Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk utdelt feil medisiner fra apoteket. Så det ikke før jeg kom hjem og åpnet posen med pakkene i. Medisinene, som var ganske kraftige og markert med rød trekant, tilhørte en annen dame med samme etternavn som meg. Jeg leser alltid på pakkene når jeg åpner dem, så jeg ville jo oppdaget dette før det var forsent, men konsekvensene kunne jo i verste fall blitt alvorlige.

Hva gjør jeg nå? Burde ikke et så alvorlig brudd meldes et sted?

Anonymkode: 76640...4fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk feil dose en gang, som også kunne vært veldig alvorlig, jeg reagerte heldigvis på det selv og ringte apoteket. De sa at de selv tok det på største alvor og skulle gå gjennom rutiner og slikt for å forhindre at det skjedde igjen. Jeg opplevde også at de tok det alvorlig, så stolte på at de selv fikser opp. Dette var ren regnefeil da. Men jeg ville ringt de og hørt hva de har tenkt å gjøre. 

Anonymkode: f0bff...f2f

Skrevet

Du melder i fra til apoteket. Ville også sendt en mail til apoteket/ledelsen/felles epost for apoteket i samle kjede. Slik er du sikker på at avviket blir håndtert og ikke skjult. Jeg ville også kontaktet personen som du har fått medisinene fra (med mindre det er snakk om f.eks beroligende el. da vedkommende kanskje vil syns det er ubehagelig at du vet). Vedkommende må jo få mulighet til å fornye resept om dette er viktige medisiner.

Jeg har vært ute for dette en gang. Jeg har et ganske vanlig etternavn, men noen har "h" i samme navn. Type "....set" eller "....seth". Ga beskjed der og da. Dette var på et lokalt apotek i bygden. Fikk senere høre sladder fra en som hadde jobbet der en kort periode. Avviket ble aldri tatt videre. Var vist mye problemer der og vedkommende jeg fikk vite dette av sluttet grunnet det.

Anonymkode: 1b5ea...4d5

• Liker 2
Skrevet

Dette skal ikke skjer da de skal se legitimasjon og fødselsnummer.  

Når det da har skjedd må du gå tilbake på apoteket å si i fra. 

Anonymkode: 226c4...5f7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville også kontaktet personen som du har fått medisinene fra (med mindre det er snakk om f.eks beroligende el. da vedkommende kanskje vil syns det er ubehagelig at du vet). Vedkommende må jo få mulighet til å fornye resept om dette er viktige medisiner.

TS bør ikke kontakte personen hun har fått medisinene til. Det vil bare bli en tilleggsbelastning for vedkommende. Meld fra til apoteket, de må ordne med å annulere ekspederingen av resepten eller ordne at vedkommende får ny resept. Det er deres ansvar. Ellers enig i at det også bør meldes inn til apotekkjeden sentralt.

Anonymkode: 4f738...285

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det stemmer med legitimasjon, egentlig, men jeg opplever også at det er veldig slapt håndtert.

Anonymkode: c9c93...8b6

Skrevet

Man melder selvsagt ifra til apoteket som gjorde feilen og om mulig innleveres medisinen der. Jeg oppfattet ikke helt fra hovedinnlegget hvorvidt du faktisk fikk utlevert medisinen du skulle ha, pluss en annens, men hvis du ikke har fått dine egne medisiner må du jo uansett dra tilbake dit. Denne ekstraturen kan du selvsagt kreve kompensasjon for.

Jeg jobber i apotek selv, og det er ikke noen grunn til å melde ifra til kjedekontor, apotekene har klare rutiner for avvikshåndtering og disse rutinene er selvsagt de samme overalt i kjeden. Det er heller ingenting apotekkjeden sentralt kan gjøre i et slikt tilfelle. 

Den andre kunden blir kontaktet av apoteket og de ordner med kompensasjon for hennes ulempe, så der skal selvsagt ikke TS blande seg inn.

Anonymkode: 78f86...da8

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg lurer også på: Hadde du bestilt medisiner på forhånd og skulle bare hente dem? For isåfall kan forveksling ha skjedd i hyllen der klargjorte medisiner står, det kan for eksempel tyde på at dette apoteket sorterer alfabetisk på kundens etternavn og burde endre rutinene sine. Det vil de isåfall sikkert gjøre etter du melder fra!

Hvis apoteket derimot klargjorde medisinen til deg mens du ventet i skranken, så virker det merkeligere at en slik feil kunne skje. Datasystemet er slik at man må søke i reseptdatabase på 11-siffers fødselsnummer/D-nummer, ikke på etternavn. Det kan selvsagt skje at noen med samme etternavn har samme fødselsdato (for eksempel tvillinger), men personnummeret er uansett unikt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk feil dose en gang, som også kunne vært veldig alvorlig, jeg reagerte heldigvis på det selv og ringte apoteket. De sa at de selv tok det på største alvor og skulle gå gjennom rutiner og slikt for å forhindre at det skjedde igjen. Jeg opplevde også at de tok det alvorlig, så stolte på at de selv fikser opp. Dette var ren regnefeil da. Men jeg ville ringt de og hørt hva de har tenkt å gjøre. 

Anonymkode: f0bff...f2f

De hadde ikke tenkt å gjøre noe, skulle bare snakke med den som hadde gitt meg medisinene.

Skrevet

Du melder i fra til apoteket. Ville også sendt en mail til apoteket/ledelsen/felles epost for apoteket i samle kjede. Slik er du sikker på at avviket blir håndtert og ikke skjult. Jeg ville også kontaktet personen som du har fått medisinene fra (med mindre det er snakk om f.eks beroligende el. da vedkommende kanskje vil syns det er ubehagelig at du vet). Vedkommende må jo få mulighet til å fornye resept om dette er viktige medisiner.

Jeg har vært ute for dette en gang. Jeg har et ganske vanlig etternavn, men noen har "h" i samme navn. Type "....set" eller "....seth". Ga beskjed der og da. Dette var på et lokalt apotek i bygden. Fikk senere høre sladder fra en som hadde jobbet der en kort periode. Avviket ble aldri tatt videre. Var vist mye problemer der og vedkommende jeg fikk vite dette av sluttet grunnet det.

Anonymkode: 1b5ea...4d5

Jeg har selvsagt levert medisinene tilbake. De beklaget og sa de skulle  snakke med den som hadde gitt meg medisinene. 

Har lurt på å ta kontakt med den andre personen, men usikker på om det er riktig å gjøre når jeg leser svar fra apotekansatt lenger ned.

Skrevet

Jeg fikk utdelt feil medisiner fra apoteket. Så det ikke før jeg kom hjem og åpnet posen med pakkene i. Medisinene, som var ganske kraftige og markert med rød trekant, tilhørte en annen dame med samme etternavn som meg. Jeg leser alltid på pakkene når jeg åpner dem, så jeg ville jo oppdaget dette før det var forsent, men konsekvensene kunne jo i verste fall blitt alvorlige.

Hva gjør jeg nå? Burde ikke et så alvorlig brudd meldes et sted?

Da tar du medisinene med tilbake til apoteket. Henter ut de du skal ha.

Så blir det opp til sjefen på apoteket å håndtere det derfra. De må jo skjerpe rutinene sine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig leverte jeg medisinene tilbake så fort jeg oppdaget feilen! Er ikke helt dum selv om det var dumt av meg ikke nevne den relevante opplysningen i hovedinnlegget...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man melder selvsagt ifra til apoteket som gjorde feilen og om mulig innleveres medisinen der. Jeg oppfattet ikke helt fra hovedinnlegget hvorvidt du faktisk fikk utlevert medisinen du skulle ha, pluss en annens, men hvis du ikke har fått dine egne medisiner må du jo uansett dra tilbake dit. Denne ekstraturen kan du selvsagt kreve kompensasjon for.

Jeg jobber i apotek selv, og det er ikke noen grunn til å melde ifra til kjedekontor, apotekene har klare rutiner for avvikshåndtering og disse rutinene er selvsagt de samme overalt i kjeden. Det er heller ingenting apotekkjeden sentralt kan gjøre i et slikt tilfelle. 

Den andre kunden blir kontaktet av apoteket og de ordner med kompensasjon for hennes ulempe, så der skal selvsagt ikke TS blande seg inn.

Jeg gav selvsagt umiddelbart beskjed til apoteket da jeg oppdaget feilen og returnerte medisinene med en gang.

Medisinene var klargjort og jeg fikk bare til den andre dama med likt etternavn som meg, jeg antar derfor at de lå alfabetisk. Mine lå igjen.

Takk for opplysende svar!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer også på: Hadde du bestilt medisiner på forhånd og skulle bare hente dem? For isåfall kan forveksling ha skjedd i hyllen der klargjorte medisiner står, det kan for eksempel tyde på at dette apoteket sorterer alfabetisk på kundens etternavn og burde endre rutinene sine. Det vil de isåfall sikkert gjøre etter du melder fra!

Hvis apoteket derimot klargjorde medisinen til deg mens du ventet i skranken, så virker det merkeligere at en slik feil kunne skje. Datasystemet er slik at man må søke i reseptdatabase på 11-siffers fødselsnummer/D-nummer, ikke på etternavn. Det kan selvsagt skje at noen med samme etternavn har samme fødselsdato (for eksempel tvillinger), men personnummeret er uansett unikt.

Jeg hadde bestilt medisinene og skulle bare hente dem, antar de lå i alfabetisk rekkefølge siden medisinene er stemplet med samme etternavn, men ulikt fornavn og selvsagt ulikt personnummer.

Håper virkelig de skjerper rutinene, for de medisinene jeg fikk kunne jeg tent noen kroner på hadde jeg vært uten samvittighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 19.11):

De hadde ikke tenkt å gjøre noe, skulle bare snakke med den som hadde gitt meg medisinene.

Dette hørtes jo litt slapt ut. Men forhåpentlig følger de altså apotekkjedens rutiner for feilekspedisjoner og avvik. Og det innebærer en del mere enn "å snakke med den som gjorde feil". Avvik skal heller aldri rettes mot enkeltpersoner, nettopp fordi de fleste feil og avvik skyldes en blanding av mangelfulle rutiner og menneskelig slurv, ikke kun menneskelig slurv. Mennesker gjør som kjent feil, vi er ikke maskiner, så det gjelder å tilstrebe systemer og rutiner som minimerer risiko for feil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 19.22):

Jeg hadde bestilt medisinene og skulle bare hente dem, antar de lå i alfabetisk rekkefølge siden medisinene er stemplet med samme etternavn, men ulikt fornavn og selvsagt ulikt personnummer.

Håper virkelig de skjerper rutinene, for de medisinene jeg fikk kunne jeg tent noen kroner på hadde jeg vært uten samvittighet.

Ja, takk og lov at medisinene (og pasientnavn) ble feilutlevert til en ærlig person! Det er jo mildt sagt uheldig hvis apoteket er de som bidrar til illegalt salg og bruk av narkotiske legemidler.. I verste fall kunne også den som fikk medisinpakkene med navneetikett prøvd å oppspore eieren/gjøre innbrudd i boligen hennes i håp om å finne flere legemidler av lignende slag. Jeg har gjennom apotekjobben sett en del av hva rusavhengighet kan medføre, dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...