Gå til innhold

Ørepropper som demper støy, anbefalinger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har adhd og er bl.a. er sensitiv for lyder. Skulle gjerne hatt støydempende ørepropper.

Ønsker å høre at folk snakker, men dempe sutring, barnehyl og bråk, samt samtaler mellom andre som foregår i naborommet f.eks. Noen ganger er det veldig vanskelig å konsentrere seg på jobb f.eks.

Man bør ikke bruke slike ørepropper for ofte, hvor ofte er for ofte?

Selve proppene må ikke være for store. Slet med et par jeg kjøpte for å høre musikk, fikk de ikke ordentlig på plass pga for stor str. De datt ut i hytt og pine.

Har ikke lyst til å betale all verdens for dette. Vil teste ut om det er til hjelp, og trenger bare noen som er gode nok. Trenger ikke å være fancy bose etc.

Maks 1000kr, men helst så billig, men brukbare, som mulig. Må helst kunne kjøpes på expert eller elkjøp.

Anonymkode: fc7e5...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bose QC serien er bra. Du får de eldre modellene rimelig på Finn.

Anonymkode: 5528b...455

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte Loop Experience, og bruker disse på kjøpesentre og hjemme ved behov (når huset er fullt av unger). Alt blir dempet, men hører det jeg må høre. Fungerer godt for meg som er lydsensitiv.

Anonymkode: 0fc13...15c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du ørepropper med aktiv støykansellering? Og ikke type skum-propper som kun stenger lyd? 

Jeg har Jabra Active, og er veldig fornøyd med dem. Om det er av typen med aktiv støykansellering du mener. Aktiv støykansellering betyr at de hele tiden sender lydbølger inn i øret ditt, og ja, det kan være negativt om du har dem i for mye. 

Jeg har også adhd (og aspergers), og bruker mye propper for å ikke bli sprø. Men jeg bruker sjelden typen med aktiv støykansellering. 

Jeg sliter med at alt som blokkerer øregangen, forsterker interne lydre så mye at de blir til større plage enn støyen jeg prøver beskytte meg mot (om det er snakk om hverdagsstøy som samtaler rundt meg, trafikk, osv). Dvs, min egen puls, pust, skritt høres kjempehøy ut. For ikke å snakke om stemmen min, som dundrer i hodet mitt når jeg prater, og min egen tygging. 

Jeg har Loop Experience til høre-samtaler-men-litt-dempet, og Loop Quiet til soving. Men disse fungerer altså dårlig for meg i sammenhenger hvor jeg må prate, tygge, gå, osv, pga de interne lydene, som nevnt over.

Det som hjelper meg mest, er Flare Calmer. De er laget nettopp for lydsensitivet. De er hule, så de blokkerer ikke øregangen. De demper ikke mer enn 5-10 dB, og er ikke laget for å dempe lyd. Det de heller gjør, er å forme ørekanalen, slik at de filtrerer ut de mest plagsomme frekvensene, som flest lydsensitive reagerer på. 

De hjelper meg noe voldsomt. Jeg merker ikke noe forskjell når jeg putter dem i. Men OI for en forskjell når jeg tar dem ut. Jeg føler meg MYE roligere i hverdagen, og det har også mannen in kommentert. Jeg har dem på hele tiden når ungene er hjemme, og som regel når jeg er ute av huset. Er stort sett bare når jeg er alene jeg ikke bruker dem. 

Anonymkode: 82b5f...955

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Loop engage, men klarer ikke bruke de. De tetter jo øret helt, så min egen stemme og tygging høres ti ganger høyere ut, og jeg blir svimmel dersom jeg bruker de når jeg er i bevegelse. Pluss er at de demper lyder utenfra godt, samtidig som det går veldig bra å høre den du snakker med.

Jeg har også Flare Calmer. De er ikke like tette som Loop, og går dermed bra å bruke når jeg spiser/beveger meg. Til gjengjeld merker jeg ingen forskjell på lydnivået. I følge produsenten er det meningen, og proppene skal virke likevel så fremt man bruker de sammenhengende over tid. Jeg klarer dog ikke ha noe i ørene lenge - har trange øreganger og er oversensitiv på taktil stimuli også.

Så… enn så lenge har jeg ikke funnet noe som funker 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 604d7...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har Loop engage, men klarer ikke bruke de. De tetter jo øret helt, så min egen stemme og tygging høres ti ganger høyere ut, og jeg blir svimmel dersom jeg bruker de når jeg er i bevegelse. Pluss er at de demper lyder utenfra godt, samtidig som det går veldig bra å høre den du snakker med.

Jeg har også Flare Calmer. De er ikke like tette som Loop, og går dermed bra å bruke når jeg spiser/beveger meg. Til gjengjeld merker jeg ingen forskjell på lydnivået. I følge produsenten er det meningen, og proppene skal virke likevel så fremt man bruker de sammenhengende over tid. Jeg klarer dog ikke ha noe i ørene lenge - har trange øreganger og er oversensitiv på taktil stimuli også.

Har du prøvd Soft-versjonen av Flare Calmer? De er ganske nye, og skal være laget nettopp med tanke på de som sliter med at det føles plagsomt med noe i øret. Jeg har ikke prøvd dem selv, for de vanlige går ok for meg selv når jeg bruker dem 16 timer i strekk, men jeg vurderer å bestille et par og prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også legge til at jeg også har prøvd headset med aktiv støyreduksjon for å slippe å ha noe inni øregangene, men de skaper et slags vakuum/trykk som jeg heller ikke takler. Hadde jeg kun vært sensitiv for lyd hadde noen av disse tre sikkert fungert bra, men når jeg ikke tåler berøring/fysisk ubehag heller så funker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd Soft-versjonen av Flare Calmer? De er ganske nye, og skal være laget nettopp med tanke på de som sliter med at det føles plagsomt med noe i øret. Jeg har ikke prøvd dem selv, for de vanlige går ok for meg selv når jeg bruker dem 16 timer i strekk, men jeg vurderer å bestille et par og prøve. 

Ja, det er soft jeg har. Har også den minste størrelsen, men kjenner konstant det presset inni øregangen og takler det ikke. Med for eksempel litt ubehagelige klær så kan jeg tolerere det, og til og med venne meg til det utover dagen, men når det er inni ørene har jeg ikke sjangs. Kjøpte den fra Flare som heter kids også, men den var identisk med soft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Bose som har «silent” funksjon. Om jeg ikke orker å bruke de, så har jeg barnslige ørepropper i voks fra apoteket. De er litt store for meg, så jeg har halvert de. De er enkle i bruk, og jeg har de alltid i vesken. 

jeg har tourette og er svært sensitiv for lyd

Anonymkode: f2598...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker iPhone ville jeg ha vurdert AirPods. Jeg ser at de er utenfor budsjettet men om du kan strekke dette tror jeg dette kan gi deg en del funksjonalitet du vil like. I høst kommer de og med adaptiv støydemping som følger med på om du for eks snakker og da slipper de tale igjennom ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det er soft jeg har. Har også den minste størrelsen, men kjenner konstant det presset inni øregangen og takler det ikke. Med for eksempel litt ubehagelige klær så kan jeg tolerere det, og til og med venne meg til det utover dagen, men når det er inni ørene har jeg ikke sjangs. Kjøpte den fra Flare som heter kids også, men den var identisk med soft.

Ah, ja, skjønner, jeg sliter også veldig med taktil stimuli, og har også slitt med å finne noe som er behagelig nok til å bruke. Brukte noen uker på å venne meg til å sove med calmer, men andre ting har jeg måttet gi opp. Jeg karer ikke gå med over-ear-headset, det friker meg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Om du reagerer på trykk i øret så anbefaler jeg å få støpt. 

Jeg har begge deler :) 

Anonymkode: b297f...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har Loop engage, men klarer ikke bruke de. De tetter jo øret helt, så min egen stemme og tygging høres ti ganger høyere ut, og jeg blir svimmel dersom jeg bruker de når jeg er i bevegelse.

Det høres jo ikke bra ut. Tror jeg må tenke meg om et par ganger før jeg kjøper øreplugger. Liker egentlig ikke å ha noe i ørene, hører aldri musikk med øreplugger f.eks.

Å høre meg selv snakke, tygge osv. sånn går ikke.

Men jeg er stressa og sliten for tida. Blir irritert og sint av lyder jeg egentlig ikke synes er så ille til vanlig. Eller, jeg synes endel av lyder er ille, men får til å skjule irritasjon. Det er vanskeligere nå, så cluet er kanskje heller å prøve å stresse ned på et vis. Ta bedre vare på meg selv. Blir skikkelig oppkava av stress, det varer lenge etter at jeg burde roa ned fordi det jeg stressa for er over... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Bose QC og var ganske fornøyd med både lyd og støydemping. Etter 6 måneder sluttet den ene å lade. Leverte de til service for en drøy måned siden. Fikk beskjed om at dette var et helt vanlig problem. Fikk også beskjed om at jeg kunne forvente flere måneders ventetid på at de skulle fikse problemet, og at de ikke ga informasjon under veis. Dette stemmer helt med min opplevelse. Ett av de mest bortkastede kjøpene jeg har gjort i mitt liv...

Anonymkode: 9e089...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alle i loopserien, bruker engage og experience om hverandre, og sleep hver natt, jeg er avhengig av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd  to ulike fra loop, og de er ok (jeg ble skuffet) så jeg syns disse er mye bedre:
Fra earpeace-ep10x
Vil du ha noe ennå bedre sjekk ut alternativene fra hantek audio, noe dyrere men da er de tilpasset deg og dine ører.. 

Anonymkode: 56ae5...04c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Liker egentlig ikke å ha noe i ørene, hører aldri musikk med øreplugger f.eks.

Å høre meg selv snakke, tygge osv. sånn går ikke.

Bruk heller hodetelefoner med støydemping. Så slipper du dette. Bose og Sony er topp. 

Anonymkode: a0c1c...48b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olive_North skrev (9 minutter siden):

Jeg har alle i loopserien, bruker engage og experience om hverandre, og sleep hver natt, jeg er avhengig av dem. 

Visste ikke at det fantes ulike før nå. Hva er forskjellen på dem?

Leste noe om at man blir enda mer lydsensitiv av å bruke sånt for ofte. Er litt redd for å bli det.

Men i en periode, til jeg føler meg roligere, hadde det vært kjekt.

Noen netter står white noise på, via spotify. Føler jeg sover bedre da. Hvordan funker Loop sleep?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruk heller hodetelefoner med støydemping. Så slipper du dette. Bose og Sony er topp. 

Anonymkode: a0c1c...48b

Kanskje det ja. Ihvertfall hjemme, det er der behovet er størst for tiden. Hadde vært fint å se om jeg blir mindre sliten av en kjøpesentertur eller på jobb med hodetelefoner.

Har prøvd noens hodetelefoner litt, for å høre musikk, ikke for å dempe lyder. Men syntes de var tunge og rørte litt på seg da jeg gikk.. Men det finnes vel masse å velge i😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...