AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Dette innlegget av en småbarnsmor på Facebook som deles i øst og vest om at det bør være full permisjon frem til barnehagestart, er du enig? Personlig må jeg si jeg ikke er helt enig. Skjønner at foreldre til barn født tidlig på året finner det frustrerende, og løsningen bør være rullerende opptak i bhg. Ikke at de med termin tidlig på året skal premieres med et halvt år ekstra lønnet perm. De har allerede fordelen av at deres barn stiller i bhg mer modne og klare for oppstart. De kan gå og i stor grad formidle sine behov. I tillegg har de fått 6 dyrebare måneder lengre hjemme i trygg tilknytning til sine foreldre. Min lille er født i september og er akkurat 1 år og 1 uke ved oppstart. Vi vet ikke om han kan gå før den tid en gang. 6 mnd er stor forskjell når man er liten, hvilket gjør min lille etteråring sårbar i møte med deres «nesten-2-åringer». Jeg skulle så veldig gjerne gitt min lille skatt også noen måneder ekstra hjemme - men da snakker vi plutselig 1 helt år i ulønnet perm! Så, er det rettferdig at termin tidlig på året skal premieres med alle disse store fordelene for både foreldre og barn? Dette vil være en kostbar ordning for AS Norge som jeg virkelig ikke håper ligger i forslagsbunken på Stortinget. Anonymkode: e259a...ef9 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Er ingen som ikke kan si at man kan være hjemme. Jeg var hjemme til barnet var 1 og 1/2 år, men selvsagt betalte jeg siste rest selv. Mitt barn, mitt valg og da må jeg sørge for å kunne ordne det selv. Vi kan da ikke forvente at staten skal dekke og betale for alle våre personlige valg her i livet. Anonymkode: 4e76b...171 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 Enig i at løsningen ikke er forlenget permisjon, da er det bedre med rullerende opptak i barnehager slik som i feks Danmark. Også fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Anonymkode: e94d6...fb7 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 Men hvordan fungerer egentlig rullerende opptak? Forutsetter ikke det at det er overdekning av barnehageplasser? Og altså at barnehagene egentlig er overbemannet og dermed dyrere i drift? Hvem skal betale for overbemanningen? Hvis en barnehage har 20 plasser, og får inn 20 søkere som ønsker å starte i august, så er det jo uansett ingen ledige plasser å søke på i november. Vår barnehage er alltid full fra august. Hvis de bare får inn 16 søkere til august, er der jo 4 unrukte plasser, og dermed en ansatt for mye, som er kostbart. Rullerende opptak har jo ingen hensikt hvis det ikke ER ledige plasser. Anonymkode: f2e44...f48 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvordan fungerer egentlig rullerende opptak? Forutsetter ikke det at det er overdekning av barnehageplasser? Og altså at barnehagene egentlig er overbemannet og dermed dyrere i drift? Hvem skal betale for overbemanningen? Hvis en barnehage har 20 plasser, og får inn 20 søkere som ønsker å starte i august, så er det jo uansett ingen ledige plasser å søke på i november. Vår barnehage er alltid full fra august. Hvis de bare får inn 16 søkere til august, er der jo 4 unrukte plasser, og dermed en ansatt for mye, som er kostbart. Rullerende opptak har jo ingen hensikt hvis det ikke ER ledige plasser. Anonymkode: f2e44...f48 Det betyr vel at de med desemberbarn får de dårligste barnehagene… det er jo ikke rettferdig det heller.. Anonymkode: dcd52...31a 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det betyr vel at de med desemberbarn får de dårligste barnehagene… det er jo ikke rettferdig det heller.. Anonymkode: dcd52...31a Ikke nødvendigvis. Det er ikke gitt at folk flest vil ha oppstart i august og det vil jevne seg mer ut. Anonymkode: 4e76b...171
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvordan fungerer egentlig rullerende opptak? Forutsetter ikke det at det er overdekning av barnehageplasser? Og altså at barnehagene egentlig er overbemannet og dermed dyrere i drift? Hvem skal betale for overbemanningen? Hvis en barnehage har 20 plasser, og får inn 20 søkere som ønsker å starte i august, så er det jo uansett ingen ledige plasser å søke på i november. Vår barnehage er alltid full fra august. Hvis de bare får inn 16 søkere til august, er der jo 4 unrukte plasser, og dermed en ansatt for mye, som er kostbart. Rullerende opptak har jo ingen hensikt hvis det ikke ER ledige plasser. Anonymkode: f2e44...f48 Barn som er født i sept-nov har krav på barnehageplass fra den måneden de fyller 1 år. De som startet i august er barn født i des-juli, hvis det feks hadde vært en egen gruppe for skolestartere, kunne det frigjort plasser til rullerende opptak tidligere på året enn august. De har jo denne løsningen i Danmark som sagt. Og det koster jo også mye når foreldre må ta ulønnet permisjon for å få kabalen til å gå opp, kontantstøtte til disse etc. Anonymkode: e94d6...fb7 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Det er ikke gitt at folk flest vil ha oppstart i august og det vil jevne seg mer ut. Anonymkode: 4e76b...171 Jo for det som vil skje er at de fjerner kontantstøtten fordi alle har rett på barnehageplass. De er allerede på vei den veien. Det betyr at alle vil begynne når ungen er ett år og det betyr at de beste plassene tas tidlig på året. Anonymkode: dcd52...31a
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barn som er født i sept-nov har krav på barnehageplass fra den måneden de fyller 1 år. De som startet i august er barn født i des-juli, hvis det feks hadde vært en egen gruppe for skolestartere, kunne det frigjort plasser til rullerende opptak tidligere på året enn august. De har jo denne løsningen i Danmark som sagt. Og det koster jo også mye når foreldre må ta ulønnet permisjon for å få kabalen til å gå opp, kontantstøtte til disse etc. Anonymkode: e94d6...fb7 Godt tenkt. Dersom Danmark får det til, bør vi også kunne få det til! Det måtte jo vært den beste løsningen for alle - og ville i tillegg gitt familie større frihet til å velge tid for oppstart. Vi hadde f.eks både hatt råd og ønske om å ha oppstart bhg når barnet er 16 mnd, altså at vi foreldre hadde hatt ulønnet perm ut 2023, men vi har ikke råd til å utsette oppstart et helt år. Dermed «tvinges» vi til å sende ettåringen i bhg - ikke stas det heller. ts Anonymkode: e259a...ef9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Jo for det som vil skje er at de fjerner kontantstøtten fordi alle har rett på barnehageplass. De er allerede på vei den veien. Det betyr at alle vil begynne når ungen er ett år og det betyr at de beste plassene tas tidlig på året. Anonymkode: dcd52...31a De begynner i barnehagen når foreldrene ønsker det. Ingen tvinger en 1-åring i barnehage. Men om foreldrene vil tilbringe tid hjemme med barnet må de gjøre det for egen regning. Anonymkode: 216e8...a8c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De begynner i barnehagen når foreldrene ønsker det. Ingen tvinger en 1-åring i barnehage. Men om foreldrene vil tilbringe tid hjemme med barnet må de gjøre det for egen regning. Anonymkode: 216e8...a8c Ja det er veldig bra med ordninger som skaper store skiller mellom de som har ok økonomi og de som ikke har der. Det er akkurat sånt vi liker i Norge Anonymkode: dcd52...31a 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #12 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Godt tenkt. Dersom Danmark får det til, bør vi også kunne få det til! Det måtte jo vært den beste løsningen for alle - og ville i tillegg gitt familie større frihet til å velge tid for oppstart. Vi hadde f.eks både hatt råd og ønske om å ha oppstart bhg når barnet er 16 mnd, altså at vi foreldre hadde hatt ulønnet perm ut 2023, men vi har ikke råd til å utsette oppstart et helt år. Dermed «tvinges» vi til å sende ettåringen i bhg - ikke stas det heller. ts Anonymkode: e259a...ef9 Dere må jo da betale for plassen da i noen måneder. Men det kan gå Anonymkode: dcd52...31a 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #13 Skrevet 10. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja det er veldig bra med ordninger som skaper store skiller mellom de som har ok økonomi og de som ikke har der. Det er akkurat sånt vi liker i Norge Anonymkode: dcd52...31a Folk burde ikke være avhengig av økonomisk støtte fra staten for å forsørge sine barn. Anonymkode: 216e8...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #14 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo for det som vil skje er at de fjerner kontantstøtten fordi alle har rett på barnehageplass. De er allerede på vei den veien. Det betyr at alle vil begynne når ungen er ett år og det betyr at de beste plassene tas tidlig på året. Anonymkode: dcd52...31a Gitt at akkurat det året blir barna 1 år tidig på året. De færreste barnehager tillater at man okkuperer plasser man ikke benytter, så det er ikke en plan å betale for plass i månedsvis inntil barnet er 1 år og kan fysisk begynne å barnehagen. Anonymkode: 4e76b...171
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #15 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere må jo da betale for plassen da i noen måneder. Men det kan gå Anonymkode: dcd52...31a Bhg sier at vi kan betale for 1 mnd uten å benytte plassen, men etter det må vi ta i bruk plassen? Kommunal bhg. Vi tenker å ta laaaaaang tilvenning, og det går sikkert greit, men hadde rullerende opptak vært en realitet, ville vi definitivt ikke sendt 1-åringen i bhg så tidlig. Så, som et tilsvar på surmulingen i FB innlegget jeg henviser til i HI, vil jeg herved surmule tilbake og poengtere at det er faktisk ikke noen fest å kaste 1-åringen i bhg så fort bursdagen er overstått heller. Vi har alle våre synspunkter og ønsker for hvordan det burde vært i en perfekt verden. Anonymkode: e259a...ef9 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere må jo da betale for plassen da i noen måneder. Men det kan gå Anonymkode: dcd52...31a Her (Oslo) mister man plassen om man ikke bruker den. Vi vurderte å være hjemme lengre med vårt septemberbarn, men fant ingen gode løsninger på det som ikke utsatte barnehagestart til to år. Våre alternativ til utsatt barnehagestart var disse: - Utsette et helt år (ikke heldig, da det både ville kostet mye og vi ville mistet en del rettigheter, synes det er risky om den av oss som er hjemme med barnet skulle bli syk, for eksempel) - Søke inn i hovedopptaket for å "holde av" plassen. Da ville vi mistet kontantstøtten, og bydelen sa også at vi risikerte å miste plassen dersom vi ikke brukte den nok, altså måtte hverdagslogistikken uansett bestå av en del barnehage for minsten, bare at vi mister lønnen uten støtteordningen som andre har. - Takke nei til barnehageplass og "gamble" på plass til neste hovedopptak. Dette tok vi ikke sjansen på. Vi hadde risikert å fått en barnehage som vi egentlig ikke ville ha/ikke passer familielogistikken med det utfall at lille hadde gått et halvt år i en tilfeldig barnehage før bytte igjen til hovedopptaket. Med nr. 2 tok vi grep og fikk barn i mars. Det passer oss helt perfekt da vi får mye tid hjemme, prioritet i hovedopptaket og samtidig kontantstøtte. Men det er trist at det skal være slik, for det gjør at trykket på helsevesnet blir ganske høyt. Var f.eks. fullt på fødeavdelingen til Ahus da jeg skulle føde, og flere fødende ble omdirigert. Anonymkode: d362b...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #17 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her (Oslo) mister man plassen om man ikke bruker den. Vi vurderte å være hjemme lengre med vårt septemberbarn, men fant ingen gode løsninger på det som ikke utsatte barnehagestart til to år. Våre alternativ til utsatt barnehagestart var disse: - Utsette et helt år (ikke heldig, da det både ville kostet mye og vi ville mistet en del rettigheter, synes det er risky om den av oss som er hjemme med barnet skulle bli syk, for eksempel) - Søke inn i hovedopptaket for å "holde av" plassen. Da ville vi mistet kontantstøtten, og bydelen sa også at vi risikerte å miste plassen dersom vi ikke brukte den nok, altså måtte hverdagslogistikken uansett bestå av en del barnehage for minsten, bare at vi mister lønnen uten støtteordningen som andre har. - Takke nei til barnehageplass og "gamble" på plass til neste hovedopptak. Dette tok vi ikke sjansen på. Vi hadde risikert å fått en barnehage som vi egentlig ikke ville ha/ikke passer familielogistikken med det utfall at lille hadde gått et halvt år i en tilfeldig barnehage før bytte igjen til hovedopptaket. Med nr. 2 tok vi grep og fikk barn i mars. Det passer oss helt perfekt da vi får mye tid hjemme, prioritet i hovedopptaket og samtidig kontantstøtte. Men det er trist at det skal være slik, for det gjør at trykket på helsevesnet blir ganske høyt. Var f.eks. fullt på fødeavdelingen til Ahus da jeg skulle føde, og flere fødende ble omdirigert. Anonymkode: d362b...5a9 Du sa akkurat alt det jeg kunne ønske jeg hadde klart å formidle! Det finnes ingen gode alternativer for septemberbarn, familiene tvinges rett inn i barnehagehverdagen fra fylte 1-år! ts Anonymkode: e259a...ef9 1
Gjest EmKay Skrevet 10. august 2023 #18 Skrevet 10. august 2023 Jeg er enig i at løsningen kanskje ikke er forlenget permisjon, men det er jo en reell problemstilling for mange. Jeg venter barn i januar/februar, og får antakeligvis ikke noe barnehageplass før august 2025. Løsningene vår blir da sannsynligvis å enten måtte ta ulønnet permisjon frem til det, eller betale for en plass i vi ikke bruker i et halv år - dersom dette tillates av barnehagen. Kontantstøtten får man kun fra barnets 13.levemåned, og da har man allerede måttet gå litt ulønnet allerede. Dersom man må betale for en barnehageplass som ikke er i bruk utover denne tiden, får man ikke kontantstøtte siden man da har en barnehageplass. Så om man kunne tenke seg å f.eks. vente til barnet er 15.mnd før det starter, får vi ikke det valget med et barn født rundt årsskiftet. Da må vi enten betale for en plass som ikke brukes i lang tid og miste kontantstøtten, eller vi må gå ulønnet og vente til hovedopptaket. Så man kommer tapende ut av dette idag, uansett løsning. Jeg tenker at rullerende opptak burde sees på igjen, og da må antakeligvis støtten til barnehagene økes. I tillegg synes jeg kontantstøtten burde følge permisjonstiden, at den burde tre inn fra man ikke lenger får foreldrepenger.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #19 Skrevet 10. august 2023 Beklager TS, her høres du bare smålig ut i hvordan du skriver. Jeg tenker rullerende opptak er et godt alternativ om det faktisk fungerer. Utover det, er å få permisjonspenger, eller i det minste veldig mye mer i kontantstøtte en god løsning. Livet er ikke rettferdig. At barne r født til ulike tider og vil være på ulike stadier i utviklingen, vil skje både i bhg og skole. Det får man ikke gjort så mye med. Men man kan gjøre noe slik at man ikke må gå i ulønnet permisjon, tape pensjon og ikke minst sykepengerettigheter fordi barnet er født «til feil tid». Jeg ble uplanlagt gravid, 5 år «før planen». Heldigvis for oss kom baby i november, og vi fikk barnehageplass. Hadde han kommet feks i januar hadde vi vært skikkelig, skikkelig rævkjørt, rett og slett. Og å ta abort fordi man hadde feil termindato og må ta ulønna permisjon, synes jeg helt ærlig er sinnsykt. Innlegget du sikter til er helt på sin plass. Anonymkode: afa31...e2c 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #20 Skrevet 10. august 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Dette innlegget av en småbarnsmor på Facebook som deles i øst og vest om at det bør være full permisjon frem til barnehagestart, er du enig? Personlig må jeg si jeg ikke er helt enig. Skjønner at foreldre til barn født tidlig på året finner det frustrerende, og løsningen bør være rullerende opptak i bhg. Ikke at de med termin tidlig på året skal premieres med et halvt år ekstra lønnet perm. De har allerede fordelen av at deres barn stiller i bhg mer modne og klare for oppstart. De kan gå og i stor grad formidle sine behov. I tillegg har de fått 6 dyrebare måneder lengre hjemme i trygg tilknytning til sine foreldre. Min lille er født i september og er akkurat 1 år og 1 uke ved oppstart. Vi vet ikke om han kan gå før den tid en gang. 6 mnd er stor forskjell når man er liten, hvilket gjør min lille etteråring sårbar i møte med deres «nesten-2-åringer». Jeg skulle så veldig gjerne gitt min lille skatt også noen måneder ekstra hjemme - men da snakker vi plutselig 1 helt år i ulønnet perm! Så, er det rettferdig at termin tidlig på året skal premieres med alle disse store fordelene for både foreldre og barn? Dette vil være en kostbar ordning for AS Norge som jeg virkelig ikke håper ligger i forslagsbunken på Stortinget. Anonymkode: e259a...ef9 Det som hadde vært fint hvar jo om både dine og hennes interesser ble hørt. Dersom man hadde utvida permisjonen noen uker eller lagt opp til at foreldrepenger kunne strekkes over litt flere uker og samtidig garantert plass i barnehage til alle fra 15 mnd, så hadde sikkert både du og denne moren sluppet og syte. Anonymkode: 9fd5e...7d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå