retter 

Anonymkode: 33fcb...5f7

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet

Er så enig med deg! 

Anonymkode: 44089...71a

• Liker 2
Skrevet

Nei takk!

Folk vet vel hva det ulike mat inneholder sånn ca uansett vel?

Når jeg er ute på restaurant vil jeg kose meg uten kalorier slengt i trynet. Spise sunt og telle (ca) kalorier gjør jeg ellers.

Anonymkode: 0048d...416

• Liker 18
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg tenker at vi har et mer enn nok spiseforstyrret samfunn fra før av. 

Anonymkode: 703b3...850

• Liker 32
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei takk!

Når jeg er ute på restaurant vil jeg kose meg uten kalorier slengt i trynet. Spise sunt og telle (ca) kalorier gjør jeg ellers.

Joda. Men det går an å ha det tilgjengelig uten å slenge det i trynet på folk

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at vi har et mer enn nok spiseforstyrret samfunn fra før av. 

Anonymkode: 703b3...850

Er det derfor kjøttvekta vår øker time for time?

Anonymkode: d7b62...feb

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei takk!

Mannen skulle bestille spareribs - kalori innholdet på menyen sa 2100. Ville du tenkt det? Jeg liker godt blåskjell i kremsaus med ff. Aner ikke verken hva kremsausen inneholder eller hvordan ff er tilberedt. Selv bruker jeg aldri olje på ff når jeg steker de i ovnen. Mye kalorier vi ikke kommer på - spesielt på ferie. Ts

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mannen skulle bestille spareribs - kalori innholdet på menyen sa 2100. Ville du tenkt det? Jeg liker godt blåskjell i kremsaus med ff. Aner ikke verken hva kremsausen inneholder eller hvordan ff er tilberedt. Selv bruker jeg aldri olje på ff når jeg steker de i ovnen. Mye kalorier vi ikke kommer på - spesielt på ferie. Ts

Det handler om balanse og sunn fornuft mener nå jeg. Alle skjønner vel at blåskjell i fløtesaus ikke er slankemat, det er jo også et bevisst valg når man velger å bestille det. 

Måtte i tilfelle funnet en diskre måte å liste opp kalorier.

• Liker 5
Skrevet

Nei.

Folk må lære å kontrollere seg når det gjelder drittmat. Spis sunt! Da mener jeg grønnsaker, ikke kalorifattige lettprodukter.

Anonymkode: 23acb...ce9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei takk!

No chance, feks kinamat kan fort komme oppi 1000+ kalorier for en middels porsjon, de bruker syke mengder oljer feks. De fleste tror kina mat inneholder lite kalorier, og får sjokk. 

Anonymkode: bfba8...bea

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

No chance, feks kinamat kan fort komme oppi 1000+ kalorier for en middels porsjon, de bruker syke mengder oljer feks. De fleste tror kina mat inneholder lite kalorier, og får sjokk. 

Der renner jo av kinamat. Skjønner man ikke at det ikke akkurat er slankemat så er det lite håp.

Jeg ønsker ikke et kalloritellende samfunn.

Anonymkode: abed0...ebd

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der renner jo av kinamat. Skjønner man ikke at det ikke akkurat er slankemat så er det lite håp.

Jeg ønsker ikke et kalloritellende samfunn.

Anonymkode: abed0...ebd

En mellomting, kelneren kan opplyse de som lurer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det handler om balanse og sunn fornuft mener nå jeg. Alle skjønner vel at blåskjell i fløtesaus ikke er slankemat, det er jo også et bevisst valg når man velger å bestille det. 

Måtte i tilfelle funnet en diskre måte å liste opp kalorier.

Det som ville vært greit å vite var om måltidet i sin helhet var innenfor «vanlige» middagskalorier. Blåskjell er kalorifattig mens kremsausen ikke kanskje ikke er det? Skjønner? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det derfor kjøttvekta vår øker time for time?

Anonymkode: d7b62...feb

Du som er så "glup", vet du at det finnes andre former for spiseforstyrrelser enn anoreksi? Det er faktisk en svært utbredt sykdom, som rammer flere og flere.

Anonymkode: 648ba...603

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Er det kokken som skal stå og veie og måle opp hvert enkelt måltid. 
Hvor mye tenker du at det skal koste? 

Anonymkode: 65c0c...7a9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er enig med ts. Det er ikke så mye jobb å regne ut kaloriene så det klarer alle med fagbrev rimelig enkelt. 

Å pøse på med fett og sukker er jo en veldig lettvint måte å få maten til å smake godt på,  så om man måtte opplyse om kalorier hadde det kanskje gitt restaurantene en motivasjon til å endre litt på oppskriftene også

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Er så enig, skulle ønske informasjonen var mer tilgjengelig. 

Skulle også ønske vi hadde bedre oversikt på produkter. Det å ha bare "per 100g" er irriterende. Det jeg er mest interessert i er hele pakningen og per stk. Har ikke akkurat med kjøkkenvekten i butikken. 

Anonymkode: 76f3a...72a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...