Gå til innhold

Kan nav se at jeg har en diagnose? Må jeg opplyse dem om det? Kan de gi noe hjelp på veien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder dagpenger, jeg er ikke ufør.
Jeg har fått spørsmål om jeg har noen helserelaterte utfordringer, og er usikker på om jeg bør si at jeg har en personlighetsforstyrrelse?
Den er såkalt "mild" sett utenifra (engstelig unnvikende), jeg har hatt jobb hele livet, og er ikke under behandling. Jeg ønsker å jobbe helt normalt, men jeg mangler all form for glede, entusiasme og tro på meg selv. Er det noe poeng for meg å opplyse dem om dette? De kan vel ikke gi meg hjelp i form av terapi, for eksempel?
Jeg regner jo også med at de aller fleste føler seg kjipe og nedbrutte når de må gå på dagpenger?

Anonymkode: 21717...d00

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Du må tenke om diagnosen din vil bli et problem for de kurs, tiltak og jobber du kan måtte møte opp på. Da bør du i så fall si noe. Ellers trenger de ikke den opplysningen. De finner ikke det ut av seg selv.

Du har rett; dagpenger vil være en knekk for selvfølelsen. Det er uforutsigbart, midlertidig og kan gi mindreverdighetsfølelse. 

Skrevet

Hvis du vil ha minst mulig oppfølging skriver du ikke noe om det, om du kan tenke deg mer hjelp er det lurt å opplyse om det. De plasserer søkerne i ulike grupper etter hvor stor innsats NAV ser for seg at de må bruke for å få deg i jobb. De "enkleste" har gjerne en veileder med mange hundre på sin liste, mens de med mer behov får en veileder med kanskje 20-50 hver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...