Gå til innhold

Helt ødelagt av 1 glass vin 😲

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kronisk helseangst så tørr ikke spørre andre enn KG om dette. Men jeg drakk altså 1 vinglass i går. Var ferdig kl 21. 

Jeg er så sjukt dårlig i dag. Kvalm, hodepine osv. Har ikke vært på beina enda og orker ikke heller på lenge.

Helt tilfeldig og jeg har blitt syk tenker kanskje noen. Men greia er at dette har skjedd ganske ofte de siste årene. 1 øl/vin og jeg er så dårlig at jeg kommer meg ikke ut av senga dagen etter. Ikke noe mønster i hva slags type alkohol.

Nevnte det for fastlegen for noen år siden men han sa jeg begynte å bli eldre bare 🤷‍♂️🙄

Noen andre som opplever sånt ?

Anonymkode: 81137...68a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror egentlig ikke det har noe med alkoholen å gjøre, men psyken din. 

Anonymkode: 45e1a...dc6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tror egentlig ikke det har noe med alkoholen å gjøre, men psyken din. 

Anonymkode: 45e1a...dc6

Ehh.., nei😅 takk for et slags forslag, men jeg har ingen psykiske utfordringer så det er det nok ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ehh.., nei😅 takk for et slags forslag, men jeg har ingen psykiske utfordringer så det er det nok ikke.

Trenger ikke nødvendigvis være psykiske utfordringer, mer at du psyker ut deg selv fordi du «vet» at du blir dårlig av ett glass. Man skal ikke undervurdere hvordan ens psyke kan påvirke på den måten. 

Anonymkode: 1dfab...19d

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kronisk helseangst

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Anonymkode: 0afe0...a7f

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Kan du ha fått nocebo-effekt siden du har kronisk helseangst? 

Eventuelt så kanskje du har alkoholintoleranse.

Men uansett, hvorfor drikke hvis du blir dårlig av det?

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Trenger ikke nødvendigvis være psykiske utfordringer, mer at du psyker ut deg selv fordi du «vet» at du blir dårlig av ett glass. Man skal ikke undervurdere hvordan ens psyke kan påvirke på den måten. 

Anonymkode: 1dfab...19d

Igjen takk for et slags forslag, men ber om at vi dropper akkurat den vinklingen. Temmelig sikker på at det er feil.

Skrevet

Man får dårligere alkoholtoleranse jo eldre man blir. 

Skrevet

Jeg hadde det slik en periode, ble ekstremt "fyllesyk" av kun en cider eller et glass vin, og ble like tatt på sengen hver gang. Ante ikke hvorfor, om det var en slags "allergi" eller intoleranse.

Holdt meg unna all alkohol et års tid, og vente meg gradvis til det igjen. Blir fortsatt lett og veldig fyllesyk, men på langt nær slik det var da. Jeg var vel 25-26 år den gang. Har heller aldri slitt med psyken, men har vært veldig plaget av IBS. Kan jo hende det var en sammenheng der 🤷‍♀️

Skrevet

Bror min drikker aldri, nettopp fordi han blir skikkelig dårlig av utrolig små mengder alkohol. Han tåler det rett og slett ikke… Er frisk og sunn ellers, har pollenallergi - men ikke andre plager. 

Anonymkode: c4007...c64

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du sier jo du har kronisk helseangst? Det er definitivt en psykisk utfordring

Anonymkode: c8405...abe

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har det likt, kanskje ikke like ille, men nok til at jeg har mer eller mindre sluttet å drikke. Prøvde meg på 2 cider på venninnekveld for litt siden, spredt utover hele kvelden med mat og alkoholfri drikke ved siden av, men neida, var slapp, tåkete i hodet og hadde lett hodepine hele dagen derpå. Før kunne jeg fint drikke mer, men nå blir jeg smådårlig av selv små mengder, og å drikke seg brisen/full medfører et helvete dagen etter, så det kan jeg rett og slett ikke gjøre lenger. Veldig kjipt, for jeg er glad i å ta meg et glass vin eller tre, men det er rett og slett ikke verdt det lenger. 

Jeg tviler ikke på at psyken kan spille inn, men for min del har det vært slik konsekvent uavhengig av sinnsstemning. Nå får jeg dårlig følelse og kvier meg dersom jeg tenker på å drikke litt alkohol, men det er på grunn av hangoveren, og den følelsen dukket opp etter at jeg ble så innmari dårlig gjentatte ganger - ikke omvendt. Var optimistisk til det før, for jeg var alltid flink til å drikke nok vann, spise litt mat, være edru når jeg la meg til å sove, og alle slike triks. Men nå er det ingenting som hjelper. Har også prøvd zyrtec i tilfelle det er noe allergi, men funket ikke i det hele tatt. 

Nei, jeg har i grunn belaget meg på at jeg ikke kan drikke stort lenger. En gang i blant føler jeg meg optimistisk og tar et lite glass vin eller en cider, men hver gang finner jeg ut at det ikke er verdt det. Det er ikke så ille for min del om jeg bare drikker en liten mengde, men jeg kjenner det, og med så små mengder får jeg jo ingen effekt av alkoholen uansett, så da kan jeg like så godt drikke brus og være helt fin i formen dagen etter. 

Om du vil prøve å få alkohol til å fungere, kan du jo prøve det som er av "kjerringråd." Zyrtec før du drikker, evt. før du legger deg, funker for noen. Drikke vann, spise godt med mat, pass på at du er edru før du legger deg. Powerade eller tilsvarende for å tilføre vitaminer og elektrolytter, slike ting. Men hvis du blir ødelagt av ett glass vin tviler jeg på at det er disse tingene du bommer på, men det kan jo være verdt et forsøk. 

Anonymkode: 73e20...781

• Nyttig 1
Skrevet

Svoger ble slik etter enten covid eller en covid vaksine, husker ikke, han taklet ikke lenger alkohol. Foreløpig bare holder han seg unna, har ikke gått mer enn et halvår, planen hans er å holde seg unna en god stund også prøve forsiktig senere. 

Anonymkode: 5abe6...f98

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, Bombasi said:

Kan du ha fått nocebo-effekt siden du har kronisk helseangst? 

Eventuelt så kanskje du har alkoholintoleranse.

Men uansett, hvorfor drikke hvis du blir dårlig av det?

Oki. Det med kronisk helseangst var nok litt overdrevet. My bad! Burde ikke skrevet det. 
Det jeg mener er at jeg ikke går til legen med mindre jeg må. Og kjenner jo da alltid litt på hva han kan finne.

Går det an å rett og slett bli intolerant for alkohol? Jeg var ikke sånn før? 

Det siste poenget ditt er godt og grunnen til at jeg stort sett drikker alkoholfritt. Men så har man lyst på ert glass en sjelden gang da. Blir som regel ikke så dårlig som dette, men det hender.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg burde nok ikke skrevet det. Har utdypet i et annet innlegg. Mer at terskelen for å gå til legen er ganske høy. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svoger ble slik etter enten covid eller en covid vaksine, husker ikke, han taklet ikke lenger alkohol. Foreløpig bare holder han seg unna, har ikke gått mer enn et halvår, planen hans er å holde seg unna en god stund også prøve forsiktig senere. 

Anonymkode: 5abe6...f98

(AB 73e20...781 her) 

Glemte å nevne at mine "symptomer" også dukket opp etter covid, så godt mulig det er tilfellet for min del. Dessverre har det nå gått lang tid siden jeg hadde covid og tok vaksinene, uten bedring... Huff, håper det er bedre for svogeren din, AB! 

Anonymkode: 73e20...781

Skrevet
10 minutter siden, smurfebuss said:

Man får dårligere alkoholtoleranse jo eldre man blir. 

Men så dårlig, bare pga alder?

Skrevet

Jeg blir knalldårlig selv av små mengder rødvin. Har alltid vært sånn. Har generelt lav alkoholtoleranse, og den har blitt lavere med årene. Har ikke forsket på det, eller sjekket det ut, men antar at ikke alle kropper bearbeider alkohol like bra.

Anonymkode: af1f1...007

Skrevet
17 minutter siden, EmKay said:

Jeg hadde det slik en periode, ble ekstremt "fyllesyk" av kun en cider eller et glass vin, og ble like tatt på sengen hver gang. Ante ikke hvorfor, om det var en slags "allergi" eller intoleranse.

Holdt meg unna all alkohol et års tid, og vente meg gradvis til det igjen. Blir fortsatt lett og veldig fyllesyk, men på langt nær slik det var da. Jeg var vel 25-26 år den gang. Har heller aldri slitt med psyken, men har vært veldig plaget av IBS. Kan jo hende det var en sammenheng der 🤷‍♀️

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Bror min drikker aldri, nettopp fordi han blir skikkelig dårlig av utrolig små mengder alkohol. Han tåler det rett og slett ikke… Er frisk og sunn ellers, har pollenallergi - men ikke andre plager. 

Anonymkode: c4007...c64

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt betryggende å høre andre med samme opplevelse på et bis🙄

igjen beklager det med kronisk helseangst. Jeg burde ikke skrevet akkurat det. Det var ment litt fleipete, men ble mistolket og er også litt respektløst overfor de som faktisk sliter med dette. Sorry!!

Jeg har nok ikke det, men terskelen for å gå til lege med sånne «filleproblemer» er ganske høy. Samtidig finner jeg jo dette veldig merkelig og er litt urolig for at det kan være symptomer på noe annet, bakenforliggende, som jeg burde sjekket opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...