AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Har en jente på 3,5 år som har vært utrolig knyttet til smokken sin. I dag er det akkurat èn måned siden vi innførte smokkeslutt på dagtid, men det er fortsatt et rent mareritt. Bilkjøring har blitt nesten fysisk umulig, for hun slår seg helt vrang. Finner ikke roen, på grensen til hyperaktiv. Biter negler, spiser på fingrene og gnager på leker. Mye gråt. Dagene er ekstremt krevende, både for barnet og for oss. Etter lunsj sliter hun veldig i barnehagen og vi har ved flere tilfeller måtte hente tidligere. Er så rådvill nå, blir det noen gang bedre? Anonymkode: 8916b...8c6 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 Du burde stå i det 💕 Anonymkode: 4ff2d...5fc
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 Gi henne en smokk, men stikk en del hull i den. Da mister hun nok snart lysta på den noe mer. Anonymkode: 824c4...787 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gi henne en smokk, men stikk en del hull i den. Da mister hun nok snart lysta på den noe mer. Anonymkode: 824c4...787 Det fungerer ikke. Hun er fullt klar over at det går an å kjøpe nye. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du burde stå i det 💕 Anonymkode: 4ff2d...5fc Fristende å gi opp, men da føles denne måneden bortkastet. Anonymkode: 8916b...8c6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 Hun vet at du kan kjøpe nye...hva blir det neste hun dikterer hjemme? Du må da stå i det lenge nok. Hun må lære hva nei betyr. Anonymkode: 824c4...787
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 Har dere forsøkt å gjort noe fint av smokkeslutt? Hvis dere har hage kan dere feks grave det ned så det blir et tre. Dere graver smokkene ned sammen, også planter dere et lite tre når hun har lagt seg som dere kan se på sammen når hun står opp. Eller litt som med tannfeen, smokkefeen. Hun legger smokkene i vinduet når hun legger seg, også er det noe fantastisk fint der når hun våkner som smokkefeen har byttet ut smokkene med. Anonymkode: 134bd...96a 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 Hun er såpass stor, og vet jo at sminken er der fortsatt når hun får den på natt. Hun er jo ikke dum Så, dere må fjerne den helt! Hadde dere gjort det i første omgang, hadde nok dette vært over for lenge siden. Men så lende hun vet dere har smokken, vil hun fortsette med denne oppførselen. Det er jo ingen grunn til at hun skal ha den på natt, så riv av plasteret og bli ferdig. Dette er jo mer langsom «tortur» enn noe annet for jenta deres. Anonymkode: 54ced...026 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #8 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er såpass stor, og vet jo at sminken er der fortsatt når hun får den på natt. Hun er jo ikke dum Så, dere må fjerne den helt! Hadde dere gjort det i første omgang, hadde nok dette vært over for lenge siden. Men så lende hun vet dere har smokken, vil hun fortsette med denne oppførselen. Det er jo ingen grunn til at hun skal ha den på natt, så riv av plasteret og bli ferdig. Dette er jo mer langsom «tortur» enn noe annet for jenta deres. Anonymkode: 54ced...026 Smokken (autokorrektur altså…) Anonymkode: 54ced...026
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #9 Skrevet 9. august 2023 Kutt ut smokken helt, dag og natt. Smokken er borte - den kommer ikke tilbake. Anonymkode: a2fd3...98e 4 1
Ulrikke Skrevet 9. august 2023 #10 Skrevet 9. august 2023 Slutt om natta også.... Så kan dere stå i det på en gang... Her bodde smokken i senga fra 1-årsdagen (fikk også i bilen om vi kjørte langt og av til i vogna. Sluttet om natta ved 2 år og 7 mnd. Ja, det er litt stritt, men vi spurte hva hun ønsket seg aller mest, og da sa vi at hun skulle få det når hun hadde sovet uten smokken 7 dager på rad uten å sutre/gråte etter smokken. Krysset av på rutenett så hun hadde oversikten selv, og snakket om det på en hyggelig måte for å minne på. Ta alt på en gang og fjern alt av smokker hjemme. Man kjøper ikke nye smokker til en (frisk!) unge på 3,5 år!
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har dere forsøkt å gjort noe fint av smokkeslutt? Hvis dere har hage kan dere feks grave det ned så det blir et tre. Dere graver smokkene ned sammen, også planter dere et lite tre når hun har lagt seg som dere kan se på sammen når hun står opp. Eller litt som med tannfeen, smokkefeen. Hun legger smokkene i vinduet når hun legger seg, også er det noe fantastisk fint der når hun våkner som smokkefeen har byttet ut smokkene med. Anonymkode: 134bd...96a AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er såpass stor, og vet jo at sminken er der fortsatt når hun får den på natt. Hun er jo ikke dum Så, dere må fjerne den helt! Hadde dere gjort det i første omgang, hadde nok dette vært over for lenge siden. Men så lende hun vet dere har smokken, vil hun fortsette med denne oppførselen. Det er jo ingen grunn til at hun skal ha den på natt, så riv av plasteret og bli ferdig. Dette er jo mer langsom «tortur» enn noe annet for jenta deres. Anonymkode: 54ced...026 Jeg ville gjort begge deler 😊 Inkludert stå i avgjørelsen etterpå. Om det blir fullstendig krise også benytte dere av belønningssystem av noe slag. Type klistremerker av en fe som klistres på et ark eller noe. Skal vi se hvor lenge siden smokkefeen var her og gjorde om smokkene dine til diamanter? 3 dager! Tror du smokkefeen har gjemt noe godt til deg du kan ha med i matpakka i dag? Tenk at du har klart å sove uten smokk i tre dager da! Et eller annet? Anonymkode: dbfc7...413
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 Ungen sluttet med smokk rett før 3 årsdagen sin. Hun fikk 200 kr av en slektning i bursdagsgave. Hun ble overlykkelig og spurte meg om hun kunne bestemme helt selv hva hun skulle kjøpe. Jeg var så tett i pappen at jeg sa ja. Hun kjøpe seg nye smokker for pengene og jeg følte at det ble veldig feil å nekte henne dette da jeg hadde sagt at hun kunne få kjøpe det hun ville ha. Det ble smokkebruk noen måneder før hun selv plutselig fant ut at de var for babyer. Anonymkode: 35cb5...bde 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #13 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ungen sluttet med smokk rett før 3 årsdagen sin. Hun fikk 200 kr av en slektning i bursdagsgave. Hun ble overlykkelig og spurte meg om hun kunne bestemme helt selv hva hun skulle kjøpe. Jeg var så tett i pappen at jeg sa ja. Hun kjøpe seg nye smokker for pengene og jeg følte at det ble veldig feil å nekte henne dette da jeg hadde sagt at hun kunne få kjøpe det hun ville ha. Det ble smokkebruk noen måneder før hun selv plutselig fant ut at de var for babyer. Anonymkode: 35cb5...bde Haha, herlig! Anonymkode: 8916b...8c6 2
Trolltunge Skrevet 9. august 2023 #14 Skrevet 9. august 2023 Kan man ikke levere inn til Kaptein Sabeltann lenger? 😄 Her var gutten veldig på smokken, men var forberedt på å gi den til Kaptein Sabeltann, og at da var han ferdig med smokk. Han puttet den selv oppi kassa, og da har barnet på en måte valgt selv. Gikk veldig fint. Dette er jo mange år siden, men finnes det ikke noe slikt nå?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #15 Skrevet 9. august 2023 Trolltunge skrev (14 minutter siden): Kan man ikke levere inn til Kaptein Sabeltann lenger? 😄 Her var gutten veldig på smokken, men var forberedt på å gi den til Kaptein Sabeltann, og at da var han ferdig med smokk. Han puttet den selv oppi kassa, og da har barnet på en måte valgt selv. Gikk veldig fint. Dette er jo mange år siden, men finnes det ikke noe slikt nå? Joda. Både til ham og til Bjørnis. Anonymkode: fc837...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #16 Skrevet 9. august 2023 Får barna gå med smukken i munnen hele barnehagedagen? I vår barnehage legges smukken i hyllen i garderoben ved ankomst, så får barna den når de skal sove, den legges så på plass i hyllen når de våkner og der ligger den til de blir hentet. Med eldste kuttet vi først på dagtid. Fikk beholde ved bilkjøring og soving. Snakket mye om at hun også måtte slutte med smukk på natten. Hun sa da at hun skulle slutte et spesielt tidspunkt. Når dette tidspunktet kom var det så slutt, uten protest og hun spurte ikke etter smukken etter det. Ble heller ingen problemer ved legging. Anonymkode: 951b3...a2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå