Gå til innhold

Når jenter får bunad og gutter dress, bør gutter få en sum tilsvarende bunad? (i en søskenflokk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri kjørt på dette med «helt likt». De hat hatt forskjellige behov og ønsker. De unner hverandre godt og er ikke sjalu på hverandre. Det handler om holdninger hjemmefra.

Jeg har fire barn og det er mine penger. Det er ikke «en del til meg og resten del på fire». Det skulle tatt seg ut! 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Elooon skrev (1 time siden):

Ja guttene skal ha samme sum som jentene. Skulle bare mangle. 

Hvorfor skulle det bare mangle? Skal alle kostnadene barna har generert oppigjennom sammenstilles da?

Min erfaring er at i det daglige koster gutten langt mer enn jenta. Han har mye større slitasje på klær og utstyr. Hos oss er han langt mer vimsete og uvøren enn jenta, og både ødelegger tingene sine og mister disse. Skal vi da kompensere jenta for utstyret hans som vi erstatter? Han gikk også på SFO ihvertfall 1 år lengre enn jenta, burde vi da satt inn like mye penger på kontoen til jenta som vi brukte mer på SFO til jenta?

Anonymkode: b485d...2a3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Eldstemann får 19 flere år med julegaver og bursdagsgaver innen dere dør - hvordan skal det kompenseres? 

Livet er urettferdig, høres tullete ut å skulle «betale ut» en bunad til en sønn på 35… Med det sagt, min mor kjøpte faktisk bunad til min bror da han var på den alderen. Det var først da han ønsket seg det. Men, herrebunaden er jo mye dyrere enn min damebunad, så egentlig burde jo jeg få utbetalt 20.000 pluss renter fra mamma… 🏳️

Anonymkode: 9f6fd...28b

• Liker 4
Skrevet

Jeg spurte min 17 åring om han syns det var urettferdig. Han ble ganske flirfull og spurte i all verden det skulle være urettferdig. Så listet han opp han har fått 3 pcer, 4 telefoner og 3 spillmaskiner de siste 10 årene + språkreise til England og diverse speiderturer. Lillesøster har så langt fått en telefon. 

Han mener som meg, at det jevner seg ut i det lange løp. Heldigvis har jeg oppdratt flotte barn, som ikke er sjalu og som klarer å glede seg på andres vegne. 

Anonymkode: 6635e...4a8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har 4 barn. 3 gutter på 20,13,3 og ei jente på 1 år. 

Dersom jenta vil ha bunad til sin konfirmasjon. Bør da sønnene kompenseres? Eldste fikk dress og 10000. Dersom jenta får bunad er jo det mye mer. Dette er også 15 år frem i tid da vi har stor aldersforskjell på barna. Da er jo eldste 35 år. Hva synes dere er riktig å gjøre? 

Anonymkode: eb7c3...c26

Så hvis jenta vil ha bunad må dere da utbetale noen titusener hver til gutter som da vil være 17, 27 og 35 år? Nei det blir jo bare dumt. 

Alt er ikke likt uansett. Da jeg var liten spilte jeg et billig instrument, mens min søster holdt på med en dyr idrett. Hun har nok kostet mine foreldre mye mer enn meg opp igjennom,  men begge fikk jo holde på med det vi ønsket. Sånn er der med bunad også. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle det bare mangle? Skal alle kostnadene barna har generert oppigjennom sammenstilles da?

Min erfaring er at i det daglige koster gutten langt mer enn jenta. Han har mye større slitasje på klær og utstyr. Hos oss er han langt mer vimsete og uvøren enn jenta, og både ødelegger tingene sine og mister disse. Skal vi da kompensere jenta for utstyret hans som vi erstatter? Han gikk også på SFO ihvertfall 1 år lengre enn jenta, burde vi da satt inn like mye penger på kontoen til jenta som vi brukte mer på SFO til jenta?

Jenter ødelegger og like mye slitasje på klær som gutter. 

Det skulle bare mangle at barna får likt. Jenter skal ikke ha mer fordi bunad er dyrere. Skal ikke gjøre forskjell på grunn av kjønn. Forskjellsbehandling blant barn gjør meg forbanna. 

Endret av Elooon
Skrevet
Elooon skrev (5 minutter siden):

Det skulle bare mangle at barna får likt. Jenter skal ikke ha mer fordi bunad er dyrere. Skal ikke gjøre forskjell på grunn av kjønn. Forskjellsbehandling blant barn gjør meg forbanna. 

Ikke enig!

Guttene mine har vært mye dyrere i drift, enn jenta! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke enig!

Guttene mine har vært mye dyrere i drift, enn jenta! 

Det betyr ikke at det gjelder alle gutter og jenter. For barn er barn uansett om de er gutter eller jenter.

Skrevet
Gliffy skrev (1 time siden):

Så hvis jenta vil ha bunad må dere da utbetale noen titusener hver til gutter som da vil være 17, 27 og 35 år? Nei det blir jo bare dumt. 

Alt er ikke likt uansett. Da jeg var liten spilte jeg et billig instrument, mens min søster holdt på med en dyr idrett. Hun har nok kostet mine foreldre mye mer enn meg opp igjennom,  men begge fikk jo holde på med det vi ønsket. Sånn er der med bunad også. 

Man  velger en sum som dekker prisen av en bunad. Ting trenger ikke kompliseres.

Anonymkode: 61c12...74f

Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Lurer på hvor de bor. Her vi bor er det skoleball der jentene vil ha ballkjole. O tillegg er det få som bruker bunad til annet enn 17. mai og andre konfirmasjoner.

Hos oss var det ikke så vanlig med svindyre ballkjoler hvertfall. En skikkelig dress koster jo litt. 

Men synes også løsningen med å la de velge mellom alternativ bunad eller alternativ penger var ok, eller at begge får bunad når de er ferdig utvokst. Bruttern får sin bunad nå, når han er 29. 😊

Skrevet

Jeg har fire sønner , den yngste 19 år. 
Det er kun eldstemann som  har bunad foreløpig , Yngstemann har ymtet ønske om det også . 
Nå er det sånn at sønner utvikles litt seinere enn jentene, og derfor er det sjelden noen god idé å gi de bunad til konfirmasjonen. 
Jeg har spurt de to mellomste om de ønsker bunad, og de har takket nei. 
Vi venter noen år til med siste bunaden til junior er ferdig utvokst 

Anonymkode: 8d425...cd2

Skrevet

Jeg har en gutt og en jente. Jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre. Men jenta skal iallfall få bunad.

Per i dag får ikke nok ikke gutten tilsvarende beløp. Han kommer til å få dress, ny dress året etter og året etter og året etter osv…

Hvis han vil ha bunad, skal han få det når han er ferdig utvokst. Hvis ikke, så jevner det seg ut tenker jeg.

En bunad er et spesielt plagg. Syns ikke man kan regne på krona der egentlig. Det er ikke som at jenta egentlig tjener på å ha bunad. 

Anonymkode: dbcd0...f87

• Liker 1
Skrevet
Elooon skrev (1 time siden):

Hos de aller fleste jevner det seg ut i det lange løp. Den ene gangen får den ene noe, den andre gangen den andre.

Her får både gutten og jenta tilbud om bunad. Bunad sys da av bestemor, og koster 9000kr for damebunad. Sølvet må ønskes til bursdag og jul i forkant. Hvis jenta vokser ut av bunadsskoene hun har fra før må også disse ønskes i forkant.

Full dress til gutten koster til sammenligning 5000-5500 kr hos Dressmann.

Jenta har forøvrig allerede barnebunad, skulle vi kanskje kompensert gutten for den også?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hos de aller fleste jevner det seg ut i det lange løp. Den ene gangen får den ene noe, den andre gangen den andre.

Her får både gutten og jenta tilbud om bunad. Bunad sys da av bestemor, og koster 9000kr for damebunad. Sølvet må ønskes til bursdag og jul i forkant. Hvis jenta vokser ut av bunadsskoene hun har fra før må også disse ønskes i forkant.

Full dress til gutten koster til sammenligning 5000-5500 kr hos Dressmann.

Jenta har forøvrig allerede barnebunad, skulle vi kanskje kompensert gutten for den også?

Glemte og legge til vest hos dressmann, med det blir totalen 6000-6500 for full dress.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hos oss er det ikke nødvendigvis likt mellom søsken. Alle har fått det de har behov for, når de har hatt behov for det. Om en får en gave til 5000 kr, er det sikkert en av de andres tur en annen gang. Sikkert litt lettere hos oss, da det er så stor aldersforskjell mellom søknene. Jeg fikk to gutter først. De har ikke fått noe tilbud om bunad. Like greit, siden de har vokst enormt etter konfirmasjonen. Når eldste sto til konfirmasjon, var vi i en helt annen økonomisk situasjon. Jenta vil få, når det er hennes tur, men hun skal ikke stå på 5 år enda og begge guttene er voksne innen den tid. Uansett hvordan man snur og vender på det, lønner det seg å være yngst. Det betyr ikke at guttene har lidd noen nød. 

Vi har et barn med hjelpebehov og som kommer til å ha det resten av livet. Det drypper ganske mange kroner dit i løpet av et år. Slår man sammen summene over flere år, så er nok det mye mer, enn hva bunaden til lillesøster er verdt. 

Rettferdig og likt trenger ikke være det samme. Jeg vokste opp med at rettferdighet var at vi barna fikk det vi fikk ut fra behov, ikke ut fra hva ting kostet i kroner og øre. Ulike barn har ulike behov, rettferdighet er å sørge for alle barnas behov selv om de er ulike. Sånn har jeg gjort det ovenfor mine tre også og det har aldri vært noe sjalusi pga at prisen på ting var forskjellig. Skal alt være milimeterlikt på øret måtte jeg da ha fått penger tilsvarende det håndballutstyret og kontigenten til søsteren min kostet? Jeg var jo ikke med på idrett, men måtte fått det samme? Funker ikke sånn. Eldste datteren min fikk bunad fordi hun ønsket det, yngste fikk ikke da hun ikke ville ha, men fikk selv velge det antrekket hun ønsket seg. Begge fikk velge antrekk og begge fikk den samme summen i gave utenom dette. 

• Liker 2
Skrevet
Morten1 skrev (23 timer siden):

Jeg mener man skal kompenseres likt, altså hvis jente får bunad til 40.000kr og gutt får dress til 10.000, da skal gutten få 30.000kr. Likt skal være likt. Oppskrift til dårlig forhold mellom barna om noe annet ikke blir praktisert. 

Hvis all verdi måles i penger i familien din kan det sikkert føre til dårlig forhold mellom barna. Lykke til med det

Anonymkode: 68e7c...147

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tenker man bør gi samme tilbud til begge. Enten bunad eller penger. Ganske urettferdig hvis jenta får et plagg hun kanskje ikke vil ha, mens gutten får 50k.

Anonymkode: 87506...20d

Hvis begge får samme tilbud, hvordan ender da jenta opp med et plagg hun ikke vil ha? 

Anonymkode: 68e7c...147

• Liker 1
Skrevet

Ja, broren min fikk 30k mer enn meg pga. bunaden jeg fikk. Hadde ansett det som urettferdig hvis han "kun" fikk samme pengesum. Ikke hadde han passet bunaden året etter uansett. Bunaden til kvinner pleier å være ukompliserte å sy ut/inn. Med mindre man får unger tett i tett så har man som regel noen år på seg til å spare opp. Men det er ikke alle foreldre som har råd til å være firkantet og rettferdige med denne avgjørelsen. Man skal ikke gå rundt med gjeld og tømme alle kontoer bare for at barna skal få det samme. Man prioriterer jo etter hva man har råd til. Konfirmasjon skal ikke gå utover nødvendige utgifter. 

Skrevet (endret)

Mine lillbrødre lever ett helt annet liv enn hva jeg gjorde (11 og 12 års forskjell) og sånn er det. Jeg vokste opp med mor og stefar som studerte, de vokste opp med foreldre som jobbet. Sånn er det. 

Klart jeg har kjent på litt sjalusi, men ikke noe jeg har sagt til mamma. Det har vært ett "mitt-problem" 

Unner de alt jeg aldri fikk. Og mamma er ikke skyldig meg en dritt.

Endret av icemoon
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde jeg fått valget når jeg ble konfirmert om jeg kunne få 70 lapper eller en bunad så veit jeg hva jeg hadde valgt. Tipper jeg en ikke overdriver om 70-80% av dei med bunad bruker den under 10 ganger ila livet om dei får den når dei blir konfirmert.

Anonymkode: dbb26...3a3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...