Gå til innhold

Gift men vil forsikre meg å beholde mitt, ikke særeie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift og jeg har med meg hus og en del inn i ekteskapet pluss jeg har høyere intekt. Vi har ikke særeie. Hvordan sikre meg å sitte igjen med mest mulig og slippe miste mer enn nødvendig i en eventuell skilsmisse? Ekteskapet var ikke særlig gjennomtenkt... Alt av verdier fra før ekteskapet er automatisk særeie?

Anonymkode: f1a7a...4cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les om skjevdeling ved skilsmisse. Det som var beviselig ditt da du giftet deg tar du med deg ut igjen.

Har du opparbeidet deg formue i løpet av ekteskapet skal det deles.

Håper han ikke har betalt oppussing av huset,da starter problemene med hans krav i huset.

https://www.familierettsadvokater.no/skilsmisse/skjevdeling-av-bo-ved-skilsmisse/

Anonymkode: 6edcb...0e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Les om skjevdeling ved skilsmisse. Det som var beviselig ditt da du giftet deg tar du med deg ut igjen.

Har du opparbeidet deg formue i løpet av ekteskapet skal det deles.

Håper han ikke har betalt oppussing av huset,da starter problemene med hans krav i huset.

https://www.familierettsadvokater.no/skilsmisse/skjevdeling-av-bo-ved-skilsmisse/

Anonymkode: 6edcb...0e8

Om vi har pusset opp bade av felles økonomi foreksempel?😬 da kan h.n ha rett på de pengene tilbake, verdiøkning av huset eller faktisk halve huset?

Skrevet

Ingenting er automatisk særeie. Du kan ha et skjevdelingskrav, men det er ikke det samme som særeie.

Du bør spandere en time hos advokat. Her får du ikke svar du kan stole på.

Anonymkode: f1318...d12

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg er gift og jeg har med meg hus og en del inn i ekteskapet pluss jeg har høyere intekt. Vi har ikke særeie. Hvordan sikre meg å sitte igjen med mest mulig og slippe miste mer enn nødvendig i en eventuell skilsmisse? Ekteskapet var ikke særlig gjennomtenkt... Alt av verdier fra før ekteskapet er automatisk særeie?

Jeg er gift og har en betydelig høyere inntekt og mye mer penger enn min partner. Gikk også inn i ekteskapet før jeg skjønte konsekvensene av dette, men har løst det i ettertid.

Tok kontakt med advokat og nå har vi følgende avtaler:

Jeg eier 70 % av huset, har særeie på alt som har med firmaet mitt å gjøre, herunder utbytte som jeg tar ut. Alt vi tok med oss inn i forholdet/ekteskapet av verdier er det skrevet særeie på. Har også en leilighet jeg har ervervet meg under ekteskapet, den har jeg også særeie på. 

Det at jeg eier 70 % av huset, betyr også at jeg beviselig har betalt 70 % av alle utgifter i forbindelse med huset som er rimelig nybygd. Det var da vi bygde huset, jeg innså at jeg ønsket å få alt ned på papiret. 

Vi har ektepakt og testamente, dette for å sikre mine barn om jeg faller fra, samt meg selv om det skulle bli skilsmisse.

I tillegg har vi en god forsikring som tilfaller hverandre. 

Ikke alle ville skrevet under dette etter inngått ekteskap, men det gjorde heldigvis partneren min. Har ikke så lyst til at bonusbarna mine skal arve for mye av mitt, det ønsker jeg skal gå til egne barn. Det er hovedgrunnen til at jeg gjennomførte dette. 

Anonymkode: 59ef8...8cf

• Liker 1
Skrevet

Andre som har erfaring eller kunskap om dette?

Skrevet

Det vi gjorde var å snakke med advokat. Ene hadde mer verdier enn den andre, og vi ønsket å få skrevet ned de viktigste tingene i tilfelle brudd så vi vet hva som skal hvor dersom skilsmisse. Det betyr også at verdiøkningen i disse gjenstandene er særeie. Ikke hus, bare så det er sagt, det eier vi 50/50.

Alt vi nå tjener opp er felles, vi har særeie på noen gjenstander og har skrevet ned hvilke verdier vi gikk inn i ekteskapet med. Håper det gir mening.

Anonymkode: 73662...3ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det vi gjorde var å snakke med advokat. Ene hadde mer verdier enn den andre, og vi ønsket å få skrevet ned de viktigste tingene i tilfelle brudd så vi vet hva som skal hvor dersom skilsmisse. Det betyr også at verdiøkningen i disse gjenstandene er særeie. Ikke hus, bare så det er sagt, det eier vi 50/50.

Alt vi nå tjener opp er felles, vi har særeie på noen gjenstander og har skrevet ned hvilke verdier vi gikk inn i ekteskapet med. Håper det gir mening.

Vi er allerede gidt så da er det vanskeligere å prøve å få særeie. Er jo ikke sikkert h.n er med på det heller, for kan jo ikke gjøre det uten å være enige? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er allerede gidt så da er det vanskeligere å prøve å få særeie. Er jo ikke sikkert h.n er med på det heller, for kan jo ikke gjøre det uten å være enige? 

Dokumenter alt du kan av det du eide før ekteskapet. Huset er jo ditt om du eier det 100% og er tinglyst på deg. Ta vare på alt av info med datoer. Du kan likevel snakke med en advokat nå om dette så du får fasiten. Høres jo ut som at du tenker på skilsmisse her?

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke vanskeligere etter giftemål bortsett fra at din ektefelle må signere på papirene. Huset er noe du hadde med deg inn så det er ditt, men ville laget en særeiepakt mens det ennå er åpenbart.  Senere vil ektefelle nok føle huset også som sitt og det blir vanskeligere med samtykke til særeie. At du har høyere lønn er noe som faller i felleskassa. Dere har felles husholdning og lønn er en verdi du skaper mens du er gift. Huset var en verdi du skapte alene før giftemålet. 

Skrevet

Selv om du har krav på skjevdeling ved en eventuell skilsmisse er utfordringen å dokumentere hva man hadde med seg inn.(både verdier og gjeld).

Dersom huset var nedbetalt, dvs at du var gjeldfri, ved ekteskapsinngåelse, er det enkelt å dokumentere. Dersom dere gjør investeringer/oppgraderinger på bolig med felles midler, reduseres hva som er ditt.

Dersom du hadde lån ved ekteskapsinngåelsen, er boligverdien du kan ta med deg ut bare den andelen som er betalt. Hvis boligen er verdt 8 mill, du har 4 mill i gjeld, var du bare med deg halve boligen inn i ekteskapet. Hvis bolig er verdt 12 mill ved skilsmisse får du med deg 9 mill ut, mens ektefelle får 3 mill. Resterende boliggjeld deles. Reglene er litt mer detaljert, men dette er hovedtrekkene.

At du tjener mer betyr ingenting ved felleseie. Alt begge bidrar med, arbeid i hjemmet, lønnsinntekt etc er med på å bygge fellesverdier.

Du kan vurdere å "låse" bankkonti, aksjekonti osv som.du hadde med deg slik at verdiene kan følges i en transparent prosess og sånn kan identifiseres.

Særeie på felles bolig er noe jeg ikke ville godtatt. Felles verdier brukes til vedlikehold etc, og hvis ekteskapet opphører ville jeg stått helt uten boligverdier.

Snakk sammen. Bruk gjerne advokat til å rådgi dere om hva dere bør gjøre for at prosessen etter at ekteskapet tar slutt (død eller skilsmisse) blr som dere ønsker det og mindre konfliktfull.

Anonymkode: 4c1ac...5c5

Skrevet

Dere kan sende inn at dere skal ha særeie når som helst i ekteskapet. Vi skrev under med vitner dagen vi giftet oss, men jeg er litt treg angående enkelte ting, så det tok vel et år før vi tinglyste det. Gikk fint det. 

Ellers er i utgangspunktet det du tok med deg inn i ekteskapet ditt, og du kan kreve skjevdeling, som nevnt av andre. Men lurt å betale oppussing og slikt selv. Det kan komplisere ting litt om han (?) beviselig har betalt for ting som har ført til verdiøkning. Advokat er lurt om det blir komplisert. Også lurt å ikke selge og kjøpe noe sammen/nytt alene uten at dere får særeie først. Også mer komplisert om du har solgt og kjøpt annen bolig i ekteskapet. 

Anonymkode: 9a526...b5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 20.28):

Dere kan sende inn at dere skal ha særeie når som helst i ekteskapet. Vi skrev under med vitner dagen vi giftet oss, men jeg er litt treg angående enkelte ting, så det tok vel et år før vi tinglyste det. Gikk fint det. 

Ellers er i utgangspunktet det du tok med deg inn i ekteskapet ditt, og du kan kreve skjevdeling, som nevnt av andre. Men lurt å betale oppussing og slikt selv. Det kan komplisere ting litt om han (?) beviselig har betalt for ting som har ført til verdiøkning. Advokat er lurt om det blir komplisert. Også lurt å ikke selge og kjøpe noe sammen/nytt alene uten at dere får særeie først. Også mer komplisert om du har solgt og kjøpt annen bolig i ekteskapet. 

Men alle penger i ekteskapet er felles så da måtte jeg brukt penger jeg hadde før vi var gift til oppussing?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men alle penger i ekteskapet er felles så da måtte jeg brukt penger jeg hadde før vi var gift til oppussing?

Nei det tror jeg ikke. Det er mer om den andre kan legge frem betydelig økonomisk og praktisk innsats i det som har medført verdiøkning som betyr noe. 

Nå vet jeg ikke hvordan din ektefelle er heller, for slikt har jo mye å si. Min mann krevde ingenting da han skilte seg fra sin ekskone, selv om han hadde vært med på å pusse opp hele huset hun eide fra før de ble gift, for han følte ikke det som riktig, tross innsatsen og pengene han hadde brukt. Dette fordi hun hadde forsørget ham gjennom utdanning. 

Noen vil kreve urimelig og noen ikke noe. Du kjenner din partner best, og kan vite best hvilken type person det er. 

Advokat er lurt om partner krever urimelig. 

Skrevet

Er alle penger i et ekteskap automatisk felles lovlig sett, selv om begge parter verdsetter personlig egenrådighet og kontroll og har selv valgt å ikke ha felles økonomi?

Anonymkode: 03fbf...74d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er alle penger i et ekteskap automatisk felles lovlig sett, selv om begge parter verdsetter personlig egenrådighet og kontroll og har selv valgt å ikke ha felles økonomi?

I et ekteskap eier hver enkelt det de eier. Ved oppløsning skal imidlertid det som er opparbeidet av verdier etter inngåelse av ekteskap deles likt (unntatt arv, gaver som skal skjevdeles). Så har man regler om forsørgeransvar i ekteskap i tillegg. 

Anonymkode: c00de...917

• Liker 1
Skrevet

det er eneste gangen jeg skriker "advokat" på KG.

Vi brukte ca 20 000 hos familieadvokat. Og fikk fikset ektepakt, testamente, og fremtidsfullmakt.

Veldig vel anvendte penger, selv om jeg håper vi aldri får bruk for noen av delene, i alle fall ikke før om veldig lenge. 

Anonymkode: 57b28...97a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I et ekteskap eier hver enkelt det de eier.

Men spørsmålet er jo hva som defineres som eiet av hvem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Pengene er ikke felles i ekteskapet, begge råder fritt over egne midler. Felleseie inntrer når ekteskapet oppløses, hvor midlene skal deles likt.

Anonymkode: 4c1ac...5c5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...