Gå til innhold

Er dyr skitne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både kjæledyr, husdyr og ville dyr i naturen. Er de skitne? 

Er det nødvendig å vaske seg på hendene etter å ha tatt på dyr? 

Sånn generelt. 

Anonymkode: daaf7...6ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo et ekstremt generelt spørsmål. Er jo litt forskjell på en utegående gris som ruller seg i søla hele dagen, en sofagris av en hund som ikke vil ut om det er antydning til regn, og en fjellrev.. Jeg vasker meg ikke på hendene etter å ha kost litt med hunden vår, men om jeg har vært i et fjøs og holdt på meg kuer som ligger i sin egen bæsj er det mer nærliggende å vaske hendene.. 

• Liker 2
Skrevet

Personlig er jeg mer nøye på å vaske hendene etter å ha tatt andre mennesker i hendene, enn å ha klappet på dyr 😅🫣

• Liker 6
Skrevet

En mennesketunge er skitnere enn et offentlig toalett. Vi er mennesker er skitnere enn dyr. 

Anonymkode: 92c09...418

• Liker 1
Skrevet

De slikker seg med tunga si. Så dyr blir ikke akkurat rene. Men vi tåler de bakteriene uten å måtte vaske oss.

Anonymkode: 2d750...027

Skrevet

Ja, dyr generelt er skitne. Men i varierende grad. 

Jeg har holdt på en del med dyr. 
Etter å ha klappet/klødd på en hest eller en ku, så kan hendene mine se ut som jeg har pottet om alle stueplantene mine, så svarte er de... Det kaller jeg møkkete. 

Jeg har utekatter. Spesielt når det er bløtt ute, så vasker jeg gulvet hver dag, fordi det går en sti av jord/møkk fra dør til matskål. De har ett hjørne i sofa de sitter mye i, det er såpass skittent at jeg har gitt opp vaske det. 

En hest blir jevnlig "rengjort" i form av både vask og børsting, likevell er de tidvis helt enormt møkkete. 
Katter er veldig renslige, men de er ikke sterile... 

Mange av dyrene er jevnlig og ofte i nær kontakt med jord, og kan dermed ha jordbakterier på seg. Det har vært utbrudd av e.coli f.eks etter at barn har klappet besøksdyr på gård. 

Så ja, man bør vaske hendene, men samtidig trenger man ikke være hysterisk da. 
Jeg klapper på hunder og katter hele tiden uten å vaske hendene, jeg har "normal" håndhygiene i form av å vaske meg etter toalett, før mat, og når jeg kommer inn etter å ha vært ute. Og ellers om jeg ser at jeg er møkkete.

Anonymkode: eba7d...8d7

Skrevet

Jeg løper ikke for å vaske hendene etter å ha klappet hunden min. Men hunden får ikke lov å slikke på huden min, f.eks. hender eller ansikt. Det er strengt forbudt. Det lukter vondt og er ekkelt. Men pelsen hennes er ikke ekkel, det er innafor å klappe uten å bli hysterisk og redd for basselusker.

Skal nevnes at hunden min aldri i hele sitt liv har rullet seg i noe den finner ute. Vet at enkelte hunder gjør det, for eksempel om de finner elgbæsj på tur så legger de seg ned og ruller seg i det. Det har min aldri drømt om å gjøre en gang. Hun er litt fisefin 😄

Anonymkode: b46f6...817

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...