Gå til innhold

Skal begynne med ivf SNART

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har så mange spørsmål om alt mulig, håper noen som er i gamet kan svare 😊

- Jeg har en liten cyste på ene eggstokken, er det å forvente at dette blir veldig smertefullt under stimuleringen? Kanskje noen andre som hatt det samme vet..? 
- Hvor mange dager etter oppstart med medisiner begynner man eventuelt å legge merke til bivirkninger (hvis de kommer)? 
- Er sprøytene vonde/vanskelige å sette? 
- Etter hvor mange dager med sprøyter er det eggutak? Sånn etter deres erfaring
- Hvis man trenger sykemelding, grunnet f eks bivirkninger eller mye kontroller, er det fastlege eller IVF-lege man spør om det? 
- Tilslutt; er det noe sammenheng mellom AMH verdi og antall egg man kan få ut? 

Takknemlig for svar! Hilsen en som kjenner at uroen begynner å bygge seg opp

Anonymkode: f5b24...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

- Neppe. Cyster er vanlig

- Det varierer. Mange kjenner hormonene på humøret umiddelbart etter oppstart sprøyter, jeg slet lite med humør/hormoner. Men ble så vanvittig stinn (oppblåst mage) at det meste var ubehagelig fra ca dag 10. Men for meg var nedregulering et mareritt, jeg ble så flat i humøret, at selve sprøytene igjen føltes som en rus. 

- Finnes ikke vondt. Men det føles veldig merkelig og ubehagelig i starten. Mannen tok de første. Men til slutt stod jeg oppreist på et offentlig toalett og satt typen gammeldagse sprøyter du må dosere selv på meg selv. Slapp av i muskelaturen. 

- 16-18, mener jeg å huske. 

- Jeg opplevde aldri overstimulering, og trengte aldri sykemelding. Men vet de helst ser du går via fastlege for dette. Tok egenmelding på uttaksdagen, da er man ganske slått ut av medisiner, ellers brukte jeg fleksitid. Så 7 egenmeldingsdager på 7 forsøk. 

- AMH; usikker. 

Jeg er her om du har flere spørsmål. Har dessverre mengdetrening. Men det er noen år siden. 

Anonymkode: 360bc...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

- Jeg har en liten cyste på ene eggstokken, er det å forvente at dette blir veldig smertefullt under stimuleringen? Kanskje noen andre som hatt det samme vet..? 
- Hvor mange dager etter oppstart med medisiner begynner man eventuelt å legge merke til bivirkninger (hvis de kommer)? 
- Hvis man trenger sykemelding, grunnet f eks bivirkninger eller mye kontroller, er det fastlege eller IVF-lege man spør om det? 

Nr 1 kan jeg ikke svare på, men har nå vært gjennom 2 forsøk hvorav 1 gikk knirkefritt (men resulterte ikke i graviditet) og siste ble jeg noe overstimulert, men resulterte dog i graviditet 😊

sprøytene er ikke vonde å sette, men etter fyremadel (nedreguleringen, om du skal ha den) kan klø litt, det sa de til meg var helt normalt :) 

Tross lett overstimulering merket jeg kun bivirkninger av ekstremt oppblåsthet og litt trøtthet. Ellers gikk det greit. Hadde uttak på ca dag 12-16 ett sted, husker ikke nøyaktig. Sykmelding fikk jeg av klinikken (offentlige forsøk), ble sykmeldt fra og med uttaksdag og tilogmed innsettsdag. Ikke behov for mer :) 

mang amh verdi og antall egg har jeg ingen erfaring med :) 

lykke til med forsøkene :) 

Anonymkode: eeb10...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1 - har ingenting å si, cyster er vanlig. Det KAN skje at cyster blir større under stimulering, men vil ikke ha særlig betydning. 

2 - jeg har stort sett ikke fått noen bivirkninger sånn sett.. Har på en type sprøyter kjent at jeg tok litt lettere til tårer av tv/film/musikk osv.. Men ellers ikke noe.. Av progesteron støtte etter innsett har jeg merket bivirkninger av ala sterkere "normale" mens plager og følelse av urinveisinfeksjon, uten at jeg har det.. det har stort sett kommet sånn etter 1 ukes bruk. 

3 - Jeg syns ikke sprøytene er vanskelig å  sette eller vonde. Det er som ett stikk i fingeren når du tar blodprøve.. Og andre sprøyter kansje som stikket når blodprøve tas i albuen isj..  Kun stikket i huden jeg har kjent og lagt merke til.

4 - hvor mange dager varierer veldig fra person til person og hvor lang behandling man trenger. Jeg hadde 10 dager med sprøyter og uttak syklus dag 14 begge gangene.. Men har da hatt kort protokoll. 

5 - det varierer litt fra sykehus til sykehus. For meg er det legen på sykehuset som ordner alt som har med ivf å gjøre. 

6 - Amh sier mer om eggreservene dine ( hvor mange egg som er igjen totalt) enn hvor mange egg man får hentet ut etter stimulering. Hvor mange man får hentet ut påvirkes av hvordan kroppen din responderer på medikamentene og hvor mange follikkler som utvikler seg, hvor lenge man stimuleres osv.. Jeg fikk iallefall beskjed om at det ikke hadde særlig mye å si for hvor mange egg. 

Vil også legge til at med IVF så er det store forskjeller fra landsdel til landsdel og sykehus/klinikker.. Så har du spørsmål etter hvert kan det være lurt å nevne hvor du hører til.  Har iallefall erfart her inne at hva som er normalt for meg iforhold til oppfølging, rutiner osv ved sykehuset ikke er samme som andre steder. Så man kan bli litt oppgitt over mye ulike svar på ting. 

Pust med magen, ta ett steg av gangen og lev slik som passer deg og ditt liv. 

Masse Lykke til ❤️

Anonymkode: 669e4...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan bare si at de brukte AMH som et mål på hvilken dose medisiner de skulle gi meg. Jeg hadde AMH på 2 og fikk høyeste dose hormoner. 

Fikk ut 9 egg, 8 befruktet, 4 overlevde - det var de enormt fornøyd med mine verdier. 

Anonymkode: 88195...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk ingen negative bivirkninger av sprøytene, annet enn at jeg ikke kunne løpe fordi eggstokkene var veldig store og tunge. Var lett overstimulert og da kan de visstnok vri seg rundt seg selv, hvilket krever akutt helsehjelp. Men det virkelig worst case scenario og det gikk helt bra.

Derimot gikk jeg helt i kjelleren psykisk av progesterontilskuddet som man tar etter egguttak. Har inntrykk av at de fleste ikke merker noe til dette, men noen gjør det. Vil bare opplyse om det fordi jeg selv opplevde at denne problemstillingen var veldig underkommunisert og hvis det skjer deg, så er det ikke deg det er noe galt med, det er kun medisinene og det går over ❤️

Anonymkode: 80d5a...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for svar 😊 Kjenner meg litt mere betrygget ang sprøytene og bivirkningene. Har en del vondt under eggløsning fra før så derfor jeg lurer.. og er litt redd! Hvis man skulle få tydelige bivirkninger kan man da vente seg at de roer seg kort tid etter at man sluttet med sprøyter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar 😊 Kjenner meg litt mere betrygget ang sprøytene og bivirkningene. Har en del vondt under eggløsning fra før så derfor jeg lurer.. og er litt redd! Hvis man skulle få tydelige bivirkninger kan man da vente seg at de roer seg kort tid etter at man sluttet med sprøyter? 

Ja bivirkningene av både sprøyter og progresteronstøtte forsvinner ganske raskt - innen dager.. Eggstokkene/magen kan føles litt stinn etter uttak, men går seg greit til. Kan ta litt lengre tid om man er noe form for overstimulert.

Anonymkode: 669e4...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...