Gå til innhold

Fortell meg om hva Game of Thrones dreier seg om og handling osv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er nesten flau over å si det, så må ta denne som anonym, men jeg har altså aldri sett Game of Thrones... ikke en eneste episode. En venninne av meg ble nesten sjokkert da jeg fortalte det, og nærmest beordret meg til å se den. Det er liksom noe alle MÅ.

Jeg vet egentlig ikke noe som helst om hva det dreier seg om, og hvem. Har sett klipp av skuespillerintervjuer, og han som spiller Jon Snow som visstnok har giftet seg med en annen i serien (eller var det en annen skuespillerinne bare?). Det er alt jeg vet, bortsett fra at det er en fantasy verden?

Kan noen være så snille og forbarme seg over en uvitende stakkar og fortelle litt med egne ord hva dette dreier seg om, hvilke karakterer som har hovedrollene og hva de gjør på? På forhånd takk. Jeg vil bare vite litt mer før jeg bestemmer meg for å rigge meg til og se denne serien alle snakker om. Hvor mange sesonger/episoder er det forresten? 

Anonymkode: 2b5e8...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fantasy hvor fantasi-elementet er spilt litt ned til fordel for politikk, renkespill og sex mens alle prøver å ta alle og ingen kan stoles på. I et slags middelaldersk pesudo-England.

De første sesongene var flotte.

Anonymkode: 6b9de...c7e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Masse folk som bor i et kongedømme, halvparten er søsken, men har likevel sex. En god del dør. De andre rir på drager, blir tatt til fange eller ser syner. Til slutt blir en av de kjedeligste personene i serien konge, mens de andre enten dør eller blir borte. 

Anonymkode: 876fa...449

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke noe å være flau over, ikke noe galt i å ha greid å unngå det. Egentlig er det litt gøy å si at man ikke har sett det, for enkelte hisser seg helt opp. Jeg har forsøkt tre ganger selv, bare fordi alle insisterer på at det er jo såååå forjævlig bra. Men jeg klarer ikke komme meg gjennom mer enn et par sesonger. Jeg har aldri på noe tidspunkt tenkt "bare en episode til", og det har jeg veldig lav terskel for på alle andre serier.

Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det. Intriger og maktkamp mellom ulike kongefamilier i ulike riker, noe kriging, noen drager. Jeg husker bare masse, masse dialog, og utelukkende uspiselige karakterer.

Anonymkode: 66757...512

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en stund siden jeg så det men jeg skal prøve.

Ned Stark er en mann med mange barn, som sloss i en krig for en stund siden sammen med en kar som heter Robert Baratheon som nå er kongen i Westeros. Han ble kongen da de, i krigen jeg nevnte avsatte Targaryen-regimet, en hvitthåret slekt som hadde sittet på tronen i Westeros ganske lenge. Problemet er, at det fremdeles finnes et par targaryener, Nemlig Daneyres og broren hennes, som nå bor over den smale sjøen i et annet land jeg ikke husker navnet på. Her holder de på å bygge seg opp en armé av ville stepperittere, problemet er at Daneyres må gifte seg med høvdingen deres, som hun gjør, og i bryllupsgave får hun tre drageegg. 

Tilbake til Westeros, her er det mye drama, Dronningen, Cersei, er egentlig ikke særlig glad i Robert, og det ryktes til at barna deres, egentlig tilhører hennes bror, Jaimie, som ikke må forveksles med hennes andre bror som heter Tyrion, og er dverg. 

Uansett, Robert Baratheon kommer på besøk til Winterhold, hvor Ned Stark er borgermester. Han inviterer Ned og familien med seg hjem til King's landing, som er hovestaten i landet. Ned blir med, men sender bastardsønnen sin til en vegg mot nord, som ble bygget for lenge siden for å beskytte mot ukjente farer. Det viser seg at disse farene kanskje er farligere enn det man tror, men det er en annen sak. 

I king's landing skjer det en del intriger som utløser mye konflikt og som legger til grunn for resten av seriens handling. Et viktig element å få med er at vinterene der hvor serien finner sted varer ganske lenge, og dette er kritisk.

Serien tar for seg krig og død, men også menneskelige relasjoner, og den har mange overnaturlige elementer. Det er så godt som enstemmig at serien synker betraktelig i kvalitet mot slutten, rundt sesong 6, hvor serieskaperene går tom for materiale fra bøkene og må improvisere handlingen selv, som nå minner om generisk MCU-type dritt fremfor den velskrevne historien det var før det. Serien er svært grafisk både i forbindelse med seksualitet og vold. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere familier som mener de har retten til tronen og så gjør de alt de kan for å vinne tronen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Fantasy hvor fantasi-elementet er spilt litt ned til fordel for politikk, renkespill og sex mens alle prøver å ta alle og ingen kan stoles på. I et slags middelaldersk pesudo-England.

De første sesongene var flotte.

Anonymkode: 6b9de...c7e

Enig. Vil legge til at det er en serie med veldig mange kule karakterer. 

Anonymkode: 9eb2b...711

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Game of Thrones er vel den tv-serien som har størst fall i kvalitet gjennom sesongene. Mange serier starter middelmådig og ender opp som søppel. Men GoT starter som et mesterverk og endte opp som kloakk. Og har dermed et helt hinsides fall i kvalitet. Slikt skal egentlig ikke gå an.

50a40851c3bb656e81e7e24ede103b0e.jpg

Anonymkode: 2d913...f6f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, George R.R. Martin, forfatteren har jo sagt at den største inspirasjonen hans til historien var Shakespears historiske skuespill som skildrer alt faenskapet som foregikk med arverekkefølgen i England i middelalderen. Så de første sesongene er stort sett intriger, i de siste sesongene er det fantastiske, tusser og troll, mer sentralt.

Grunnet at Martin fortsatt sliter med å få en god slutt på alle historietrådene i de siste bøkene, var det en nesten håpløs oppgave for manusforfatterne å få til en noenlunde god slutt, noe de ikke greide. Ting som de hadde bygd opp tidligere i serien ble aldri fulgt opp, og til og med i den mye forenklede tv-serien greide de ikke å få til en verdig siste sesong.

Anonymkode: 97d44...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man tror at de siste sesongene av Game of Thrones er blant det dårligste som finnes, så må man se flere tv serier, det dårligste av Game of Thrones er fremdeles bedre en det meste som blir og har blitt laget.

Anonymkode: da52c...655

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er nesten flau over å si det, så må ta denne som anonym, men jeg har altså aldri sett Game of Thrones... ikke en eneste episode. En venninne av meg ble nesten sjokkert da jeg fortalte det, og nærmest beordret meg til å se den. Det er liksom noe alle MÅ.

Jeg vet egentlig ikke noe som helst om hva det dreier seg om, og hvem. Har sett klipp av skuespillerintervjuer, og han som spiller Jon Snow som visstnok har giftet seg med en annen i serien (eller var det en annen skuespillerinne bare?). Det er alt jeg vet, bortsett fra at det er en fantasy verden?

Kan noen være så snille og forbarme seg over en uvitende stakkar og fortelle litt med egne ord hva dette dreier seg om, hvilke karakterer som har hovedrollene og hva de gjør på? På forhånd takk. Jeg vil bare vite litt mer før jeg bestemmer meg for å rigge meg til og se denne serien alle snakker om. Hvor mange sesonger/episoder er det forresten? 

Anonymkode: 2b5e8...b68

Første episodene syntes jeg var litt kjedelige. Så jeg gadd ikke. Så ville mannen se, og ble dratt inn i det og ble hekta.

Som serien heter game of trones. Det er litt kamp og rift om en trone.  Men også andre mindre troner. Høres mer kjedelig ut enn det er. Den er ganske rå g brutal til tider. Og mye syke spill mellom dem. Litt fantasy , men ikke så mye i starten. Det endrer seg efterhvert.  Noem sier siste sesong er dårlig.  Men det syntes ikke jeg. Jeg tror den slutter annerledes enn de håpet bare. 

Anonymkode: c6e45...a4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Somarfugelen skrev (17 minutter siden):

er en stund siden jeg så det men jeg skal prøve.

Ned Stark er en mann med mange barn, som sloss i en krig for en stund siden sammen med en kar som heter Robert Baratheon som nå er kongen i Westeros. Han ble kongen da de, i krigen jeg nevnte avsatte Targaryen-regimet, en hvitthåret slekt som hadde sittet på tronen i Westeros ganske lenge. Problemet er, at det fremdeles finnes et par targaryener, Nemlig Daneyres og broren hennes, som nå bor over den smale sjøen i et annet land jeg ikke husker navnet på. Her holder de på å bygge seg opp en armé av ville stepperittere, problemet er at Daneyres må gifte seg med høvdingen deres, som hun gjør, og i bryllupsgave får hun tre drageegg. 

Tilbake til Westeros, her er det mye drama, Dronningen, Cersei, er egentlig ikke særlig glad i Robert, og det ryktes til at barna deres, egentlig tilhører hennes bror, Jaimie, som ikke må forveksles med hennes andre bror som heter Tyrion, og er dverg. 

Uansett, Robert Baratheon kommer på besøk til Winterhold, hvor Ned Stark er borgermester. Han inviterer Ned og familien med seg hjem til King's landing, som er hovestaten i landet. Ned blir med, men sender bastardsønnen sin til en vegg mot nord, som ble bygget for lenge siden for å beskytte mot ukjente farer. Det viser seg at disse farene kanskje er farligere enn det man tror, men det er en annen sak. 

I king's landing skjer det en del intriger som utløser mye konflikt og som legger til grunn for resten av seriens handling. Et viktig element å få med er at vinterene der hvor serien finner sted varer ganske lenge, og dette er kritisk.

Serien tar for seg krig og død, men også menneskelige relasjoner, og den har mange overnaturlige elementer. Det er så godt som enstemmig at serien synker betraktelig i kvalitet mot slutten, rundt sesong 6, hvor serieskaperene går tom for materiale fra bøkene og må improvisere handlingen selv, som nå minner om generisk MCU-type dritt fremfor den velskrevne historien det var før det. Serien er svært grafisk både i forbindelse med seksualitet og vold. 

Eneste ordentlige (og riktige) svaret i tråden så langt. 👏

Anonymkode: aa7cc...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier

Jeg husker fortsatt hvor jeg satt da jeg så den første traileren, på svensk TV, så sterkt inntrykk gjorde den på meg. Som mange andre her i tråden så mener jeg det samme, de tre-fire første sesongene gikk jeg og ventet på neste episode, etter hvert ble det pinligere og pinligere, og den siste  sesongen så jeg ikke.

Men viktigere enn serien er bøkene. Jeg tror jeg har hørt de 37 timer lange lydbøkene åtte-ti ganger. For en verden han har skapt, for noen karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Vikarsykepleier

Jeg må bare legge til, jeg er nesten misunnelig på dere som ikke har sett serien/lest bøkene og har dette foran dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om mange har skrevet vil jeg også forsøke:

Game of thrones er basert på en veldig middelaldersk fantasy-bokserie med noe magi/drager/kjemper, men det er en veldig seriøs/voksen fantasyserie, som ikke utelukkende er positivt synes jeg som liker fantasy, men alt fremstår veldig troverdig og alvorlig og brutalt.

Bøkene (og dermed også tv-serien) har veldig mange hovedpersoner, slik at de ulike kapitlene ses fra ulike synspunkt. Slik kan man følge historien fra ulike sider av konflikten, men det kan ta litt tid å henge med på hvem alle er, men kanskje mer i bøkene. Jeg elsket bøkene da (leste alle etter jeg så sesong 1, og så så jeg resten), og likte også serien godt!

Den er litt brutal, de viser mye sex, vold og blod, men samtidig er det ikke et overdrevent fokus - det er også mye kule karakterer, gode replikker og litt interessante twists og vendinger (men de kommer mye bedre frem i bøkene, som har MYE kule frempek).

Hovedfokuset i historien er på familien Stark, som bor nord i riket, i Winterfell, ledet av Ned Stark, med flere barn, særlig fokuseres det på de svært forskjellige døtrene hans Sansa og Arya, stille Bran, samt den eldre "uekte" sønnen Jon Snow. De samt de andre barna blir man godt introdusert til i starten, der de finner hvert sitt veldig søte kjæledyr, som blir viktige i serien.

Underveis skjer det ting som blander denne familien inn i kampen om tronen (the Iron throne), som i starten av serien er besatt av Neds allierte Robert Baratheon, gift med Cercei Lannister, sistnevnte er en rik og mektig familie. Men samtidig kommer det trusler fra ulike kanter, særlig følges Daenerys Targaryen, datter av den forrige kongen, som måtte flykte da Robert tok tronen, og hennes reise er like mye hovedhistorie som reisen til Stark-barna.

Det må nevnes at bokserien ennå ikke er ferdig, og derfor har ikke tv-serien så bra slutt, for da fikk de vite slutten, men fikk ingen hjelp av bøkene til å bygge det opp.

Anonymkode: 77f4b...d6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selv om mange har skrevet vil jeg også forsøke:

Game of thrones er basert på en veldig middelaldersk fantasy-bokserie med noe magi/drager/kjemper, men det er en veldig seriøs/voksen fantasyserie, som ikke utelukkende er positivt synes jeg som liker fantasy, men alt fremstår veldig troverdig og alvorlig og brutalt.

Bøkene (og dermed også tv-serien) har veldig mange hovedpersoner, slik at de ulike kapitlene ses fra ulike synspunkt. Slik kan man følge historien fra ulike sider av konflikten, men det kan ta litt tid å henge med på hvem alle er, men kanskje mer i bøkene. Jeg elsket bøkene da (leste alle etter jeg så sesong 1, og så så jeg resten), og likte også serien godt!

Den er litt brutal, de viser mye sex, vold og blod, men samtidig er det ikke et overdrevent fokus - det er også mye kule karakterer, gode replikker og litt interessante twists og vendinger (men de kommer mye bedre frem i bøkene, som har MYE kule frempek).

Hovedfokuset i historien er på familien Stark, som bor nord i riket, i Winterfell, ledet av Ned Stark, med flere barn, særlig fokuseres det på de svært forskjellige døtrene hans Sansa og Arya, stille Bran, samt den eldre "uekte" sønnen Jon Snow. De samt de andre barna blir man godt introdusert til i starten, der de finner hvert sitt veldig søte kjæledyr, som blir viktige i serien.

Underveis skjer det ting som blander denne familien inn i kampen om tronen (the Iron throne), som i starten av serien er besatt av Neds allierte Robert Baratheon, gift med Cercei Lannister, sistnevnte er en rik og mektig familie. Men samtidig kommer det trusler fra ulike kanter, særlig følges Daenerys Targaryen, datter av den forrige kongen, som måtte flykte da Robert tok tronen, og hennes reise er like mye hovedhistorie som reisen til Stark-barna.

Det må nevnes at bokserien ennå ikke er ferdig, og derfor har ikke tv-serien så bra slutt, for da fikk de vite slutten, men fikk ingen hjelp av bøkene til å bygge det opp.

Glemte å legge til at det er 73 episoder, 8 sesonger, men jeg ville sett en sesong og sett an hva du syntes da. Ikke gi deg etter de aller første episodene, for det kan ta litt tid å komme inn i en så stor historie, med mindre du synes det blir for brutalt (det blir ikke nødvendigvis mindre av det, selv om ikke alle episoder er like brutale). Historien tar seg enda mer opp etterhvert, men samtidig tror jeg ikke noen som misliker første sesong vil like serien. Pluss at har du sett hele første sesong, om du så mislikte det, så kan du hvertfall diskutere serien med folk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...