Gå til innhold

Tviler oppriktig på barnehagestart, vurderer å ta min ut igjen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er 1 år og 2 måneder. 

Har hatt tilvenning og det går ikke så bra. Han går rundt å utforsker, men vil ha meg i nærheten. Det føles helt forferdelig, tanken på å måtte gå fra han. Han føles altfor liten, og virker egentlig som han har lite utbytte av det. Storesøsteren på 4 år går der.

Pappaen går foreløbig på dagpenger pga permittering, leter etter ny jobb. Vurderer å bare vente med alt, og betale for plassen. Men så har han jo begynt med tilvenning. Jeg vet ikke altså. 

Noen råd? 

Anonymkode: 71c69...124

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lett tatt han ut og betalt for plassen. Jeg er langtidssykemeldt og er på samme vurderingen. Skal ta tilvenning, men dersom jeg er det minste i tvil betaler vi for plassen og holder mini hjemme så lenge jeg går sykemeldt.

Anonymkode: d706c...cd8

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt hatt han hjemme lenger! Om far uansett er hjemme er det jo uhørt å sende et så lite barn i barnehagen. 

Anonymkode: 9ea0c...9b6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men far er vel aktiv arbeidssøker og må kunne stille på ulike jobber på kort varsel?

Anonymkode: e193d...7c6

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har hatt tilvenning og det går ikke så bra. Han går rundt å utforsker, men vil ha meg i nærheten. Det føles helt forferdelig, tanken på å måtte gå fra han. Han føles altfor liten, og virker egentlig som han har lite utbytte av det. Storesøsteren på 4 år går der.

Pappaen går foreløbig på dagpenger pga permittering, leter etter ny jobb. Vurderer å bare vente med alt, og betale for plassen. Men så har han jo begynt med tilvenning. Jeg vet ikke altså. 

Noen råd? 

Anonymkode: 71c69...

Ville heller tatt lang tilvenning. Plutselig må far på jobb? 

Anonymkode: bd898...720

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har prøvd å gå, men han blir så lei seg. Skriker. Fikk bilder og da så han direkte ulykkelig ut. 

De er også veldig raske på at "i morgen kan du prøve å være borte en time". Ønsker overhodet ikke å gå fra han enda. Føles bare så feil.

• Hjerte 3
Skrevet

Da hadde jeg hatt han hjemme, betalt for plassen. Men besøkt bhg 2 timer, 3 ganger i uken mens far er med.

Ta en laaaaang tilvenning. 

• Liker 2
Skrevet

Sånn er det for de fleste, det går seg til og går over. Det ville vel vært fryktelig rart om et så lite barn ikke reagerte litt på at sine primære omsorgspersoner går?! Men litt etter litt skjønner de at det er trygt og gøy.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette. Far må ha mulighet til å søke jobber (på fulltid), delta på tiltak/kurs, og starte på jobb på kort varsel. Dagpenger er ikke ment som en utvidelse av permisjonen. Ville heller tatt lang tilvenning og korte dager. 

Anonymkode: 08520...f3a

• Liker 8
Skrevet (endret)

Skjønner at alternativ vurderes, om det er mulig ❤️🙂 Samtidig er det sånn at i et rom hvor mamma befinner seg, er du alltid førstevalget :nikke: Derfor vil det være samme opplevelse, uansett. 

Den reelle hverdagen viser seg når dere går fra. Da skal det spises, utforskes og soves :nikke:. For de mest sårbare barna med separasjonsangst (utover de som blir påvirket av foreldre som drøyer avskjeder unødig lenge og overfører nervøsitet) så kan en lengre innkjøring være nyttig. 

Så det spørs jo hvor lenge dere kan utsette det uunngåelige ❤️ Siden han er så liten, så er han ikke  avhengig av innkjøring samtidig med andre. Så dere har jo friheten.

Men husk at dette gjerne er en prosess som oppleves verst for foreldrene. De minste kan være såre, men også veldig lette å avlede når det kreves - gitt at mor eller far ikke er et alternativ i øyesynet 🙂❤️

Lykke til :gruppeklem:

Endret av Tradegy
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare ha veldig lang tilvenning? Det er ikke sikkert det blir noe bedre om han er eldre, og at det er slik han er. Bruk heller tiden på å være der kort hver dag, vær med han, etter noen dager kan du bevege deg ut i garderoben og hente noe, så ta en kaffe på benken. Øke avstanden litt og litt. Jeg ville heller gjort det enn å ta han ut. Hvis han utforsker og koser ellers, mens du er der, så er det jo en positiv opplevelse for han i de øyeblikkene. Du kan selv styre tilvenningen. De fleste har foreldrestyrt tilvenning hvor man kan tilrettelegge for barnets behov :) 

Anonymkode: 89cc3...a0b

• Liker 6
Skrevet

Om nav sier at far må 8 uker på jobb kurs hva skal dere gjøre av barnet da? Eller om han plutselig får jobb.

Hvor lenge har han vært i tilvenningen? Noen dager?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at far kan ta en lang tilvenning mens han går på dagpenger. Da har barnet mulighet for å bli trygg i barnehagen før far plutselig må ut i jobb. Å ta han ut av barnehagen gjør jo saken bare verre den dagen pappaen får seg jobb.

Anonymkode: c2f55...4a6

• Liker 10
  • Nyttig 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Noen råd? 

Du tenker pappaen skal passe? For det går ikke. Plutselig får han jobb eller aktivitet, og uteblir han så mister han dagpengene. 

Skal du være hjemme selv så blir det noe annet. Dette er jo å banne i kirken men så små barn har ikke noe i en barnehage å gjøre. De trenger sine primære omsorgspersoner og å fortsette utviklingen av tilknytning til disse enda en stund. Helt naturlig at det river i mammahjertet. Mange må sende de minste i barnehagen, og det er det for de fleste lite å gjøre med. 

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars gutt..Altfor liten for å være i barnehagen....

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei da... så lenge de får en fin tilvenning og en god barnehagen så går får de kjempe fint i barnehagen. Mine vare begge 1 år når de startet i barnehagen. Gikk kjempebra og de stor koste seg

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjør der som føles rett for dere! Vi har valgt å betale for plassen men la datteren vår starte i januar i stedet! Da vil hun nærme seg to år. Vi innså også, litt før sommeren, at vi følte hun fremdeles var for liten til å starte nå. Hun er kjempeaktiv, trygg og sosial, men hun trenger fremdeles den nærheten og tryggheten fra omsorgspersonene sine.

Vi løser det med å ha noen dager hjemme hver fra jobb, pluss en bestemor som kan komme 1-2 dager i uka og passe💛

Anonymkode: e959b...c8b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (14 minutter siden):

Du tenker pappaen skal passe? For det går ikke. Plutselig får han jobb eller aktivitet, og uteblir han så mister han dagpengene. 

Skal du være hjemme selv så blir det noe annet. Dette er jo å banne i kirken men så små barn har ikke noe i en barnehage å gjøre. De trenger sine primære omsorgspersoner og å fortsette utviklingen av tilknytning til disse enda en stund. Helt naturlig at det river i mammahjertet. Mange må sende de minste i barnehagen, og det er det for de fleste lite å gjøre med. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dere kan spare sorgen i det stakkars  mammahjertet deres. 

Anonymkode: 89cc3...a0b

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er MYE bedre for barnet å ha lang tilvenning og korte dager nå, enn å plutselig måtte etterlate barnet i barnehage eller hos dagmamma fordi far får seg jobb. Han må også fylle kravene for å få dagpenger, så han kan ikke bare sitte hjemme med barnet 😬

Det er helt normalt at barna trenger litt tid til å bli vant med å være i barnehagen. Jeg tror ikke det nødvendigvis blir noe lettere å flytte oppstart til neste år, og hva gjør dere om dere sier fra dere barnehageplassen og far plutselig får seg en jobb? Da står dere uten barnehageplass.. 

Anonymkode: e2c6b...f89

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke 7500 kr for kontantstøtte nå? Ville valgt det. Dere får aldri tiden tilbake. 

Anonymkode: 83a0b...5d0

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...