Gå til innhold

Når jenter får bunad og gutter dress, bør gutter få en sum tilsvarende bunad? (i en søskenflokk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutter kan få en klokke til noen titusener. Så har de en livslang gave fra foreldrene. 
De fleste gutter vil ikke komme inn i bunaden fra konfirmasjonen to-tre år etter. Uansett om det er mulig å legge ut og ned.

• Liker 2
Skrevet

Vi tenkte heldigvis gjennom dette før første ble konfirmert, så alle fikk samme tilbud. 

De kan velde å konfirmere seg eller ikke, og uavhengig av det, om de vil ha selskap eller ikke. 

De får (uavhengig av konfirmasjon og/eller selskap) enten en bunad, eller kontanter. Bunadene koster 25.000 (sølv må de spare til i forkant, de får kun antrekket). Kontantene er 15.000.

Begge jentene har valgt bunad, gutten valgta kontanter. Han fikk selvfølgelig dress også, men den hadde han vokst utav 5 måneder etterpå. 😆

Anonymkode: db7cb...a54

Skrevet (endret)

Synes egentlig det er en litt tricky problemstilling, men synes kommentare en til over om at jenta gjerne ikke får mer dyrt pentøy etter bunaden, mens gutta får flere dresser med tiden gir mening.

Jeg vet hvertfall at for min del var bunad til konfirmasjonen noe som var bestemt for meg, men ikke noe jeg nødvendigvis hadde så lyst på selv. Jeg hadde heller tatt pengene dersom jeg fikk velge, og hadde sikkert synes det var litt surt om min bror da satt med feit lommebok mens jeg fikk smykker, bunad og annet dill, når det jeg egentlig ønsket meg var penger til motorsykkel. Sånn som det jo ofte er. 

Endret av EmKay
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi de antagelig spise flaggstangfrø i årene etter konfirmasjon. De vokste enormt. Dressen de fikk til konfirmasjon passer ikke til jul, osv. 

Anonymkode: 6635e...4a8

Jeg har aldri i mine levedager hørt om gutter som får to dresser i året... Jeg har gutter, og kjenner jo de i klassen etc. Noen har dress, mange ikke. Mine har aldri hatt en dress.

At dresser til gutter koster det samme som en bunad høres helt utenkelig ut.

Anonymkode: 21424...5ee

Skrevet

Her får alle tilbud om bunad, men med anbefaling om å vente noen år med å faktisk få sydd bunaden. (Spesielt gutta. De får beskjed om at det sterkt anbefales å vente med bunad uansett, og at de kan komme til oss og ønske seg det, dersom de får lyst på bunad senere.) 

Når det gjelder pengesummer, så ville vi nok tilstrebet at ting ble så tilnærmet likt som de kunne. 

Hadde jeg hatt stor spredning på barna, og at vi fikk bedre råd etter hvert, og kunne gi bunad til yngste men ikke til de eldste, så hadde jeg nok tilbudt bunad til de eldste ved en rund dag som voksne. Evt så hadde jeg gitt dem litt ekstra penger da, slik at de også fikk dra nytte av at vi hadde fått bedre råd underveis. 
Å behandle likt betyr ikke nødvendigvis at alle skal få det samme, på samme tidspunkt. 
Men det bør bety at det ikke blir store forskjeller totalt sett. 

Jeg tipper en 25-åring vil sette stor pris på en større pengesum, som en slags utjevning for at man har råd til full bunad til lillesøster. Kanskje mer enn samme ungdom ville satt pris på en tilsvarende pengesum i gave som konfirmant. 

Anonymkode: d4d4b...1c7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil nok tilby valget mellom bunad og en viss sum, samme valget til alle barna uansett kjønn. Summen trenger ikke nødvendigvis være samme som bunaden, f eks 25k.

Gutten skal selvsagt også få tilbud om bunad, og vi skal ikke tvangskjøp bunad til jenta om ho heller vil ha pengene.

Anonymkode: ce868...72f

• Liker 1
Skrevet

Begge vil få valget om bunad. Hvis bare min datter takker ja, vil ikke min sønn få tilsvarende beløp. Han vil få velge seg en fin dress. Det er ikke slik at jenta mi har gått og drømt om en bunad, det er et festantrekk for tradisjonssamlinger, ikke som en ungdomsbil hun kan bruke når hun vil, eller en ny playstation eller penger som hun kan feste bort.

Mange menn velger dessuten bunad når de er blitt voksne. Da skal vi selvsagt sponse sønnen hvår hvis han ønsker det.

Det er jo ikke slik at hver gang vår datter går til frisøren, får sønnen vår en tusenlapp som kompensasjon, heller. Eller når sønnen vår skal på fotballcup som koster masse penger med hotellovernattinger og transport, vanker det ti tusen inn på vår datters konto som kompensasjon.

Jeg fikk en vanlig kjole til min komfirmasjon, min lillesøster ville ha bunad. Jeg vet ikke om jeg ble spurt, jeg sa bare at det ikke var så farlig. Når jeg har blitt 40 år gammel, har min mor kjøpt en splitter ny bunad fra husfliden til meg, og jeg bruker den hver sjanse jeg får. Min søster har jeg ikke sett i bunaden sin siden konfirmasjonen, omtrent... :)

Anonymkode: d62de...0d1

• Liker 1
Skrevet

Skal jenten kompenseres for alle antrekkene hun ikke får oppigjennom da? 

Si det er dåp og konfigurasjoner. Guttene får nye antrekk for anledningen, jenten går i bunad. Får jenten da tilsvarende penger som guttene får klær for? 

Skal jenten få penger istedenfor finklær hver 17.mai? 

Det er ganske mange anledninger jenten kommer til å bruke bunaden der guttene får nye klær. Så jeg tenker ikke nødvendigvis at de trenger å kompenseres 😊

min bror fikk pengegave til konfirmasjonen, jeg fikk bunaden som gave. Han vokste som rakkern i årene etter konfirmasjonen og trengte nye penklær hver gang vi skulle noe, jeg gikk i bunad. En ny dress 1-2 ganger i året i 5-6 år er heller ikke billig. 

Anonymkode: a6494...60f

• Liker 3
Skrevet

En bunad har gjerne en dypere verdi enn hva som kan måles i penger. Begge bør få tilbudet, men takker de nei ville ikke jeg gitt penger som kompensasjon.

Anonymkode: 0229f...7a0

• Nyttig 1
Skrevet

I søskenflokken min fikk guttene velge mellom bunad eller dress + en sum som tilsvarte mellomlegget mellom dressen og bunaden. Altså prisen på herrebunadene de kunne velge mellom, ikke prisen på bunadene vi jentene hadde. Denne summen fikk de kun bruke på noe foreldrene våre godkjente og som de ville ha nytte av i lang tid, og om det de ville bruke pengene på ikke ble godkjent, måtte de vente til 18-årsdagen før de fikk pengene.

Anonymkode: 61f88...e13

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De største barna har også fått flere bursdagsgaver og julegaver enn yngste dattera . Hvordan skal dette kompenseres igjen?? 

Ja, dette er jo naturlig og yngstejenta vil jo få bursdagsgaver etter hvert som hun fyller år...
Fødselsdag har man hvert år, vet du.

Anonymkode: 8c14c...26b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Skal jenten kompenseres for alle antrekkene hun ikke får oppigjennom da? 

Si det er dåp og konfigurasjoner. Guttene får nye antrekk for anledningen, jenten går i bunad. Får jenten da tilsvarende penger som guttene får klær for? 

Skal jenten få penger istedenfor finklær hver 17.mai? 

Det er ganske mange anledninger jenten kommer til å bruke bunaden der guttene får nye klær. Så jeg tenker ikke nødvendigvis at de trenger å kompenseres 😊

min bror fikk pengegave til konfirmasjonen, jeg fikk bunaden som gave. Han vokste som rakkern i årene etter konfirmasjonen og trengte nye penklær hver gang vi skulle noe, jeg gikk i bunad. En ny dress 1-2 ganger i året i 5-6 år er heller ikke billig. 

Anonymkode: a6494...60f

En bunad kan man bruke hele livet. 

Anonymkode: bbde3...76f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gutter kan og få bunad skjønner ikke problemet.

Anonymkode: c88cd...516

Problemet er jo at det er dumt å bruke så mye penger på et plagg på en gutt på 15. Han er som regel ikke utvokst enda. 
Det samme gjelder forøvrig jenter, i mindre grad. 

Skrevet

Dette er vanskelig. Vi strekte oss langt for å få fixa bunad til våre tre eldste (jenter). 
Ei arva min bunad, mormor betalte for omsøm. Tror hun fikk ei klokke elns i tillegg fra oss. 
Var bare en av tvillingene som fikk ny bunad, jeg sydde skjorta. 
Hun andre var vi heldig å fikk tak i en brukt bunad med alt tilbehør til, ganske billig. 
Men omsøm viste seg å være så dyrt at tvillingene kom likedan ut ca.

Poenget mitt er at når noen i en søskenflokk arver bunad, noen får brukt, ei må du kjøpe ny til og man kanskje tom lager deler selv til ei, blir det vanskelig å få dette akkurat på krona uansett. Kan jo ikke sy til alle eller kjøpe kliss ny til alle bare for å få det likt. 
Så god arbeidskapasitet/ økonomi har ikke vi i hvertfall. 
Hva vi gjør med gutten aner jeg ikke… får i hvertfall ikke bunad til konfirmasjonsdagen.

Om han på et tidspunkt ønsker bunad, skal hvertfall ikke jeg tilby meg å sy skjorta 😆

Anonymkode: c84fe...ccf

Skrevet
hufsa87 skrev (17 timer siden):

Ja det synes jeg guttene bør få😊 

ellers burde ikke jenta få budnad, men samme sum som dress og gave, og eventuelt kjøpe budnad selv om ønske om budnad er der 😊

Men er egentlig bunaden valgfri for jenta, eller ligger det tydelige forventninger bak?

Hvis Arne og Per får penger investert i aksjer - som fremtidig egenkapital, mens Ellen får et antrekk hun kan være pen i gir det også litt feil signaler.

Da liker jeg bedre løsningen om at alle får tilbud om bunad, enten i konfirmasjon eller 20-års dag. En brukt bunad har mye lavere verdi enn en helt ny og persontilpasset bunad.

Anonymkode: 817ff...c68

• Liker 5
Skrevet

Ja guttene skal ha samme sum som jentene. Skulle bare mangle. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri i mine levedager hørt om gutter som får to dresser i året... Jeg har gutter, og kjenner jo de i klassen etc. Noen har dress, mange ikke. Mine har aldri hatt en dress.

At dresser til gutter koster det samme som en bunad høres helt utenkelig ut.

Anonymkode: 21424...5ee

Vel, det er ikke å uvanlig her. Vi kjøpte dress til konfirmasjon, ny dress til jul, vi skulle i bryllup og dress nr til våren for å dekke konfirmasjoner, 17.mai og 10.klasseavslutning. Mine gutter har vært veldig små, når de sto til konfirmasjon, men blitt lange menn på 1.85  og 1.90 frem til de fylte 20. 

Det blir fort 10-12.000 kr på dress i løpet av 5-6 år. 

Anonymkode: 6635e...4a8

• Liker 1
Skrevet
EmKay skrev (5 timer siden):

Synes egentlig det er en litt tricky problemstilling, men synes kommentare en til over om at jenta gjerne ikke får mer dyrt pentøy etter bunaden, mens gutta får flere dresser med tiden gir mening.

Jeg vet hvertfall at for min del var bunad til konfirmasjonen noe som var bestemt for meg, men ikke noe jeg nødvendigvis hadde så lyst på selv. Jeg hadde heller tatt pengene dersom jeg fikk velge, og hadde sikkert synes det var litt surt om min bror da satt med feit lommebok mens jeg fikk smykker, bunad og annet dill, når det jeg egentlig ønsket meg var penger til motorsykkel. Sånn som det jo ofte er. 

Lurer på hvor de bor. Her vi bor er det skoleball der jentene vil ha ballkjole. O tillegg er det få som bruker bunad til annet enn 17. mai og andre konfirmasjoner.

• Liker 1
Skrevet
cisco1 skrev (15 minutter siden):

Bunad er stygt! 

🙄

Anonymkode: 410da...417

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...