AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg. Har vanlige barnesparekontoer til barna våre. Jeg selv har den som heter 25+ (smn). Ser nå i nettbanken at jeg kan velge sparekonto 13-24 å spare på også. Den har mye bedre rente og mitt navn står som kontoinnehaver. Er det liksom greit at jeg bruker den? Ble jo fristende å flytte sparepengene mine til denne kontoen da å få 3 % istedet for 1,25% rente. Er det lov? 🤷♀️ Anonymkode: efe20...b2c
newman01 Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Hvorfor akseptere 1,25% eller 3% for den saks skyld når man får 3,8% i Santander? Men om det er passe lang horisont på pengene bør du seriøst vurdere fond... Litt kjedelig å tenke på at inflasjonen er på 5-6% og renta er på under halvparten. De pengene taper seg godt i verdi. 1
Schmuhu Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 Du kan også vurdere fastrente med passe horisont. Den beste løsningen er en rentetrapp bestående av vanlig sparekonto, fastrente og globalt indeksfond, individuelt vektet basert på tidshorisont og risikoevne ellers. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 newman01 skrev (59 minutter siden): Hvorfor akseptere 1,25% eller 3% for den saks skyld når man får 3,8% i Santander? Men om det er passe lang horisont på pengene bør du seriøst vurdere fond... Litt kjedelig å tenke på at inflasjonen er på 5-6% og renta er på under halvparten. De pengene taper seg godt i verdi. Noen høyrentekontoer tilbyr over 4% også. Har selv 4,1% i svea Anonymkode: f0121...c7b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 newman01 skrev (3 timer siden): Hvorfor akseptere 1,25% eller 3% for den saks skyld når man får 3,8% i Santander? Men om det er passe lang horisont på pengene bør du seriøst vurdere fond... Litt kjedelig å tenke på at inflasjonen er på 5-6% og renta er på under halvparten. De pengene taper seg godt i verdi. Hvorfor akseptere 3,8 når man kan få mer? Anonymkode: ce0d9...8e8
newman01 Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 55 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor akseptere 3,8 når man kan få mer? Anonymkode: ce0d9...8e8 Sant, det er et godt spørsmål. Jeg hadde ikke fått med meg den siste justeringen i markedet. Det er alltid litt utfordrende å henge med i alle svingene når markedet endrer seg fort. Jeg så bare hva jeg hadde i Santander, og Bulder går opp til 3,8% nå de også. 4,1% er bedre, så må vurdere å opprette enda en konto da... Begynner å bli mange nå, med Avida, Santander, Morrow, Bulder, Sbanken, DNB, Nordea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå