Gå til innhold

lyst på en katt til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har en hankatt, en vanlig huskatt, på 6 måneder. Han er veldig snill og veldig leken. Han er nettop blitt kastrert, og det gikk uten videre problemer. Vi har begynt å snakke om å få en katt til. Han vi har nå er nemlig innekatt og jeg har hørt at da er det lurt å ha to katter sånn at de kan holde hverandre litt med selskap.

Det jeg lurer på er om der er noen som har noen råd om hvordan dette bør gjøres. Er det lurt å få en liten kattunge eller en litt større katt? Bør det være samme kjønn eller en av hver? Hvordan introduserer man katten for den nye? Har veldig mange spørsmål om dette.

Hva gjør jeg?

Trenger litt hjelp på området. Fint hvis noen har erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

når vår hunkatt var 2år bestemte vi oss for å ta til oss en til.

Vi kontaktet da dyrebekyttelsen, og kjøpte en liten søt kattunge av de.

De sa til oss at det ikke spilte så stor rolle om det vare en stor eller liten pus vi tok til oss, men siden det skulle være innekatt og de stor kattene der var vamdt ,ed å være ute, måtte det bli en kattunge..

Du kan jo ringe og høre med dem, for de svarer nok gladlig på spørsmål!

Om du bor i oslo-området, kan du jo gå inn på www.dooa.no

Endret av baby-E
Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Mine to katter var voksne da vi tok til oss ei bittelita jentepus.

Det gikk greit!

Det er som regel de store kattene som blir mest nysgjerrige og skremt på den lille, enn omvendt.

Det blir til at de snuser, freser, skyter rygg mot den nye, og den nye gjør det samme tilbake. (dette må du la dem gjøre)

De er bare nysgjerrige og vil bli kjent, men de angriper ikke den lille.

Det er anderledes om du kommer med en ny stor katt inn i huset til den som allerede har teritoriet sitt der.

Katten din vil raskere godta en liten kattunge som ikke er noen trussel for den du har nå, enn en stor voksen katt.

Når det gjelder hvilket kjønn, går som regel gutt/jente bedre enn gutt/gutt.

Selv har jeg 2 guttekatter og ei jentekatt

Endret av Miloine
Skrevet

Takk for svar. Det høres ut som om det er som jeg selv trodde. Jeg er bare litt redd for at den vi har skal bli slem mot den nye, men det må vi jo bare være obs på. Tror at jeg har mest lyst på en liten guttepus til, men vi får se. Jeg er typen som forelsker meg i sånne små krabater, og velger hvilken det skal være etter det og ikke helt etter det jeg hadde forventet på forhånd. Vår lille pus er jo ikke så veldig gammel ennå, så jeg tror nok at det går greit. Kan forresten være at vi venter litt til dersom det er sånn at det ikke spiller så stor rolle om den vi har nå blir godt voksen før vi får en til.

Skrevet

Måtte le litt da jeg leste innlegget ditt, for det kunne vært skrevet av meg.. Bare at min hann katt er 5 mnd. Vi var å hentet ei puse-frøken i dag, han synes hun er litt skummel, men jeg tror det vil gå bra :) BLir nok godt for han å få en leke kammerat

Skrevet

Jeg har 3 jentepuser og det går helt fint.

Når eldstedamen var 3 år, fant jeg ut (og klarte å overbevise mannen..) at hun måtte få en venninde :Nikke: Når jeg kom hjem med den nye kattungen, var den eldste kjempenysjerrig, men Gizmo (som den nye ble hetende) ville ikke vite av stakkars Tarzan... Det gikk 3 uker, hvor Gizmo bare freste og skøyt rygg, men plutselig, fant vi henne liggende å die på Tarzan :overrasket: etter dette er de verdens beste venner. Selv nå som de har blitt utekatter på landet og har fått en lillesøster til :) Det er faktisk Gizmo, som har blitt kjempe sjalu på den nye katten, men det går stort sett bra.

Alle 3 er steriliserte da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...