Gå til innhold

Samboer avlyser samvær med barnet sitt fordi det skal slippe å ta hensyn til meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har en tenåring som er hos oss annenhver langhelg og et døgn i uken.

Vi bor i en liten 3 roms, mens tenåringen bor i stort hus med god plass.

Nå har ikke tenåringen vært her på et par uker fordi hen har hatt ferie med moren sin.

I morgen tidlig skal jeg opp kl 04:45 fordi jeg skal ta et tidlig fly, og sa til samboer at jeg da må legge meg tidlig slik i 21 tiden.

Jeg bruker lang tid på å sovne og ønsker å være uthvilt når jeg står opp, siden jeg har en lang dag foran meg.

Samboer sa da at barnet hans ikke kunne komme, fordi da må de ta hensyn til meg og det kan vi ikke forlange av tenåringen!

Jeg sa at det er vanlig folkeskikk å ta hensyn til hverandre, og hvis jeg for én gangs skyld skal legge meg litt tidlig, så er det jo bare å la være å spille høy musikk eller å rope høyt utenfor soverommet vårt. Tenåringen har soverom vegg i vegg med oss, men jeg sa at det går bra og at jeg kan putte i ørepropper også.

Jeg sa også at det er sunt for tenåringer å lære å ta hensyn og ikke bare tenke på seg selv og sine egne behov, og at tenåringen hans helt fint forstår at de to må være litt roligere etter at jeg har lagt meg.

Jeg forstår bare ikke at det er et problem?

Jeg er vant til å ta hensyn til andre folk og jeg har bodd mange år i forskjellige kollektiv.

Er oppvokst i en stor familie med mange søsken, der vi respekterer hverandre og viser hensyn.

Er jeg urimelig?

Kan legge til at tenåringen hans er oppegående og omtenksom, og at han behandler hen som et lite barn.

Anonymkode: 01682...1fa

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje mannen bruker deg som unnskyldning og egentlig ønsker litt alenetid?

Synes det var veldig rart at ikke hun kan komme bare fordi du skal legge deg tidlig, det gir ingen mening for meg😅

Anonymkode: d42ab...261

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje mannen bruker deg som unnskyldning og egentlig ønsker litt alenetid?

Synes det var veldig rart at ikke hun kan komme bare fordi du skal legge deg tidlig, det gir ingen mening for meg😅

Tror det egentlig er han som synes det er stress å ta hensyn. Han liker å gjøre som han vil når han vil.

Feks: Jeg snakker i tlf og så begynner han å spille gitar ved siden av meg som er forstyrrende, men det skjønner han ikke helt at jeg ikke liker.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt å ta hensyn til hverandre, men jeg stusser over at du tenker det må være helt rolig fra kl 21. Normalt rolig ja, men ikke musestille. Ser ikke problemet med st barnet kommer, men ser heller ikke problemet med at du evt får litt lite søvn en natt.

Anonymkode: e2e5a...b0b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror det egentlig er han som synes det er stress å ta hensyn. Han liker å gjøre som han vil når han vil.

Feks: Jeg snakker i tlf og så begynner han å spille gitar ved siden av meg som er forstyrrende, men det skjønner han ikke helt at jeg ikke liker.

Ts

Men han er vel hjemme selv om datteren kommer eller ikke, så han må ta hensyn uansett?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, her høres det ut som at samboeren din ikke gidder å ha samvær. Selvfølgelig er det vanlig å ta hensyn til at andre i huset skal sove. Jeg har også bodd i kollektiv og er oppvokst i en stor familie.

Anonymkode: 22473...c7c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er normalt å ta hensyn til hverandre, men jeg stusser over at du tenker det må være helt rolig fra kl 21. Normalt rolig ja, men ikke musestille. Ser ikke problemet med st barnet kommer, men ser heller ikke problemet med at du evt får litt lite søvn en natt.

Jeg skriver ikke at det skal være musestille, men ta litt hensyn og ikke smelle med dørene eller spille høy musikk som høres i hele leiligheten.

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skriver ikke at det skal være musestille, men ta litt hensyn og ikke smelle med dørene eller spille høy musikk som høres i hele leiligheten.

Ts

Det er normalt, men skjønner ikke hvorfor det må annonseres på forhånd. Hvorfor ikke bare snakke med barnet når hun kommer? Kanskje samboeren din misforstod deg og trodde du krevde at det var helt stille?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men han er vel hjemme selv om datteren kommer eller ikke, så han må ta hensyn uansett?

Han er hjemme uansett ja, men problemet for han var at hans tenåring måtte ta litt hensyn som feks; å ta med seg døren fra gangen og inn i stua, lukke døren etter seg på badet og kanskje snakke med litt lavere stemme.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er normalt, men skjønner ikke hvorfor det må annonseres på forhånd. Hvorfor ikke bare snakke med barnet når hun kommer? Kanskje samboeren din misforstod deg og trodde du krevde at det var helt stille?

Jeg snakket med han om når jeg skulle opp mtp flyet, og sa at jeg måtte legge meg tidlig, og da sa han at han og tenåringen måtte ta hensyn og det gikk liksom ikke...

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, her høres det ut som at samboeren din ikke gidder å ha samvær. Selvfølgelig er det vanlig å ta hensyn til at andre i huset skal sove. Jeg har også bodd i kollektiv og er oppvokst i en stor familie.

Anonymkode: 22473...c7c

Jeg oppfattet det som at barnet hans kunne ikke være her hvis de ikke kan spille veldig høy musikk, smelle med dører og rope utenfor soverommet vårt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg snakket med han om når jeg skulle opp mtp flyet, og sa at jeg måtte legge meg tidlig, og da sa han at han og tenåringen måtte ta hensyn og det gikk liksom ikke...

Ts

Nei. Da gikk det vel ikke da. Virker ikke som dere hadde en skikkelig samtale om det, bare snakket forbi hverandre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ts

Jo da, det skjønner han veldig godt. 

Anonymkode: d8c2d...0aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om han ikke gidder å ha samvær med barnet sitt. Eventuelt at han misforsto deg og tror at du forlanger å ha det musestille.

Anonymkode: e9a27...b9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidder du å være sammen med en sånn hensynsløs gubbe?

Anonymkode: aef8e...a58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som om han ikke gidder å ha samvær med barnet sitt. Eventuelt at han misforsto deg og tror at du forlanger å ha det musestille.

Han liker å lage masse lyd og herje med tenåringen sin.

Ts

Skrevet

Barnet er ikke på besøk, så at faren sier at da kan ikke barnet komme hjem, så får du si det samme til far da. fader heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han liker å lage masse lyd og herje med tenåringen sin.

Ts

Er han fem år eller?? "Hvis vi ikke får skrike og ha brytekamp så trenger hen ikke å komme i det hele tatt, buhu!!" 🤯😵‍💫

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noe å tenke på til neste gang, et hotellrom i nærheten av flyplassen ;)

Da kan du sove uten å bli forstyrret og samtidig sove lengre. 

Anonymkode: 64b84...43b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han synes kanskje det ikke er så trivelig at tenåringen må være stille når han endelig kommer på besøk etter to uker? Skjønner han godt, vi har en tenåring som glemmer å være stille selv om han vet at far skal tidlig opp. Det blir til at jeg må passe på hver minste ting han gjør på kvelden når far har lagt seg, for han glemmer det rett og slett. Det blir til at jeg må «kjefte» for at det slamres med døra, mikroen plinger, mob ikke står på lydløs osv. -noe som er lite koselig. Hadde ikke gjort det om han skulle komme på besøk én natt etter to uker borte. 

Anonymkode: 4651a...695

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...