Gå til innhold

Må jeg gjøre noe for at arbeidsgiver får skattekortet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått meg en liten ekstrajobb i kommunen. Må jeg gjøre noe for at de skal få skattekortet mitt? Jobber fra før fulltid i nabokommunen. 

Anonymkode: 96e44...1ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, og nye arbeidsgivere kan hente det selv, det er bare hvis du er på frikort at du bør spre ut inntekten din på begge arbeidsgivere mhp 50% skatt ellers.

Så lenge begge er samme kommune same same

Endret av NakenPanda
Skrevet

Nei, arbeidsgiver henter det inn via Altinn.
Du vil også få melding om dette (via Altinn) når arbeidsgiver har hentet ut dette.

Skrevet
NakenPanda skrev (2 minutter siden):

Nei, og nye arbeidsgivere kan hente det selv, det er bare hvis du er på frikort at du bør spre ut inntekten din på begge arbeidsgivere mhp 50% skatt ellers.

Så lenge begge er samme kommune same same

Det skjønte jeg ikke. Jeg har ikke frikort og det er ikke samme kommune. 

Skrevet
Visningsnavnene skrev (2 minutter siden):

Nei, arbeidsgiver henter det inn via Altinn.
Du vil også få melding om dette (via Altinn) når arbeidsgiver har hentet ut dette.

Ok, så jeg behøver ikke passe på at de faktisk gjør det? Hørte om en som ble trukket 50% skatt fordi arbeidsgiver hadde glemt å hente skattekortet… 😕 

Skrevet

Nei, du må ikke gjøre noe. Arbeidsgiver er den som skal hente skattekortet ditt. Hvilken kommune du bor i har ingenting å si. 

Anonymkode: b0a1b...cea

Skrevet

Hvis det ikke er samme arbeidsgiver vil den nye arbeidsgiveren hente skattekortet direkte, det du må sørge for er at kortet gjenspeiler inntekten du vil ha i år med ekstra inntekt

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, du må ikke gjøre noe. Arbeidsgiver er den som skal hente skattekortet ditt. Hvilken kommune du bor i har ingenting å si. 

Det stemmer at du blir trukket 50% i skatt dersom arbeidsgiver ikke henter ut skattekortet. Skjedde med meg i min nye jobb. Du kan jo minne de på det dersom du ønsker, men det går som regel problemfritt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, så jeg behøver ikke passe på at de faktisk gjør det? Hørte om en som ble trukket 50% skatt fordi arbeidsgiver hadde glemt å hente skattekortet… 😕 

Nei, det er ikke ditt ansvar å passe på dette. Jeg har ogå hørt om lignende tilfeller som det du nevner, men det er leeenge siden. Det er først de siste årene at skattekort har blitt tilgjengeliggjort via Altinn for arbeidsgivere, og det fungerer meg bekjent, glimrende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

50% kommer bare når ny arbeidsgiver ikke henter skattekortet direkte (skikkelig inkompetens) eller det er snakk om frikort der man må prioritere fri inntektene sine (70 000) på de ulike arbeidsgiverne.

Standard er at arbeidsgiver 1 (den som hentet kort først) får alle 70 000 på frikortet og arbeidsgiver 2 får null.

Da må du inn på ALtinn og sette feks 35 000 på arbeidsgiver 1 og 35000 på arbeidsgiver 2 for å unngå 50% skatt på arbeidsgiver 2 som i standardoppsett har tildelt 0 NOk av fribeløpet ditt. 

True story

Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

50% kommer bare når ny arbeidsgiver ikke henter skattekortet direkte (skikkelig inkompetens) eller det er snakk om frikort der man må prioritere fri inntektene sine (70 000) på de ulike arbeidsgiverne.

Uff, ja. Hun jeg hørte om hadde ikke frikort, så da har de bare ikke klart å gjøre jobben sin…. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...