AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Dere som har unge voksne barn som har flyttet hjemmefra og er ferdig med skolegang. Hvor mye hjelper dere til ifht penger? Tenker når de er ferdig på vgs og har begynt å jobbe. Anonymkode: b0c86...4da
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 Jeg har en som får nokså mye hjelp. Ikke penger, men mat, ting og tang han trenger. Jeg betaler alt av legeutgifter og medisiner, samt telefonregning. Dette er en ung voksen med hjelpebehov som gjør at han alltid vil trenge ekstra hjelp. Anonymkode: bd5e4...22c 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 Så lenge de var studenter, så hjalp vi dem med et månedlig beløp, betalte ting som hjemreiser, tannlege, telefon etc. etter at de begynte å jobbe har vi kausjonert for bolig til dem, men ellers ikke noe. Anonymkode: 6dc3b...6ab 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 Ingen ting. En fikk litt tilskudd til husleie som student. I studietiden betalte jeg også mobilregninger. Etter at de var ferdig med studier har de klart seg selv. Anonymkode: 51e75...d10
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 Jeg er ikke forelder men «barn», etter fylte 18 fikk jeg 1500 per mnd av min far så lenge jeg gikk på skolen. Etter det har jeg fått hjelp når det har vært nødvendig, men min far har også betalt for bil til meg til jeg ble godt oppi 20 årene. Han kjøpte bilen (en helt grei bruksbil) og betalte alle utgifter utenom drivstoffet. Fikk også hjelp med å kjøpe bolig. Vil si jeg har fått mye fra min far, og er veldig takknemlig for det for hvis ikke hadde jeg hverken hatt bil eller egen bolig. Anonymkode: f774c...7eb 1
powerpuffen Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 Jeg fikk litt tilskudd i husleie som student; 2000 kr hver mnd. Ellers var jeg nødt til å klare meg selv. Har betalt alt selv siden jeg flyttet hjemmefra, men jeg har også hatt flere deltidsjobber ved siden av studiet og klarte meg egentlig greit. Ellers så var påfyll av kjøleskapet en greie ved nytt studieår, så da fikk jeg dobbel hjelp i august (4000 kr). Jeg jobbet en del om sommeren og alt dette ble satt av til boligsparing. Ellers så var min stefar veldig opptatt av at jeg aldri skulle dra hjem alene fra byen i Oslo, så hvis jeg ikke dro samme vei som noen venninner, så fikk jeg alltid penger til taxi 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 Min søster blir aldri voksen når det kommer til dette. Hun er 45 år og får penger av pappa. Han betaler restskatt, hjelper til med å betale ferie, oppussing, regninger. Selv om hun jobber og tjener bra. Men hun bruker mye penger på klær, frisør og mat ute Anonymkode: 8db28...664 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #8 Skrevet 9. august 2023 Jeg er voksen, snart 40. Foreldrene mine er skilt, og i midten av 50 årene. av mamma får jeg ingenting, og har heller aldri fått det, men hun har en hytte jeg får disponere fritt som om jeg skulle eid den. av pappa får jeg ikke direkte økonomisk hjelp, men han gir dyre gaver til jul/bursdag. Enten et større pengebeløp, typ 5000-10000 kroner, eller han betaler utgifter vi har, som f.eks nytt rullegress, nye vinduer til huset, reparasjon av bilen. Pappa er også ekstremt raus med utgifter til mine barn, og på den måten hjelper han meg økonomisk. Han har f.eks betalt mopedlappen og billappen til mine barn, og han betalte sølvet til barnas bunad. mine foreldre har nogenlunde lik økonomi, men de prioriterer ulikt. Pappa elsker å skjemme barna sine bort når vi fortjener det (han stiller strenge krav til oss hva angår utdannelse, jobb og forbruk og investeringer), mens min mor prioriterer egen luksus (ikke noe galt i det, det er hennes penger). mine barn nærmer seg voksen alder. Så lenge de er under utdanning, så kommer jeg til å fortsette å betale mobil, medisiner/lege (barna har kroniske sykdommer som krever medisin som koster penger/egenandel etter fylte 16 år), linser osv. Flytter de langt unna, så kommer jeg til Å betale transport hjem når de trenger det. Anonymkode: 3fd0a...124 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #9 Skrevet 9. august 2023 Min sønn fikk et fast beløp i måneden mens han studerte for å kunne fokusere på studier uten ekstrajobb. Stilte som krav at han skulle jobbe hele sommeren og at alle eksamener skulle bestås. Straks siste eksamen/masteroppgave var godkjent ble krana skrudd igjen og han har forsørget seg selv siden. Anonymkode: 2a211...972
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #10 Skrevet 9. august 2023 Jeg har selv ett snart voksent barn tror nok han vil klare seg mye selv og kommer til å klare det. Vi har satt av ett beløp han får som 18 og spart på bsu til han. Så litt startkapital blir det. Selv fikk jeg ingenting, men ikke spurte jeg heller gikk ære i å klare seg selv. Men jeg har en søster som virkelig utnytter vår felles mor der er det mas om alt mulig av penger og utstyr /klær osv til barn. I perioder mamma har gitt henne veldig mye hender det at der kommer inn noen kr på meg og på vipps. Men min søster har et enormt forbruk. Blir fort tomt igjen. Jeg synes ikke noe om å snylte på foreldre, gir de noe skal det være av glede og lyst til å gi. Ikke dette enorme presset. Tror det der er svært ulikt i familier og slik jeg ser det hos fler det yngste barnet blir stort sett veldig bortskjemt og mindre opptatt av å klare seg selv. Anonymkode: 95784...e3f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg er voksen, snart 40. Foreldrene mine er skilt, og i midten av 50 årene. av mamma får jeg ingenting, og har heller aldri fått det, men hun har en hytte jeg får disponere fritt som om jeg skulle eid den. av pappa får jeg ikke direkte økonomisk hjelp, men han gir dyre gaver til jul/bursdag. Enten et større pengebeløp, typ 5000-10000 kroner, eller han betaler utgifter vi har, som f.eks nytt rullegress, nye vinduer til huset, reparasjon av bilen. Pappa er også ekstremt raus med utgifter til mine barn, og på den måten hjelper han meg økonomisk. Han har f.eks betalt mopedlappen og billappen til mine barn, og han betalte sølvet til barnas bunad. mine foreldre har nogenlunde lik økonomi, men de prioriterer ulikt. Pappa elsker å skjemme barna sine bort når vi fortjener det (han stiller strenge krav til oss hva angår utdannelse, jobb og forbruk og investeringer), mens min mor prioriterer egen luksus (ikke noe galt i det, det er hennes penger). mine barn nærmer seg voksen alder. Så lenge de er under utdanning, så kommer jeg til å fortsette å betale mobil, medisiner/lege (barna har kroniske sykdommer som krever medisin som koster penger/egenandel etter fylte 16 år), linser osv. Flytter de langt unna, så kommer jeg til Å betale transport hjem når de trenger det. Anonymkode: 3fd0a...124 Du har unge foreldre. Anonymkode: 95fda...3b1 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 Ingen av mine har bedt om eller fått hjelp. Om det hadde vært krise så hadde jeg selvfølgelig hjulpet! Jeg er den som var alene med barn og nå går på aap så jeg har ikke mye å bidra med selv om jeg skulle ønske. Anonymkode: a6be2...82a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #13 Skrevet 9. august 2023 Har aldri fått økonomisk støtte fra foreldre siden jeg flyttet ut etter VGS. Men jeg har heller aldri etterspurt dette. Jobbet og sparte opp litt før jeg startet på studier slik at jeg hadde OK buffer og til depositum. Hadde deltidsjobb når jeg studerte. Foreldrene mine tjener ikke veldig godt, men begge jobber fullt. Samboers foreldre stilte dog som kausjonist for topplånet den første gangen vi kjøpte bolig. Jeg har flere yngre søsken der jeg vet at de har fått tilskudd til småting under studietiden. Anonymkode: fe433...bc6 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #14 Skrevet 10. august 2023 Aldri fått noe fra verken mor eller far. Anonymkode: 97e53...6a8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #15 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere som har unge voksne barn som har flyttet hjemmefra og er ferdig med skolegang. Hvor mye hjelper dere til ifht penger? Tenker når de er ferdig på vgs og har begynt å jobbe. Anonymkode: b0c86...4da Ingenting. Anonymkode: 6fbab...59a 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 Jeg betaler husleige,mat og regninger 😄 Anonymkode: 13dea...d85 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #17 Skrevet 10. august 2023 Sønn på 20 som studerer. Vi besøker han ca 1 gang i måneden. Da fyller vi opp kjøleskap, tørrvarer og fryser. Han ber aldri om penger, han er for "høflig" til det. Men vi vippser en slant regelmessig. Et par tusen til husleie, hvis vi vet at han skal på et eller annet som koster litt. Vet at han setter stor pris på det. Anonymkode: d2356...aeb
Matas Skrevet 10. august 2023 #18 Skrevet 10. august 2023 Tråden er ryddet for persondebatt og svar til dette. Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #19 Skrevet 10. august 2023 Mamma og pappa betalte mobilregningen min på 299. Noen ganger spanderte de bussbillett tur/retur. Mat når jeg var hjemme som regel. Men de har hjulpet meg masse med å flytte, skaffe møbler osv Anonymkode: afb64...3e1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #20 Skrevet 10. august 2023 Jeg har hjulpet til ganske mye under skolegangen. Synes hen er flink og har gjort det bra, har også blitt ganske flink økonomisk. Men hadde aldri giddet hvis hen ikke hadde gjort en innsats selv eller bare sløst de bort. Ungdommer som blakker seg hele tiden hjelper man ikke ved å redde de hver gang. Nå begrenser seg det til med restaurantbesøk, reiser og litt dyre gaver. Anonymkode: dc20e...478
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå