Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en dame i 20 årene og lurer bare på hvordan dere andre som jobber med mennesker i serviceyrker klarer å "kaste fra dere" stygge ting som kunder sier. Jeg liker egentlig jobben min kjempegodt. Stortrives og har blitt ganske flink i jobben. Har kjempetrivelige kollegaer som skryter av meg og liker meg. De aller fleste kundene er hyggelige, men det hender at det kommer inn noen som virker som de bare har lyst til å ødelegge livsgnisten min. Av og til hender det at de hyggelige kundene også blir veldig utrivelige hvis det oppstår et problem, selv om det er noe som er enkelt å fikse. Blir så lei av å føle at kundene (de fleste er stamkunder i 40-60 årene) ser så ned på meg og er så frekke. 

Spesielt hvis jeg har en litt dårlig dag så føles det nesten ut som om de vet det, og bare vil gjøre den enda mer sur. I dag har jeg fått sovet bare 2 t i natt og er kjempesliten. I tillegg har jeg litt problemer med hodepine og i dag kom det innom en stamkunde som bruker å være så hyggelig. Men i dag var hun skikkelig bestemt og frekk i måten hun snakket til meg. Jeg følte det var nesten som om hun ventet på at jeg skulle gjøre noe feil så hun kunne prøve å irettesette meg eller noe slikt.

Anonymkode: debf2...e8b

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja man må bare få litt tykkere hud. Jeg jobber i helsevesenet og opplever det samme. Kundene som kommer inn hos deg har også sin bagasje og evt dårlig dag. Ektefellen kan ha dødd dagen før. Noen har dårlig tid, litt angst eller mentale lidelser du ikke vet om. Og man må bare tåle å møte alle typer folk og ikke ta det personlig. Du er på jobb, du må huske på at du er den profesjonelle i den relasjonen du står i. Det er ikke det samme som om du skulle forholde deg til en medelev eller en du møter på fest. Men selvfølgelig, truende atferd skal man ikke finne seg i. 

Anonymkode: c4469...72e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i matbutikk og vet hvordan det er. Jeg pleier bare å stirre dem inn i øynene 😂 .Gi dem silent treatment. 

Anonymkode: 4e322...976

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i helsevesenet i 20 år, har faktisk aldri latt noe av det gå inn på meg. Blitt kalt det meste, får daglig kjeft for noe som verken er min skyld eller noe jeg kan gjøre noe med. Er så vant med det nå at det går inn det ene øret og ut det andre. Pleier ofte å le av det etterpå. Dette er oppegående voksne folk. Har de en diagnose som kan forklare oppførselen deres vet jeg som regel om det pga jobben min. 

Man må bare rett og slett overse det og legge det fra seg før man drar hjem fra jobb. Enkelte eier bare ikke skamvett, sånn vil det alltid være. Noen takler virkelig ikke å ikke få det som de vil. 

Anonymkode: 1f4c0...dbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke lengre, men generelt sett så bare ser jeg på folk som om de er de kjedeligste i verden. 

Har tidligere blitt mobbet mye og latt det gå inn på meg, men nå har jeg blitt så apatisk rundt nye slike mennesker at jeg bare "gjesper" av dem. 

Det har hendt at det glipper ut noe sånt som "så utrolig kjedelig det må være å leve så bittert og kjipt" uten at jeg ser de i øynene (orker ikke provosere til drama).

Anonymkode: 06a82...f4c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva slags jobb har du ts? Jeg jobbet i bank før, da det var filialer som tok imot kunder. Og det var så utrolig mange slemme folk! Jeg er dsv ikke så sterk psykisk så jeg knakk ofte sammen, begynte å gråte foran kunder og sånn. Da ble de ofte enda mer aggressive. Min sjef sa ofte til de: "Hvis ikke du tar deg sammen og oppfører deg, så vil jeg ikke hjelpe deg. Og du snakker ikke sånn til mine ansatte." Kan det hjelpe om du får inn en leder, hvis kunden er veldig ufin? Ofte roer folk seg ned da, er min erfaring.

Vi hadde også en logg der vi førte inn hva som ble gjort på hver kunde. Hvis de var veldig frekke skrev vi inn det og. Med de aller verste så sa jeg følgende dersom de kom i min skranke: "Jeg ser du var ufin mot meg og sa jeg burde skytes 2/2 kl 15:03. Den slags oppførsel finner jeg meg ikke i, så du skal få snakke med en kollega. Så håper jeg du ikke kommer med flere ufine kommentarer i dag. Da vil du bli anmeldt." Var utrolig gøy å se hvor flaue folk ble da de ble konfrontert med oppførselen sin. 

Folk er jo helt gærne, jeg tviler ikke på at det er like ille for dere som jobber i butikker og pr tlf med kunder også i dag! Tenker alltid på det når jeg skal handle et sted, og jeg er alltid hyggelig med de ansatte ❤️ 

Anonymkode: 7553e...572

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Du trenger ikke å ta det personlig, fordi andre menneskers frustrasjon handler ikke om deg. Det sier bare noe om dem. Du kan øve på å minne deg på dette når du kjenner deg såret av slike hendelser. Minn deg også på hva som er viktig for deg, og det er neppe hva vilt fremmede mennesker måtte lire av seg på en dårlig dag.

Anonymkode: 8590b...b3b

• Liker 2
Skrevet

Ikke ta alt personlig er første råd, det at en kunde er ufin sier noe om kunden og deres greier, ikke deg. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke å ta det personlig, fordi andre menneskers frustrasjon handler ikke om deg. Det sier bare noe om dem. Du kan øve på å minne deg på dette når du kjenner deg såret av slike hendelser. Minn deg også på hva som er viktig for deg, og det er neppe hva vilt fremmede mennesker måtte lire av seg på en dårlig dag.

Anonymkode: 8590b...b3b

Er enig, men så er det sånn at noen er mer sårbare enn andre. Når man får høre at man burde vært skutt / abortert / at man er så stygg at man burde kastes på dynga +++ over mange år så gjør det noe med psyken. Jeg ble overfalt av en gæren kunde utenfor jobben som sa han skulle drepe meg pga han fikk avslag på et boliglån. Selv om det er 10 år siden så er jeg livredd menn. Husker hvor skremmende det var. Heldigvis var det masse folk der og politi i nærheten så de fikk tatt han. Men jeg kommer aldri over det, og håper han blir påkjørt av en buss og skadet for livet. 

De fleste frekke kunder blir heldigvis ikke voldelige, men det er mange gale folk der ute, så man vet aldri. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Hvis de bare ikke er hyggelige så gjør jeg bare jobben min og ignorerer deres oppførsel. Hvis de blir ordentlig stygge og begynner å kalle meg for ting så sier jeg noe som "jeg vil ikke hjelpe deg før du roer deg ned/du snakker ikke sånn til meg. Det aksepteres ikke" og så fjerner jeg meg fra situasjonen. Jeg er ikke redd lenger for konfrontasjoner, men når de oppstår så kjenner jeg fint på litt adrenalin og det er jo ubehagelig.  Men man må ha litt integritet. Og etterhvert lærer du å lese mennesker og hvordan du skal håndtere de. 

Anonymkode: d8d71...ef8

Skrevet

Kill them with kindness! Jeg jobber på apotek og kommer borti mye forskjellig, både sure kunder uten og med god grunn. Mine taktikker når oppførsel begynner å eskalere er:

- gjenta rolig og bestemt mitt budskap

- møte med følelser og forståelse "jeg skjønner at blablabla", "uff, det var kjedelig å høre... men", "jeg skulle veldig gjerne ha hjulpet deg, men"

- når de begynner å komme med stikk/kommentarer (eller edder og galle), stopp med en gang og ikke la samtalen utvikle seg. Skift tema, eller avslutt kommunikasjon. Ignorering kan fungere, bare gjør jobben og ikke si noe utover det nødvendige.

- avslutt alltid med en hyggelig hilsen, "jeg ønsker deg en god dag" feks er en setning jeg bruker ofte etter en utrivelig kunde. Det gjør noe med min følelse etter kunden har gått, jeg føler meg mindre "shitty". 

- kunden har ikke alltid rett. Noen ganger er oppførselen så uakseptabel at de kan få beskjed om det. "Jeg prøver å hjelpe deg så godt jeg kan, men jeg aksepterer ikke at du snakker til meg på denne måten".

Kundeservice kan være tøft, men er også utrolig givende. Du må bare finne noen triks du bruker, så blir du mer hardhudet!

Anonymkode: 08355...3de

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det blir, dessverre "enklere" etterhvert å få "steinansikt", at man må blokkere ut kritikken så lenge man gjør sitt beste.

Har hatt to opplevelser ifra kunder der hvor folk som har spurt meg om jeg er blind når jeg ikke ser èn liten ting, er stressa og er alene på jobb med fem og seks forskjellige oppgaver pluss holde det ryddig for hundre personer som servitør og av-og-til rekker jeg ikke alltid å vaske bordene før nye gjester setter seg der, men heldigvis er de fleste tålmodige og hyggelige når de ser at jeg prøver så godt jeg kan.

Endret av Intervence
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 19.54):

Er en dame i 20 årene og lurer bare på hvordan dere andre som jobber med mennesker i serviceyrker klarer å "kaste fra dere" stygge ting som kunder sier. Jeg liker egentlig jobben min kjempegodt. Stortrives og har blitt ganske flink i jobben. Har kjempetrivelige kollegaer som skryter av meg og liker meg. De aller fleste kundene er hyggelige, men det hender at det kommer inn noen som virker som de bare har lyst til å ødelegge livsgnisten min. Av og til hender det at de hyggelige kundene også blir veldig utrivelige hvis det oppstår et problem, selv om det er noe som er enkelt å fikse. Blir så lei av å føle at kundene (de fleste er stamkunder i 40-60 årene) ser så ned på meg og er så frekke. 

Spesielt hvis jeg har en litt dårlig dag så føles det nesten ut som om de vet det, og bare vil gjøre den enda mer sur. I dag har jeg fått sovet bare 2 t i natt og er kjempesliten. I tillegg har jeg litt problemer med hodepine og i dag kom det innom en stamkunde som bruker å være så hyggelig. Men i dag var hun skikkelig bestemt og frekk i måten hun snakket til meg. Jeg følte det var nesten som om hun ventet på at jeg skulle gjøre noe feil så hun kunne prøve å irettesette meg eller noe slikt.

Anonymkode: debf2...e8b

Jeg tenker at de har noe de sliter med i livet. Mumig kranglet med partneren rett før de gikk hjemmefra. Så jeg gjorde sport i å få de i humør igjen. Av og til hvis det har seg, så et spm om de har en travel dag eller om de har hatt mye å gjøre. Så snur de fort. Har jeg sovet 2timer og merker folk skal ta meg, da sier jeg, beklager, er visst litt surtete i dag. Ble visst ikke mer enn to timer på øyet i natt. Da senker de fleste guarden

Hvorfor folk er sure når de skal klage på en vare, jar jeg også alltid lurt på. Noen er jo direkte forbanna. Så sinna at de ikke engang klarer å si hva som er feil. Da er jeg tydelig og streng, ikke ufin. Men da kan jeg feks si, tydelig jeg skjønner det er trasig for deg. Men jeg kan ikke hjelpe deg før du roer ned to hakk og forklater problemet på en ordentlig måte. Jeg er for å hjelpe deg. Det fungerer stort sett. 

Men jeg har selv opplevd å komme med reklamasjoner andre steder, er høflig, og  blir møtt ufint av den ansatte. Så mulig derfor folk er så sinna. 

Iallefall hvis du tenker at du kan gjøre dagen deres litt bedre enn den var når de kom. Og klarer det. Er det jo veldig gøy, også får du ekstea gide kunder fordi du bryr deg om dem

Anonymkode: 1729f...b9c

• Nyttig 1
Skrevet

Har lært at det det er faktisk mange som har et tonefall og stemme som de ikke kan noe for. Og faktisk endel som rett og slett ikke forstår at andre reagerer på det de sier. Kan være oppdragelse,opplevelser og bagasje. 

Så prøver helst å høre hva de faktisk sier.

Men ja unngår jobber hvor man må sette grenser for andre, for liker ikke å stå å diskutere med sta og dumme folk. 

Anonymkode: ddfc3...c40

Skrevet

Jeg jobber selv i butikk, pleier å svare godt for meg om noen er frekke :) Da rødmer de raskt..

"Du må lære å oppføre deg når du er ute blant mennesker"

"Du, få deg litt sosiale evner da!"

"Deg trenger vi ikke som kunde, gå et annet sted du"

Har mange gode på lager som setter alle ut av spill....jeg godtar INGENTING lenger :D Elsker de som klager på prisene, men enda skal de kjøpe....😂

Anonymkode: e22b7...1dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva slags jobb har du ts? Jeg jobbet i bank før, da det var filialer som tok imot kunder. Og det var så utrolig mange slemme folk! Jeg er dsv ikke så sterk psykisk så jeg knakk ofte sammen, begynte å gråte foran kunder og sånn. Da ble de ofte enda mer aggressive. Min sjef sa ofte til de: "Hvis ikke du tar deg sammen og oppfører deg, så vil jeg ikke hjelpe deg. Og du snakker ikke sånn til mine ansatte." Kan det hjelpe om du får inn en leder, hvis kunden er veldig ufin? Ofte roer folk seg ned da, er min erfaring.

Vi hadde også en logg der vi førte inn hva som ble gjort på hver kunde. Hvis de var veldig frekke skrev vi inn det og. Med de aller verste så sa jeg følgende dersom de kom i min skranke: "Jeg ser du var ufin mot meg og sa jeg burde skytes 2/2 kl 15:03. Den slags oppførsel finner jeg meg ikke i, så du skal få snakke med en kollega. Så håper jeg du ikke kommer med flere ufine kommentarer i dag. Da vil du bli anmeldt." Var utrolig gøy å se hvor flaue folk ble da de ble konfrontert med oppførselen sin. 

Folk er jo helt gærne, jeg tviler ikke på at det er like ille for dere som jobber i butikker og pr tlf med kunder også i dag! Tenker alltid på det når jeg skal handle et sted, og jeg er alltid hyggelig med de ansatte ❤️ 

I alle dager! Sa bankkunder til deg at du burde skytes? Hvorfor det? Fordi de ikke fikk lån? 

Skrevet

Etter nesten 20 år i butikk så husker jeg fremdeles mange av de frekke kundene. Aldri klart å ikke ta meg nær av det. Eneste som har fungert for meg er å snakke med kollegaer om det og få det ut. Nå i helse hvor jeg ofte må håndtere totalt urimelige pårørende så er det det samme som gjelder, snakke med kollegaer. Og er det for ille så snakker jeg med leder. Supert for de som klarer å bare bestemme seg for å "ikke ta seg nær av det".... Er misunnelig på dere for at dere har den evnen...

Skrevet

Jeg har jobbet med kundebehandling i 25 år, og kan fremdeles gråte litt når jeg kommer i bilen dersom det har vært noen spesielt frekke… Vi er mennesker vi også, og det er vondt å bli skjelt ut når man prøver å være hjelpsom og høflig så godt det kan gjøres. I teorien vet jeg selvfølgelig at det er den kunden som er frekk og ufin - flertallet er selvfølgelig ikke sånn - men jeg klarer ikke la være å ta meg nær av det. Jeg kan også huske noen fra flere år siden, som en annen skriver over her. 

Anonymkode: 14151...e6a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har jobbet med kundebehandling i 25 år, og kan fremdeles gråte litt når jeg kommer i bilen dersom det har vært noen spesielt frekke… Vi er mennesker vi også, og det er vondt å bli skjelt ut når man prøver å være hjelpsom og høflig så godt det kan gjøres. I teorien vet jeg selvfølgelig at det er den kunden som er frekk og ufin - flertallet er selvfølgelig ikke sånn - men jeg klarer ikke la være å ta meg nær av det. Jeg kan også huske noen fra flere år siden, som en annen skriver over her. 

Anonymkode: 14151...e6a

Etter 25år burde du har lært å ikke ta ting personlig...

Anonymkode: e22b7...1dd

Skrevet
ti10 skrev (33 minutter siden):

I alle dager! Sa bankkunder til deg at du burde skytes? Hvorfor det? Fordi de ikke fikk lån? 

Ja, dessverre var det mange ustabile kunder der som ble helt rabiate til tider. Fikk ofte drapstrusler, og høre stygge ting om utseendet mitt og at jeg burde vært skutt etc. Ofte i forbindelse med at kunder fikk avslag på bil-lån/forbrukslån/boliglån. Og da det endte i et faktisk overfall etter jobb (en kunde som ventet utenfor til jeg hadde stengt filialen og tok kvelertak på meg) så sluttet jeg. Orket ikke det der noe mer. Ene kollegaen min ble klappa til også. Merket at de verste kundene var mest jævlige mot oss damene, men ikke mot mannfolka. 

Så siden jeg har jobbet i kundeservice i mange år har jeg veldig medfølelse med de som jobber med kunder.  Det er mange psykisk ustabile folk der ute, og sikkert mange som ikke har det greit i livet. Uansett så mener jeg det ikke er en unnskyldning for å være truende, frekk og slem mot en ansatt i butikk/strømselskap/bank eller hva det skulle være. 

Som nevnt tidligere så pleier det å funke å få inn en leder som setter de litt på plass, dersom kunden er totalt urimelig. Man skal ikke finne seg i hva som helst. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...