Gå til innhold

Når jenter får bunad og gutter dress, bør gutter få en sum tilsvarende bunad? (i en søskenflokk)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 4 barn. 3 gutter på 20,13,3 og ei jente på 1 år. 

Dersom jenta vil ha bunad til sin konfirmasjon. Bør da sønnene kompenseres? Eldste fikk dress og 10000. Dersom jenta får bunad er jo det mye mer. Dette er også 15 år frem i tid da vi har stor aldersforskjell på barna. Da er jo eldste 35 år. Hva synes dere er riktig å gjøre? 

Anonymkode: eb7c3...c26

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Guttene får vel også tilbud om bunad?

Her fikk alle tilbudet, men de får ikke penger som kompensasjon om de ikke vil ha bunad.

Sølv til bunad fikk konfirmanten av besteforeldre. De som ikke hadde bunad fikk annen gave selvsagt. 

Anonymkode: e5b70...e03

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet

Fikk eldste valget om å få bunad? Isåfall tenker jeg at man ikke trenger å kompensere. Dersom guttane aldri får eg valg om bunad derimot, er jeg litt usikker hva som blir rett.

kan evt høre med guttene ettehvert hvordan de føler det dersom lillesøster får bunad verdt mer🤷🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Tenker man Bøe gi samme sum ja. Er tanken bunad til jenta er det 30tusen som bør være gave.

Anonymkode: 61c12...74f

• Liker 8
Skrevet

Ja det synes jeg guttene bør få😊 

ellers burde ikke jenta få budnad, men samme sum som dress og gave, og eventuelt kjøpe budnad selv om ønske om budnad er der 😊

• Liker 7
Skrevet

Syns absolutt de bør få samme sum.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine får ikke det. Jenta får bunad, guttene fikk dress. 

Jenta får ikke annet pentøy av oss etter bunaden. Guttene har fått en til to dresser i året. 

Anonymkode: 6635e...4a8

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kanskje litt motstrøms mennheg skjønner faktisk ikke helt hvorfor det på død og liv må være likt mellom søsken.

Jeg har en helbror som er fire år eldre enn meg og to halvsøsken som er 13 og 15 år yngre enn meg. De to yngste fikk begge bunad, hverken jeg eller bror fikk bunad eller engang pengegaver, vi fikk selskapet, bror fikk en helt standard dress fra dressmann, jeg fikk en kjole fra Cubus.

Ulike konfirmanter har ulike ønsker og økonomien endrer seg gjerne med åra, det burde en evne å lære barna innen de er konfirmanter.

Anonymkode: 1a82c...17c

• Liker 22
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville ikke jeg gjort. En bunad har du for livet (forhåpentligvis), penger sløses bort (særlig i den alderen). Om de får lyst på bunad senere i livet kan dere sponse. Alt er ikke rettferdig her i livet, og alt kan ikke måles i kroner og ører. 

Anonymkode: 5f760...172

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er kanskje litt motstrøms mennheg skjønner faktisk ikke helt hvorfor det på død og liv må være likt mellom søsken.

Jeg har en helbror som er fire år eldre enn meg og to halvsøsken som er 13 og 15 år yngre enn meg. De to yngste fikk begge bunad, hverken jeg eller bror fikk bunad eller engang pengegaver, vi fikk selskapet, bror fikk en helt standard dress fra dressmann, jeg fikk en kjole fra Cubus.

Ulike konfirmanter har ulike ønsker og økonomien endrer seg gjerne med åra, det burde en evne å lære barna innen de er konfirmanter.

Anonymkode: 1a82c...17c

Hos oss er det ikke nødvendigvis likt mellom søsken. Alle har fått det de har behov for, når de har hatt behov for det. Om en får en gave til 5000 kr, er det sikkert en av de andres tur en annen gang. Sikkert litt lettere hos oss, da det er så stor aldersforskjell mellom søknene. Jeg fikk to gutter først. De har ikke fått noe tilbud om bunad. Like greit, siden de har vokst enormt etter konfirmasjonen. Når eldste sto til konfirmasjon, var vi i en helt annen økonomisk situasjon. Jenta vil få, når det er hennes tur, men hun skal ikke stå på 5 år enda og begge guttene er voksne innen den tid. Uansett hvordan man snur og vender på det, lønner det seg å være yngst. Det betyr ikke at guttene har lidd noen nød. 

Vi har et barn med hjelpebehov og som kommer til å ha det resten av livet. Det drypper ganske mange kroner dit i løpet av et år. Slår man sammen summene over flere år, så er nok det mye mer, enn hva bunaden til lillesøster er verdt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at forskjellene stortsett jevner seg ut over tid.

Om begge har fått tilbud om bunad, ser jeg ihvertfall ingen grunn til at den ene skal få penger. Tilbudet er bunad, og dersom man takker nei, er det ikke noe annet tilbud.

Anonymkode: b485d...2a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jenta får bunad til konfirmasjon, gutten får tilbud om bunad når han er ferdig å vokse.

Anonymkode: 64551...772

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg mener man skal kompenseres likt, altså hvis jente får bunad til 40.000kr og gutt får dress til 10.000, da skal gutten få 30.000kr. Likt skal være likt. Oppskrift til dårlig forhold mellom barna om noe annet ikke blir praktisert. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I alle fall ikke påvirke guttene til å kaste bort gaven på en bunad. Menn med bunad ser jo ut som en hagenisse.

Anonymkode: 950a3...fcc

Skrevet

Jeg tenker ikke å kompensere, men om gutta vil ha budnad senere i livet blir det å dra frem penger. 

For å være ærlig har gutta uansett vært betydelig dyrere barn å ha enn jenta så langt, så at hun fikk budnad er kanskje ikke så urimelig. 😅

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker man bør gi samme tilbud til begge. Enten bunad eller penger. Ganske urettferdig hvis jenta får et plagg hun kanskje ikke vil ha, mens gutten får 50k.

Anonymkode: 87506...20d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hos oss er det ikke nødvendigvis likt mellom søsken. Alle har fått det de har behov for, når de har hatt behov for det. Om en får en gave til 5000 kr, er det sikkert en av de andres tur en annen gang. Sikkert litt lettere hos oss, da det er så stor aldersforskjell mellom søknene. Jeg fikk to gutter først. De har ikke fått noe tilbud om bunad. Like greit, siden de har vokst enormt etter konfirmasjonen. Når eldste sto til konfirmasjon, var vi i en helt annen økonomisk situasjon. Jenta vil få, når det er hennes tur, men hun skal ikke stå på 5 år enda og begge guttene er voksne innen den tid. Uansett hvordan man snur og vender på det, lønner det seg å være yngst. Det betyr ikke at guttene har lidd noen nød. 

Vi har et barn med hjelpebehov og som kommer til å ha det resten av livet. Det drypper ganske mange kroner dit i løpet av et år. Slår man sammen summene over flere år, så er nok det mye mer, enn hva bunaden til lillesøster er verdt. 

Dette syntes jeg var en pussig påstand. Tenker du spesifikt ved konfirmasjon eller generelt i oppveksten/livet?

Anonymkode: 6cc60...8e6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi har 4 barn. 3 gutter på 20,13,3 og ei jente på 1 år. 

Dersom jenta vil ha bunad til sin konfirmasjon. Bør da sønnene kompenseres? Eldste fikk dress og 10000. Dersom jenta får bunad er jo det mye mer. Dette er også 15 år frem i tid da vi har stor aldersforskjell på barna. Da er jo eldste 35 år. Hva synes dere er riktig å gjøre? 

Anonymkode: eb7c3...c26

Jeg synes de bør få tilsvarende!

AnonymBruker
Skrevet

Guttene bør få tilsvarende verdi som jentene uavhengig av gave. Hvis bunaden er arvet og sydd inn bør guttene få tilsvarende kostnaden ved å sy inn bunad og evt nye søljer. Hvis bunaden er ny burde de få gave/ pengegave i tilsvarende størrelse. 

Anonymkode: b6fe9...8d2

AnonymBruker
Skrevet

De største barna har også fått flere bursdagsgaver og julegaver enn yngste dattera . Hvordan skal dette kompenseres igjen?? 

jo nemlig ,livet er urettferdig. Prøv å gi nogenlunde likt mellom de to yngste , de var vel ganske jevngamle. Men de skal vel ikke gi penger til de to eldste synes jeg.

har en halvbror, 14 år yngre. Når han var konfirmant så fikk han mer penger enn det jeg gjorde, fordi foreldrene mine hadde bedre råd da enn før. Sånn er det bare.

Anonymkode: 8aafe...8b0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...