Gå til innhold

Må barn (7 år) kunne svømme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har ikke noe svømmehall i nærheten, så vi har derfor ikke fått lært barnet vårt til å svømme. Har besøkt andre badesteder litt nå og da i ferier, men ikke nok til at barnet har lært særlig.

Har fått beskjed om at de gjennom skolen at de skal starte med vanntilvenning enten til høsten eller vinteren nå. Burde jeg melde på barnet mitt på svømmekurs før den tid? Blir langt å kjøre til nabokommunen, men er litt redd for at alle de andre barna i klassen kan å svømme, men ikke mitt..

Anonymkode: 5de3d...b3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor på landet, de fleste kan ikke svømme i første klasse 

Anonymkode: 57715...b8a

• Liker 3
Skrevet

Det er stor forskjell på hva barn «burde» kunne og hva som er normalt. Det er mange tiåringer som ikke kan svømme. Vi bor i nærheten av svømmehall og har meldt begge våre på svømmekurs fra de var to år, og eldste kan svømme nå som 7-åring. Langt i fra alle i klassen hans kan svømme. 

Anonymkode: dbfdf...5b0

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Vi har ikke noe svømmehall i nærheten, så vi har derfor ikke fått lært barnet vårt til å svømme. Har besøkt andre badesteder litt nå og da i ferier, men ikke nok til at barnet har lært særlig.

Har fått beskjed om at de gjennom skolen at de skal starte med vanntilvenning enten til høsten eller vinteren nå. Burde jeg melde på barnet mitt på svømmekurs før den tid? Blir langt å kjøre til nabokommunen, men er litt redd for at alle de andre barna i klassen kan å svømme, men ikke mitt..

Hvis de skal bade på skolen. Da finnes det jo svømmehall i nærheten? Ja barn burde kunne svømme i en alder av syv år. De andre barna kan nok svømme i allefall hovedvekten. 

Anonymkode: 3666d...59b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis de skal bade på skolen. Da finnes det jo svømmehall i nærheten? Ja barn burde kunne svømme i en alder av syv år. De andre barna kan nok svømme i allefall hovedvekten. 

Og skolen er ikke noe bra sted å lære å svømme. Jeg kunne svømme før skolestart. Min venninne kunne ikke. Hun lærte seg å svømme på skolen. Hun er fremdeles ikke noe god i vann i en alder av snart 40. Jeg derimot er veldig trygg i slike settinger og trygg på egne svømme evner. Til tross for at jeg kun gikk på svømmekurs  til jeg var 7. etter denne alderen så blir det fort seriøs svømming..

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

De må ikke, men det er jo såklart en fordel. Viktig å kunne svømme. Men alle kan ikke det som 7åringer. Foreldre spm er flinke til å ta med barna og bade ofte lærer vel fortere.Eller svømmekurs. Men mange lærer det på skolen i svømmetimene. Så det går nok fint!

Anonymkode: e515d...50f

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke sånn at en syvåring bør kunne svømme. Vår eldste lærte å svømme på skolen i 3.-4. klasse. 

Jeg prøvde å lære det til ham tidligere gjennom vannlek og to svømmekurs, men det gikk ikke. Han hadde lenge vannskrekk, så derfor tok det lang tid før han var trygg nok i vann til å lære å svømme. Tror svømmelærerne på skolen var veldig flinke også (Svøm Bergen).

Nummer to lærte å svømme via svømmekurs da hun var seks år.

Anonymkode: 6c19e...864

• Liker 1
Skrevet

Neida, nå eller om ett halvt års tid er veldig normalt, begge deler. Jeg har vært svømmelærer for barn. Det var barn helt ned i 5 års alderen på vanntilvenning, men de var ofte litt for små. Men ville satset på kurs i tillegg til skolesvømming.

Anonymkode: 71753...262

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Næh, ikke min erfaring. Har selv vært til stede ved første svømmetime for 2.klassinger og tror ikke noen kunne svømme 😅

Men lurt med svømmekurs. Flere av mine barn har lært seg å svømme der, også han med spesielle behov. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes alle foreldre bør melde barn på svømmekurs. Slike trygg i vann kurs finnes i alle kommuner. Det er foreldrenes oppgave å sørge for at barn lærer å svømme, ikke skolen. Vanntilvenning på skolen er ikke nok 

Anonymkode: 7f00d...7a2

• Liker 12
Skrevet

Alle barn bør kunne svømme så tidlig som mulig. Litt langt å kjøre burde veiet mye mindre enn kan risikere å drukne. Skoler er mange ganger dårlige arenaer for å lære å svømme bra. 

Anonymkode: eabd7...185

• Liker 6
Skrevet

Jeg bor i by med vann overalt og det var få barn som kunne svømme her i 5 klasse så...nei alle kan ikke svømme fra 7 års alder.

Men man har jo et eget ansvar for å sørge for svømmeopplæring for barna. Sendte min på svømming fra han gikk i barnehagen jeg nettopp fordi det er jo vann overalt.

Anonymkode: 68215...7fe

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig men jeg synes en 7åring bør kunne svømme. Dere trenger vel ikke melde på kurs, bare lær barnet selv?

Anonymkode: d7d2e...db7

• Liker 3
Skrevet

Det varierer vel ut fra hvor man bor regner jeg med? Jeg er vokst opp på en øy hvor alle kunne svømme før de gikk på skolen hvert fall. Der mårra man det i tilfelle man falt i havet! 

Mine barn har ikke gått på svømmekurs, men vi har alltid badet mye. Kanskje fordi jeg er ekstremt opptatt av at barna mine må kunne svømme fordi jeg har erfart hva som skjer hvis man ikke kan det..

Men det er ikke alle syvåringen som kan svømme. Veldig mange kan faktisk ikke svømme! Svømmeopplæringen på skolen er ikke noe å skryte av. Barn må faktisk lære det av foreldrene. Har dere ikke et vann eller lite basseng i nærheten? 

Anonymkode: 9813c...e36

• Liker 1
Skrevet

Barn skal kunne svømme i 5.klasse. Da skal de ta en prøve på svømmeopplæringa på skolen. Det betyr jo ikke at alle KAN svømme da, men det er i hvertfall målet.. Du har god tid. Dere kan jo dra til nærmeste svømmehall i helger og jobbe med å bli vant med å være i vann. Leke og plaske. Få vann i ansiktet. Holde pusten under vann. Da har man kommet langt. 

Hilsen lærer 

Anonymkode: b2a35...ea3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barn skal kunne svømme i 5.klasse. Da skal de ta en prøve på svømmeopplæringa på skolen. Det betyr jo ikke at alle KAN svømme da, men det er i hvertfall målet.. Du har god tid. Dere kan jo dra til nærmeste svømmehall i helger og jobbe med å bli vant med å være i vann. Leke og plaske. Få vann i ansiktet. Holde pusten under vann. Da har man kommet langt. 

Hilsen lærer 

Anonymkode: b2a35...ea3

Når en bor langs kysten så er det bokstavelig talt livsfarlig at barna ikke kan svømme før 5 klasse. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

En 7 åring må ikke kunne svømme, men bør kunne det. Det er lurt å lære barna å svømme tidlig. 

Endret av Elooon
Gjest takinova
Skrevet

Ja, svømme, sykle og gå på ski må en 7-8-åring kunne. Det er foreldrenes ansvar å sørge for dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De skal ta buss til et badeanlegg, litt usikker hvor.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vet ikke hva som er vanlig men jeg synes en 7åring bør kunne svømme. Dere trenger vel ikke melde på kurs, bare lær barnet selv?

Anonymkode: d7d2e...db7

Vi har prøvd de gangene vi har vært i bassenget, men barnet blir så sint og nekter. Tenker kanskje det funker bedre om det er sammen med andre. Litt gruppepress. 

• Liker 3
Skrevet

Det er viktig å kunne svømme. Det er dessverre en del som ikke kan det. Det er alt for mange drukningsulykker. Stort sett bare fulle menn, overmodige tenåringer og barn av  nye landsmenn som ikke kan svømme som drukner.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...