Gå til innhold

Hvor mye sparer du til barna dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymkode: c0fb0...906

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har hver sin sparekonto i hvert sitt navn hvor jeg overfører et fast beløp hver måned. Når de blir 18 får de tilgang til pengene. Der samles det også penger de får fra familie i forbindelse med bursdager eller andre høytider. 

Anonymkode: d5426...299

• Liker 1
Skrevet

Dere som sparer for barna..inngår dette store utgifter gaver som bunad, lappen? Eller får de det utenom? 

Vi setter barnetrygden på sparekontoen til barna. Vi er derimot ikke enige om noen av disse pengene skal gå til serfikatet. Vi har ikke god råd og kunne egentlig trengt barnetrygden selv. Må kanskje ta opp lån  ifm konfirmasjonene osv. Mtp bla bunad i tillegg til festen. Likevel vil mannen at barna skal få lappen av oss i tillegg til det vi nå sparer for dem.

Anonymkode: 9d3ad...f5d

Skrevet

Vi har satt inn arvene våre (ingen besteforeldre i live) i ett fond som er bra stort. Dette forvalter vi godt, bare sist uke gikk det opp med litt over 1m. 

Anonymkode: 1e4f3...a18

• Liker 1
Skrevet

Sparer barnetrygden i fond hver måned.

Anonymkode: ad144...1ee

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke egen konto for han enda, han er bare 3 uker gammel, og ikke fått første barnetrygden enda. Men vi har spart 500kr hver til han på en babykonto siden tidlig svangerskap. Var i utgangspunktet meningen å bruke til utstyr og det vi trengte til han, men vi har ikke rørt pengene, mulig alt blir overført på hans konto, og vi fortsetter å spare 1000kr til han, og sparer barnetrygden på egen konto til utstyr, men overfører til hans sparekonto om vi kommer over en viss sum da. Så vi hverfall er sikre på at det kommer han til gode uansett. Jeg synes 18 år er litt ungt å få tilgang på en sparekonto med betydelig sum, så tenker 20-22 år, evt til kjøp av første bolig/studier. 

Anonymkode: 71b0d...0c0

Skrevet

Vi har ikke barn enda, men vi har likevel opprettet en sparekonto forbeholdt vårt fremtidige barn, og de siste 9 årene har vi lagt av rundt 500 kroner hver. Denne har nå over 100.000 kr på konto, som forhåpentligvis en dag vil hjelpe i forhold til boligkjøp, bil og bunad med mer. Vi tenker også å legge inn bursdagsgaver og så videre inn på kontoen som årene går..

Anonymkode: 6cd9a...46c

Skrevet

Sparer 2500kr per måned til hvert av barna, 2 stk. de er ment til å hjelpe dem ut i voksenlivet med feks egenkapital osv. men de får dem ikke når de blir 18, det er helt uaktuelt! Kanskje de til og med ikke får vite om pengene før de er store

• Liker 2
Skrevet

Har vel egentlig ikke råd til å sette av penger til de i disse dager, men nå setter jeg av 100kr hver måned, som jeg tenker mer enn ingenting. Vi trenger barnetrygd for å dekke utgifte. Hadde bedre råd da de var små og sparte noe mer da. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som sparer for barna..inngår dette store utgifter gaver som bunad, lappen? Eller får de det utenom? 

Vi setter barnetrygden på sparekontoen til barna. Vi er derimot ikke enige om noen av disse pengene skal gå til serfikatet. Vi har ikke god råd og kunne egentlig trengt barnetrygden selv. Må kanskje ta opp lån  ifm konfirmasjonene osv. Mtp bla bunad i tillegg til festen. Likevel vil mannen at barna skal få lappen av oss i tillegg til det vi nå sparer for dem.

Anonymkode: 9d3ad...f5d

Nei, vi tenkte at bunad, lappen osv kommer utenom. Vi har ikke tenkt å fortelle barnet vårt at vi sparer til hn flytter ut. 

Konfirmasjonspengene skal barnet få lov til å råde over selv. 

Anonymkode: 53a8a...81a

• Liker 1
Skrevet

Jeg sparer ikke fast til barna mine. Min eldste på 10 år har om lag 15.000,- på en barneboligsparing-konto. De andre har litt mindre. 

Det er dårlige kår for sparing disse dager. Alt vi eier og har vil jo uansett gå til dem, og hjelp skal de få når de flytter ut selv om jeg ikke har spart i deres navn. For oss er det bedre å betale ned på lånet og ha en ordentlig buffer. Barnetrygd bruker jeg sånn at de får råd til å gå på aktiviteter og kan ha godt nok utstyr til diverse. 

Jeg er helt for at barna skal ha noe annet med seg når de flytter, enn ei dyne og ei pute (som jeg gjorde). Det skal jeg klare å ordne, men først må jeg betale konfirmasjonen til tre stykker, så skal jeg betale lappen til tre stykker og så skal jeg betale ned huset tidsnok sånn at jeg kan gi de egenkapital i tillegg. Så nei, sparer ikke direkte til barna mine lenger. 

Anonymkode: 4d560...782

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Sparer i vårt navn og setter av barnetrygd øremerket dem i fond hver måned. Men har egentlig landet på at de skal få en million hver i egenkapital når de skal kjøpe sin første bolig. Har tre barn. Moped, lappen, konfirmasjon betaler vi utenom. De har også spart egne penger som konfirmasjonspenger, gaver ol på egen konto. De skal de få tilgang til når de begynner å studere eller om det er noe spesielt. 

Anonymkode: 9d158...84e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke spart noe direkte til barna. Jeg har prioritert nedbetaling av lån og egen sparing, det har gitt meg bedre økonomi og mulighet til å spare mer, så nå kan jeg hjelpe dem med mine egne midler. Jeg ville uansett aldri spart i deres navn, hvem vet hva slags økonomisk sans en attenåring har.

Anonymkode: 06557...820

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Sparer fast 2000 kroner per måned for hvert barn, + eventuelle gaver ol fra besteforeldre / andre. 
 Tenker også at de 2 000 kroner per måned prisjusteres årlig, slik at sparebeløpet følger inflasjon

De siste to årene har de også fått en ekstra "julegave" på 10 000 kroner hver fra oss. 
Alt settes fond, med hovedvekt på globale indeksfond. 

I utgangspunktet er vel tanken at det skal hjelpe de med starten på voksenlivet. Egenkapital el.
Ikke avgjort om vi også bruker fra disse pengene til førerkort el da det enda er mange år til vi er der.

Edit: Spares selvsagt i eget navn. Både så de ikke skal søles bort, og unngå avkortning på stipend el.

Endret av AnonymBruker874626
  • Liker 1
Skrevet

Sparer 300kr hver i fond. Setter også bursdagspenger i fondene. Det står i mitt navn.

Anonymkode: 11279...196

• Liker 1
Skrevet

Sparer 1000,- i fond til hver pr mnd. Sparer i vårt navn, og de vet ikke om det. Tanken var egentlig å ta av pengene til store utgifter som tannregulering og konfirmasjon. Men økonomien ble bedre enn fryktet, så tannregulering og konfirmasjonen+gave betalte vi utenom. (Vi kjøpte fond i gave, i konfirmantens navn, ikke bunad). Usikkert om vi skal sponse lappen, og isåfall om det skal tas av fondssparingen. Moped er fullstendig uaktuelt, de får ikke et rødt øre fra meg til moped(-lappen).

De har også egne sparekonti i sine egne navn, der setter de inn bursdagspenger o.l., selv. Nå er de så store at de har nettbank og følger med på sparingen sin selv.

Anonymkode: ea464...2f7

• Liker 1
Skrevet

1000 kr per mnd per barn, 4 stk, i fond. Eldste på 9 år, har snart 150000 kr. Står selvsagt i mitt navn. 

Øker snart med 2000 kr per barn. Ser på det som fornuftig sparing til egen bolig. 

Anonymkode: 1d4f5...73c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har ikke spart noe direkte til barna. Jeg har prioritert nedbetaling av lån og egen sparing, det har gitt meg bedre økonomi og mulighet til å spare mer, så nå kan jeg hjelpe dem med mine egne midler. Jeg ville uansett aldri spart i deres navn, hvem vet hva slags økonomisk sans en attenåring har.

Anonymkode: 06557...820

Samme her. Har ingen planer om å spare noe som helst for barna.

• Liker 2
Skrevet

Nei, vi har ingen sparing rettet mot barna. Barnetrygden går inn i de daglige utgiftene.

Barna har selvsagt egne bankkonti, og setter inn gaver osv. 

Vi sparer i bank og fond, men til oss selv. Vi betaler større utgifter for barna fram til de er voksne og selvforsørgende. 

Anonymkode: 0f526...9d7

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi sparer 500 kr hver mnd i fond, og nå som vi får halvparten av barnetrygden kommer vi til å sette den inn på sparekontoen hans. :)

Nå kan det hende han aldri blir konfirmant, men større utgifter som konfirmasjon osv kommer utenom.

Stesønnen min har spesielle behov, så det krever at vi sparer mye til han slik at han kan leve et godt liv også når vi er borte. Siden mor har dårlig økonomi, er det opp til oss å sikre han økonomisk.

Endret av SPOCA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...