AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Jeg vet jo selvfølgelig at alle er forskjellige og økonomiske situasjoner er helt forskjellige, men jeg reagerer på hvor mye penger tilsynelatende vanlige folk faktisk har. Kjenner et par. Helt vanlige jobber, hun i hjemmesykepleien og han som kortdistanse lastebilsjåfør. Det legges ut på Facebook daglig med reiser, shopping i Oslo, designmøbler etc. Siste tilskudd nå var to barstoler til 6000,- pr. Stk. Skjønner ikke hvordan folk har råd til å ha vanlige jobber og boliglån, og reiser, shoppe osv. hele tiden 😅 Ja, kanskje jeg er misunnelig, men jeg vet hvertfall at jeg har buffer til dagen noe skulle skje da siden jeg ikke bruker så mye penger 😅 Anonymkode: 5c12d...ef0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Arv. Det er mange som arver myyye nå, og fremover. Anonymkode: ea336...2c8 14 2
Schmuhu Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 Det kan være flere grunner til konsum. 1) De lever ellers sparsomme og hadde de pengene faktisk på bok. 2) De har faktisk tatt opp forbrukerlån. 3) Arv kan gi store summer i enkelte tilfeller. Fordeler du det godt nok virker det som om du har råd til en dyrere livsstil over tid. 4) Innleggende er konstruerte. Tingene selges igjen før neste kjøp utføres. 5) Alt annet jeg ikke tenker på ... Hvorfor bry seg? Kanskje du burde heller jobbe med egen økonomi? Schmuhu 14 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 Jeg skjønner ikke hvordan folk har råd til å gå til frisør, hudpleie, velværebehandlinger, ha bil, barn, gå ut på restaurant eller å drikke alkohol. Ihvertfall ikke regelmessig og over tid. Jeg gjør/har ingen av delene og har helt OK økonomi, jeg kan beuke penger på slikt om jeg vil altså, jeg er ikke misunnelig, bare sjokkert over hvor dyrt alt er og hvor mye det blir til sammen. Bare frisør koster jo skjorta om en skal noe mer enn å bare klippe tuppene litt hos shady steder som Cutters. Anonymkode: 6e1d4...a14 12 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 Ikke godt å si; kanskje de har avkastning av gode investeringer?☺️Jeg er ufør og har mindre inn hver mnd enn veninner i full jobb, og i tillegg har jeg mye utgifter til behandling og medisiner. Men har spart i fond og aksjer, og tar utt litt avkastning nå og da. Jeg har prioritert veldig annerledes enn dem; jeg shopper ikke mye, eller bruker feks 6000kr på en hotell weekend. Jeg hoster lett opp 100 000kr i krise, der de må ty til lån. Jeg sperrer øynene opp når de tar forbrukslån til…forbruk. Grøss. Men helsemessig ønsker jeg heller å bytte😂De tar lett på ting, er friske og raske. Anonymkode: 0fd32...fbc 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 Jeg hadde en slektning som kunne låne en Porsche før han kom på besøk. Dette var før sosiale medier. Jeg føler meg rik på mange måter. Jeg prioriterer god mat og god drikke og fritidsaktiviteter med familien. Jeg bruker lite penger på klær, frisør, velværeprodukter. Anonymkode: 28f74...7e1 4
Brunello Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 Mange nedbetaler boliglånet så raskt som mulig. Om man ikke gjør det, har mange ganske mye å gå på. 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 Schmuhu skrev (9 minutter siden): Det kan være flere grunner til konsum. 1) De lever ellers sparsomme og hadde de pengene faktisk på bok. 2) De har faktisk tatt opp forbrukerlån. 3) Arv kan gi store summer i enkelte tilfeller. Fordeler du det godt nok virker det som om du har råd til en dyrere livsstil over tid. 4) Innleggende er konstruerte. Tingene selges igjen før neste kjøp utføres. 5) Alt annet jeg ikke tenker på ... Hvorfor bry seg? Kanskje du burde heller jobbe med egen økonomi? Schmuhu 5) De har kommet tidlig inn på boligmarkedet, og har lite/ingen gjeld. All inntekt kan brukes fritt. Anonymkode: bdf8c...275 11 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 Traff mannen tidlig, som student, så har aldri trengt å kjøpe "dobbelt opp". Delte også bil i mange år. Kom oss inn på boligmarkedet i Oslo tidlig 2000 tall. Rekordlav rente hele veien, og boliglån som er nedbetalt over 20+ år nå når renta igjen stiger. Og fond som har kastet av seg opp mot 20% i året. Besteforeldre har falt fra, nå følger dessverre foreldre som er av etterkrigsgenerasjonen. Alle disse har sittet på store og nedbetalte eneboliger, og en del på konto. Mange som bikket 20 på 2000 tallet er født med en diamantskje i munnen, og alle muligheter. Anonymkode: 57b58...213 15
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 De fleste jobber vel? Og har 2 gode lønner de ikke bruker på piercing, tattiser, øl, tobakk etc? Har vel heller ikke kredittkort uten å nedbetale alt hvert forfall etc etc. Anonymkode: 6e9dd...975 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 Arv og kredittkort er jo en faktor for mange. Pluss at noen er veldig økonomiske når det kommer til mat og klær og derfor har mer igjen til "luksus". Anonymkode: aea94...7b6 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #12 Skrevet 10. august 2023 Mange mulige forklaringer her. Men savner at noen nevner kriminalitet. Det er mye penger i kriminialitet. Enten det er hvitsnippforbrytelser eller narkotika eller annet. For ikke lenge siden var det en mann i Oslo som klarte å stjele en hel bygård på Bislett verdt flere titalls millioner. Det skulle ikke mer til enn noen forfalskede tingysningsdokumenter til Kartverket, vipps så var han mangemillionær. Akkurat denne fyren ble tatt. Men de aller fleste går fri. Det viser at kriminalitet kan gjøre folk til millionærer over natten. Det er viktig å huske. Anonymkode: 1b6c6...4ff 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #13 Skrevet 10. august 2023 Fornuftige økonomiske valg? Lar pengene jobbe for seg? Hos oss jobber ikke jeg lenger (etter eget ønske). Jeg hadde jobb på Kiwi i 10 år, men vi har nok penger å leve for uten at jeg gjør det nå. Mannen jobber fullt i industri (Årsinntekt: 800 000). Vi har tre barn og lever kun på hans lønnsinntekt om man ser det sånn. Men jeg bidrar likevel med mye som gjør at vår økonomi går rundt. Vi har en utleie-leilighet i kjelleren. Denne leide vi ut fast før. Etter siste leietaker sa opp, så valgte vi å flytte den over på airbnb i stedet. I sommerferien kan vi gjerne dra inn 15 000 i uka på den. Resten av året varierer summen litt mer, men alle måneder får vi inn mer enn vi hadde fått inn med Fastpris og leie. Jeg tar arbeidet med leiligheten. Vasker etter utleie, vasker sengetøy og legger på nytt osv. Ikke minst er det mitt ansvar å ta imot de som kommer for overnatting osv. Man kan gjerne kalle det min jobb, men det er verdens mest fleksible, så jeg elsker det. I tillegg leier vi ut hoveddelen på huset når vi er på ferie osv. Vi har investert i en stor portefølje av utbytteaksjer. Har spart fast i 10 år mens begge har jobbet. Verdien der er ca 3mill og vi får ca 300 000 i året i utbytte. Disse pengene bruker vi i hovedsak å reinvestere, men etter jeg sluttet å jobbe tar vi ut ca 50 000 av årets utbytte til sommerferie. Inntekt airbnb: Ca 200 000 i året Inntekt utbytte: Ca 250 000-300 000 i året Har i tillegg en hel del andre prosjekt som drar inn litt penger her og der. Dropshipping, affiliate osv. Langt mindre skala selvsagt, men tjener en plass mellom 50 000 og 100 000 i året. Vi får altså inn et sted mellom fem og seks hundretusen i året uten at jeg er i vanlig jobb. Hadde jeg valgt å jobbe ved siden av, så hadde vi fått det inn ved siden av 2 vanlige lønnsinntekter. At vi har denne inntekten er det ytterst få som vet om. Jeg har ingen behov for å brette ut privatøkonomien. Men det er nok mange som funderer på hvordan vi klarer oss når jeg ikke er i jobb. Anonymkode: fa0f7...6d5 13 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #14 Skrevet 10. august 2023 Forteller det ikke til så mange, men leier ut leiligheten på Airbnb store deler av sommeren, og bare gjesterommet når jeg er hjemme. Gir meg en inntekt på 60-80 000. Det dekker halve boliglånet og frigir mye penger til fritid. Tar også småjobber som gir litt inntekt og forsøker å leve bilig når jeg kan. Hjelper å bo en måned gratis hos mine foreldre (mens min leilighet er utleid), bruke deres biler og ha en bestemor som gjerne spanderer middag, kaffe ++ om jeg holder henne med selskap. Alt dette gjør jeg uten å fortelle videre, for jeg ser selv at jeg på mange måter er bortskjemt. Men så har jeg kjøpt leiligheten helt alene og sparte opp egenkapital mens jeg var student. Anonymkode: b7fb0...726 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #15 Skrevet 10. august 2023 Brunello skrev (18 minutter siden): Mange nedbetaler boliglånet så raskt som mulig. Om man ikke gjør det, har mange ganske mye å gå på. Jeg betalte mye mer offensivt enn den regulære planen. Avhengig av hvordan livet utvikler seg så risikerer man å sitte der som 60-åring med nedbetalt hus. Kanskje man heller skulle ha latt det (skulle vise seg) billige lånet surre og gå, og investere i fond eller opplevelser med familien? Anonymkode: 28f74...7e1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fornuftige økonomiske valg? Lar pengene jobbe for seg? Hos oss jobber ikke jeg lenger (etter eget ønske). Jeg hadde jobb på Kiwi i 10 år, men vi har nok penger å leve for uten at jeg gjør det nå. Mannen jobber fullt i industri (Årsinntekt: 800 000). Vi har tre barn og lever kun på hans lønnsinntekt om man ser det sånn. Men jeg bidrar likevel med mye som gjør at vår økonomi går rundt. Vi har en utleie-leilighet i kjelleren. Denne leide vi ut fast før. Etter siste leietaker sa opp, så valgte vi å flytte den over på airbnb i stedet. I sommerferien kan vi gjerne dra inn 15 000 i uka på den. Resten av året varierer summen litt mer, men alle måneder får vi inn mer enn vi hadde fått inn med Fastpris og leie. Jeg tar arbeidet med leiligheten. Vasker etter utleie, vasker sengetøy og legger på nytt osv. Ikke minst er det mitt ansvar å ta imot de som kommer for overnatting osv. Man kan gjerne kalle det min jobb, men det er verdens mest fleksible, så jeg elsker det. I tillegg leier vi ut hoveddelen på huset når vi er på ferie osv. Vi har investert i en stor portefølje av utbytteaksjer. Har spart fast i 10 år mens begge har jobbet. Verdien der er ca 3mill og vi får ca 300 000 i året i utbytte. Disse pengene bruker vi i hovedsak å reinvestere, men etter jeg sluttet å jobbe tar vi ut ca 50 000 av årets utbytte til sommerferie. Inntekt airbnb: Ca 200 000 i året Inntekt utbytte: Ca 250 000-300 000 i året Har i tillegg en hel del andre prosjekt som drar inn litt penger her og der. Dropshipping, affiliate osv. Langt mindre skala selvsagt, men tjener en plass mellom 50 000 og 100 000 i året. Vi får altså inn et sted mellom fem og seks hundretusen i året uten at jeg er i vanlig jobb. Hadde jeg valgt å jobbe ved siden av, så hadde vi fått det inn ved siden av 2 vanlige lønnsinntekter. At vi har denne inntekten er det ytterst få som vet om. Jeg har ingen behov for å brette ut privatøkonomien. Men det er nok mange som funderer på hvordan vi klarer oss når jeg ikke er i jobb. Anonymkode: fa0f7...6d5 Gøy å lese🤞mange måter å tjene penger på som ikke er ulovlig. Meen blir ikke du pensjonstaper?? Anonymkode: 0fd32...fbc 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #17 Skrevet 10. august 2023 Når det gjelder barstolene, vet du at de betalte 6 000 per stykk, eller er det hva du ser de koster fullpris? Et familiemedlem på mannens side er sånn med oss. Sladrer til andre i familien "Nå har de kjøpt nye sofaer, de koster 60 000!" Eh, nei, de var på 40 % hos Bolia, og vi fikk ytterligerer rabatt fordi vi kjenner butikksjefen i en av butikkene. "Nå har de vært på hotell IGJEN, selv om de nettopp var på ferie" Ja, og det ble betalt av bonuspoeng vi fikk for hotelloppholdet på ferien. Har titalls eksempler på slike ting, det er ganske irriterende. Anonymkode: 6a1ba...9f1 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #18 Skrevet 10. august 2023 Dessverre en hel del som lever langt over evne. Tar opp lån for den minste ting. Tar selv aldri opp lån på under 100 tusen kroner så lenge det ikke er strengt nødvendig. F.eks reparasjon på bil, utbedring på noe på huset, ved sykdom e.l. Jeg har siklet etter et spesielt redskap/verktøy til 75 0000 for hobbybruk i et år nå, har pengene og kan kjøpe den, men hver gang jeg får tulltak på at denne må jeg ha, så har jeg stilt meg spørsmålet 10 ganger. "Er dette noe jeg virkelig trenger, og har behov for?" Når fornuften tar meg så er svaret nei, men ønsket slipper ikke. Så dette blir et av de får gangene de siste 15-20 årene hvor jeg skal legge fornuften til side og kjøpe det. Men det kjøpes kontant. Anonymkode: b95a7...870 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #19 Skrevet 10. august 2023 Det har jeg også lurt på. Men jeg er vokst opp i fattigdom og da mine foreldre døde ble det absolutt ingenting igjen annet enn en himla opprydning. Klarer meg fint med klær kjøpt på tilbud og en rimelig ferietur til DK. Jeg har god utdannelse og tjener mer enn mange (men fremdeles under median), mannen har god utdannelse og tjener også mer enn mange (litt over median). Synes fremdeles at jeg har dårligere råd enn absolutt alle andre 🙈 Enda jeg ikke bruker penger hos frisøren (max en tusenlapp hvert år), tar fillere eller drikker alkohol. Det går mye penger til barna, men så lenge vi ikke lider noen nød så kan vi jo heller ikke la være å gi dem tilbud om fritidsaktiviteter, akkurat. Anonymkode: 45c81...02a 2 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #20 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gøy å lese🤞mange måter å tjene penger på som ikke er ulovlig. Meen blir ikke du pensjonstaper?? Anonymkode: 0fd32...fbc Ja, jeg blir det. Og jeg har ingen bekymringer ved det. For det første er det ikke gitt at man lever så lenge uansett. Så jeg vil heller nyte disse årene med familien osv. Om jeg fremdeles er "frisk og fin" når ungene er voksne kan jeg alltids jobbe igjen da. Men sånn ellers så tenker jeg at dersom vi fortsetter sånn her, så kommer utbytteporteføljen til å betale så greit når vi blir pensjonister at det ikke blir et problem uansett. Det største tapet jeg evt får er dersom mannen min og jeg skilles. Da er det kun har som har god pensjon (Så lenge vi er gift og har felles økonomi går det jo til fellespotten uansett). Men vi har skriftlig avtale om at han skal kompensere meg for disse årene jeg ikke har lønnsinntekt da. Han drar jo også mye nytte av at jeg i hovedsak tar alt på hjemmebane. Han elsker jobben sin og ser ikke for seg at han vil slutte, og jobber gjerne masse overtid fordi han synes det er gøy. Det hadde ikke gått om vi var i jobb begge to. Men så lenge vi har en felles lønnskonto, alt går i samme potten, gode skriftlige avtaler og begge er lykkelige i situasjonen, så har jeg lite problemer med å være pensjonstaperen. Anonymkode: fa0f7...6d5 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå