Gå til innhold

Av eller over

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heter det overrasket av eller overrasket over? Hva er forskjellen?

Anonymkode: de79a...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på ingen måte sikker på at det er en regel, men jeg ville si at man blir overrasket av noe som skjer (f.eks jeg ble overrasket av regnet) men blir overrasket over noe man oppdager (jeg ble overrasket over at du var her).

Anonymkode: c624c...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg klarer å formulere dette forståelig - men jeg tror også det handler om settingen. Feks dersom du får uventet besøk : « Jeg ble overrasket av vennene mine, som kom på besøk» Vennene dine har overrasket deg… Mens dersom du oppdager noe du ikke visste : « Jeg ble overrasket over å lære at Pluto ikke er en planet». Du er overrasket over noe du har oppdaget… Tror ikke nødvendigvis mange av oss bruker dette konsekvent riktig, inkludert meg selv. 

Anonymkode: d8a91...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er på ingen måte sikker på at det er en regel, men jeg ville si at man blir overrasket av noe som skjer (f.eks jeg ble overrasket av regnet) men blir overrasket over noe man oppdager (jeg ble overrasket over at du var her).

Anonymkode: c624c...c47

Ser jeg har skrevet nesten nøyaktig det samme som deg, beklager - jeg såg ikke innlegget ditt før etterpå.. men tror vi er ganske enige. 

Anonymkode: d8a91...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...