AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Hei til solens venner 😊 ! De siste tre årene har jeg spart hver måned i indeksfond bestående av en global og en norden indeks, 80/20. Norden ble valgt for å redusere USA andelen noe. Mens globalt har gått over 20% har norden kun gått under 10%. Forskjellen gjør at jeg revurderer strategi. Veddemålet på regionen har ikke gått opp de siste 3 årene. Burde jeg bare cashe det i solens navn eller kanskje bytte til et alternativ? Jeg er kritisk mot fremvoksende markeder og aktive bransjefond. Takk for innspill. En venn av solen! Anonymkode: 20fe3...97c
newman01 Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Mens globalt har gått over 20% har norden kun gått under 10%. Mener du at global er OPP 20% og Norden NED 10%? Uansett må du huske at norske krona er rekordsvak for tiden (det ble nevnt på nyhetene i forbindelse med sommerferie og sydenreiser). Så at den globale indeksen stiger i verdi er ikke overraskende, siden den handles i dollar/euro og veksles om til NOK.
Schmuhu Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 (endret) Jeg synes faktisk at porteføljen ikke er så gale i utgangspunktet. Å redusere USA andelen er ofte undervurdert og bidrar til en mer robust sparing, i alle fall i teorien. Et bra porteføljet bør inkludere produkter som har lite korrelasjon. Stiger det ene mens det andre synker, så kan du med rebalansering få deg en grei gjennomsnittsavkastning. Ta med gevinsten og kjøpe rundt bunn kan bli ganske så reell uten å forholde seg stort til timing. De utviklete markeder har lite korrelasjon med de fremvoksende. Derfor velges de gjerne som et kjerneporteføljet i en eller annen form. Jeg har møtt mange som er 70/30 tilhengere. Men også 90/10 etter kapitalisering kan være et grei valg. Revurder din holdning mtp. fremvoksende markeder. Investerer du i en global indeksfond som dekker utviklete markeder, så er jo du også indirekte investert i fremvoksende markeder. For eksempel Coca Cola, Amazon, Google osv. driver jo butikk i hele verden. Det kan være nok eksponering per i dag. Å redusere seg til ett fondprodukt gjør også investeringen meget enkelt å forholde seg til. Schmuhu Endret 10. august 2023 av Schmuhu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå