Gå til innhold

Bekymringsfullt skolefravær og skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, noen som har stått i mine sko og som har tips og råd til meg? 

Sist skoleår hadde ungdomsskoleeleven i huset 16 dager og over 100 timer fravær, det meste etter jul. Får hen ikke opp om morgenen, og iallefall ikke ut døra før skolen er nesten slutt, sier at skolen er bortkastet og at hen føler seg for dum til å gå på skole. Det første semester var karakterene helt ok. Har venner, deltar på turdager, valgfag og lignende. Er med venner på ettermiddagene.

Er meldt opp til ppt, men 8 mnd ventetid.. Tiltak som skru av Internett,  inndra tlf og lignende har ingen effekt på situasjonen. I desperasjon begrenset jeg en liten periode sosial samvær på ettermiddagene, det førte til total skolefravær, så det er heller dårlig løsning. 

Hva burde jeg gjøre nå? Burde jeg kontakte skolen nå før skolestart? Burde vi ha en plan? Hva burde jeg forvente? Kan det ha ordnet seg av seg selv? 

Anonymkode: fbfbc...34b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere miljøterapeut eller skolelos på skolen deres? Ja, ta kontakt med skolen så snart det går, allier deg (for eksempel at de kommer hjem og henter ham/viser interesse ved å ringe ham når han ikke kommer). Begynn hardt. 

Anonymkode: 4bfa0...8d5

Skrevet

8 mnd ventetid hos PPT er faktisk ikke lov! De har 3 mnd på seg. Du kan klage til statsforvalteren om de ikke overholder fristene sine. Heldigvis er barnet ditt sosialt og har venner. Det får meg til å tro at dette er en faglig utfordring. Ikke gøy å sitte i time etter time uten noe å gjøre. Hvor i landet er dette?!? Barnet ditt trenger sannsynligvis spesialundervisning med IOP og tilrettelegging. Skolen er pliktig til å gjøre faglige tilpasninger og kartlegge selv om ikke PPT er inne. Om ikke skolen stepper opp ville jeg faktisk meldt til statsforvalteren. Dette er jo kjempealvorlig! Når det er sagt er det viktigste at barnet ditt fortsetter å være sosial og holde på døgnrytmen. Skolefag kan man alltid ta igjen, men faller man utenfor sosialt er det mye verre. 

Anonymkode: 11726...4c9

• Liker 2
Skrevet

16 dager er jo ingenting. Datteren vår hadde 74 dager fravær i 8 klasse i fjor. Hun fikk gode karakterer og det var kun i kroppsøving hun ikke fikk. Hun har mange venner og er super sosial, men skole er ikke for alle og skolen tilrettela det de kunne. Hun er frisk og har ingen diagnoser. Du kan ta det helt med ro med så lite fravær. 😊

Anonymkode: 95936...86f

Skrevet

Hæ det er jo ikke mye? Hadde det samme selv på ungdomsskolen. Gikk ut med 5,6 i snitt fra vgs studiespesialisering.

Anonymkode: ee72e...d5e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ det er jo ikke mye? Hadde det samme selv på ungdomsskolen. Gikk ut med 5,6 i snitt fra vgs studiespesialisering.

Anonymkode: ee72e...d5e

Er ikke 16 dager og over 100 timer mye fravær?? 

Da lurer jeg på hva du tenker er mye fravær.  

Anonymkode: 30ed8...cdc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er enormt mye fravær, selv om noen andre her ser ut til å tro motsatt. Når det gjelder PP, har du ringt dem selv? Jeg har god erfaring med å ringe dem ca en gang i uka. Det går ikke så mange ukene før de skjønner tegningen og dukker opp. 8 mnd ventetid hører ingen sted hjemme. 

Jeg skulle gjerne likt å vite kjønn, du er allikevel anonym. Litt i forhold til hva slags råd jeg kan gi. Interesser hadde også vært fint å vite litt om.

Skolen har en miljøtjeneste, hva gjør de. Det skal hende ditt barn skal ha et helt eget opplegg, som handler om litt annet enn fag, for å komme seg på skolen. Hvilket trinn går ungdommen i nå? 

Anonymkode: e36dc...ecc

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er enormt mye fravær, selv om noen andre her ser ut til å tro motsatt. Når det gjelder PP, har du ringt dem selv? Jeg har god erfaring med å ringe dem ca en gang i uka. Det går ikke så mange ukene før de skjønner tegningen og dukker opp. 8 mnd ventetid hører ingen sted hjemme. 

Jeg skulle gjerne likt å vite kjønn, du er allikevel anonym. Litt i forhold til hva slags råd jeg kan gi. Interesser hadde også vært fint å vite litt om.

Skolen har en miljøtjeneste, hva gjør de. Det skal hende ditt barn skal ha et helt eget opplegg, som handler om litt annet enn fag, for å komme seg på skolen. Hvilket trinn går ungdommen i nå? 

Fikk brevet om at det var forventet 8 mnd i sommerferien, så har ikke vært i kontakt med de nei. 

Det er ei jente, som bruker tid på sminke, klær, serier, litt spilling, men ikke så mye siste året, og venner da.

Fungerte helt ok på barneskolen, men ungdomsskolen ble ting vanskelig. Får egentlig ikke helt tak i hva, men er selve skolesituasjon som er vanskelig. Noen ganger har hun dratt på skolen, men ikke gått inn i timen, blitt sittende i trapper/fellesarealer/do/skolegård. Derfor så mye enkeltimer fravær. 

Skolen, tja, de svarer når jeg ringer eller skriver mail, men føler de bare jatter med og dytter problemet foran seg, sier at mange strever med det samme for tiden, skylder på korona og streik. Å på vårparten virker det som om det var ppt som skulle "fikse" dette, men vi kan jo ikke vente til etter jul..... 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Fikk brevet om at det var forventet 8 mnd i sommerferien, så har ikke vært i kontakt med de nei. 

Det er ei jente, som bruker tid på sminke, klær, serier, litt spilling, men ikke så mye siste året, og venner da.

Fungerte helt ok på barneskolen, men ungdomsskolen ble ting vanskelig. Får egentlig ikke helt tak i hva, men er selve skolesituasjon som er vanskelig. Noen ganger har hun dratt på skolen, men ikke gått inn i timen, blitt sittende i trapper/fellesarealer/do/skolegård. Derfor så mye enkeltimer fravær. 

Skolen, tja, de svarer når jeg ringer eller skriver mail, men føler de bare jatter med og dytter problemet foran seg, sier at mange strever med det samme for tiden, skylder på korona og streik. Å på vårparten virker det som om det var ppt som skulle "fikse" dette, men vi kan jo ikke vente til etter jul..... 

Ts

Jeg har personlig best erfaring med gutter. Det var derfor jeg spurte om kjønn. Men liker hun dyr? Guttene mine hadde alternative opplegg under skoletiden sin. De var på et opplegg som het "gutta i skauen", men det passer nok ikke så godt for din jente vil jeg tro. Men de hadde også tilbud om "inn på tunet" som er et opplegg på gård, rundt dyr. Det var veldig fint. Det å få noen timer avbrekk i uka, hjalp til å fokusere litt mer. Jeg vet mange elever også hjelper til i kantine eller andre oppdrag på skolen.

Jeg ville bedt om en møte med skolen nå i skolestart. Be de komme opp med en plan på hvem skal møte jenta di hver dag, hvem sender melding til hun, dersom hun ikke kommer. Kan hun komme ut i praksis noen timer hver uke. De må komme deg i møtet, hvis ikke, klag til statsforvalter. Både du og skolen bør purre opp PPT, men dette løser jo ingen ting alene. PPT vil sende ballen tilbake til skolen, så må de komme opp med tiltak. 

Mange ungdomskoler møter disse elevene på en svært dårlig måte. Jeg blir så lei meg, når jeg hører om ungdom som mister hele ungdomsskolen, når det egentlig kunne vært løst med små tiltak. Jeg møter disse elevene på videregående og det er svært sjelden vi ikke får det til. Jeg vet at mange sliter med dette nå, men det betyr jo ikke at man skal la være å gjøre noe. Det blir ansvarsfraskrivelse fra skolen.

Lykke til til deg og jenta di. Det er tøft når det står på. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har bare erfaring fra barneskolen, men vi både hentet elever i drosje, møtt andre i garderobe og snakket sammen om dagen. Noen har hatt enerom med egen undervisning, andre har hatt «vaktmesterdager». Altfor dårlig å bare overlate eleven til PPT uten noen egne innsats fra skolen. 

• Liker 1
Skrevet

Masse gode tips over her.

Ville egentlig bare skrive noen (forhåpentligvis) oppmuntrende ord. Jeg droppet selv ut av videregående i 3. klasse etter enormt fravær i 2. klasse. Har alltid vært skoleflink, men taklet ikke opplegget på videregående skole. Jeg hatet (!!!!) fransk gramatikk, diktanalyse, gammel historie, osv. Syns det meste av skolen var helt forferdelig. Etter et jobbår tok jeg hele videregående som privatist, uten undervisning, med unntak av i matte. Deretter tok jeg en bachelorgrad og en mastergrad, før jeg fikk en jobb jeg er stolt av. Jeg tror det var en på det tidspunktet udiagnostisert ADHD som gjorde at jeg ikke fikset å konsentrere meg om noe som er totalt uinteressant for meg. 

Anonymkode: 683a5...0ff

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Masse gode tips over her.

Ville egentlig bare skrive noen (forhåpentligvis) oppmuntrende ord. Jeg droppet selv ut av videregående i 3. klasse etter enormt fravær i 2. klasse. Har alltid vært skoleflink, men taklet ikke opplegget på videregående skole. Jeg hatet (!!!!) fransk gramatikk, diktanalyse, gammel historie, osv. Syns det meste av skolen var helt forferdelig. Etter et jobbår tok jeg hele videregående som privatist, uten undervisning, med unntak av i matte. Deretter tok jeg en bachelorgrad og en mastergrad, før jeg fikk en jobb jeg er stolt av. Jeg tror det var en på det tidspunktet udiagnostisert ADHD som gjorde at jeg ikke fikset å konsentrere meg om noe som er totalt uinteressant for meg. 

Jeg er forresten kvinne. 

Skrevet

«Føler meg for dum til å gå på skolen» = trolig en diagnose i bildet.

Og jeg tenker du har løst dette veldig uheldig med å bruke straffemetoder, særlig på det sosiale.

Har dere økonomi til privat utredning? 

Helsen kommer først. Skolen kan man faktisk ta igjen.

Jeg har 2 søsken som begge hadde masse fravær, fullførte ikke vgs og i det hele tatt bare surr fordi vanskelige omstendigheter. 

Nå er de voksne, tok uten problemer vgs og høyere utdanning. 

Husker min søster sa det samme til meg. «Jeg kommer ikke til å klare å ta fagene opp igjen, kommer aldri inn på noe - er for dum».

Nå er hun leder og har som sagt høy utdanning. 

Anonymkode: bfdbf...131

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde satt meg ned å prata med ungdommen. Jeg hadde ikke kjeftet men prøvd å finne ut om hun føler hun at hun henger bak klassekameratene faglig ? ( Hvis ja må man gå mer i dybden og finne ut hva som er problemet og hvorfor hun sliter her kan fagpersoner hjelpe) Eller er det motsatt kjedelig fordi hun synes det er for lett ? Er alt bra sosialt på skolen ? Fortalt hen om hvorfor utdanning er viktig og at det finnes tiltak som kan gjøres og mange som kan hjelpe hvis man er villig til å ta i mot. Samtidig hadde jeg som foreslått  her koblet på skolen. De har plikt til å bidra i slike situasjoner særlig i grunnskolen. Dersom Ungdommen ikke har noen diagnoser eller helseutfordringer vil jeg si at fraværet både antall dager og timer er noe høyt.  Hvis endringen skjedde i forbindelse med overgang til ungdomsskole så er det høyre krav og store endringer ra barneskole til ungdomsskole. 

Anonymkode: 29d58...470

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

16 dager er jo ingenting. Datteren vår hadde 74 dager fravær i 8 klasse i fjor. Hun fikk gode karakterer og det var kun i kroppsøving hun ikke fikk. Hun har mange venner og er super sosial, men skole er ikke for alle og skolen tilrettela det de kunne. Hun er frisk og har ingen diagnoser. Du kan ta det helt med ro med så lite fravær. 😊

74 dager??? Det er jo helt ekstremt! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

«Føler meg for dum til å gå på skolen» = trolig en diagnose i bildet.

Og jeg tenker du har løst dette veldig uheldig med å bruke straffemetoder, særlig på det sosiale.

Har dere økonomi til privat utredning? 

Helsen kommer først. Skolen kan man faktisk ta igjen.

Jeg har 2 søsken som begge hadde masse fravær, fullførte ikke vgs og i det hele tatt bare surr fordi vanskelige omstendigheter. 

Nå er de voksne, tok uten problemer vgs og høyere utdanning. 

Husker min søster sa det samme til meg. «Jeg kommer ikke til å klare å ta fagene opp igjen, kommer aldri inn på noe - er for dum».

Nå er hun leder og har som sagt høy utdanning. 

Anonymkode: bfdbf...131

Altså, den første tiden når hun bare ikke stod opp, hadde vondt overalt, men så ikke vondt likevel, da ble jeg i villrede, er det skulk, trass, latskap. Snakk om kort tid, dager. Jeg er oppdratt med er du for syk til å dra på skole, så er du for syk til å være med venner. Men forstod at det ikke var så lett, å så jo at det å være sosial var hele drivkraft for å i hele tatt dra på skolen, så svært viktig å la henne holde kontakten med skolevennene fant jeg jo ut etterhvert 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan tilrettela skolen? 

• Liker 1
Skrevet

Vært i ganske lik situasjon, kort fortalt; jeg gikk til fastlege og krevde henvisning til BUP. Fikk til svar at der kom vi sikkert ikke inn, siden vi ikke hadde hatt ppt i bildet først, men han sendte likevel. Kom inn på BUP etter 3mnd ventetid, og ble utredet. Fikk diagnosen ADHD, hvor tileggsproblematikk som angst/skolevegring/søvnvansker var et resultat av sein diagnose og ingen tiltak i skolen frem til nå. Her ble barnet SJUKMELDT fra skolen, og fritatt fra opplæring/skoleplikt, da presset/kravet/forventningen om å dra på skolen hadde vært brutalt og tøft for ungdommen over lang tid, som igjen gjorde at han stengte seg mer og mer inne. Psykologen forsto og såg vår ungdom, og snakket hans sak i møter med skole/ppt. Jeg fikk beskjed om at det ikke er min jobb å vekke han, få han på skolen. Jeg kan oppmuntre, men valget må være hans skal det funke. Psykologen sa også at alle barn går på skolen, om de er frisk og har det bra. Barn VIL være normale og fungere som jevnaldrende. Ingen barn velger aktivt å falle utenfor «livet». Dette ga meg en ro. En ro om at barnet mitt endelig skulle få ro. Få pusterom. Slippe press. Slippe å føle på skuffelse for at han ikke klarte å dra på skolen, som han innerst inne ville. Han ble endelig HØRT! 

Stå på for barnet ditt. Glem samfunnets normer og forventninger og krav. LYTT til barnet ditt! Ta rådene fra psykologen vår på Bup som nevnt over om du føler det passer hos dere også. Og KREV henvisning til BUP!

(Erfaringen vår er, PPT hjalp ingenting når de kom inn i bildet, annet enn å skrive papirer formulert utifra hva BUP sa på møter.)

Anonymkode: 0f5fb...647

• Hjerte 1
Skrevet

Og en ting til; meg over her. Psykologen sa også at man absolutt ikke skal nekte barn (med div. Skolevegring) og møte venner. Å møte venner er kjempeviktig i denne situasjonen! Det sosiale er ofte det som får barna tilbake på skolen, og da er det viktig at vennskapene er der. La barnet møte venner på fritiden, vær glad for at den delen av livet til din ungdom fungerer bra! Det er så viktig også for ungdommen å kjenne på at det mestrer å opprettholde gode vennskap, når det ikke mestrer andre ting. 

Anonymkode: 0f5fb...647

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan tilrettela skolen? 

De hadde endel nettundervisning via teams, der hun også var med klassen. De dagene hun ikke orket det grunnet smertene så fikk hun bare oppgaver som hun skulle jobbe med selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...