AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Del Skrevet 9. august 2023 Min far er gammel og dement, og har nok ikke lenge igjen. Min mor er død. Vi er en søskenflokk på 5 stykker, der min far er pappa til kun 2 av oss. De 3 eldste har forskjellige fedre, og jomninn i livet til min far da de var mellom 5 og 15 år. Nå har det seg sånn at temaet arv har kommet opp. Pappa er en godt bemidlet mann, så det vil være en del å arve. Han har ikke skrevet testament. Mitt eldste søsken har allerede tinget på både det ene og det andre, og prøver å sikre seg mest mulig. Jeg og mine andre søsken er foreløpig enig om det meste, og har en god tone oss i mellom. Vi er usikre på om de tre eldste har arverett, da det aldri har blitt snakket om at min far har gjennomført stebarnsadopsjon. Mine halvsøsken vet heller ikke om min far har adoptert dem. Hvor kan vi finne ut hvem som er rettmessige arvinger etter min far? Far er så dement at han ikke kan gi oss et svar. Det er heller ingen i familien som vet med sikkerhet om stebarnsadopsjon er gjennomført. Vi ønsker å avklare mest mulig før min far dør, så det ikke skal bli noen unødvendige krangler. Anonymkode: fa3a0...2ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Del Skrevet 9. august 2023 Tipper folkeregisteret kan hjelpe med dette. Dine stesøsken må skaffe «bevis». Inntil det arver de 0,- Anonymkode: 40903...82c 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 9. august 2023 #3 Del Skrevet 9. august 2023 (endret) Henvendelse til statsforvalteren om stesøskens arverett? Et offentlig skifte ligger vel i kortene her? Endret 9. august 2023 av Hareena 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Del Skrevet 9. august 2023 Heldigvis for deg så høres dy ikke ut som at de er adoptert Anonymkode: 9557c...2f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Del Skrevet 9. august 2023 Da får vi prøve å sjekke med folkeregisteret 😀 Jeg og mitt helsøsken har diskutert en del oss i mellom, og er enig om at vi ønsker at hele søskenflokken skal arve lik del. Vi er tross alt oppvokst som søsken. De tre eldste har ingen kontakt med sine fedre, og kun en av dem har kjent far. Men om en eller flere av min halvsøsken begynner å lage noe styr, så vil vi nok sette de på plass om de ikke har arverett. TS Anonymkode: fa3a0...2ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Del Skrevet 9. august 2023 Denne infoen ligger i Folkeregisteret. Man logger inn med BankID og da får man tilgang til å se hvem som er sine juridiske foreldre, under "Mine opplysninger". (Altså, DU kan ikke se det, halvsøsknene må logge inn selv) Anonymkode: c8c96...928 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #7 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Min far er gammel og dement, og har nok ikke lenge igjen. Min mor er død. Vi er en søskenflokk på 5 stykker, der min far er pappa til kun 2 av oss. De 3 eldste har forskjellige fedre, og jomninn i livet til min far da de var mellom 5 og 15 år. Nå har det seg sånn at temaet arv har kommet opp. Pappa er en godt bemidlet mann, så det vil være en del å arve. Han har ikke skrevet testament. Mitt eldste søsken har allerede tinget på både det ene og det andre, og prøver å sikre seg mest mulig. Jeg og mine andre søsken er foreløpig enig om det meste, og har en god tone oss i mellom. Vi er usikre på om de tre eldste har arverett, da det aldri har blitt snakket om at min far har gjennomført stebarnsadopsjon. Mine halvsøsken vet heller ikke om min far har adoptert dem. Hvor kan vi finne ut hvem som er rettmessige arvinger etter min far? Far er så dement at han ikke kan gi oss et svar. Det er heller ingen i familien som vet med sikkerhet om stebarnsadopsjon er gjennomført. Vi ønsker å avklare mest mulig før min far dør, så det ikke skal bli noen unødvendige krangler. Anonymkode: fa3a0...2ed For all del bruk advokat. De elsye kan ha rettigheter på arv om din far har sittet i uskifte bo, og de ikke har motatt sin morsarv. Dessuten har du et søsken som tinger på alt. Det betyr trøbbel. Advokat koster ikke mye, de har også bedre tilgang til å finne ut av hvilke papir verdier han kan besitte. Også har dere en som har anvar Anonymkode: 4dcf2...624 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljes_tanker Skrevet 9. august 2023 #8 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da får vi prøve å sjekke med folkeregisteret 😀 Jeg og mitt helsøsken har diskutert en del oss i mellom, og er enig om at vi ønsker at hele søskenflokken skal arve lik del. Vi er tross alt oppvokst som søsken. De tre eldste har ingen kontakt med sine fedre, og kun en av dem har kjent far. Men om en eller flere av min halvsøsken begynner å lage noe styr, så vil vi nok sette de på plass om de ikke har arverett. TS Anonymkode: fa3a0...2ed Så lenge for den idylliske oppveksten Jeg tror ikke dere ønsker å dele likt, ditt søsken har allerede begynt å gribbe til seg. I tillegg så har ikke adopsjon eller ei noe å si hvis dere to egentlig vil dele likt med de, ingen stopper dere fra det. Tydelig at dere håper at de tre ikke er adoptert 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #9 Del Skrevet 9. august 2023 Siljes_tanker skrev (10 minutter siden): Så lenge for den idylliske oppveksten Jeg tror ikke dere ønsker å dele likt, ditt søsken har allerede begynt å gribbe til seg. I tillegg så har ikke adopsjon eller ei noe å si hvis dere to egentlig vil dele likt med de, ingen stopper dere fra det. Tydelig at dere håper at de tre ikke er adoptert Det et en av 5 som prøver og grabbe til seg. En som muligens ikke har arverett. Mine foreldre var skilt, så morsarven er fordelt. Noe som gikk smertefritt, men der var det betydlig mindre midler å fordele. Vet at ingenting stopper oss fra å dele, men om en eller flere av mine halvsøsken lager kvalme, er nok ikke det ønske lenger like sterkt. TS Anonymkode: fa3a0...2ed 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #10 Del Skrevet 9. august 2023 Selv om halvsøsknene dine ikke har kontakt med sine biologiske fedre, så har de rett på arv fra dem. Anonymkode: aa85e...1c2 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det et en av 5 som prøver og grabbe til seg. En som muligens ikke har arverett. Mine foreldre var skilt, så morsarven er fordelt. Noe som gikk smertefritt, men der var det betydlig mindre midler å fordele. Vet at ingenting stopper oss fra å dele, men om en eller flere av mine halvsøsken lager kvalme, er nok ikke det ønske lenger like sterkt. TS Anonymkode: fa3a0...2ed Så søskenkjærligheten stikker ikke såå dypt altså..? Uansett, la mannen faktisk dø først før dere fordeler hans eiendeler… Natta nå Anonymkode: 9557c...2f8 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #12 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selv om halvsøsknene dine ikke har kontakt med sine biologiske fedre, så har de rett på arv fra dem. Anonymkode: aa85e...1c2 De aner jo ikke hvem to av de er Anonymkode: 9557c...2f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #13 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De aner jo ikke hvem to av de er Anonymkode: 9557c...2f8 Åja, da så. Trodde de bare ikke hadde kontakt. Anonymkode: aa85e...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #14 Del Skrevet 9. august 2023 Men hvis du genuint ønsker at arven blir fordelt likt mellom dere 5, uansett om det er berettiget eller ikke, spiller det jo ingen rolle om dine halvsøsken har blitt adoptert eller ikke. Du kan ikke si "Nei, du får ikke Lamborghinien, for du er ikke ekte arving, den vil jeg ha selv, du kan få mopeden". Han er like berettiget til Lamborhinien som du, hvis det er sånn at dere faktisk skal arve likt. Anonymkode: c8c96...928 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #15 Del Skrevet 9. august 2023 Hva om din far har skrevet testamente? Anonymkode: 9c326...aff 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #16 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvis du genuint ønsker at arven blir fordelt likt mellom dere 5, uansett om det er berettiget eller ikke, spiller det jo ingen rolle om dine halvsøsken har blitt adoptert eller ikke. Du kan ikke si "Nei, du får ikke Lamborghinien, for du er ikke ekte arving, den vil jeg ha selv, du kan få mopeden". Han er like berettiget til Lamborhinien som du, hvis det er sånn at dere faktisk skal arve likt. Anonymkode: c8c96...928 AnonymBruker skrev (1 time siden): AnonymBruker skrev (1 time siden): Alt av verdi vil bli taksert, så den av arvingene som vil ha lamborghinien eller porchen må kjøpe ut de andre arvingene til takst. Om flere ønsker samme ting, blir det loddtrekning om hvem som får kjøpe den aktuelle tingen. Tenker at det er den som prøver å gribbe til seg mest mulig, vil roe seg mange hakk om hen ikke er rettmessig arving. Så det vil nok være ganske preventivt å avklare dette før min far dør. TS Anonymkode: fa3a0...2ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #17 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alt av verdi vil bli taksert, så den av arvingene som vil ha lamborghinien eller porchen må kjøpe ut de andre arvingene til takst. Om flere ønsker samme ting, blir det loddtrekning om hvem som får kjøpe den aktuelle tingen. Tenker at det er den som prøver å gribbe til seg mest mulig, vil roe seg mange hakk om hen ikke er rettmessig arving. Så det vil nok være ganske preventivt å avklare dette før min far dør. TS Anonymkode: fa3a0...2ed Rettmessig arving? Herregud, kom deg over deg selv. Du snakker om din far, som ikke er død engang. Skjerp deg. Anonymkode: 42cf1...804 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #18 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv om halvsøsknene dine ikke har kontakt med sine biologiske fedre, så har de rett på arv fra dem. Anonymkode: aa85e...1c2 Sett bort fra at de ikke vet hvem biologiske far/fedre er - Om far her har gjennomført en stebarnadopsjon, opphører den rettslige tilknytningen til opprinnelige far, og evt søsken. Så nei, da har de ikke rett på arv da. Ts, jeg ville kontaktet advokat, iom at det er snakk om endel midler, er det nok best at alt er mest mulig ryddig. Det er jo litt spesielt om noen begynner å plukke seg ut ting hn "skal ha" når far/stefar går bort. Rimelig frekt, og kanskje sårt. Har du/dere tatt det opp med vedkommende? Jeg ville ha ventet med slikt til far var død, i mitt hode syns jeg det handler om respekt for den døende, og resten av familien. Anonymkode: 14341...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #19 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Rettmessig arving? Herregud, kom deg over deg selv. Du snakker om din far, som ikke er død engang. Skjerp deg. Anonymkode: 42cf1...804 Min far er terminal, og lever nok ikke til neste helg. Derfor har temaet arv kommet opp. Vi ønsker et rettferdig og ukomplisert arveoppgjør. Det er 1 av 5 søsken som har begynt å lage litt kvalme. Om min far ikke har adoptert hen, har hen ikke arverett etter min far. Om så er tilfelle er det faktisk opp til oss andre om dette søskenet skal få noe i det hele tatt. jeg tror nok at dette skremmer mitt søsken litt, så tenker vi må få klarhet i hvem som er faktiske arvinger. Om de ikke er adoptert, må vi ta oss en god prat alle 5, at vi forventer respekt og ordentlig oppførsel av alle parter. klarer ikke mitt søsken å forholde seg til det, vil hen bli ekskludert fra prosessen, og få sin del overført når boet er gjort opp. Vi har ingen intensjonen om å frata noen noe som helst uavhengig av arverett. TS Anonymkode: fa3a0...2ed 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #20 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det et en av 5 som prøver og grabbe til seg. En som muligens ikke har arverett. Mine foreldre var skilt, så morsarven er fordelt. Noe som gikk smertefritt, men der var det betydlig mindre midler å fordele. Vet at ingenting stopper oss fra å dele, men om en eller flere av mine halvsøsken lager kvalme, er nok ikke det ønske lenger like sterkt. TS Anonymkode: fa3a0...2ed Men da er det jo ikke riktig å dele likt. Da kan de evnt få en del ikke likt. Dere fikk jo ingenting av mors arven. Ville ha brukt advokat her jeg, slik at alt blir en grei fordeling og skattemessig riktig Anonymkode: 4dcf2...624 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå