Gå til innhold

Ørepropper som demper støy, anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har prøvd noens hodetelefoner litt, for å høre musikk, ikke for å dempe lyder. Men syntes de var tunge

De nyere, trådløse er ofte bittelitt tyngre enn de eldre modellene. Så kan hende du bør kjøpe en av de eldre modellene. 

Det er veldig vanlig med økt lydsensitivitet pga. bruk av ørepropper, så det er viktig å ta pauser (max bruke i 30-40 min) og kun bruke det i støyende omgivelser. Mange opplever at støydemping gir tinnitusplager, så det er også viktig å være obs på. 

Det er mye sunnere for ørene dine å be sjefen om eget kontor, enn å sitte i åpent landskap med ørepropper. Du har krav på tilrettelegging. 

Anonymkode: a0c1c...48b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Visste ikke at det fantes ulike før nå. Hva er forskjellen på dem?

Leste noe om at man blir enda mer lydsensitiv av å bruke sånt for ofte. Er litt redd for å bli det.

Men i en periode, til jeg føler meg roligere, hadde det vært kjekt.

Noen netter står white noise på, via spotify. Føler jeg sover bedre da. Hvordan funker Loop sleep?

Kanskje det ja. Ihvertfall hjemme, det er der behovet er størst for tiden. Hadde vært fint å se om jeg blir mindre sliten av en kjøpesentertur eller på jobb med hodetelefoner.

Har prøvd noens hodetelefoner litt, for å høre musikk, ikke for å dempe lyder. Men syntes de var tunge og rørte litt på seg da jeg gikk.. Men det finnes vel masse å velge i😊

Anonymkode: fc7e5...81c

Forskjellen er i hvor mye lyd de demper. Noen demper bare 18 dB, så du kan høre samtaler og slikt, men alt blir litt dempet. Quiet demper vel rundt 27 dB, og er i tillegg mykere, så de kan brukes om natten. Man får også noen innlegg til de med minste demping, så de demper opp til 23 dB med disse innleggene. 

Ja, om man bruker ørepropper hele tiden, kan man bli "avhengig" av dem. Litt som at om man har gått lenge med solbriller, føles vanlig dagslys plutselig skarpt når man tar dem av. 

Det finnes fryktelig mye å velge i av også hodetelefoner. Og det er vanskelig å se ut fra nett-reviews hva som passer, spesielt om det hovedsaklig er for å beskytte seg mot lyd man vil ha dem. De fleste reviews tar utgangspunkt i at det er for å høre på musikk. Ulik hodefasong, og ulik sensitivitet til hva som er behagelig og ikke, er vanskelig ta hensyn til. 

Samboeren min elsker sine hodetelefoner, mens jeg opplever at de presser så voldsomt på hodet at jeg får vondt. Mine hodetelefoner presser ikke, og føles perfekt så lenge jeg sitter - men føles ubehagelig løse når jeg går. 

Om hovedpoenget er å prøve å dempe lyd, og dempe følelsen av stress og irritasjon, ville jeg prøvd billigste alternativet først. 

Flare Calmer er billigere enn Loop-ørepluggene, og de igjen er billigere enn støykansellerende ørepropper/hodetelefoner. 

Anonymkode: 82b5f...955

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Visste ikke at det fantes ulike før nå. Hva er forskjellen på dem?

Leste noe om at man blir enda mer lydsensitiv av å bruke sånt for ofte. Er litt redd for å bli det.

Men i en periode, til jeg føler meg roligere, hadde det vært kjekt.

Noen netter står white noise på, via spotify. Føler jeg sover bedre da. Hvordan funker Loop sleep?

Kanskje det ja. Ihvertfall hjemme, det er der behovet er størst for tiden. Hadde vært fint å se om jeg blir mindre sliten av en kjøpesentertur eller på jobb med hodetelefoner.

Har prøvd noens hodetelefoner litt, for å høre musikk, ikke for å dempe lyder. Men syntes de var tunge og rørte litt på seg da jeg gikk.. Men det finnes vel masse å velge i😊

Anonymkode: fc7e5...81c

Det er litt forskjellig dempning på dem, det står på nettsiden deres😊

Ja det kanskje man blir, men jg bruker de hele tiden fra før av så forskjellen blir vel det samme🙈

Sleep blokkerer ut nesten all lyd, men jeg hører alarmen på telefonen. De er gummi og helt myke, så de funker å sove med. Jeg sover dårlig fordi jeg våkner fort av lyder, men med sleep sover jeg hele natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...