Gå til innhold

Brukket ben på 4åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har fått et barn med brukket ben. Gips opp til låret. Hen er i ellers ok form, men mye vondt og mer redd for at alt skal gjøre vondt. Skal få rullestol de nærmeste dagene slik at hen kan komme seg litt mer ut. Skal ha gips i 8 uker.

Dermed er det jo en del utfordringer. Bading, påkledning, doturer, aktiviteter osv. Er det noen som har tips og råd om hva vi kan gjøre framover? Får ikke på hen noen klær på underkroppen pga stor gips, samt at hen er livredd for at det skal gjøre vondt når vi skal ta på klær. Samme gjelder doturer, men det må vi jo bare gjøre. Bading har jeg ikke turt å tenke på enda en gang. Aktiviteter skal vi nok få til, men har noen tips ang påkledning, bading og doturer??

Anonymkode: e7f99...288

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så mange tips dessverre, men hva med å gå i løse skjørt eller sånne haremsbukser som er vide og lette?

Anonymkode: c0dd0...2d0

Skrevet

bukse med glidelås på siden av benet, evt en joggebukse dere kan klippe opp.

Skrevet

Klær er jo litt avhengig av om det er gutt eller jente. Men det finnes vide bukser for gutter også. Eller shorts innendørs.

Det er kanskje ute i bhg det vil bli størst problem. Men etter noen dager/uke, så vil det ikke gjøre så vondt lengre, så turklær går på også (vide regnbukser osv)

Ang bading så finnes det vanntette ‘poser’ for å ta over gipsen under bad/dusj

Anonymkode: 6b5a8...b33

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei.

Vi har fått et barn med brukket ben. Gips opp til låret. Hen er i ellers ok form, men mye vondt og mer redd for at alt skal gjøre vondt. Skal få rullestol de nærmeste dagene slik at hen kan komme seg litt mer ut. Skal ha gips i 8 uker.

Dermed er det jo en del utfordringer. Bading, påkledning, doturer, aktiviteter osv. Er det noen som har tips og råd om hva vi kan gjøre framover? Får ikke på hen noen klær på underkroppen pga stor gips, samt at hen er livredd for at det skal gjøre vondt når vi skal ta på klær. Samme gjelder doturer, men det må vi jo bare gjøre. Bading har jeg ikke turt å tenke på enda en gang. Aktiviteter skal vi nok få til, men har noen tips ang påkledning, bading og doturer??

Anonymkode: e7f99...288

Bading utgår. Det må bli klutvask og dusj med pose på gipsen. Ang påkledning, så må det bli vide bukser eller kjole/skjørt. I forhold til do, så kan det være lurt å ha en lav krakk h*n kam hvile benet med gips på. Dette vil gå seg til etterhvert som h*n erfarer at det lar seg gjøre uten at ting gjør vondt.

Anonymkode: fce0a...298

Skrevet

Når det kommer til bad/dusj så kan dere helt fint klutvaske så lenge gipsen er på. Dekk gipsen med plast og bruk mye vann på kluten. Hvis ungen ligger på ryggen renner det ikke ned til gipsen. Håret vaskes ved at barnet ligger på gulvet (hvis dere ikke har kabinett) eller på kjøkkenbenken med et rulla håndkle under nakken. 

Skrevet

Jeg brakk beinet da jeg var nettopp fylt 3 år. Var så liten at skjønte ikke helt hvordan man gikk på krykker, så ble til at jeg kravlet meg av sted ved å ake meg på rumpa. Ble ellers båret rundt omkring. Ved spisebordet så satt jeg med beinet på en krakk, og ellers som vanlig i stolen min. Samme når jeg skulle se på barnetv eller film. Var så liten, at fikk plass til gipset fot på langs i stolen. Gipsen ble surret pose rundt når jeg skulle bade. Jeg var ikke begynt i barnehagen enda, så var bare hjemme eller hos besteforeldrene mine.

Skrevet

Kjøp noen vide joggebukser. Klipp opp buksebenet. Kjøp et sett med slike trykknapper (mulig du må ha en slags «stiftemaskin» også) og sett på to-tre knapper oppover langs der du har laget åpning. Så tar dere på buksen på vanlig måte på benet som ikke er brukket og på den siden som har gips legger dere bare buksen rundt og eventuelt lukker igjen med et par knapper så den dekker endre.

Ikke spør om smerte. Dere merker det fort hvis barnet har vondt. Da sier barnet ifra eller dere ser det på ansiktsuttrykket. Spør dere hele tiden, under påkledning, dusjing, aktiviteter osv så kommer barnet til å tenke mer over det og bekymre seg for om det kan gjøre vondt. 

Skrevet

Antar det er gutt siden du ikke tenker på kjole/skjørt. Men vide joggebukser, evt at du klipper opp en og setter borelås i siden funker bra, samme med litt store shorts. Bading utgår, dersom han hat gips til over kneet og ikke helt opp til lysken kan du dekke gipsen med plast som fås kjøpt på apoteket, da kan han dusje. Sett han evt på en krakk med foten opp så den ikke får så mye vann på seg selv om den er tildekket. Toalett er jo greit, stå og tisse hvis det er gutt, ellers så må han bare sitte, men det går an å legge foten i gips på en stol så det ikke gjør vondt når han får trykk ned i foten. 

Ellers gir du smertestillende som anbefalt av lege, pass på å gi slik at den virker innen han skal gjøre ting som kan gjøre vondt som påkledning og dusj. Ikke ha fokus på smerte, ha heller fokus på mestring. Altså ikke "gjør det vondt nå? Er det vondt å gå på krykker? tar foten nedi når du går?", men "så flink du er til å gå med krykker!, du har mye bedre balanse enn mamma ville hatt!" ect. Du ser hvis ungen har vondt, og da tilpasser du deretter.

Anonymkode: 2be45...dca

• Liker 1
Skrevet

Opplevde det samme med guttungen i den alderen. Og det samme igjen nå bare 7 år. Løsningen ble enkelt kjøpe større bukser og undertøy som passer over gipsen. La barnet være med og kle på seg om ønskelig. Vår gutt liker dette da han lettere vet sine smertegrenser. Vi har kjøpt pose til og ha på foten under dusjing som holder gipsen tørr. Vi kjøpte også en krakk fra Ikea som han kan sitte på når han dusjer. 

Dobesøk må dere bare hjelpe til med i begynnelsen til verste smerten er over. 

Men barn er mye flinkere enn voksne, etter en liten stund, når verste smerten er over glemmer de hindringene. Da begynner de gjerne og ake seg dit de skal, ake seg på do aleine osv. 

Anonymkode: bc881...dd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...