AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Hadde dere reagert på det? Ved henting eller levering Anonymkode: deffc...ccb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Ja, reagert negativt pga når barn går i barnehagen er de som regel over 1 år, og ammingen burde vært avsluttet for lengst. Anonymkode: 11498...fc0 13 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, reagert negativt pga når barn går i barnehagen er de som regel over 1 år, og ammingen burde vært avsluttet for lengst. Anonymkode: 11498...fc0 Hvorfor det? Anonymkode: f8757...e34 42 22
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 Ja, det reageres negativt på. Anonymkode: 76a8a...b03 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 Huff ja. Hvorfor skal andres unger se pupp? Anonymkode: 3665c...73c 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 Jeg er veldig for amming, men jeg ser ikke helt behovet for dette? Kan det ikke gjøres hjemme før/etter? I min barnehage ville dette måtte gjøres i garderoben, litt upraktisk Anonymkode: 9b3f1...07c 21 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 Ja, må barnet ammes er det for lite til å gå i barnehage. Anonymkode: 9358d...94e 12 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 Populært innlegg #8 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, reagert negativt pga når barn går i barnehagen er de som regel over 1 år, og ammingen burde vært avsluttet for lengst. Anonymkode: 11498...fc0 Mange ettåringer som dier fortsatt. Helt normalt. Anonymkode: 3eefe...d9c 40 1 14
Heln Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 Unødvendig tenker jeg. Og jeg ammet ettåringen min, men vi ventet jo til vi kom ut i bilen. Det er gjerne en haug med små som savner mamma og pupp i hentetid, unødvendig å vifte godteri fremfor dem tenker jeg. 16 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, reagert negativt pga når barn går i barnehagen er de som regel over 1 år, og ammingen burde vært avsluttet for lengst. Anonymkode: 11498...fc0 Avsluttet for lengst? Hos en ettåring? Helsemyndighetene i Norge anbefaler at barnet ammes hele første leveår og gjerne lengre. Mange barn begynner dessuten i barnehagen før de fyller ett år. Det er helt innafor å amme ved henting i barnehagen. Men det kommer alltid til å være noen som legger seg oppi hva du gjør og hvor lenge du ammer så du må være forberedt på å svare på all slags drittspørsmål og kommentarer fordi de fleste ikke klarer la være å bry seg om hva andre mødre gjør. Jeg gadd ikke alle kommentarene så jeg ventet med ammingen til jeg kom hjem. Anonymkode: 3a1bb...92a 27 2 10
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 Jeg ville syns det var litt rart, ja. Jeg ammet fortsatt mitt barn da det begynte i barnehagen, men han spiste selvfølgelig fast føde også, så morsmelk fikk han jo bare 2-3 ganger om dagen, og det kunne han fint få hjemme. Anonymkode: 1e1d3...17a 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #12 Skrevet 10. august 2023 Jeg har ammet begge mine til de var over året, men aldri i barnehagen eller ute når de var så store. Rett og slett fordi det både var enklere hjemme og fordi de ikke måtte ha morsmelk som føde om de var sultne. Trøst kunne jeg gi med kos og fang hvis det var det. I mange barnehager er det heller ikke spesielt god plass i garderoben (eller ro) til at amming er særlig praktisk med tanke på andre barn og foreldre. Anonymkode: 3eefe...d9c 6 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #13 Skrevet 10. august 2023 Det er normalt og veldig sunt å amme etter barnehagestart. Barnet blir utsatt for mye smitte og amming er som en naturlig vaksine. Men jeg mener at mor kan amme hjemme. Anonymkode: 4af37...bf3 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #14 Skrevet 10. august 2023 Samme for meg. Personlig ville jeg valgt å vente fordi jeg ikke ville etablert en vane som før eller senere må slutte. Mitt barn fikk smokken i vognen på vei hjem og det var et helvete å slutte med den vanen. Ikke gøy å ha en illsint unge med hjem fra bhg i lange tider. Anonymkode: e2ec6...674 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #15 Skrevet 10. august 2023 Prinsippielt helt ok med amming, men tenker kanskje at dersom barnet er så lite at det ikke klarer å vente til det kommer hjem, er det nok litt tidlig å begynne i barnehagen. De får jo mat og drikke der, så burde ikke være utsultet ved henting. Er barnet hentet fordi det er sykt osv er saken selvsagt en annen, da er det nærhet og kos fra mamma når man er syk, og ikke maten som er poenget. Å amme et småsøsken i forbindelse med henting/levering av eldre barn, er selvsagt ok. Hvis babyen klarer å finne ro til å spise da. Anonymkode: e8164...b38 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 Jeg hadde ikke brydd meg. Ammet aldri selv i barnehagen som jeg kan komme på, unntatt småsøsken som var liten baby. Anonymkode: f69d0...c09 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #17 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Avsluttet for lengst? Hos en ettåring? Helsemyndighetene i Norge anbefaler at barnet ammes hele første leveår og gjerne lengre. Mange barn begynner dessuten i barnehagen før de fyller ett år. Det er helt innafor å amme ved henting i barnehagen. Men det kommer alltid til å være noen som legger seg oppi hva du gjør og hvor lenge du ammer så du må være forberedt på å svare på all slags drittspørsmål og kommentarer fordi de fleste ikke klarer la være å bry seg om hva andre mødre gjør. Jeg gadd ikke alle kommentarene så jeg ventet med ammingen til jeg kom hjem. Anonymkode: 3a1bb...92a Om et barn ammes eller får MME i Norge har veldig lite å si, på tross av anbefalingen. Det er også anbefalt med fullamming i 6 måneder, men eksperter mener at det holder med 4 måneder. Helsemyndighetene er med andre ord litt på etterskudd. Jeg mener at når man begynner med fast føde så er tiden kommet for å avslutte ammingen for de som enda ammer på det tidspunktet. Men... hvis du hadde ammet i barnehagen så hadde jeg framdeles ikke vært en av de som du sier som hadde kommet med drittspørsmål og kommentarer. Jeg hadde bare tenkt mitt om hvorfor du måtte gjøre det akkurat der, så tørst kan vel ikke barnet være at det ikke kan vente til man kommer hjem. Det får vel annen drikke mens det er i barnehagen? Anonymkode: 11498...fc0 4
-lykke- Skrevet 10. august 2023 #18 Skrevet 10. august 2023 Jeg er så lei av at man skal blande seg borti hva andre gjør (så lenge det ikke er skadelig selvsagt). Kan ikke folk selv få finne ut hva som funker best for seg og sin familie? Må alle gjøre alt på samme måte? Jeg ammet selv eldste jenta til hun var godt over året, og hun gikk da i barnehagen. Hun spiste selvsagt fast føde også. Ammingen foregikk på morgenen, etter barnehagen og på kvelden, så jeg ammet ikke i barnehagen. Men det kunne ikke falle meg inn å reagere på at noen andre valgte å amme i barnehagen. Yngste jenta fikk jeg ikke til å amme av diverse grunner, så hun har aldri blitt ammet. Men når hun blir henta i barnehagen er det første hun vil ha smokken sin etter en lang dag. Da får hun den for å «lande» og roe ned litt, det trenger hun. Hvis det var amming og ikke smokk som hadde gjort susen for henne, så hadde hun fått puppen med en gang jeg hentet. Enkelt og greit. Bare la folk styre seg og sitt. Kan vi ikke heller være litt gode og rause med hverandre? Det er krevende nok å være en god forelder, vi trenger ikke andre som peker på alt småtteri som de mener gjøres feil. Er det noe mødre har nok av, så er det vel dårlig samvittighet for alt mulig rart? 14 2 4
Hjerte Skrevet 10. august 2023 #19 Skrevet 10. august 2023 Kan ikke se at andres ammevalg kan påvirke meg og mitt i det hele tatt. 20 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #20 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Om et barn ammes eller får MME i Norge har veldig lite å si, på tross av anbefalingen. Det er også anbefalt med fullamming i 6 måneder, men eksperter mener at det holder med 4 måneder. Helsemyndighetene er med andre ord litt på etterskudd. Jeg mener at når man begynner med fast føde så er tiden kommet for å avslutte ammingen for de som enda ammer på det tidspunktet. Men... hvis du hadde ammet i barnehagen så hadde jeg framdeles ikke vært en av de som du sier som hadde kommet med drittspørsmål og kommentarer. Jeg hadde bare tenkt mitt om hvorfor du måtte gjøre det akkurat der, så tørst kan vel ikke barnet være at det ikke kan vente til man kommer hjem. Det får vel annen drikke mens det er i barnehagen? Anonymkode: 11498...fc0 Men hva skulle argumentet være for å avslutte amming når man begynner med fast føde? Selv om helsegevinsten kan diskuteres ut fra tilgjengelig forskning, er det jo på ingen måte noen ulempe for et barn å få morsmelk lenger enn 6 mnd (hvor de fleste har begynt å introdusere fast føde). Slutter man å amme, så skal man også gi mme ut første leveår. Jeg kan ikke se noen argumenter for hvorfor en ettåring ikke burde ammes, det er rett og slett en individuell vurdering ut fra hvordan mor og barn trives med ammingen. Anonymkode: 3eefe...d9c 12 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå