Majer Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Gjeld har vært et effektivt virkemiddel for å tjene penger. Låner man myr får man investert i boliger som igjen stiger i pris. Arbeidere må skatte >30% av lønna si mens man slipper unna med arv. Det er jo ikke rart folk lar være å investere i Norge. Vi premierer de som tar minst risiko. 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Arv er det jo allerede skattet av. Hvor mange ganger skal folk som ikke gjør fornuftige valg ha pengene våre? Anonymkode: fe366...877 15 1 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 12 minutter siden, Majer said: Gjeld har vært et effektivt virkemiddel for å tjene penger. Låner man myr får man investert i boliger som igjen stiger i pris. Arbeidere må skatte >30% av lønna si mens man slipper unna med arv. Det er jo ikke rart folk lar være å investere i Norge. Vi premierer de som tar minst risiko. Arv er jo skattet av allerede. Og dette har ingenting med at det ikke lønner seg å investere i Norge Anonymkode: 9f1ba...4c0 10
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 Innlegg som dette - hvis det blir vedtatt fører med seg at folk ikke gidder å stå på noe som helst ekstra i samfunnet. Jobb etc.Er det målet? Anonymkode: fe366...877 5 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Arv er det jo allerede skattet av. 5 minutter siden, AnonymBruker said: Arv er jo skattet av allerede. Arv er inntekt du ikke har jobbet for i like stor grad som vanlig jobbinntekt. Arv skaper dermed forskjeller i samfunnet. Mens du kan nedbetale din gjeld fra ditt arv, så har jeg ikke arvet noen ting. Men hva kan jeg for at mine foreldre har sløst vekk alt mens dine har tatt smarte valg? Det er en urettferdig forskjellsbehandling basert på klasse og hvor folk kommer fra. Det er dritekkelt. Det samme gjelder gaver over en viss verdi. Jeg mener at en arv- og gaveskatt på 100% må til når arv eller samlet gaver overstiger 1 mill kroner. Eiendom bør gå til staten generelt og arvinger bør få forkjøpsretten. Samtidig bør staten overta ansvaret for å gjennomføre arv i form av at offentlig skifte er plikt. Skatt skal bidra til omfordeling. Arv og gaver betyr enda mer konsentrert formue og det bør omfordeles. Arveskatt og gaveskatt er den mest rettferdige skatt av alle, rett etterfulgt av en fornuftig formueskatten som ikke går på arbeidende kapital. Det er alle de andre skatt som gjør livet urettferdig. Mulig noen miljøskatt kan være grei styring men alt annet kan egentlig bort. Anonymkode: 38ecf...b7d 3 1 1
Majer Skrevet 10. august 2023 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Innlegg som dette - hvis det blir vedtatt fører med seg at folk ikke gidder å stå på noe som helst ekstra i samfunnet. Jobb etc.Er det målet? Anonymkode: fe366...877 Folk mister heller motivasjonen av å se lønningene stige saktere enn prisene på strøm, boliger og andre ting. 2
Majer Skrevet 10. august 2023 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Arv er jo skattet av allerede. Og dette har ingenting med at det ikke lønner seg å investere i Norge Anonymkode: 9f1ba...4c0 Her var det føleri. Hva har det å si at pengene er skattet av før? Når man betaler for noe i en butikk og får tilbake penger vil de og kunne være skattet av tidligere. Selv lån vil kunne bestå av penger noen har skattet av. 2
CAPS LOCK Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Arv er det jo allerede skattet av. Anonymkode: fe366...877 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Arv er jo skattet av allerede. Anonymkode: 9f1ba...4c0 Alt er skattet av allerede. Når du bruker pengene du har tjent ved å arbeide, så må du betale merverdiavgift og andre avgifter, f.eks. drivstoffavgift hvis du kjøper drivstoff, eller alkoholavgift hvis du kjøper alkohol, dokumentavgift når du kjøper deg bolig, og så videre, og dette er penger du har tjent selv. Arv derimot har du ikke betalt skatt av. Hvis staten ikke skal kunne skattlegge de samme pengene flere ganger, så må staten legge ned 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Arv er inntekt du ikke har jobbet for i like stor grad som vanlig jobbinntekt. Arv skaper dermed forskjeller i samfunnet. Mens du kan nedbetale din gjeld fra ditt arv, så har jeg ikke arvet noen ting. Men hva kan jeg for at mine foreldre har sløst vekk alt mens dine har tatt smarte valg? Det er en urettferdig forskjellsbehandling basert på klasse og hvor folk kommer fra. Det er dritekkelt. Det samme gjelder gaver over en viss verdi. Jeg mener at en arv- og gaveskatt på 100% må til når arv eller samlet gaver overstiger 1 mill kroner. Eiendom bør gå til staten generelt og arvinger bør få forkjøpsretten. Samtidig bør staten overta ansvaret for å gjennomføre arv i form av at offentlig skifte er plikt. Skatt skal bidra til omfordeling. Arv og gaver betyr enda mer konsentrert formue og det bør omfordeles. Arveskatt og gaveskatt er den mest rettferdige skatt av alle, rett etterfulgt av en fornuftig formueskatten som ikke går på arbeidende kapital. Det er alle de andre skatt som gjør livet urettferdig. Mulig noen miljøskatt kan være grei styring men alt annet kan egentlig bort. Anonymkode: 38ecf...b7d Kommunisme med andre ord, det var sånn det startet i Sovjet også når staten tok eiendommene og verdiene til folk. Anonymkode: 305a4...bf1 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Arv er inntekt du ikke har jobbet for i like stor grad som vanlig jobbinntekt. Arv skaper dermed forskjeller i samfunnet. Mens du kan nedbetale din gjeld fra ditt arv, så har jeg ikke arvet noen ting. Men hva kan jeg for at mine foreldre har sløst vekk alt mens dine har tatt smarte valg? Det er en urettferdig forskjellsbehandling basert på klasse og hvor folk kommer fra. Det er dritekkelt. Det samme gjelder gaver over en viss verdi. Jeg mener at en arv- og gaveskatt på 100% må til når arv eller samlet gaver overstiger 1 mill kroner. Eiendom bør gå til staten generelt og arvinger bør få forkjøpsretten. Samtidig bør staten overta ansvaret for å gjennomføre arv i form av at offentlig skifte er plikt. Skatt skal bidra til omfordeling. Arv og gaver betyr enda mer konsentrert formue og det bør omfordeles. Arveskatt og gaveskatt er den mest rettferdige skatt av alle, rett etterfulgt av en fornuftig formueskatten som ikke går på arbeidende kapital. Det er alle de andre skatt som gjør livet urettferdig. Mulig noen miljøskatt kan være grei styring men alt annet kan egentlig bort. Anonymkode: 38ecf...b7d Ja ta bort folks motivasjon til å jobbe og spare til neste generasjon. Da skal du begynne å se forbrukssamfunn da! Det blir morro når milliardærer skal bruke opp alle pengene før de dør på ferier og turer og dill fordi det er eneste måten arvingene får nytte av det. Det blir nok en stor økning i folk som leier svære båter i Middelhavet for hele familien 😂 Anonymkode: 6623f...b98 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 Arv er penger man ikke har gjort noe for å fortjene. For meg er det helt åpenbart at skatt på arv må opp, og skatt på arbeid må ned. Det skal lønne seg å jobbe både smart og hardt. Retningen vi beveger oss i nå ender opp på et punkt hvor klasseskillene mellom dem som har og ikke har blir så store at det er umulig å bevege seg mellom dem. Og jeg trur vi når det punktet fortere enn vi frykter. Anonymkode: fcf11...6b6 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #12 Skrevet 10. august 2023 2 hours ago, Majer said: Her var det føleri. Hva har det å si at pengene er skattet av før? Når man betaler for noe i en butikk og får tilbake penger vil de og kunne være skattet av tidligere. Selv lån vil kunne bestå av penger noen har skattet av. Føleri? Om utlendinger investerer i Norge eller ikke har da ikke noe om vi har skatt på arv eller ikke å gjøre. Hva snakker du om nå? Betale i en butikk og får tilbake? Og hvordan klart du å dra inn lån her? Hele denne tråden din er jo bare svada Anonymkode: 9f1ba...4c0 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #13 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Arv er inntekt du ikke har jobbet for i like stor grad som vanlig jobbinntekt. Arv skaper dermed forskjeller i samfunnet. Mens du kan nedbetale din gjeld fra ditt arv, så har jeg ikke arvet noen ting. Men hva kan jeg for at mine foreldre har sløst vekk alt mens dine har tatt smarte valg? Det er en urettferdig forskjellsbehandling basert på klasse og hvor folk kommer fra. Det er dritekkelt. Det samme gjelder gaver over en viss verdi. Jeg mener at en arv- og gaveskatt på 100% må til når arv eller samlet gaver overstiger 1 mill kroner. Eiendom bør gå til staten generelt og arvinger bør få forkjøpsretten. Samtidig bør staten overta ansvaret for å gjennomføre arv i form av at offentlig skifte er plikt. Skatt skal bidra til omfordeling. Arv og gaver betyr enda mer konsentrert formue og det bør omfordeles. Arveskatt og gaveskatt er den mest rettferdige skatt av alle, rett etterfulgt av en fornuftig formueskatten som ikke går på arbeidende kapital. Det er alle de andre skatt som gjør livet urettferdig. Mulig noen miljøskatt kan være grei styring men alt annet kan egentlig bort. Anonymkode: 38ecf...b7d Ja la Norge bli et land av dagdrivere og noksagter Anonymkode: c0c56...1f0 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #14 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Arv er penger man ikke har gjort noe for å fortjene. For meg er det helt åpenbart at skatt på arv må opp, og skatt på arbeid må ned. Det skal lønne seg å jobbe både smart og hardt. Retningen vi beveger oss i nå ender opp på et punkt hvor klasseskillene mellom dem som har og ikke har blir så store at det er umulig å bevege seg mellom dem. Og jeg trur vi når det punktet fortere enn vi frykter. Anonymkode: fcf11...6b6 Norge er et av de landene i verden med minst klasseskille Anonymkode: c0c56...1f0 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #15 Skrevet 10. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Norge er et av de landene i verden med minst klasseskille Anonymkode: c0c56...1f0 Da bør vi sørge for å holde det sånn. Min arv kom fra verdistigning i mine foreldres bolig de siste 50 år. Det var ikke oppsparte midler som det var betalt skatt på. De millionene jeg fikk er det et stakkars ungt par som betaler renter på til banken i dag. Anonymkode: 2ff97...1af 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da bør vi sørge for å holde det sånn. Min arv kom fra verdistigning i mine foreldres bolig de siste 50 år. Det var ikke oppsparte midler som det var betalt skatt på. De millionene jeg fikk er det et stakkars ungt par som betaler renter på til banken i dag. Anonymkode: 2ff97...1af Nei Anonymkode: c0c56...1f0 3
Enmanelskeråhate Skrevet 10. august 2023 #17 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da bør vi sørge for å holde det sånn. Min arv kom fra verdistigning i mine foreldres bolig de siste 50 år. Det var ikke oppsparte midler som det var betalt skatt på. De millionene jeg fikk er det et stakkars ungt par som betaler renter på til banken i dag. Anonymkode: 2ff97...1af Nei, de betaler rente på penger de har lånt og de vil få sin verdistigning 5
Enmanelskeråhate Skrevet 10. august 2023 #18 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Arv er inntekt du ikke har jobbet for i like stor grad som vanlig jobbinntekt. Arv skaper dermed forskjeller i samfunnet. Mens du kan nedbetale din gjeld fra ditt arv, så har jeg ikke arvet noen ting. Men hva kan jeg for at mine foreldre har sløst vekk alt mens dine har tatt smarte valg? Det er en urettferdig forskjellsbehandling basert på klasse og hvor folk kommer fra. Det er dritekkelt. Det samme gjelder gaver over en viss verdi. Jeg mener at en arv- og gaveskatt på 100% må til når arv eller samlet gaver overstiger 1 mill kroner. Eiendom bør gå til staten generelt og arvinger bør få forkjøpsretten. Samtidig bør staten overta ansvaret for å gjennomføre arv i form av at offentlig skifte er plikt. Skatt skal bidra til omfordeling. Arv og gaver betyr enda mer konsentrert formue og det bør omfordeles. Arveskatt og gaveskatt er den mest rettferdige skatt av alle, rett etterfulgt av en fornuftig formueskatten som ikke går på arbeidende kapital. Det er alle de andre skatt som gjør livet urettferdig. Mulig noen miljøskatt kan være grei styring men alt annet kan egentlig bort. Anonymkode: 38ecf...b7d Missunnelse og bare det, ja livet er urettferdig, disse pengene er det betalt mva, skatt av allerede, hvor mange ganger skal de beskattes ? 6
CAPS LOCK Skrevet 10. august 2023 #19 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kommunisme med andre ord, det var sånn det startet i Sovjet også når staten tok eiendommene og verdiene til folk. Anonymkode: 305a4...bf1 Hvis arveavgift er kommunisme, så er vel også inntektsskatt, merverdiavgift, drivstoffavgift, dokumentavgift, sukkeravgift, alkoholavgift, tobakksavgift og alle andre skatter og avgifter også kommunisme? 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #20 Skrevet 10. august 2023 3 hours ago, CAPS LOCK said: Alt er skattet av allerede. Når du bruker pengene du har tjent ved å arbeide, så må du betale merverdiavgift og andre avgifter, f.eks. drivstoffavgift hvis du kjøper drivstoff, eller alkoholavgift hvis du kjøper alkohol, dokumentavgift når du kjøper deg bolig, og så videre, og dette er penger du har tjent selv. Arv derimot har du ikke betalt skatt av. Hvis staten ikke skal kunne skattlegge de samme pengene flere ganger, så må staten legge ned Svaret mitt var bare til TS om at penger fra arv ikke er skattet, ikke om det er feil å skatte flere ganger eller ikke Anonymkode: 9f1ba...4c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå