AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Hei, jeg testet nylig positiv på graviditetstest og er litt forvirra over hvilken uke jeg er i. Skal man regne fra siste dag man hadde mens eller den dagen unnfangelsen skjedde? For dette har jo litt forskjell på hvilken uke jeg er i å si i tillegg lurer jeg på, når startet dere få symptomene som humørsvingninger, kvalme og tretthet? Anonymkode: bf647...f52
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Første dag i siste mens er første dag av svangerskap. Så om din siste mens startet for fire uker siden, er du fire uker på vei. Anonymkode: 98184...bb6 1
Smågodt23 Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 Første blødningsdag i siste menstruasjon er det man regner etter. Har du blitt gravid etter IVF-behandling kan du beregne termin ved å ta datoen for egginnsett som utgangspunkt, og legge til 269 dager. Du må deretter trekke fra de dagene embryoet lå til dyrkning på laboratoriet. Satte du inn en 5 dagers må du trekke 5. Finnes masse kalkulatorer hvis du googler 🥰
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 I hovedsak første dag i siste mens, men kan bli veldig unøyaktig hvis du har lang syklus eller har sluttet på prevensjon feks. Hvis jeg vet dag for eggløsning har jeg alltid regnet ut ifra det, pleier å ha eggløsning nesten 1 uke før det som er «vanlig». Har jo litt å si da hvis man skal feks bestille tidlig ultralyd, også er man egt flere uker kortere.. kan føre til unødvendige bekymringer. Anonymkode: a0cd3...bd4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I hovedsak første dag i siste mens, men kan bli veldig unøyaktig hvis du har lang syklus eller har sluttet på prevensjon feks. Hvis jeg vet dag for eggløsning har jeg alltid regnet ut ifra det, pleier å ha eggløsning nesten 1 uke før det som er «vanlig». Har jo litt å si da hvis man skal feks bestille tidlig ultralyd, også er man egt flere uker kortere.. kan føre til unødvendige bekymringer. Anonymkode: a0cd3...bd4 En uke senere enn det som er vanlig* Anonymkode: a0cd3...bd4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): I hovedsak første dag i siste mens, men kan bli veldig unøyaktig hvis du har lang syklus eller har sluttet på prevensjon feks. Hvis jeg vet dag for eggløsning har jeg alltid regnet ut ifra det, pleier å ha eggløsning nesten 1 uke før det som er «vanlig». Har jo litt å si da hvis man skal feks bestille tidlig ultralyd, også er man egt flere uker kortere.. kan føre til unødvendige bekymringer. Anonymkode: a0cd3...bd4 Jeg har fått time for tidlig ultralyd (uke 8 om jeg ikke tar helt feil). Men da ga jeg siste dag i min forrige mens. Har jeg da gitt feil dato? Anonymkode: bf647...f52
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 Smågodt23 skrev (2 timer siden): Første blødningsdag i siste menstruasjon er det man regner etter. Har du blitt gravid etter IVF-behandling kan du beregne termin ved å ta datoen for egginnsett som utgangspunkt, og legge til 269 dager. Du må deretter trekke fra de dagene embryoet lå til dyrkning på laboratoriet. Satte du inn en 5 dagers må du trekke 5. Finnes masse kalkulatorer hvis du googler 🥰 Da har jeg kanskje gjort feil når jeg har regnet ut. Jeg skrev inn siste dag i forrige mens. Vil det da bety jeg er lenger på vei enn jeg trudde? Anonymkode: bf647...f52
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Første dag i siste mens er første dag av svangerskap. Så om din siste mens startet for fire uker siden, er du fire uker på vei. Anonymkode: 98184...bb6 Jeg har fått time til tidlig ultralyd, uke 8 om jeg ikke tar helt feil. Jeg er nå ifølge appen 4+6. men denne regnet jeg fra sist dag i forrige mens. Er jeg da egentlig lenger på vei enn jeg trudde? Anonymkode: bf647...f52
Smågodt23 Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da har jeg kanskje gjort feil når jeg har regnet ut. Jeg skrev inn siste dag i forrige mens. Vil det da bety jeg er lenger på vei enn jeg trudde? Anonymkode: bf647...f52 Aha! Ja, da er det nok noen dager feil. Litt avhengig av lengden på menstruasjonen er du nok fort i 5 + *noe* 😊
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 Man regner fra første dag i siste mens ja, så da kan du nok legge till noen dager. Evt om du vet når du hadde eggløsning kan du plusse på to uker fra den datoen (fordi første dag i siste mens-beregning går ut fra en gjennomsnittssyklus på 28 dager). Noen dager fra eller til spiller ikke så stor rolle på dette tidspunktet, termin blir justert ved ultralyd seinere uansett. Anonymkode: 47871...1b4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Man regner fra første dag i siste mens ja, så da kan du nok legge till noen dager. Evt om du vet når du hadde eggløsning kan du plusse på to uker fra den datoen (fordi første dag i siste mens-beregning går ut fra en gjennomsnittssyklus på 28 dager). Noen dager fra eller til spiller ikke så stor rolle på dette tidspunktet, termin blir justert ved ultralyd seinere uansett. Anonymkode: 47871...1b4 Vet du om dette kan sees på den første ultralyden i uke 8? Eller er det ved en senere ultralyd de setter termin og slikt? Anonymkode: bf647...f52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå