Gå til innhold

Jeg vil ikke bli avdelingsleder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 hours ago, AnonymBruker said:

Vi ønsker ikke «opprykk» fra ansatt til leder ved samme bedrift/enhet da det er uheldig å skulle gå over fra å være kollega til å lede sine tidligere kollega. Det er heller å foretrekke at man blir leder en ny plass/får inn noen ny. Så at «alle» forventer dette synes jeg er merkelig. Ledere flest vet jo at det ikke er noe gunstig. 

Anonymkode: 6811c...593

Enig i denne.

Synes det er dritkleint og rart med de unge som startet på jobben min flere år etter meg som plutselig blir avdelngsledere og skal være "sjefer". (Jeg har en typisk fag-stilling og har ikke ønske om å bli leder og det er ikke så naturlig at de i min stilling går over til lederstillinger med mindre det er mer fagleder-type)

Anonymkode: cc500...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Refreng skrev (På 9.8.2023 den 18.23):

Jeg ville bedt om høyere lønn, høres ut som du fortjener det. Utenom det trenger du ikke takke ja til den jobben

Ut i fra det hun skrev, hvordan kan du anta at hun fortjener en god lønn? 

Kjenner du til hennes arbeidskontrakt og vet du hvordan hun utfører jobben? 

Anonymkode: 967ce...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har historisk sett hatt masse folk som har gått fra vanlig ansatt til teamledere og lignende. Dei fleste egner seg absolutt ikke til det har null lederevner. Selv har jeg selv blitt spurt om det men har takket nei for har som deg ingen interesse av personalansvar og lignende. 

Anonymkode: df117...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 17.30):

Absolutt ikke. Det er kjipt å være leder, da blir man en ensom ulv. 

Anonymkode: 1dbe7...969

Det kommer helt an på hvordan man er og hva slags bedrift det er. Mange mellomledere har ikke spesielt mye ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 17.26):

Min leder slutter om 1,5 år. Alle forventer at jeg tar over pga at jeg har jobbet der i mange år. Men jeg vil ikke. Trives best uten mye ansvar. Og jeg vil ikke gå fra å være kollega til å bli " sjef ". Er jo venner med mine kollegaer. Er ikke bare å bli leder for de da. 

Er jeg dum som takker nei til en bedre betalt jobb? 

Anonymkode: d773e...409

Nei. Det er kanskje ikke så voldsomme summer det er snakk om heller, men mye mer stress? Det er lov å si nei takk. Si du trives sånn det er og du ikke vil endre på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du er ikke dum. Ville helt ærlig gjort samme valget selv, og jeg har studert ledelse i tre år. :P

Anonymkode: 0ae38...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 17.26):

Min leder slutter om 1,5 år. Alle forventer at jeg tar over pga at jeg har jobbet der i mange år. Men jeg vil ikke. Trives best uten mye ansvar. Og jeg vil ikke gå fra å være kollega til å bli " sjef ". Er jo venner med mine kollegaer. Er ikke bare å bli leder for de da. 

Er jeg dum som takker nei til en bedre betalt jobb? 

Anonymkode: d773e...409

Nei, du er ikke dum som takker nei til dette. Her skal du ikke tenke lønn i det hele tatt. Her skal du tenke på hvor klar du er for ansvar, byråkrati, styresystemer og forpliktelser på høyeste nivå med motstand og utfordringer i større omfang, og gjerne fra dine kollegavenner. Er du klar for dette, både med tanke på kunnskap, erfaring og mentalitet, så takker du ja. Er du ikke det så bør du takke nei. 

At du ikke vil forsvarer et "nei" til stillingen så det holder. Både du og de ansatte er tjent med at du sier nei da.
Og du har rett i at kollegialet som du kjenner det i dag vil endre seg. Å skille mellom rolle og vennskap er ofte helt nødvendig, iallfall i bedrifter/organisasjoner der ting har "sementert" seg. 

Å være leder er ikke for alle. Å være leder er ofte ikke det folk tror. Å være leder er svært ofte ikke verdt den ekstra lønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
On 8/10/2023 at 12:05 AM, AnonymBruker said:

Vi ønsker ikke «opprykk» fra ansatt til leder ved samme bedrift/enhet da det er uheldig å skulle gå over fra å være kollega til å lede sine tidligere kollega. Det er heller å foretrekke at man blir leder en ny plass/får inn noen ny. Så at «alle» forventer dette synes jeg er merkelig. Ledere flest vet jo at det ikke er noe gunstig. 

Det finnes mange ulike jobber der ute. Jeg rykket selv opp da jeg egentlig hadde mer eller mindre fungert som leder et år før en av de andre lederne pensjonerte seg. Det er ikke alle jobber der man må diktere og sjefe voldsomt over andre. Å lede handler noen ganger mer om å organisere og ha oversikt over at de riktige tingene blir prioritert.

Skal sies at jeg har møtt folk i samme jobb som alikevel klarer være ekstremt dominerende og mikrostyrende på en ganske plagsom måte, da lærte jeg at man kan bli en irriterende leder i de fleste jobber om man har en liten diktator i sjelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker å sitte i møter fra 8-16 nesten hver dag er dette jobben for deg.....

Og mer ansvar for alt og alle.

Anonymkode: 639d6...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke blitt leder eller mellomleder i min sektor heller. 🤷🏻‍♀️ Færre av de morsomme oppgavene, mer av de kjedelige, personalansvar og uklare skiller mellom jobb og privat fordi man må være mer tilgjengelig. Har regnet meg frem til at jeg på mellomledernivå ville tjent rundt 150k mer i året og det synes jeg glatt at ikke er verdt det for så kjipe oppgaver. 

Anonymkode: 639d8...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange som er negative til å ha en lederstilling :o hvis man ikke har ambisjoner, lyst og vilje til å ta lederansvar skal man ikke det. Jeg har en lederstilling, og hadde kjedet meg om jeg skulle vært en ansatt som møtte opp når vakten starter, jobbet og gått hjem. Jeg elsker de ekstra utfordringene, adrenalinkicket jeg kan flyte på lenge når det skjer mye, det å se at jeg kan bidra til utvikling hos mine ansatte osv. aldri tilbake til vanlig ansatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss91 skrev (40 minutter siden):

Her er det mange som er negative til å ha en lederstilling :o hvis man ikke har ambisjoner, lyst og vilje til å ta lederansvar skal man ikke det. Jeg har en lederstilling, og hadde kjedet meg om jeg skulle vært en ansatt som møtte opp når vakten starter, jobbet og gått hjem. Jeg elsker de ekstra utfordringene, adrenalinkicket jeg kan flyte på lenge når det skjer mye, det å se at jeg kan bidra til utvikling hos mine ansatte osv. aldri tilbake til vanlig ansatt. 

Har nok mye å si med personligheter, ikke så mye om ambisjoner og ikke.

Her på jobb har vi en gjeng med ambisjoner som har lyst å være ledere men ut av ca. 6-7 teamledere så er det ca. 3 som er brukende til noe. Resten driver bare med micro management uten noen større plan så hopper fra ting til ting alle under dei skal drive med. 

Anonymkode: df117...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 0.05):

Helt riktig måte å gjøre det på.

Som leder må man ha en avstand fra de under seg, derfor kan ikke noen oppgraderes på denne måten. Da er du ikke blant de på gølvet lenger.

senior skrev (17 timer siden):

Jeg takket nei til å bli mellomleder for mange år siden. Har aldri angret på det.

Samme her, kunne vær leder på høyere nivå. Aldri livet! Er ikke verdt det...blir for mye hodebry med kravene som stilles i dag til resultater. Helt umenneskelig.

Anonymkode: c9c30...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...