AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Sønnen min på to og et halvt sover en halvtime i bhg. Når, vet jeg ikke. Han står opp ca 0730,men noen ganger kl syv om jeg skal tidlig på jobb. Han har noen dager gått uten dupp, men trenger forsatt dupp.. Men sover han dupp, sovner han ikke før 2130. Slik som idag. Jeg er alene med barna, og seksåringen nekter å legge seg før lillebror. Det ender med at hun sitter alene helt til 2130 i stua og ser på tv. Om de legger seg samtidig blir det bare krangel og drama. Vi har kun ett soverom pga jeg er alene og sånn er et nå. Hun er skikkelig b menneske og bruker også lang tid på å sovne. Problemet er jo at om hun skal opp kl syv, så går jo ikke det. Så.. Bør jeg gå aktivt inn for å kutte duppen så han får sine tolv timer på natten, eller bør jeg nedprioritere søsterns ønsker og tvinge dem til å legge seg samtidig? Det funker IKKE å legge sønnen tidligere enn 2000om han har hatt dupp, fordi han får faktisk ikke sove og da er det enda lenger tid søsteren må sitte alene. Anonymkode: fc1f0...231
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 Kjenner til dilemmaet! Er du sikker på at han kun sover 30 min i bhg? Hvis det stemmer så tenker jeg at det får bare være sånn en stund. Alternativet er å vekke ham tidligere på morgenen. Anonymkode: f031f...ac8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kjenner til dilemmaet! Er du sikker på at han kun sover 30 min i bhg? Hvis det stemmer så tenker jeg at det får bare være sånn en stund. Alternativet er å vekke ham tidligere på morgenen. Anonymkode: f031f...ac8 Ikke bombesikker nei. Men han blir litt sånn når han kun har sovet en halvtime hjemme og 😅 ja kan jo bare stå opp med han tidligere.. Anonymkode: fc1f0...231
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 Seksåringen må legge seg tidligere. Hun sover ikke på dagtid. Forklar henne at små barn har annen rytme siden de sover på dagtid. Anonymkode: 9ef0a...ec2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 Her er det ikke seksåringen som bestemmer men du! Derimot ville jeg jo prøvd meg på en metode å forklare det på som var forståelig for en seksåring, sånn at hun kanskje ser litt mer enn at lillebror får være lengre oppe. Vi kuttet ut dagsoving rundt den alderen da 2 åringen gjerne var oppe til i 22 tiden og det funket overhode ikke. Eventuelt si til bhg at han ikke kan sove etter 12. Blir nok litt trøtt og sutrete i starten når man slutter med dupp men barnet venner seg jo til det Anonymkode: 0b8ff...449
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er det ikke seksåringen som bestemmer men du! Derimot ville jeg jo prøvd meg på en metode å forklare det på som var forståelig for en seksåring, sånn at hun kanskje ser litt mer enn at lillebror får være lengre oppe. Vi kuttet ut dagsoving rundt den alderen da 2 åringen gjerne var oppe til i 22 tiden og det funket overhode ikke. Eventuelt si til bhg at han ikke kan sove etter 12. Blir nok litt trøtt og sutrete i starten når man slutter med dupp men barnet venner seg jo til det Anonymkode: 0b8ff...449 Og en ting til, jeg sa heller til barnehagen at barnet kunne legge seg ned å slappe av litt, eventuelt sove om det hadde stort behov for det. Men at jeg ikke ville de skulle legge bare for at han skulle ha sovet. Anonymkode: 0b8ff...449
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Seksåringen må legge seg tidligere. Hun sover ikke på dagtid. Forklar henne at små barn har annen rytme siden de sover på dagtid. Anonymkode: 9ef0a...ec2 Klokka er nå halv elleve og hun er lys våken etter en aktiv dag. Hun stod opp 0730. Allerde har hun ligget tre kvarter og tulla. Er det gitt at hun sovner tidligere om hun legger seg kl 19.30 /2000? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her er det ikke seksåringen som bestemmer men du! Derimot ville jeg jo prøvd meg på en metode å forklare det på som var forståelig for en seksåring, sånn at hun kanskje ser litt mer enn at lillebror får være lengre oppe. Vi kuttet ut dagsoving rundt den alderen da 2 åringen gjerne var oppe til i 22 tiden og det funket overhode ikke. Eventuelt si til bhg at han ikke kan sove etter 12. Blir nok litt trøtt og sutrete i starten når man slutter med dupp men barnet venner seg jo til det Anonymkode: 0b8ff...449 Hun bestemmer selvsagt ikke dette. Det er et ønske hun har som jeg synes er rettferdig og har ønsket å prioritere. Da får vi også litt tid sammen etter lillebror er lagt.. Men skal sies at når det blir så sent, er det jo ikke mye tid vi får 🙃 de gangene det blir lurest at de legger seg samtidig, godtar hun det etterhvert, men det fungerer ikke så veldig bra mtp at yngste er super sjalu og eldste ikke får noe kos :/ jeg får bare fortsette å forklare henne og heller stå i det. Når du sier at de venner seg til å være våkne hele dagen, er det innafor å trene på dette i denne alderen? Jeg har virkelig ikke lyst at han skal gå rundt å være trøtt, men samtidig hvis det går an å trene på det why not.. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og en ting til, jeg sa heller til barnehagen at barnet kunne legge seg ned å slappe av litt, eventuelt sove om det hadde stort behov for det. Men at jeg ikke ville de skulle legge bare for at han skulle ha sovet. Anonymkode: 0b8ff...449 Det var lurt 😍 Anonymkode: fc1f0...231
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #8 Skrevet 9. august 2023 Ville kuttet ut dagduppen, og heller aktivisert han etter bhg hvis han er sutrete pga at han er trøtt. Det er bare en overgangsfase til han har kommet inn i rytmen. 6 åringen skal ikke bestemme når hun skal legge seg, ta den kampen, hun er stor nok til å skjønne hvis goder blir tatt fra henne. Anonymkode: 7c3b1...bc4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå