Gå til innhold

Er det sånn at barn må bytte skole om man flytter innad i kommunen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vokst opp på et lite sted med bare en skole, så jeg har ikke greie på det. Her jeg bor nå er det to barneskoler i sentrum, ca. fem minutter å kjøre mellom dem. Om barnet vårt begynner på "vår" skole, men så flytter vi noen meter innenfor grensen til den andre skolens område, er det da så firkantet at barnet er helt nødt til å bytte skole? Eller kan man bestemme det selv, evt. søke om å bli på den gamle skolen?

Anonymkode: 277ad...ce6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør kommunen skriftlig.

Anonymkode: 5387e...710

Skrevet

Litt opp til kommunen og avhengig av kapasiteten. 

I utgangspunktet prioriterer de som bor i skolekretsen, men har vondt for å tro at de kaster ut barn som flytter etter å ha startet der. 

Om alle sogner til samme ungdomsskole trenger du ikke tenke på det, men er det ulike u-skolekretser så risikerer man at barnet blir skrevet inn på feil skole og havner bak i køen hvis fullt. 

Anonymkode: 2f883...a20

Skrevet

I vår kommune må man det. Mine barn måtte bytte skole da vi flyttet innad i kommunen. Det ble gjort på automatikk og jeg ble dagen etter flytting oppring av rektor på ny skole med spørsmål om når barna skulle begynne der. Da var de skrevet inn på den nye skolen. 

Nærskoleprinsippet står sterkt her

Anonymkode: dcad9...370

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det tror jeg kommunene bestemmer. Hos oss i Lørenskog vet jeg om et par som får fortsette etter de har flyttet ut av skolekretsen. Det gikk greit den gangen det gjaldt samlivsbrudd og var masse bøl for de som bare kjøpe seg noe nytt. 

Anonymkode: 9f9c9...6ca

Skrevet

Du må egentlig bytte, men kan søke om å få bli. Har den gamle skolen plass, så får dere bli. Husk at dere kan miste rett til ev skoleskyss hvis dere velger å gå på skole utenfor skolekretsen. 

Anonymkode: 3b7d3...5a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Litt opp til kommunen og avhengig av kapasiteten. 

I utgangspunktet prioriterer de som bor i skolekretsen, men har vondt for å tro at de kaster ut barn som flytter etter å ha startet der. 

Om alle sogner til samme ungdomsskole trenger du ikke tenke på det, men er det ulike u-skolekretser så risikerer man at barnet blir skrevet inn på feil skole og havner bak i køen hvis fullt. 

I vår kommune skal det svært mye til å ikke måtte bytte skole hvis man flytter ut av skolekretsen. Jeg vet om barn hvor foreldrene skilte lag. Den ene forelderen fortsatte å bo i skolekretsen, mens den andre (hvor de var mer enn 50% av tiden) flyttet til en annen skolekrets i kommunen. Da ringte rektor til forelderen og sa at barna måtte bytte skole. 

Anonymkode: cec01...4dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I vår kommune skal det svært mye til å ikke måtte bytte skole hvis man flytter ut av skolekretsen. Jeg vet om barn hvor foreldrene skilte lag. Den ene forelderen fortsatte å bo i skolekretsen, mens den andre (hvor de var mer enn 50% av tiden) flyttet til en annen skolekrets i kommunen. Da ringte rektor til forelderen og sa at barna måtte bytte skole. 

Som jeg skrev er det avhengig fra kommune til kommune hvordan det gjøres, men akkurat her er det jo foreldrene som har valgt hvor barna skal ha folkeregistrert adresse. Kommunale etater legger seg ikke oppi hvordan samvær fordeles mellom foreldre, men de kan ta utgangspunkt i barnas folkeregistrerte adresse, som er det de har gjort i tilfellet du skisserer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som jeg skrev er det avhengig fra kommune til kommune hvordan det gjøres, men akkurat her er det jo foreldrene som har valgt hvor barna skal ha folkeregistrert adresse. Kommunale etater legger seg ikke oppi hvordan samvær fordeles mellom foreldre, men de kan ta utgangspunkt i barnas folkeregistrerte adresse, som er det de har gjort i tilfellet du skisserer. 

Ja, og poenget er at selv om en av foreldrene fremdeles bodde i skolekretsen, måtte barna bytte skole. Dette er helt vanlig. Mitt inntrykk generelt er at det er mye vanligere at ved flytting utenfor skolekrets MÅ man bytte skole, enn at det er realistisk å få unntak. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...