Gå til innhold

Føttene mine har begynt å vokse..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 29 år gammel. Ifjor sommer oppdaget jeg at skoene mine fra året før var blitt for korte i lengden, så tærne buttet veldig. Jeg måtte derfor kjøpe nye sommersko. Syns dette var rart.. I år så er skoene fra ifjor igjen for korte!! Tærne butter igjen.. 

Er det mulig at føttene faktisk kan begynne å vokse igjen i en alder av over 25 ?? Er bare de 2 siste sesongene jeg har opplevd dette, ellers har jeg alltid kunne bruke samme sko år etter år. 

Har også begynt å oppleve at jeg ikke kan bruke gummistøvler lenger fordi vristen har blitt høyere så jeg blir kjempe øm og får drit vondt åppå der. Så dette med voksing gjelder både i høyde og lengde. Ikke bredde. 

Det er skikkelig dritt, må ha nye fjellsko og alt mulig. Hva kan dette skyldes ? Jeg vet føtter kan vokse ved graviditet osv, men jeg har aldri vært gravid og aldei hatt vannansamlinger, ødemer eller hevelser. 

Anonymkode: 5edaa...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Fionas skrev (Akkurat nå):

Har du gått opp i vekt? 

Nei. Er normalvektig/slank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør ta kontakt med lege, kan skyldes hormonforstyrrelser m.m.

Anonymkode: 345c9...a98

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan også skyldes medisiner der man går opp i vekt evt, men syntes en sjekk hos lege som er anbefalt i tråden kan være lurt.

Anonymkode: 98578...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk opp en/halvannen etter jeg fikk mine 2 barn. Flere jeg kjenner har gjort det samme…. Aner ikke hvorfor

Anonymkode: f779b...c74

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan i alle dager er det mulig at føttene vokser i lengden etter at voksetiden er over? :klo: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk opp en/halvannen etter jeg fikk mine 2 barn. Flere jeg kjenner har gjort det samme…. Aner ikke hvorfor

Hormonelt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du bør ta kontakt med lege, kan skyldes hormonforstyrrelser m.m.

Jeg har ikke noe sånt. Da ville jeg nok merket det på andre måter. Har tatt mange blodprøver og tester for mye forskjellig grunnet depresjon og hyppig forkjølelse. Har Inge hormonforstyrrelser eller noen mangler osv. Alt er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg vet det er vanlig ved graviditet. Derfor jeg nevnte det i innlegget mitt at jeg aldri har vært gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan også skyldes medisiner der man går opp i vekt evt, men syntes en sjekk hos lege som er anbefalt i tråden kan være lurt.

Anonymkode: 98578...b1c

Går ikke på medisiner. Har ikke lagt på meg. Er aktiv, spiser sunt og trener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Hvordan i alle dager er det mulig at føttene vokser i lengden etter at voksetiden er over? :klo: 

Det er jo det jeg lurer på. Jeg hadde en lang periode kjempe smerter i storetåleddene og slet med å gå pga det. Jeg syns det kjent ut som voksesmerter. Jeg var hos lege og ble henvist til røntgen og full skjekk av føttene, men de fant ingen feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner flere som har gått opp en størrelse både med alderen og etter graviditet, så uvanlig er det ikke.

Anonymkode: e0386...bb6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har gått opp fra str 39 til 41 som voksen. Ikke endret vekt og er i nedre skala for bmi. 

Anonymkode: ffe1b...47c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

De sjekker ikke veksthormon på vanlige blodprøver, så jo, du bør bestille legetime. 

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/hypofysesykdommer/akromegali/

Det var ikke en vanlig blodprøve. Det var mange forskjellige for mange ting. Det var for vitamin mangler, det var for nyrer og lever, kolesterol, hormoner, stoffskifte osv. Det var ikke bare 1 blodprøve, men mange. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De sjekker ikke veksthormon på vanlige blodprøver, så jo, du bør bestille legetime. 

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/hypofysesykdommer/akromegali/

Nå har jeg lest den linken og det er jo ikke det jeg har. Det er ingenting annet enn føttene som har vokst de siste 2 årene. Ellers har jeg ingen av symptomene på listen. Føler meg helt fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var ikke en vanlig blodprøve. Det var mange forskjellige for mange ting. Det var for vitamin mangler, det var for nyrer og lever, kolesterol, hormoner, stoffskifte osv. Det var ikke bare 1 blodprøve, men mange. 

Ja, selvfølgelig! Men du har allikevel sannsynligvis ikke blitt sjekket for denne relativt sjeldne sykdommen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, selvfølgelig! Men du har allikevel sannsynligvis ikke blitt sjekket for denne relativt sjeldne sykdommen.

Men jeg har ikke den sjeldne monster-sykdommen. Man skal ha mer enn 1 av symptomene og siden jeg oppdaget dette for 2 år siden så har jeg hatt god tid til å utvikle de andre symptomene. 

Ser noen skriver at det er vanlig ved alderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...