AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Det har skjedd nå i lang tid at far sier han skal komme og ha barnet vårt. Noen ganger gjør han som han sier, men ofte kommer han ikke som avtalt. Det kan enten være at han har drukket seg full, eller at det er noe forandring med jobb. Ser at barnet vårt blir lei seg hver gang han ikke kommer som han sier, og jeg sitter med konstant angst og begynner å bli dårlig av det hele. Nå skulle han hatt barnet for 2 dager siden, men får ikke tak i han på tlf eller noe. Barnet vårt spør hvor han er, men jeg vet jo ikke. Mulig han sitter og drikker et sted, men det kan jeg jo ikke si. Pga fars alkoholforbruk så tør jeg ikke at han har barnet alene på overnatting, spesielt i helger. Vet ikke hva jeg skal gjøre, eller hvor jeg skal begynne. Er det noen som har noen gode råd? Anonymkode: 934bc...5fc 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det har skjedd nå i lang tid at far sier han skal komme og ha barnet vårt. Noen ganger gjør han som han sier, men ofte kommer han ikke som avtalt. Det kan enten være at han har drukket seg full, eller at det er noe forandring med jobb. Ser at barnet vårt blir lei seg hver gang han ikke kommer som han sier, og jeg sitter med konstant angst og begynner å bli dårlig av det hele. Nå skulle han hatt barnet for 2 dager siden, men får ikke tak i han på tlf eller noe. Barnet vårt spør hvor han er, men jeg vet jo ikke. Mulig han sitter og drikker et sted, men det kan jeg jo ikke si. Pga fars alkoholforbruk så tør jeg ikke at han har barnet alene på overnatting, spesielt i helger. Vet ikke hva jeg skal gjøre, eller hvor jeg skal begynne. Er det noen som har noen gode råd? Anonymkode: 934bc...5fc Få møte hos familievernkontoret. Dere kan gå i familieterapi? Eventuelt gå til retten å få full foreldreansvar. Anonymkode: 10205...544 2
Gliffy Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 Skriv ned en logg over hver gang dere avtaler, om han dukker opp, hva du har prøvd for å få tak i han og så videre. Og så kontakter du familievernkontoret. Når det gjelder barnet kan du prøve å forventningsstyre så godt som mulig. Ikke si fra at hen skal til pappa før det er kort tid igjen og du nettopp har snakka med han slik at du er rimelig sikker på om han kommer. Iallefall fall er det sånn venninnen min har gjort det, som har lignende problem 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 Du kan jo ikke la ham ha barnet? Anonymkode: 06345...043 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har skjedd nå i lang tid at far sier han skal komme og ha barnet vårt. Noen ganger gjør han som han sier, men ofte kommer han ikke som avtalt. Det kan enten være at han har drukket seg full, eller at det er noe forandring med jobb. Ser at barnet vårt blir lei seg hver gang han ikke kommer som han sier, og jeg sitter med konstant angst og begynner å bli dårlig av det hele. Nå skulle han hatt barnet for 2 dager siden, men får ikke tak i han på tlf eller noe. Barnet vårt spør hvor han er, men jeg vet jo ikke. Mulig han sitter og drikker et sted, men det kan jeg jo ikke si. Pga fars alkoholforbruk så tør jeg ikke at han har barnet alene på overnatting, spesielt i helger. Vet ikke hva jeg skal gjøre, eller hvor jeg skal begynne. Er det noen som har noen gode råd? Anonymkode: 934bc...5fc Gjør så lite som mulig i forhold til far. Før logg over alle gangene han ikke kommer, og ikke si noe til barnet før han bekrefter at han faktisk er på vei. På den måten venter ikke barnet forgjeves. Med barnet: så lev som om far aldri har samvær. Lev livet, ikke vent på far. Anonymkode: 5a1ef...573 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 Gliffy skrev (1 time siden): Skriv ned en logg over hver gang dere avtaler, om han dukker opp, hva du har prøvd for å få tak i han og så videre. Og så kontakter du familievernkontoret. Når det gjelder barnet kan du prøve å forventningsstyre så godt som mulig. Ikke si fra at hen skal til pappa før det er kort tid igjen og du nettopp har snakka med han slik at du er rimelig sikker på om han kommer. Iallefall fall er det sånn venninnen min har gjort det, som har lignende problem AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Gjør så lite som mulig i forhold til far. Før logg over alle gangene han ikke kommer, og ikke si noe til barnet før han bekrefter at han faktisk er på vei. På den måten venter ikke barnet forgjeves. Med barnet: så lev som om far aldri har samvær. Lev livet, ikke vent på far. Anonymkode: 5a1ef...573 Det med logg var lurt, det skal jeg begynne med. Jeg sier aldri noe til barnet lenger, det er lenge siden jeg sluttet med. Men problemet er at han sier det til barnet selv. Har fortalt han at han må slutte med det, men det bare fortsetter. Når han er med barnet, så later han som han er verdens beste far. Anonymkode: 934bc...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan jo ikke la ham ha barnet? Anonymkode: 06345...043 Nei, dette har bare blitt verre og verre. Det som før bare var i helger, har nå blitt til ukedager også. Har vel håpet lenge at han skulle bedre seg, men tvert i mot. Må gjøre noe, men det er en hard kamp alene. Så setter pris på alle råd her først. Anonymkode: 934bc...5fc
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 Gliffy skrev (10 minutter siden): Har dere noen samværsavtale? Ja fra noen år siden. Da var barnet så lite at vi ble enige om at han skulle ha barnet på dagtid uten overnatting. Har ikke ville gjort noe med den i ettertid da jeg er redd for og ikke bli trodd, og at han plutselig får samvær med overnatting. Anonymkode: 934bc...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja fra noen år siden. Da var barnet så lite at vi ble enige om at han skulle ha barnet på dagtid uten overnatting. Har ikke ville gjort noe med den i ettertid da jeg er redd for og ikke bli trodd, og at han plutselig får samvær med overnatting. Anonymkode: 934bc...5fc Må legge til at han er flink til å manipulere, og for andre så virker han som den ålreite snille faren. Ingen andre som ser hans alkoholforbruk og lyving. Anonymkode: 934bc...5fc 3
Gliffy Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Må legge til at han er flink til å manipulere, og for andre så virker han som den ålreite snille faren. Ingen andre som ser hans alkoholforbruk og lyving. Anonymkode: 934bc...5fc Da tror jeg faktisk jeg ville vært forsiktig med å gå til familievernkontoret, i alle fall før du har en litt ang logg med alle gangene han ikke har møtt opp, og helst også kan vise sms-er og andre beviser på at du snakker sant. Familievernkontoret er ofte sånn at de legger godviljen til for å tro på begge i familien og ser hva de kan få til for å få 50/50, så man skal helst ha en ganske sterk sak hvis man skal få til noe annet mot en forelders vilje. 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #12 Skrevet 10. august 2023 Du må snakke med gutten og forklare at faren er syk, og at han derfor ikke klarer å følge opp løfter. Presiser at dette ikke dreier seg om gutten. Og at det er skikkelig kjipt! Anonymkode: e55e3...91d 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #13 Skrevet 10. august 2023 Ikke fortell barnet at faren skal komme. Anonymkode: d7733...225
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #14 Skrevet 10. august 2023 Gliffy skrev (30 minutter siden): Da tror jeg faktisk jeg ville vært forsiktig med å gå til familievernkontoret, i alle fall før du har en litt ang logg med alle gangene han ikke har møtt opp, og helst også kan vise sms-er og andre beviser på at du snakker sant. Familievernkontoret er ofte sånn at de legger godviljen til for å tro på begge i familien og ser hva de kan få til for å få 50/50, så man skal helst ha en ganske sterk sak hvis man skal få til noe annet mot en forelders vilje. Ja og derfor sitter det langt inne å kontakte dem. Takk for gode råd! Skal skrive en sånn logg. Anonymkode: 934bc...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #15 Skrevet 10. august 2023 Gliffy skrev (3 timer siden): Da tror jeg faktisk jeg ville vært forsiktig med å gå til familievernkontoret, i alle fall før du har en litt ang logg med alle gangene han ikke har møtt opp, og helst også kan vise sms-er og andre beviser på at du snakker sant. Familievernkontoret er ofte sånn at de legger godviljen til for å tro på begge i familien og ser hva de kan få til for å få 50/50, så man skal helst ha en ganske sterk sak hvis man skal få til noe annet mot en forelders vilje. Enig i dette her. Skriv loggbok. Dokumentasjon er veldig viktig. Ta vare på alt av sms, samtale logg som viser at du har prøvd å ringe, men ikke kommer igjennom. Ta skjerm dump av alt, og send det på mail til deg selv. Så har du det selv om mob f.eks skulle gå i stykker. Hadde ikke kontaktet familiekontoret nå. For da kan du ende opp med at far enten ber om mer samvær, overnatting eller slår seg vrang på annet vis. Lev som sagt livet som at far ikke har samvær. Om han har sagt at han kommer torsdag kl.17, så ville jeg sendt han en sms rundt 16 for å høre om han kommer. Sier han er på vei, så kan du si det til barnet. Anonymkode: 27e45...55a 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig i dette her. Skriv loggbok. Dokumentasjon er veldig viktig. Ta vare på alt av sms, samtale logg som viser at du har prøvd å ringe, men ikke kommer igjennom. Ta skjerm dump av alt, og send det på mail til deg selv. Så har du det selv om mob f.eks skulle gå i stykker. Hadde ikke kontaktet familiekontoret nå. For da kan du ende opp med at far enten ber om mer samvær, overnatting eller slår seg vrang på annet vis. Lev som sagt livet som at far ikke har samvær. Om han har sagt at han kommer torsdag kl.17, så ville jeg sendt han en sms rundt 16 for å høre om han kommer. Sier han er på vei, så kan du si det til barnet. Anonymkode: 27e45...55a Selvom far ber om det kan ikke fvk si at han skal få det, da må far til retten og tviler på at han er intr i det når han ikke dukker. Jeg har så mye bevis, veldig likt tilfelle. Fvk blir ringt av far støtt og stadig, er ikke sånn at jeg går med på noe som ikke er bra for barnet bare fordi fvk sier far "må slippe mer til" når han aldri har vært interessert selv når jeg har prøvd. Anonymkode: 11f39...d7f 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #17 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvom far ber om det kan ikke fvk si at han skal få det, da må far til retten og tviler på at han er intr i det når han ikke dukker. Jeg har så mye bevis, veldig likt tilfelle. Fvk blir ringt av far støtt og stadig, er ikke sånn at jeg går med på noe som ikke er bra for barnet bare fordi fvk sier far "må slippe mer til" når han aldri har vært interessert selv når jeg har prøvd. Anonymkode: 11f39...d7f Nei fvk har ikke makt til å bestemme samvær. Men de kan gi far ideer han ikke hadde selv fra før. Anonymkode: 27e45...55a 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #18 Skrevet 10. august 2023 Vil far ha med samvær enn det han har pr i dag? Anonymkode: 2cc5d...766
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #19 Skrevet 10. august 2023 Hvorfor fikk du barn med han? Anonymkode: 331f6...bbd
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #20 Skrevet 11. august 2023 Har en lik barnefar, minus stort alkoholforbruk. Her sliter derimot bf psykisk og generell drittoppførsel. Jeg forteller aldri barna at pappa skal komme, med mindre jeg har snakket med han på telefon og jeg vet at han faktisk er i bilen på vei hit. Jeg forteller barna (barnehagebarn) at pappa er syk, men at han kommer når han er I form til det. Det er ikke deres skyld, og at pappa er veldig glad i dem. De får lov til å prøve å ringe han når de ønsker det, selvom han sjeldent svarer. Barna har heller ingen overnatting pga utfordringene hans, da det er svært varierende humør og stabilitet. Han avlyser sikkert 90% av avtalene, eller møter opp for sent eller drar tidligere enn avtalt. Det er svært lite jeg får gjort med dette, da barna har rett til å møte sin far. Jeg har tidligere vurdert rettsak, men dette har jeg ikke råd til med høyt huslån osv. Fvk fungerer ikke her, han møter ikke opp på timer, eller forlater halvveis i møtene. Jeg har tatt vare på alt som er skrevet til meg, samt et dokument som viser alle avtaler som avlyses og grunnene han sier det er. Jeg vet ikke hva du egentlig kan gjøre. Det viktigste er at barna hvertfall har en stabil foreldre og gode rollemodeller ellers i livet. Dette sa helsesykepleier til meg, og der hjelper mye i en ganske tung hverdag. Anonymkode: 641d3...053 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå