AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Eier et hus sammen med samboer. Vi har tilsammen betalt ned rundt 200.000 av huslånet så langt, og gikk begge inn med lik EK. På mitt skattekort står det at jeg har formue på over 300.000, til tross for at jeg ikke har et rødt øre (dumt, jeg vet) på sparekonto. Samboer står med null i formue. Hvorfor er det sånn? Og har det noe betydning? Jeg er dårlig på alt som dette, så bær over med meg... 🤗 Anonymkode: a44ee...9f5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 Husk at tallene der er hva de tipper du har, ut fra tidligere års tall. Når kjøpte dere huset? Kanskje henger det igjen fra da du hadde formye (EK)? Anonymkode: 2f86b...0b8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 Sjekk skattemeldingene. Er boligverdien fordelt likt? Har dere likemenn lån? Gar han andre lån enn boliglån. Skattemeldingen viser tydelig hvilke verdier du har, og hvilke gjeldsrenter. Anonymkode: 52aa9...459
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Husk at tallene der er hva de tipper du har, ut fra tidligere års tall. Når kjøpte dere huset? Kanskje henger det igjen fra da du hadde formye (EK)? Anonymkode: 2f86b...0b8 Kjøpte for 4 år siden. Fikk EK etter salg av bolig og kjøpte igjen samme året. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjekk skattemeldingene. Er boligverdien fordelt likt? Har dere likemenn lån? Gar han andre lån enn boliglån. Skattemeldingen viser tydelig hvilke verdier du har, og hvilke gjeldsrenter. Anonymkode: 52aa9...459 Jeg aner faktisk ikke hvordan man sjekker dette... 🙈 altså, vi eier 50/50, og det er han som får rentefradraget inn på sin konto (så gir han meg halve da). Han har lån på båt, og jeg på bil, ca likt. Anonymkode: a44ee...9f5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøpte for 4 år siden. Fikk EK etter salg av bolig og kjøpte igjen samme året. Jeg aner faktisk ikke hvordan man sjekker dette... 🙈 altså, vi eier 50/50, og det er han som får rentefradraget inn på sin konto (så gir han meg halve da). Han har lån på båt, og jeg på bil, ca likt. Anonymkode: a44ee...9f5 Ta fram.skattemeldingen. jeg forstår at du ikke sjekket nøye før du godkjente den. Sjekk alle gjeldsrenter og alle formueposter. Anonymkode: 52aa9...459
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 Ligningsverdi på huset kanskje Anonymkode: 6a3de...0df 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta fram.skattemeldingen. jeg forstår at du ikke sjekket nøye før du godkjente den. Sjekk alle gjeldsrenter og alle formueposter. Anonymkode: 52aa9...459 Og sjekk at du faktisk har fått halve boliglånet, ikke bare halve rentekostnader. Anonymkode: 52aa9...459 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #8 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og sjekk at du faktisk har fått halve boliglånet, ikke bare halve rentekostnader. Anonymkode: 52aa9...459 Altså jeg vet jeg virker dum nå, men jeg får ikke dette til 😅 sånn er det bare. Jeg aner ikke hva jeg skal se etter, virkelig. Det er som om en dyslektiker skal fordype seg i Hamsun. Nesten da iallfall😅 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ta fram.skattemeldingen. jeg forstår at du ikke sjekket nøye før du godkjente den. Sjekk alle gjeldsrenter og alle formueposter. Anonymkode: 52aa9...459 Anonymkode: a44ee...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #9 Skrevet 9. august 2023 Sånn ser det ut om noen vil ta en titt 😅 Anonymkode: a44ee...9f5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #10 Skrevet 9. august 2023 Du har positiv nettoformue (formue minus gjeld) på 370’. Du er svært langt unna innslagspunktet for formuesskatt, og du ser den er null. Hvordan nettoformuen fremkommer finner du i skattemeldingen - all formue(bolig, bil, bankinnskudd, aksjer etc), minus all gjeld. Anonymkode: b4fdc...362 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sånn ser det ut om noen vil ta en titt 😅 Anonymkode: a44ee...9f5 Vi har helt lik lønn. Er nysgjerrig på hva du jobber som... Jeg er nyutdannet barneskokelærer. Anonymkode: a444d...672
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 Banken har nok innberettet hele gjelden på samboer. Så har du fått halve ligningsverdien på boligen, da blir det positiv formue. Anonymkode: 2a05b...703 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #13 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Kjøpte for 4 år siden. Fikk EK etter salg av bolig og kjøpte igjen samme året. Jeg aner faktisk ikke hvordan man sjekker dette... 🙈 altså, vi eier 50/50, og det er han som får rentefradraget inn på sin konto (så gir han meg halve da). Han har lån på båt, og jeg på bil, ca likt. Anonymkode: a44ee...9f5 All gjelden står nok på han. Gjeld oppføres kun på hovedlåntaker. Dersom dere er samboere og ikke gift og begge står på låneavtalen så må dere skrive en samboer kontakt sende denne til skattemyndighetene. Deretter overfører du lånet fra han til deg i den prosenten som er din. Du får da også med deg din del av rentefradraget. Anonymkode: 3e3fe...627 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #14 Skrevet 9. august 2023 Gjelden står på din samboer, mens huset står på dere begge, derfor får du netto formue basert på ligningsverdien til huset. Anonymkode: 72418...ce5 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #15 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): All gjelden står nok på han. Gjeld oppføres kun på hovedlåntaker. Dersom dere er samboere og ikke gift og begge står på låneavtalen så må dere skrive en samboer kontakt sende denne til skattemyndighetene. Deretter overfører du lånet fra han til deg i den prosenten som er din. Du får da også med deg din del av rentefradraget. Anonymkode: 3e3fe...627 Trengee ikke å sende noen kontrakt for å gjøre dette. Jeg førte opp min del av gjelden før jeg sendte inn skattemeldingen. Måtte da oppgi samboers personnummer slik at de kan sjekke. Viktig at samboer da også trekker fra tilsvarende i gjeld, ellers gir man uriktige opplysninger. Anonymkode: 72418...ce5 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #16 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi har helt lik lønn. Er nysgjerrig på hva du jobber som... Jeg er nyutdannet barneskokelærer. Anonymkode: a444d...672 Lærer jeg også. Men ikke nyutdannet, 6 år Anonymkode: a44ee...9f5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #17 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Gjelden står på din samboer, mens huset står på dere begge, derfor får du netto formue basert på ligningsverdien til huset. Anonymkode: 72418...ce5 Takk for svar. Har dette noen negativ effekt for hvor mye jeg skatter? Han gir meg det jeg skal ha av fradraget når han får det Anonymkode: a44ee...9f5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #18 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Har dette noen negativ effekt for hvor mye jeg skatter? Han gir meg det jeg skal ha av fradraget når han får det Anonymkode: a44ee...9f5 Men dette er ikke en lovlig måte å gjøre det på. Det SKAL føres opp gjeld og renter i skattemeldingen din som stemmer med hva du faktisk betaler! Dette er ikke valgfritt overfor Skatteetaten. Hadde dere vært gift, kunne dere latt det være som det er. Anonymkode: f9d73...fd2 3 1
newman01 Skrevet 10. august 2023 #19 Skrevet 10. august 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Har dette noen negativ effekt for hvor mye jeg skatter? Han gir meg det jeg skal ha av fradraget når han får det Anonymkode: a44ee...9f5 Du veit det står i skatteloven at skattemeldingen skal fylles ut korrekt, og feil og mangler du burde kunne forutsett og ikke korrigerer kan medføre straffeskatt? Man skal ikke "ordne opp" med kjæresten privat, man skal justere skattemeldingen. Det gir også et feil bilde av økonomien din til kredittselskaper, NAV og annet når du står oppført med feil formue og andre tall 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #20 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): All gjelden står nok på han. Gjeld oppføres kun på hovedlåntaker. Dersom dere er samboere og ikke gift og begge står på låneavtalen så må dere skrive en samboer kontakt sende denne til skattemyndighetene. Deretter overfører du lånet fra han til deg i den prosenten som er din. Du får da også med deg din del av rentefradraget. Anonymkode: 3e3fe...627 Hva skal skattemyndighetene med samboerkontrakten? Det er jo bare å endre punktene for lån og renter i skattemeldingene, enkelt å greit. Anonymkode: 60e77...8bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå