Gå til innhold

Hva kan kreves av en stemor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Man kan ikke få i pose og sekk her i livet. Barndommen er kort og barna vokser fort og blir store i løpet av få år. Noe må man faktisk ofre for andre for å få et godt forhold, man kan ikke bare tenke meg, meg og meg og mine behov. Det er et fryktelig egosentrisk tankegang å ikke ville ofre noe for andre mennesker pga egen velvære og hele tiden sette egne behov først... da passer man best å være singel. Et forhold handler om vennskap og kjærlighet og man må gi for å kunne få noe tilbake i ettertid.

Anonymkode: f63bf...2e1

Meg, meg og meg?? Hva med foreldrene - burde ikke de ofre mer enn meg som er stemor? 

Anonymkode: 1d14f...e7d

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er stemor selv og endt opp som alene stemor til tider. Jeg satte foten hardt ned.

Jeg stiller gjerne 100% opp, og behandler min bonus som om det var mitt eget barn.  Skulle liksom bare mangle. Men å gidta samværs avtaler der jeg er en del av løsningen. Nei. Der går grensen. Som stemor har man redusert bestemmelse rett, og når noen i tillegg mener du ikke skal ta avgjørelser samtidig som de lesser ansvar på deg. Da er det stopp. Gjett hvem som får skylden for alt som går galt. Når det sitter to foreldre og ikke tar hoved ansvar for egne unger. ...

Far her jobbet overtid uka vi skulle ha ungen. Jeg var gravid og hadde en på ett år.   Barnet hans lurte helw tiden på når pappa kom. Han kom hver kveld etter leggetid. Da ga jeg klar beskjed om at det er faktisk en forskjell på å stille opp når det trengs, og å ha hovedansvaret. Og hvis han ikke kunne legge overtiden til uken han ikke hadde barnet sitt, fikk mor ta over og vi ha annenhver helg. Han skjønte poenget og sluttet å jobbe ekstra når baret var hos oss.

Barnet gikk glipp av bla bursdager pga dårlig samarbeid med mor. Fikk vite det på 30minutter at en burdag skulle begynne. Står midt i middag høygravus og med sulten ettåring. Da sier det seg selv at man ikke bare kan kaste seg rundt å få løst ting på kort varsel. Jeg fikk klagene over at barnet ikke kom seg i bursdager. 

Nei det går fint an å stille opp max. Men du skal ikke være en hovedløsning. Det er det foreldrene som skal være. Jeg endte også alene opp på foreldremøter. Og selv om ungen syntes det er fint jeg var med på sånt, var det sårt at inge av de to som skulle ha vært der stille opp. 

Anonymkode: 4cded...f1c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en statistikk som viser hvilke dager du har hatt barna alene og hvor barnemoren enkelt kunne tatt ansvaret og fått omgang med egne barn. Hun ville kanskje se det klart hvilke dager hun går glipp av, og hvor dårlig mor hun er for egne barn. 

Anonymkode: c82ab...dab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri vært en bonus mamma, men du virker som en veldig fin bonus mamma som mange hadde hatt veldig godt av og ha livet sitt ❤️❤️

Når det er sagt, så synes jeg du blir veldig tatt for gitt av faren her. At moren oppfører seg som hun gjør er en ting, men det er da faren som burde tatt tak i det. Han burde først og fremst heretter tatt alle former for samværsavtale og alt rundt sånne avtaler igjennom familievernskontoret. Når den ene durer frem som dem selv ønsker og truer med både rettssaker og div, er det rette stedet og gå. Skulle hun kjøre en rettsak, noe jeg tviler hun gjør, eller faren endelig klarer og være voksen nok til og ikke lengre la seg true og dikters av mor og eventuelt går det skrittet selv så er det veldig greit og ta det igjenom dem. Da har dere mye mere rettigheter når det i tilegg er et barn som krever ekstra, som hjelpestønad, omsorgslønn, avlastning, slippe og betale bidrag til en mor som ikke har den avtalte delen hun skal ha. Og andre typer ordninger. En av dem må være voksen og tenke på barnets beste og mor virker ikke til og være den rette til og ha 50/50 hun bør få orden på seg selv først og vite hva det innebærer av ansvar og ha det. Man kan ikke tvinge noen til og være mor mere en dem ønsker, og da blir det far i dette tilfelle som må ta den kampen og slutte og la seg diktere og truses og ikke stå opp mot henne. 
Du kan også sette hardt mot hardt, si at dette skal ikke falle så mye på deg, så lenge han ikke tar kampen med mor, så er ikke du en reserve løsning og skal ta mye ansvar som han skal ta. Du kan so jeg hjelper gjerne til der jeg kan, men jeg skal ikke ta mesteparten av ansvaret. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager dette er jo ikke ok. Mannen din må ta ansvar og tilpasse jobben etter når barna hans skal være hjemme. Utrolig spesielt at du som stemor sitter mest med barna alene. Og så med et barn med spesielle behov. Foreldrene får søke bistand fra barnevern om de trenger avlastning, du blir utnyttet.  

Anonymkode: ef010...fba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din samboer og moren til barna må ha ny samværsordning. Faren kan da ikke være borte på jobb når han har barna!! Du er barnevakt for han. Dette hadde jeg ikke funnet meg i. En og annen gang er ok, men du er barnevakt, og han gjør som han vil. Du har egentlig ingen ansvar for barna. Barn er mye jobb!

hilsen tre barnsmor

Anonymkode: abc46...3e4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med å lage en statistikk som viser hvilke dager du har hatt barna alene og hvor barnemoren enkelt kunne tatt ansvaret og fått omgang med egne barn. Hun ville kanskje se det klart hvilke dager hun går glipp av, og hvor dårlig mor hun er for egne barn. 

Anonymkode: c82ab...dab

Den statistikken har hun jo når det gjelder faren? 50% + av tiden som er farens, der stemor må ta ansvaret. Det vil vise hbir dårlig far han er. I morens tid har moren ansvar. 

Anonymkode: 3217f...1dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man kan ikke få i pose og sekk her i livet. Barndommen er kort og barna vokser fort og blir store i løpet av få år. Noe må man faktisk ofre for andre for å få et godt forhold, man kan ikke bare tenke meg, meg og meg og mine behov. Det er et fryktelig egosentrisk tankegang å ikke ville ofre noe for andre mennesker pga egen velvære og hele tiden sette egne behov først... da passer man best å være singel. Et forhold handler om vennskap og kjærlighet og man må gi for å kunne få noe tilbake i ettertid.

Ja, eller at man passer best uten barn, hvis man ikke orker å ivareta sine egne barn. 

Anonymkode: 0ae05...8a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkeligste her er vel at dere selv får både ett og to og tre barn med denne mannen, selv om dere har sett hvor lite han stiller opp for det barnet han har.

Anonymkode: 7cfd1...dd0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barna helt alene ca 1 uke per mnd. Vi har de mer enn 50%, så barnefar får sett barna sine like hyppig som tidligere. Å bytte jobb er ikke et alternativ for oss økonomisk.
Han er svært takknemlig og tenker kun på meg og barna. 
Situasjonen kunne vært løst på en bedre måte ser jeg i retroperspektiv og når jeg leser gjennom tråden.

De burde ha gått til familievernkontoret for å mekle om dette. 
En rettssak ønsker vi å unngå av hensyn til barna.

Når dette startet ble jeg så overveldet og lei meg at jeg ikke tenkte klart å være løsningsorientert. 

ts

Anonymkode: 75f35...cee

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette innlegget bagatelliserer de følelsene mange stemødre sitter med.
For å være stemor må man være uselvisk, og man gir like mye som en foreldre uten å nødvendigvis få igjen like mye.

Å være stemor er så mye mer enn barna, og jeg holder med at man bør unngå/tenke seg godt om før man innvilger et forhold.

En hensynsløs eks kan fort ødelegge idyllen…

ts 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det merkeligste her er vel at dere selv får både ett og to og tre barn med denne mannen, selv om dere har sett hvor lite han stiller opp for det barnet han har.

Denne tråden handler ikke om en barnefar som viker fra ansvaret sitt, men én samværsavtale som ikke fungerer fra mitt perspektiv.

Ingen av mine venner eller familie stiller spørsmålstegn ved hans tilstedeværelse  som pappa, samboer eller menneske ved familieforøkelse😉

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Denne tråden handler ikke om en barnefar som viker fra ansvaret sitt, men én samværsavtale som ikke fungerer fra mitt perspektiv.

Ingen av mine venner eller familie stiller spørsmålstegn ved hans tilstedeværelse  som pappa, samboer eller menneske ved familieforøkelse😉

ts

Denne tråden handler om en far som krever at du er en (viktig og stor) del av samværsavtalen han har inngått. Jeg stiller store spørsmål til hvordan han er som kjæreste og partner for deg, i og med at det er han som krever dette av deg som stemor. 
Barnas mor har ingen ting med deres økonomiske situasjon å gjøre, hun har fått det som hun vil og det er han som gir henne viljen sin. Mor er urimelig og krever for mye og tar ikke hensyn til deg.  Du må kreve endring. Av far. 

Anonymkode: 3217f...1dc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ts

Vel, vi er jo ganske mange mødre som har barna våre 100% og som er gift på nytt med en mann som aldri stiller spørsmål ved det - og som gladelig bidrar masse.

Forskjellen er kanskje at vi ikke lemper hovedansvaret over på partneren vår? 

Det kan jo skje når som helst at din man også får 100% ansvar for sine barn. Kanskje mor blir syk, flytter, eller kanskje barna ønsker å bo full tid hos dere. Har du tenkt å fortsette å være irritert på barnemor da også? Det er klart at det er din mann som har overlatt ansvaret til deg, ikke eksen hans. Men vil man ikke se det så vil man bare ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva med moren her da? Det er tydeligvis stemoren som må ta ansvaret 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ts

Vi må jo ta det du først skrev, der havner det meste på deg.Om moren ikke vil være mor på halvtid, så må jo far da være den som tar den delen. Dere kan jo tvinge igjennom, men jeg ser ikke hva godt det skal gjøre for ungene. Enten må du ta såpass mye ansvar som du gjør i dag, ellers må far legge opp livet forhold til barna og det innebærer og ikke kunne reise så mye. Mange alenemødre der ute som må gjøre det, som ikke har en far i livet som tar noe som helst ansvar. Det er en av dem tingene man må ofre når man får barn. Og her er det er barn som krever litt ekstra. Det virker litt som du syntes det var helt greit og gå på mor, men når det snudde at far var den som utnytter situasjonen selv da var en tydeligvis både en tilstede værende far.

greit ikke samværsordningen passer, men en av dem må ta ansvar. Som sagt man kan ikke tvingen noen til og ta ansvar. Og her ser det ut som ingen av dem har noe problemer og la deg ta ansvaret heller. Faren burde ta kampen mot mor, når hun stadig truer med flytting/rettsak og div. Og få ordnet at dere har hovedomsorgen til henne finner ut av om hun ønsker og være mere tilstedet og ha 50/50. Sånn ordning er for foreldre som samarbeide og setter barnet først. Men selvfølgelig kan jo mor bare forsette, og faren stikke hode i sanden og så blir det du som må ta ansvaret. Her er det 2 foreldre som er uansvarlig og bare lever som det passer dem uten og gjøre tilpassinger når en av dem svikter. 

Anonymkode: d5844...f95

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 23.30):

Det har vært oppe til diskusjon da jeg synes ting er vanskelig, og kommunisert de tankene til samboer. Vi har det veldig fint sammen, og det hadde vært vanskelig å finne noen med de samme personlige egenskapene, utstrålingen og kvalitetene hos noen andre. 

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for om du klarer å finne en annen mann som ønsker å bruke deg som barnevakt for barna sine. Dem er det tydeligvis en del av.

Anonymkode: 29906...0e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...