AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Jeg driver som frilanser med enmannsforetak, og skjønner at bankene ser på dette som usikker inntekt, og at det dermed er vanskelig å få boliglån. Jeg føler dette er gammeldags, det er jo ikke lenger sånn at du er trygg for resten av livet når du først har fått en fast ansettelse. Folk rundt meg blir oppsagt over en lav sko. De har bedre rettigheter i trygdesystemet, så klart. Men jeg jobber jo da på en slik måte at jeg har en god månedsinntekt fordelt på mange ulike, relativt faste arbeidsgivere. Det vil aldri skje at jeg mister oppdrag fra alle sammen. Mister jeg en oppdragsgiver, erstatter jeg dem med en ny. Jeg jobber i et internasjonalt fagfelt som baserer seg på frilans arbeid, og så lenge det skapes produkter, vil ikke behovet opphøre. Dette måten å jobbe i dagens samfunn, anser jeg som en trygg arbeidsinntekt. Min brutto inntekt er ca 700 000 i året. Vil jeg kunne få tatt opp boliglån? Anonymkode: 82068...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Da jeg drev epf kjøpte jeg en tilleggsforsikring på nav, for å være 100% dekket fra dag 17. Den forsikringen ble gull verdt pga sykdom og senere uførhet. Bare opplys til banken at du har den? 17 “dager uten lønn” bør ikke diskvalifisere deg til boliglån. Lykke til😃 Anonymkode: 1588f...b20
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 Hvis du kan vise til et ryddig regnskap og god spare-evne over tid, så vil du få boliglån. Ta med resultat-rapporter for de siste årene. For banken er det viktig å se at du har holdt dette gående over tid. Anonymkode: e471c...a67 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 Ville nok opprettet et AS. Det virker mer seriøst. Kan du vise til stabil inntekt over tid så vil nok bankene behandle deg likt som en ansatt. Anonymkode: 644e8...eab
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 Næringsinntekt fra Enkeltmannsforetak gir ikke grunnlag for arbeidsledighetstrygd. ( I tilfelle alt går åt skogen) Om du har en fast arbeidsgiver fks deltid får du lavere trygdeavgift siden arbgiver betaler arbgiveravgift for deg. Mulig banken ser annerledes på det meste om du starter et AS og ansetter deg selv. Anonymkode: 2601c...423
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå