Flovef Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 (endret) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wALQ91/tenaaring-tatt-for-overfallsvoldtekt-blir-ikke-fengslet Jeg blir så lei meg over at norske kvinner blir så pisset på i dette landet når det gjelder seksuell vold. De vet han kommer til å gjøre det igjen, men han slipper straff gjentatte ganger. Neste jente denne gutten angriper kunne vært spart angrepet om myndighetene tok grep. Edit: tenk på signalet dette sender ut. Andre unge psykopater som får med seg dette vet at det eneste som skjer om de voldtar som de vil er at de må holde seg innendørs på dagtid Endret 9. august 2023 av Flovef 3 1 4
Example Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 Da jeg leste dette ble jeg så utrolig provosert. Hvorfor kan ikke Norge klare å skjerme offentligheten for åpenbart farlige mennesker? Helt horribelt håndtert. 8 1
Flovef Skrevet 9. august 2023 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2023 34 minutter siden, Example said: Da jeg leste dette ble jeg så utrolig provosert. Hvorfor kan ikke Norge klare å skjerme offentligheten for åpenbart farlige mennesker? Helt horribelt håndtert. Ikke sant! Det gir meg følelsen av å leve i et annet århundre når friheten blir fratatt oss på den måten, det er rett og slett fritt vilt for å voldta 3
Sessan_ Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 Jeg er helt enig i at denne saken er provoserende. Men her blander du begreper. Denne personen har ikke «sluppet straff». Straffen er ikke utmålt enda, da hendelsene nettopp har skjedd. Først må de etterforskes, det må tas ut tiltale, saken må opp i domstolen, og så utmåles straff hvis han blir erklært skyldig. Dette tar mange måneder. Det personen slipper er varetektsfengsling i den innledende fasen av etterforskningen. Varetekt gjøres gjerne for å unngå bevisforspillelse, der man mener det er gjentakelsesfare eller der man mener det er avgjørende for den allmenne rettsoppfatningen. De to siste punktene her mener jeg klart teller for varetektsfengsling i dette tilfellet. Så jeg holder med deg i at han burde blitt i varetekt. Men det er ikke riktig å si at han «slipper straff». For varetekt regnes først som en del av straffen om man blir dømt. 10 1
herzeleid Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 Det høres jo helt vilt ut, og som en her har gått for langt i å "beskytte" mindreårige mot fengsling. Det er bra vi tar barn/mindreåriges rettsvern på alvor og ikke får "amerikanske tilstander", men det kan virke som vi rett og slett snubler når mindreårige begår eller er siktet for grove lovbrudd og sliter med å forholde oss til det. 1 1
Flovef Skrevet 10. august 2023 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2023 19 hours ago, Sessan_ said: Jeg er helt enig i at denne saken er provoserende. Men her blander du begreper. Denne personen har ikke «sluppet straff». Straffen er ikke utmålt enda, da hendelsene nettopp har skjedd. Først må de etterforskes, det må tas ut tiltale, saken må opp i domstolen, og så utmåles straff hvis han blir erklært skyldig. Dette tar mange måneder. Det personen slipper er varetektsfengsling i den innledende fasen av etterforskningen. Varetekt gjøres gjerne for å unngå bevisforspillelse, der man mener det er gjentakelsesfare eller der man mener det er avgjørende for den allmenne rettsoppfatningen. De to siste punktene her mener jeg klart teller for varetektsfengsling i dette tilfellet. Så jeg holder med deg i at han burde blitt i varetekt. Men det er ikke riktig å si at han «slipper straff». For varetekt regnes først som en del av straffen om man blir dømt. Den har ikke nettopp skjedd, han har blitt tatt for overfallsvoldtekt tidligere også
Mt3 Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 Flovef skrev (6 minutter siden): Den har ikke nettopp skjedd, han har blitt tatt for overfallsvoldtekt tidligere også Ja, men det er fortsatt kun varetektsfengsling det er snakk om i dette stykket. Ikke om han senere vil bli dømt til samfunnstjeneste el, han er jo mindreårig så det er jo uansett ikke snakk om at de kan dømme han til vanlig fengselsstraff. Som påpekt i stykket så er det langt strengere krav til å varetektsfengsle mindreårige, det ergrer nok både retten, politiet og overfalte i dette tilfellet, og ikke bare oss som tilfeldigvis leser saken.
ThereGoesBob Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 Det er vel noe riv ruskende galt med rettsapparatet i dette landet men sånn er det vel i de fleste demokratier.
Gjest T-AA Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 Man kan gjerne begynne å sette forbrytere over 15 år i fengsel. Det er ugjerningen som sanksjoneres, ikke personen. Er du gammel nok til å gjøre forbrytelsen så er du gammel nok til å sone.
Neix4 Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 Varetekt er ikke straff. Man anses som uskyldig til man er dømt. Han er underlagt husarrest og bor sannsynligvis med to andre voksne (foreldre). Dersom han ikke forholder seg til det blir han jo fengslet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå