AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Vi har fått kattunge. Alt var fint til venninne til barnet var på besøk og begynte å bruke hendene som «leke» (vi har masse katteleker) og fikk kattungen til å jage hendene hennes. Prøvde å Be henne slutte men da lo hun bare og fortsatte… Nå vil ikke kattungen slutte! Det er helt håpløst. Hvordan i all verden avvenner vi denne uvanen? Anonymkode: e7260...2e0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Fortsett som før og skubb den vekk eller si nei hvis den prøver. Ikke hardt da, bare litt dytt bort liksom Anonymkode: 3eacb...79a
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 Vi gjør det. Men den fortsetter bare. Anonymkode: e7260...2e0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 Nå er det ikke som noen få timer leking ødelegger katten. Anonymkode: e4956...77d 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 Du må være mer tålmodig, bare. Det tar litt tid. Hvordan dere avvenner er å bruke andre ting enn hender til leker. Vanskeligere er det ikke. Så må du lære deg å lese katten, det kan du gjøre først som sist. Se på kattens oppførsel for å finne ut hva den ønsker seg og trenger. Oppsøker den deg rolig for å være nær så kan du klappe. Vil katten leke, så må du ikke komme med hendene, da må du bruke leker. Vil katten spise eller sove skal den få være helt i fred. Anonymkode: 1a216...381 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøvde å Be henne slutte men da lo hun bare og fortsatte… Anonymkode: e7260...2e0 Men i alle... satt du deg bare ned på sofaen og observerte leken, da? Som katteeier har jeg mange ganger opplevd at små gjester raskt glemmer mine instrukser. Etter en påminnelse så fjernes katten, og får være på et annet rom. Anonymkode: 6122d...03c 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du må være mer tålmodig, bare. Det tar litt tid. Hvordan dere avvenner er å bruke andre ting enn hender til leker. Vanskeligere er det ikke. Så må du lære deg å lese katten, det kan du gjøre først som sist. Se på kattens oppførsel for å finne ut hva den ønsker seg og trenger. Oppsøker den deg rolig for å være nær så kan du klappe. Vil katten leke, så må du ikke komme med hendene, da må du bruke leker. Vil katten spise eller sove skal den få være helt i fred. Anonymkode: 1a216...381 Vi har hatt katter hele livet, men ingen erfaring med nettopp dette, bruker leker men den kan løpe og angripehendene når vi ikke vet den er der osv. Anonymkode: e7260...2e0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men i alle... satt du deg bare ned på sofaen og observerte leken, da? Som katteeier har jeg mange ganger opplevd at små gjester raskt glemmer mine instrukser. Etter en påminnelse så fjernes katten, og får være på et annet rom. Anonymkode: 6122d...03c Nei, vi ba henne slutte. Hun er tenåring(!) men hører ikke etter. Hun ler bare og fortsetter. Anonymkode: e7260...2e0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har fått kattunge. Alt var fint til venninne til barnet var på besøk og begynte å bruke hendene som «leke» (vi har masse katteleker) og fikk kattungen til å jage hendene hennes. Prøvde å Be henne slutte men da lo hun bare og fortsatte… Nå vil ikke kattungen slutte! Det er helt håpløst. Hvordan i all verden avvenner vi denne uvanen? Anonymkode: e7260...2e0 Nå nekter jeg å tro at en liten stund med lek med katten har lagt til dårlige vaner. Men som eier må du fjerne katten fra situasjoner du mener er skadelig for den. Du kan ikke bare la folk fortsette å gjøre som de vil med katten. Anonymkode: fc310...0c0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nå nekter jeg å tro at en liten stund med lek med katten har lagt til dårlige vaner. Men som eier må du fjerne katten fra situasjoner du mener er skadelig for den. Du kan ikke bare la folk fortsette å gjøre som de vil med katten. Anonymkode: fc310...0c0 Vi gjorde det til slutt. Prøvde selvfølgelig først på høflig vis. Anonymkode: e7260...2e0
Tabris Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 Har du forsøkt å leke med katten på avstand? Dvs en liten leke i en lang hyssing, en "fiskestang" eller lignende? Slik at katten får lekt så langt borte at den ikke har fokus på hendene dine.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #12 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, vi ba henne slutte. Hun er tenåring(!) men hører ikke etter. Hun ler bare og fortsetter. Anonymkode: e7260...2e0 Da går du jo bort å tar katten, altså… Anonymkode: cfa31...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #13 Skrevet 11. august 2023 Tabris skrev (10 timer siden): Har du forsøkt å leke med katten på avstand? Dvs en liten leke i en lang hyssing, en "fiskestang" eller lignende? Slik at katten får lekt så langt borte at den ikke har fokus på hendene dine. Ja flere. Har forsøkt det med å gjøre handa slapp om katten angriper, det ser ut til å virke litt. Anonymkode: e7260...2e0
svartkatt Skrevet 11. august 2023 #14 Skrevet 11. august 2023 Lager dere lyd som viser at dere ikke liker det? Det trenger ikke gjøre vondt, men lag en lyd som kan forstås på den måten, eller fres eller knurr..
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #15 Skrevet 11. august 2023 Har lest at å si bestemt Nei er den beste måten å prøve å lære katter til hva de ikke skal gjøre. Å straffe dem vil de ikke forstå, fordi det oversettes til " mennes.. slaven min er slem med meg". Anonymkode: 1d7de...8fa
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #16 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, vi ba henne slutte. Hun er tenåring(!) men hører ikke etter. Hun ler bare og fortsetter. Anonymkode: e7260...2e0 Så hvorfor fjernet du ikke katten? Det har jeg måttet gjøre mange ganger. Anonymkode: 6122d...03c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #17 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, vi ba henne slutte. Hun er tenåring(!) men hører ikke etter. Hun ler bare og fortsetter. Anonymkode: e7260...2e0 Så ta nå katta vekk da? Satt du bare å så på at gjesten ikke ville høre? Uansett, kattunger er lekne og det tar litt tid før de lærer seg at ikke alt kan jages.. Gi det et par uker så er det nok bedre. Anonymkode: 7c003...530
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #18 Skrevet 11. august 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Nei, vi ba henne slutte. Hun er tenåring(!) men hører ikke etter. Hun ler bare og fortsetter. Anonymkode: e7260...2e0 Da burde du ha løftet bort katten Anonymkode: ca3a8...c1f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #19 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi gjorde det til slutt. Prøvde selvfølgelig først på høflig vis. Anonymkode: e7260...2e0 "Til slutt?" Første gang jeg ser noe jeg ikke liker; beskjed Andre gang; påminnelse Tredje gang; da får pus være på soverommet en stund Om noen hadde ledd og fortsatt ville jeg faktisk fjernet katten umiddelbart. Anonymkode: 6122d...03c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #20 Skrevet 11. august 2023 Jeg gjorde med min katt det du skrev om å gjøre hånda slapp/ikke bevege den hvis katten angrep. Og så skrek jeg også «au»! Det tror jeg faktisk katten min forsto etter hvert. Men er normalt at kattunger er veldig lekne i perioder. Vår hang øverst i gardinene og lå noen ganger og jaktet på buksebeina våre, som han plutselig hoppet og hang seg fast på. Er verdens mest bedagelige, kosete, og tryggeste katt i dag. Elsker å være i nærheten av oss. Så kos masse med katten når den ikke leker, la den ligge i fanget osv. Anonymkode: 8768b...e7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå